Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lady Grey

Lady Grey

08-09-2009 om 10:10

Positieve effecten rooibosthee?

Heeft iemand ervaring met rooibosthee en (voedsel)allergie? Ik lees in een boekje en op een website veel positieve dingen, maar ik vind dat allemaal nogal reclame-achtig. Iemand ECHT positieve ervaringen?

Ik drink het nu een week, mijn zoon met astma en voedselallergie vind het ook een fantastisch drankje, hij drinkt er veel van, terwijl hij alles wat enigzins allergeen is met een grote boog omzeilt, maar ik zou graag eens van jullie willen horen wat jullie ´ervaringen' zijn, behalve dat het gewoon lekker is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

08-09-2009 om 12:32

En dan

"Iemand ECHT positieve ervaringen?"
Wat wil je horen? Iemand die van zijn allergie is afgeraakt door rooibosthee? Iemand die sinds het rooibosthee-gebruik veel minder klachten heeft? Zulke ervaringen zijn vast wel te vinden, en is het niet hier op OO dan toch wel met wat gegoogel op gezondheids- of allergiesites. En wat ga je dan ontlenen aan die casussen?
Kari

Wilma

Wilma

08-09-2009 om 15:23

Dit wil je niet horen

want je vroeg positieve reacties. Maar ik heb het ook een tijd gedronken, ik vond 't vies dus 't was nogal een opgave, en hoopte ook heel erg dat 't positief effect zou hebben op de honderdmiljoen allergieën die ik heb. Helaas, niks, zelfs geen placebo-effect (was ik ook al blij mee geweest, voor zolang 't zou duren dan).

Maar als je 't lekker vindt, zou ik 't gewoon blijven drinken, 't is toch niet slecht voor je (lees ik tenminste overal).

Groetjes,
Wilma (ook nog hopend op DE gouden tip tegen allergieën)

Kari1

Kari1

08-09-2009 om 15:54

Achtergrond

De achtergrond van dat rooibos-allergieverhaal zit nog in het stadium van het biochemisch laboratorium en hooguit van dierpoeven.
Het gaat om de stof quercetine, die schijnt te kunnen voorkómen dat mestcellen hun histamine uitstoten (en dat is wat er o.a. gebeurt bij een bepaald type allergische reacties). Ook schijnen mestcellen een rol te spelen bij sommige neurologische ziekten. Voorbeeldjes van onderzoeken:
“Mast cells are involved in inflammatory processes and in allergic reactions where immunologic stimulation leads to degranulation and generation of numerous cytokines and inflammatory mediators. Mast cells have been proposed as an immune gate to the brain, as well as sensors of environmental and emotional stress, and are likely involved in neuropathologic processes such as multiple sclerosis….As quercetin dramatically inhibits mast cell tryptase and IL-6 release … these results nominate quercetin as a therapeutical compound in association with other therapeutical molecules for neurological diseases mediated by mast cell degranulation.”
“Mast cells are important in reactions of allergic disease and are also involved in a variety of neuroinflammatory diseases…In this study quercetin inhibits, in a dose-response manner, tryptase and MCP-1….Our data suggest that quercetin is an important and good candidate for reducing the release of pro-inflammatory mast cell mediators activated by physiological and nonphysiological stimulators.”
De stap dat het drinken van rooibosthee dus allergische klachten bij mensen vermindert is wel wel een héél erg afgesneden bocht. Dat er in een reageerbuis effecten zijn zegt nog bijzonder weinig over hoe dat in het menselijk lichaam zal gaan, daarvoor is nog veeeeel meer onderzoek nodig.
Bovendien hoeft het geen rooibosthee te zijn hoor. “Quercetine (ook wel quercertine) is een bioflavonoïde, een natuurlijke stof, die voorkomt in kappertjes, appels, rode wijn, broccoli, boerenkool, sperziebonen, tomaat en uien.” Wilma, hou je toevallig wel van rode wijn?
Dat quercetine zo algemeen voorkomt in voedingsmiddelen die vrij alledaags zijn zegt natuurlijk ook al wat over de te verwachten aanvullende werking van rooibosthee.
Hier nog wat info.
http://www.medicinfo.nl/%7B9d49f1b9-ed2f-439b-8dc6-5297a3bf1efd%7D
Kari

Lady Grey

Lady Grey

08-09-2009 om 16:30

Dank!

Hey Kari, dank je voor de info. Ik had nl. van een bekend rooibosthee merk een boekje gekregen (wel van een echte uitgever Deltas) maar het klonk zo reclame-achtig, hier staat iets meer achtergrond info.

Mijn kinderen zijn er in elk geval dol op. zelfs mijn zoon die alleen maar melk wil drinken lust dit ook wel heel graag.

En Wilma, ik wil graag juist alles horen. Ik voer het wel een tijdje aan mijn kids, kijken of het eczeem spontaan vermindert, mocht dat zo zijn dan schrijf ik een superenthousiast verhaal )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.