Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marjoleine64

Marjoleine64

13-04-2009 om 19:46

Plotseling slecht(er) zien - zoon 11 jaar

Een vraagje over onze oudste van 11. Vanmorgen vertelde hij me dat hij al een tijdje minder scherp zit met zijn linkeroog. Waarschijnlijk sinds een maand of 2, uiteraard eerst een beetje en steeds wat erger. Hij vergat het steeds te vertellen, en nu dus wel aan gedacht. Uiteraard moeten we hier iets mee, maar wat is de beste aanpak? Direct naar een oogarts (met wellicht lange wachttijden), of eerst een opticien, of eerst via de huisarts? Beide ouders hebben een bril/lenzen, maar dan aan beide ogen vrijwel gelijk. Zo plotseling een verslechtering aan één oog heb ik nog nooit meegemaakt, heeft iemand daar ervaring mee?
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

13-04-2009 om 20:11

Huisarts

Die kan kijken of hij iets bijzonders in het oog kan ontdekken, en kan zo nodig zorgen dat hij versneld terecht kan bij een oogarts.

reina

reina

13-04-2009 om 20:23

Ik zou morgen ook even naar de huisarts gaan.

Huisarts

Omdat de verslechtering in zo`n korte tijd heeft plaatsgevonden kan je, denk ik ook, het beste naar je huisarts gaan. Morgen gelijk een afspraak maken.

Het kán wel

Hier een net 11-jarige, die weliswaar al een bril had, maar in korte tijd (vanaf de zomervakantie) 1,5 punt met beide ogen slechter is gaan zien. De opticiën schrok ervan...(haar bril was kapot, vandaar) dus naar de oogarts (met spoed kan heel snel, 1 week gewacht) die het heeft bekeken, nog gedruppeld en nog 's bekeken na een weekje. En ja hoor. Soms schijnt zo'n sterke achteruitgang voor te komen tijdens groeiperiodes. En tsja ze is wel behoorlijk in de lengste gegroeid de laatste tijd...
Ze heeft dus nu een nieuwe bril, met nieuwe glazen.
groeten albana

Had ik ook met rechteroog

op die leeftijd. van -1,5 naar min 3 in een korte tijd, bij de groeispurt, naderhand nog een keer.
Ik zou even de opticien bellen, als je een ogede hebt net als wij hhier weet hij wel of je naar de huisarts meot.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-04-2009 om 19:52

Bedankt allemaal

voor jullie tips. Ik heb inderdaad gelijk dinsdag de huisarts gebeld, daar kon hij ook nog terecht die ochtend. Huisarts vond de oogarts niet nodig, als dat echt nodig was dan zou de opticien dat wel aangeven. Vanmiddag zijn we daar geweest, uitgebreid gemeten en een mooie bril uitgezocht. Zoonlief helemaal blij, er ging een wereld voor hem open! En de afwijking is niet eens erg groot, -0.75 links en op beide ogen een cilindertje. Nu nog een week wachten en dan kunnen we hem ophalen. De opticien vond het niet nodig om naar de oogarts te gaan, kennelijk schrijft het protocol dat voor voor kinderen die nog geen 12 zijn (hij is 11.5) maar zoon werkte goed mee en er was niets bijzonders te zien.
Ik hoop wel dat zoon er een beetje zuinig op is, maar dat gaat met zijn beugel ook redelijk goed (activator die tig keer per dag even uit moet voor eten of sport).
Nogmaals bedankt,
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.