Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

-Wendy-

-Wendy-

01-09-2009 om 20:56

Plekje op doorkomende tand

Mijn dochter is aan het wisselen en nu ontdekte ik onlangs een geelbruine vlek op haar voortand die doorkomt. De tand is nu ruim voor de helft door en de plek zit langs haar tandvlees.

In de hoop gerustgesteld te worden heb ik gisteren op internet gekeken wat het zou kunnen zijn, maar daar kwam ik steeds de term kaasmolaar tegen. Uiteraard ben ik daar nogal van geschrokken en ik hoop dat er iets anders is. Kan een tand bijvoorbeeld nog bijkleuren? Wie herkent dit?

Over drie weken moet ik met haar naar de tandarts, dus die laat ik er natuurlijk naar kijken, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen.

Wendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-09-2009 om 21:24

Hier ook

Mijn oudste zoon heeft op zijn twee voortanden gele vlekken. De term die jij noemt, kende ik niet. Ik heb even gekeken op Wikipedia, en denk niet dat het is wat mijn zoon heeft. Volgens de tandarts zijn het beschadigingen aan het glazuur, veroorzaakt door valpartijen op zijn melktandjes. Toen hij twee was, is hij voor het eerst een melktand verloren, op zijn derde jaar lag de tweede er helaas ook uit. Volgens de tandarts kan door de klap de onderliggende 'grote' tand beschadigd raken, met dus aangetast glazuur als gevolg.
Het schijnt wat kwetsbaarder te zijn, dus hij moet de voortanden extra goed poetsen. Mocht zoonlief het op den duur zelf vervelend vinden om gele vlekken op zijn tanden te hebben, dan kan de tandarts er wel wat aan doen. Ik heb begrepen dat hij de gele vlekken dan kan 'wegboren' en vullen met iets in de juiste kleur wit.

Hier ook

mijn dochter heeft ook op één gewisselde tand een geel vlekje zitten. Onze tandarts zei dat het net zoiets was als de één krijgt sproeten en de ander soms een vlekje op de tand. Het hele tandje is er nu door en het gele vlekje zit precies in het midden. Het lijkt niet echt mooi maar ik zou niet weten wat er aan te doen is.

Noelia

Noelia

02-09-2009 om 09:39

Hier antibiotica

Mijn zoon heeft het op op zijn ondertand. Hoe noem je dat? Bij mij werd er verteld dat het door antibiotica is gekomen.

kasie

kasie

02-09-2009 om 21:59

Kaasmolaar

Mijn zoon heeft twee kaasmolaren, zijn achterste kies is helemaal bruin. De tandarts adviseert deze eruit te halen en met beugel etc. boel goed te zetten. Op voortand zit ook een klein geel plekje, is verder niks aan te doen, gewoon goed poetsen.
Bij een kaasmolaar is het glazuur niet goed aangelegd ofzoiets (de naam slaat op gatenkaas, zei onze tandarts).

Klinkt wel....

Het klinkt wel als een kaasmolaar. Mijn jongste hád er 3 (nu niet meer dus...), 3 dezelden (op plaats in gebit) en die komen inderdaad zó door als jij beschrijft. En overigens niet van de antibiotica want die had ze toen nog nooit gehad.
Als je je zorgen maakt ga dan even eerder naar de tandarts, die er overigens ook niets aan kan doen. Maar misschien is het prettiger het zeker te weten voor jouw.
groeten albana

Heb ik ook

ik heb als kind ook mijn zij-voortand (melk) beschadigd en kwam later mn volwassen tand er met een bruin vlekje tevoorschijn. Ik heb t laten zitten, verder nooit hinder van gehad.

-Wendy-

-Wendy-

07-09-2009 om 22:24

Zoiets zal het dan wel zijn

Mijn dochter is toen ze twee was een keer zo hard gevallen dat er van beide voortanden een klein stukje af was. Vermoedelijk heeft het dus daar mee te maken.

Vandaag moest ik zelf naar de tandarts en zij vermoedde dat het (gelukkig) geen kaastand is. En ook dat het mooi weggewerkt kan worden als zij dat tzt zou willen.

De 24e weten we meer, tot zover bedankt voor jullie reacties.

Wendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.