Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Madelon

Madelon

29-11-2012 om 23:04

Pilgebruik

In 2005 stelde de WHO dat pilgebruik, met name enkele jaren vóór de eerste voldragen zw. schap, een significant verhoogde kans (40%) op borstkanker en baarmoederhals/leverkanker geeft.
Roken en/of alcoholgebruik verhoogt dit, blijvende kinderloosheid, jonge leeftijd van aanvangsgebruik van de pil en nog wat andere zaken.
Tevens mag aan de bescherming tegen o.a. eierstokkanker worden getwijfeld. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de morning after pil die aan zeer jonge meisjes wordt gegeven en de prikpil.
Dan hebben we het nog niet gehad over cardiovasculaire problemen o.a. hartinfarct, emobolie e.d. Al eerder stond vast (99) dat orale contraceptiva kankerverwekkend kunnen zijn voor de mens.

Als je je er een beetje in gaat verdiepen schrik je je een hoedje. Vele pubermeisjes beginnen al jong a/d pil, omdat het de menstruatie(klachten) reguleert en er wordt erg luchtig over gedaan. Waarom is hier zo weinig over bekend eigenlijk. Als je gaat zoeken kom je het overal tegen, toch hoor je dit niet of nauwelijks? op de werkvloer.

Het doet mij wel 5x nadenken of ik mijn puberdochter straks "al aan de pil wil hebben".

Wie heeft zich hier wel eens in verdiept en hoe gaan jullie hiermee om? Vertelt jullie huisarts dit erbij als hij een recept uitschrijft voor 16 jarige?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Afweging

Het is waar denk ik. Er zijn risico's aan de pil die je niet moet onderschatten. Het niet nemen van de pil heeft echter ook consequenties zoals ongewenste zwangerschap, en de risico's op gezondheidsschade als gevolg van zwangerschap, bekkeninstabiliteit, levensbedreigende situaties als zwangerschapsvergiftiging, zwangerschapsdiabetus, postnatale depressie, soms ernstige menstruatieklachten.
De pil beschermt ook. Voordelen: Betrouwbare anticonceptiva, regelmatige cycli en preventie van goedaardige borstpathologie, ectopische zwangerschap, ovariumkanker en endometriumkanker.
Mijn dochter kan weer doorlopend naar school dankzij de pil, anders was ze elke maand 10 dagen afwezig en lag ziek en met krampen, misselijkheid en afgemat in bed. Met steeds verder dalend ijzergehalte in haar bloed. Hoe je je dan voelt, alsof je permanent net geopereerd bent.
Zelf heb ik lang de pil geslikt vanaf jonge leeftijd, de meeste tijd doorlopend. Daarna ben ik ongecompliceerd zwanger geworden met ongecompliceerde bevallingen. Wel 2x baarmoederhalskanker gehad inderdaad, dat is door screening tijdig opgespoord en behandeld.
Er is een verhoogd risico, geen garantie. Het alternatief moet je afwegen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de risico's niet stuk voor stuk heb doorgenomen met mijn dochter. Dat verhaal is te complex. Dat komt nog wel aan de orde. Ook de huisarts heeft dat niet gedaan.
En dat had ik ook niet verwacht.

Wat is je bron, madelon

Ik heb even gegoogled, ik kom wel info tegen dat pilgebruiksters die jong beginnen een verhoogde kans op borstkanker hebben, maar niet dat die kans 40% is. Dat is nogal wat, 40%. Waar heb je dat gelezen?

De meeste kankerkansverhogende factoren zijn zaken die je niet in de hand hebt, zoals vroege eerste menstruatie, late menopauze, lactactie en late of geen zwangerschappen. Meer dan pilgebruik. En het negatieve effect van pilgebruik is een aantal jaar na het staken van het gebruik ervan weer verdwenen.

skik

Yura

Yura

30-11-2012 om 09:21

Wist ik niet

Ik slik zelf de pil vanaf mijn 17e, ben nu 44 en heb pas op mijn 29e mijn eerste kind gekregen. Schrik hier best van. Gelukkig nooit gerookt en in totaal langer dan een jaar borstvoeding gegeven, ben ruim 10 jaar veel te zwaar geweest, maar ben inmiddels veel afgevallen. Dus met de andere risicofactoren zit het goed gelukkig. Maar dat is inderdaad wel even iets om over na te denken.

Inderdaad afweging

Ik ben het eens met AnneJ: het is een afweging die je maakt. Natuurlijk is de pil niet onschuldig, maar aan de andere kant is de huidige pil ook niet te vergelijken met die van 30 jaar terug. En dat is wel waar de onderzoeken op gebaseerd zijn, naar ik aanneem.
Bij ons was de afweging om de pil te vragen voor onze dochter (toen 14) haar ernstige acne. We zouden het jammer vinden als ze net zo veel en zo ernstige littekens zou overhouden als haar oudere familieleden. We zijn er (tot nu toe) nog steeds heel blij met de beslissing.
n@nny

Genetisch

De kans op kanker is ook voor een groot deel genetisch bepaald. Als de pil de kans op borstkanker vergroot en er komt in de familie borstkanker voor, dan zou ik dat zeker serieus nemen. Komt je dochter uit een grote familie waar (borst)kanker niet of nauwelijks voor komt dan zou ik dat risico anders wegen.

Yvonne

Yvonne

01-12-2012 om 07:23

Geen pil

Mijn schoonzus overleed enkele jaren terug aan de gevolgen van borstkanker. Ergens in het proces is ook tegen haar gezegd dat, bij deze agressieve vorm het (langdurig) gebruik van de pil hierin een belangrijke factor is. Wij hebben ons erg gestoord aan het feit dat die informatie, nog steeds mondjesmaat wordt verstrekt. 'In het grote geheel' weegt het risico (lees: de kosten) van ongewenste zwangerschappen, zwaarder dan het risico op borstkanker. Graag had mijn schoonzus zelf die afweging gemaakt. Het gemak van de pil voor veel vrouwen brengt met zich mee dat zij deze blijven gebruiken, ook als het eigenlijk niet meer nodig is.
Ik heb mij direct laten steriliseren, ik had geen kinderwens meer en geen andere indicatie voor pilgebruik.
Ik kan mij voorstellen dat er redenen zijn toch al vroeg de pil te gaan gebruiken. Ik denk echter dat het beter zou zijn als vrouwen ook regelmatig het pilgebruik staken om te kijken of de indicatie er nog is.

annemoon

annemoon

01-12-2012 om 15:23

Economisch belang?

dat een zeer groot deel van de vrouwelijke bevolking jarenlang de pil slikt, is vast economisch niet oninteressant.

Zou zoiets een rol kunnen spelen in het maar mondjesmaat wijzen op eventuele nadelen?

Yvonne

Yvonne

01-12-2012 om 19:56

Zou kunnen

natuurlijk. Ik denk dat het, terugdraaien van het bemoedigingsbeleid toen er veel ongewenste zwangerschappen waren is doorgerekend. En dat het uitvaardigen van een nieuw protocol: doe maar liever niet, meer ongewenste zwangerschappen en aanhangende problematieken kost dan het aantal kankerbehandeling dan men nu verwacht op basis van nu bekende gegevens. Maar, zoals gezegd: het zou toch prettig zijn als we dat zelf mogen beslissen, danwel we geadviseerd worden er zsm weer mee te stoppen!

Pilland

Nederland is een pilland, het merendeel van de Nederlandse vrouwen slikt een groot deel van haar leven een anticonceptiepil.
Pil heeft vanuit Nederland de wereld veroverd, Organon was tot voor kort een Nederlands bedrijf.
Geen wonder dat in Nederland het zwaartepunt qua voordelen en risico's anders ligt als in landen waar se pil inder populair is.
Zelfe geldt voor kunstvoeding: in Nederland meest gebruikte manier om kinderen onder twee jaar vanzuivel te voorzien, grotendeels Nederlands product, economische belangen, dus balans voordelen/nadelen valt anders uit danin andere landen.

Bijsluiter

In de bijsluiter staan alle risico's gewoon netjes opgenoemd.
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h08191.pdf
Dus het lijkt me niet nodig om onwetend te zijn. Overigens zo'n 30 jaar geleden waren er ook bijsluiters en die heb ik ook gelezen.

Ivan wolffers

In die tijd had je de columns in de Volkskrant over medicijnen die Ivan Wolffers later tot een boek verwerkt heeft. Kritisch met een K. Ik las alles van hem. Ik denk dat we de risico's ook niet echt willen weten soms omdat de voordelen te goed zijn.

Schade beperken

Ik denk dat je in elk geval de risico's zoveel mogelijk kunt beperken. Bijvoorbeeld door je te informeren over de symptomen bij stollingsproblemen of veranderingen of pijn bij borsten en baarmoeder en omgeving. Signalen serieus nemen. Overigens zijn ziekenhuizen, opnames en ingrepen ook bronnen van risico's en ook daar houden we soms te weinig rekening mee. Handen die niet gewassen worden en waardoor infecties overgedragen worden. Communicatieproblemen, grote groepen mensen zorgt voor ruis in de communicatie en foutjes in de verslaglegging, er kunnen overdrachtproblemen zijn die gezondheidsschade opleveren. Wat er is wordt gebruikt, als je zoekt zul je altijd wat vinden, ook wat anders geen klachten had gegeven. En toch leveren we ons zelf kritiekloos uit aan behandeling en opname. Gewoon omdat het alternatief, niet behandelen erger is.

Tinus_p

Tinus_p

02-12-2012 om 16:36

Weet niet meer waar

Ik heb ooit een analyse gelezen, die er op neerkwam dat de risico's van zwangerschap (zoals sterfte in het kraambed) groter zijn dan de risico's van de pil. Zulke analyses zijn overigens altijd controversieel, omdat sommige risico's (met name zeldzame) moeilijk te schatten zijn.

Verder; de absolute kans op kanker onder jongeren is klein -wat betekent dat een verdubbeling van die kans nog steeds een kleine kans geeft.

Spira

Spira

03-12-2012 om 00:47

Altijd spiraal, pil ellende; premenstruele klachten

Mijn moeder heeft tientallen jaren de pil geslikt, had na verloop van tijd allerlei klachten die ze aan 'de leeftijd", "psychische gesteldheid" of "de omstandigheden" weet, en was geschokt hoeveel beter ze zich voelde toen ze met de pil stopte. Een sluipziekmaker, dus.

Toen ik daarvoor de leeftijd had, heeft mij moeder mij naar haar gynaecoloog gestuurd, die in het algemeen erg pro spiraaltje was. Om diverse redenen heeft zij mij ook het spiraal (zonder hormonen) aangeraden. Dat is mij altijd heel goed bevallen.

Toen ik erg veel last van pre-menstruele klachten had, heeft de gynaecoloog mij aangeraden om eens de pil te proberen, om de hormoonbalans te beïnvloeden. (Spiraal bleef dus gewoon zitten.) Het was het nieuwste, lichtste model die helemaal geen bijwerkingen zou geven. Nou, dat heb ik geweten. Naar en ellendig en ziek dat ik me van die pil voelde! Ik hoorde van een vriendin dat zij zes weken moest wennen, dus ik heb het dapper twee maanden volgehouden, en ben toen subiet gestopt met dit gif. Door die pil was het alsof ik een continue premenstruele periode in het kwadraat had. Het had zelfs invloed om mijn toekomstplannen (toch maar niet volgend jaar mijn studie afmaken...). Ik was moe, depri, voelde me naar beneden getrokken, gedrogeerd. Toen ik stopte met de pil, kreeg ik een energie-uitbarsting van weken. Zag het afmaken van de studie opeens ook helemaal zitten (en zo gezegd zo gedaan).

Toen de gynaecoloog dit verhaal hoorde, stelde ze nog voor om een zwaardere pil te proberen, want dat zou in mijn geval misschien beter werken. Nou nee, bedankt Die ellende niet nog een keer.

Alleen jammer dat de gynaecoloog toen verder mijn hevige premenstruele klachten niet meer serieus nam, want dat was toch wel een lijdensweg. Ze adviseerde tegen vit. B6 en visolie, maar vertelde niet waarom (pas laatst las ik wat het gevaar van veel vit. B6 is). En ze kwam verder helemaal niet met andere adviezen of wat dan ook.

Ik begrijp dat de medici er nog niet veel mee kunnen, premenstruele klachten, maar het komt erg veel voor en het kan een groot deel van je leven behoorlijk verpesten.

Het enige wat bij mij hielp was veel lichaamsbeweging (minstens drie maal per week anderhalf uur dansles of sport of zoiets), veel drukte en opwinding, en in mindere mate, zwangerschap en borstvoeding.

Spira

Spira

03-12-2012 om 01:02

Nog een nadeel van de pil, en voordeel van spiraal

Een ander groot nadeel van de pil is dat je dat ding dagelijks op ongeveer dezelfde tijd moet innemen. Dat past absoluut niet bij mij, niet bij mijn leefstijl, en al helemaal niet toen ik jong was. Ik moest enorm moeite doen om daaraan te denken, en dan nog lukte het niet altijd. Nou hing mijn vruchtbaarheid er destijds niet van af (het was een proeftijd, ik had nog het spiraal), maar bedenk wel dat de betrouwbaarheid van de pil enorm afneemt bij onregelmatig gebruik en bij ziekte. Pubers, adolescenten en jong-volwassenen leiden meestal niet het meest regelmatige leven...

Een spiraal daarentegen laat je er een keer in zetten en dan heb je er geen omkijken meer naar. Alleen jaarlijks controle. De mijne hoefde nooit vervangen te worden, is er alleen uitgehaald voor zwangerschap en medische ingreep.

Dus als je graag wil dat je dochter niet zwanger raakt dan zou ik absoluut als eerste optie het spiraal (zonder hormonen) aanraden. Mocht ze daar niet goed op reageren, dan zie je wel weer verder (hormoonspiraal, of toch de pil).

Met een spiraal hoef je ook niet bang te zijn voor een kinderwens als bevlieging, want je moet een afspraak maken om de spiraal er uit te halen, dat is toch een drempel en bezinningsperiode.

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2012 om 07:31

Spira

Tip uit ervaring tegen PMS: Teunisbloemolie! Te krijgen in capsules, bij mij werd het dankzij die capsules goed te doen.
Spiraal, sorry, ik ken teveel spiraalkindertjes , en ik vraag me ook af of een meisje van 16 het prettig vindt om te laten zetten..

dc

dc

03-12-2012 om 07:50

Suicidaal

Ik werd suicidaal van de pil en dat stond echt niet in de bijsluiter.

Spiraaltje gaf me menstruaties van 2 weken lang.

Ik zweer bij condooms persoonlijk.

dc

dc

03-12-2012 om 07:50

Fio

Dank je, net besteld.

Suicidaal

Is een groot woord maar toen ik ooit startte met de pil werd ik er somber van. De huisarts nam dat gelukkig serieus en gaf me een andere. En daarmee heb ik nooit meer last gehad. Vreemd dacht ik, je blijft denken of je het verbeeld hebt, maar het was een praktische zaak.

dc

dc

03-12-2012 om 21:27

Nee, niet verbeeld

Ik kreeg na lang aandringen de lichtste soort pil voorgeschreven. En na jaren antidepressiva kreeg ik met de nieuwe pil binnen een dag de hele depressie weer terug. Kon echt niet volgens de dokter. Maar ik ben onmiddelijk gestopt en binnen 3 dagen voelde ik me beter dan in jaren. Sindsdien nooit meer depressief geweest
(nou ja, behalve 2 dagen per maand, waar ik nu die olie voor besteld heb).

Ik zou ook best twee dagen per maand "in de olie" willen zijn Dan heeft niemand (vooral ik zelf) last van mijn PMS.
G

Moontje

Moontje

04-12-2012 om 22:11

Onderzoek

Deze 40% komt uit een onderzoek uit 2008 van Instituut Reinier van Arkel, ik citeer:

"Doel: in dit dossier wordt gezocht naar een verklaring van het verhoogde risico van borstkanker bij pilgebruik. Tevens wordt gekeken of de aangehaalde studies beantwoorden aan de eisen van wetenschappelijkheid
en evidence based medicine om hieruit enkele conclusies te trekken.
Achtereenvolgens wordt de biologische logica van de ontwikkeling van borstcarcinoom (borstkanker) uitgelegd.
Daarna worden de studiegegevens waarop het IARC zich gebaseerd heeft voorgesteld. Hierbij wenst de studie
meteen de nodige kritieken te formuleren om de echt relevante gegevens te kunnen uitfilteren.
Gegevens: Meer dan tien cohortstudies en 60 casuscontrolestudies, met meer dan 60000 vrouwen werden kritisch onderzocht op hun methodologische degelijkheid.
Uiteindelijk werden 34 studies weerhouden voor verdere analyse."

Madelon

Madelon

04-12-2012 om 22:16

Pil nog hetzelfde

De pil is een anticonceptiemiddel dat nu zo'n 50 jaar bestaat. Ondanks het feit dat de dosis hormonen wellicht is gezakt en de soorten hormonen wellicht wat gewijzigd, is het in principe een zelfde soort middel.
Bewezen is ondertussen in meerdere studies, dat orale anticonceptiva een significant verhoogde kans op borstkanker geven.
Ik vind dat ronduit stuitend. Vooral in de Westerse wereld waar veel vrouwen de pil slikken komt borstkanker steeds meer voor. Er is in de afgelopen jaren een toename van 100% waar de geleerden het ook over eens zijn.
Dat is toch shocking?

Madelon

Madelon

04-12-2012 om 22:18

Yvonne

Dank voor je input, ik sluit me helemaal bij je aan! (jonge) vrouwen en moeders zouden zelf die afweging moeten kunnen maken op basis van fatsoenlijke en volledige informatie. En die wordt niet of nauwelijks gegeven bij de huisarts.

Wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borstkanker
Nog meer cijfers.
Overigens de pil (24% meer) en het geven van borstvoeding (22%) maakt het risico weer gewoon. Ik denk dat de maat is 1 op de 9 vrouwen en dat je daar dan meer of minder risico bij op moet tellen of af moet trekken. Dat maakt het tijdig opsporen en behandelen het allerbelangrijkste. En natuurlijk als je geen bijzondere reden hebt om de pil wel te slikken zou ik daar ook over nadenken om dat niet te doen.

Madelon

Madelon

04-12-2012 om 22:25

In de bijsluiter staat..

Citaat Stediril:

"Bij vrouwen die de pil gebruiken wordt iets vaker borstkanker geconstateerd dan bij nietgebruiksters
van dezelfde leeftijd. Tien jaar na het stoppen met de pil is er geen verschil meer.
Het is niet bekend of dit verschil wordt veroorzaakt door de pil." (wat is IETS vaker??)

en

Bij vrouwen die de pil gedurende langere tijd (hoe lang??) hebben gebruikt is iets vaker (hoeveel vaker???) baarmoederhalskanker
geconstateerd. Dit hoeft echter niet door de pil te komen maar kan te maken hebben
met seksueel gedrag en andere factoren zoals het HPV virus (humaan papilloma virus).

Dat is veel vager en minder angstaanjagend dan:
"Indien u op jonge leeftijd (13-20 jaar, bijv.) met dit middel begint en het langer dan 4 jaar slikt vóór uw eerste voldragen zwangerschap loopt u een 40% hogere kans op het krijgen van borstkanker. Indien u géén voldragen zwangerschappen doormaakt, geen kinderen krijgt, rookt en/of alcohol drinkt en de pil langdurig gebruikt is de kans op het krijgen van borstkanker nog veel groter. Eigenlijk moet u dus de periode van aanvang zo laat mogelijk beginnen en zo kort mogelijk laten duren. Meedere kinderen krijgen (voldragen zwangerschappen), niet roken en drinken, borstvoeding geven zullen de kans op het krijgen van borstkanker verminderen."

Toch?

tonny

tonny

05-12-2012 om 13:59

Madelon

waar haal je citaat twee vandaan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.