Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

esmee

esmee

07-10-2012 om 12:31

Preventieve voorlichting?

Van de week naar de tandarts geweest voor periodieke controle. Tijdens de controle begint tandarts over flossen en hoe ik dat het beste kon doen. Dit deed hij ook bij mijn man die er ook was.
Krijg ik nu de rekening voor mijzelf waarop een bedrag staat voor periodieke controle, maar tot mijn ergernis ook een bedrag voor preventieve voorlichting en/of instructie standaard (code C112) voor ruim 22 euro!.

De tandarts heeft mij daarover vooraf en tijdens de behandeling niets verteld (hij begon gewoon te vertellen over flossen etc... Ik bedoel dus dat hij niet vooraf heeft aangegeven dat dit buiten de controle valt en dat dit dus apart berekend wordt. Ik ben extra boos want mijn verzekering vergoed dit niet. Ik heb dit ook in een mail naar mijn tandarts aangegeven dat ik vooraf geïnformeerd wil worden als zaken buiten de normale controle vallen en dus extra in rekening worden gebracht.

Vinden jullie dit terecht?
Ik ga mijn klanten toch ook niet extra kosten in rekening brengen voor iets waarvan ik vind dat ze het moeten weten maar zeg het niet tegen ze. Dan ben ik zo van mijn klanten af dat kan ik jullie wel vertellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

07-10-2012 om 14:12

Gelijk

Ik vind dit echt niet kunnen van de tandarts. In de loop der jaren heb ik best wat verschillende tandartsen gehad en merk grote verschillen in rekeningen. Dit lijkt zo vooropgezet en denk dat hij ervan uitgaat dat veel mensen niet kijken naar 22 euro meer of minder. Denk dat je een goede zaak hebt, hij moet zeker van te voren aangeven wat hij gaat doen.

Zo vraag ik er van te voren wel even naar. Nu ook bij de kapper, kreeg vaak allemaal extra's afgerekend zoals haarmasker en styling. Nu trap ik daar niet in en bespreek eerst wat er allemaal gaat gebeuren.

Niet

Ik vind dit niet kunnen. Wel even achteraan bellen met de mededeling dat je niet van plan bent om dit te gaan betalen. Denk er wel om dat tandartsen zeer gevoelige teentjes hebben

esmee

esmee

08-10-2012 om 12:41

J@ost

dat zei mijn vader ook al…"Niet betalen". Probleem is dat deze tandarts al zijn facturen via een factoring bureau laat lopen die alles regelt. Al die tandarts zijn poot stijf houdt zal ik toch moeten betalen…(dat is dan wel einde tandarts voor mij)

Vandaag is hij dicht. Morgen hou ik het in de gaten en wil ik weten wat ze eraan gaan doen. Iemand anders maakte me er nog op attent dat ik moet opletten dat hij dat bedrag niet twee keer gaat rekenen (dus voor mij een en voor mijn man), omdat ik immers in dezelfde ruimte zat als mijn man toen het verhaal over flossen gehouden werd. Ik verwacht echter dat we beide de rekening krijgen dus €45 in totaal voor een paar minuten ge…..L over flossen..pffff. Ik word weer boos zeg!!

100%mama

100%mama

08-10-2012 om 14:30

Uitleg

Toelichting van Nederlandse Zorgautoriteit:
Het geven van voorlichting of instructie, toegesneden op de desbetreffende patiënt. De prestatie heeft een behandelduur van minimaal 10 minuten. (Bron: eigen web pagina in samenwerking met het NMT)

Netjes, nee natuurlijk niet! Heeft hij dus verteld waarom je moet flossen en heeft voor gedaan hoe je moet flossen en waar de knelpunten zitten en heeft het minimaal 10 minuten geduurd mag hij het officieel rekenen. Uit jouw verhaal blijkt dat het om een paar minuten uitleg ging en zou hij het dus niet mogen berekenen. 2x al helemaal niet, want dan zu het geen instruktie toegesneden op de patient zijn. Ik zou zelf gewoon even rustig bellen, de situatie uitleggen en vragen wat ze zelf aan oplossing willen bedenken. Zeghierbij dat het niet comform de prestatie berekend is.

esmee

esmee

08-10-2012 om 17:50

100%mama

Hij heeft zeker 10 min tegen mijn man aan zitten praten over het flossen…dat weet ik zeker want ik dacht nog: "Man, ga toch aan de slag want wij moeten naar ons werk".

Bij mij zei hij alleen: "Voor jou geldt hetzelfde en heeft het er veel minder dan 10 min over gehad.

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat vooraf op geen enkele manier duidelijk is gemaakt aan ons dat hij voorlichting ging geven en dat een dergelijke voorlichting buiten het reguliere consult valt en dus extra geld kan kosten voor ons. Daar val ik over.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

08-10-2012 om 20:17

Meegemaakt

Mijn exgenoot kreeg een extra rekening van 45 gulden (toen nog) voor exact hetzelfde!
Sindsdien zeg ik, zodra een tandarts ook maar enigszins de neiging heeft om een informatiepraatje te houden: "Als deze voorlichting extra geld kost, stop dan maar, want ik zit aan een budget vast". Komt bot over, maar het is natuurlijk ook de toon die de muziek maakt
Ik vraag ook altijd een duidelijke offerte voorafgaand aan de behandeling en laat die uitprinten en (belangrijk!!!) ondertekenen. Als er tijdens de behandeling onverhoopt iets extra's met een meerprijs bij komt moet dat duidelijk gezegd worden. Toen een tandarts me ooit achteraf een paar tientjes extra rekende voor iets vaags (geen tandenstookinstructie, wel iets dergelijks), hoefde ik alleen maar met de offerte te zwaaien, daarna trok hij zijn keutel weer in.
Klinkt overdreven, vooral die handtekening, maar enkele tientjes voor een losse opmerking is zo verdiend, en ik heb die tip ooit van een... tandarts gekregen!
Kom op, zeg, ik zie het al gebeuren dat ik tegen mijn klanten zeg "ik heb uw bestand voor de zekerheid ook op een externe harde schijf gebackupt, dat is dan 25 euro extra"...!

100%mama

100%mama

09-10-2012 om 10:47

Esmee

Maar natuurlijk val je daarover! Ik zou dat ook zeker even aankaarten hoor!

Wij hebben onderling afgesproken dat bij door verwijzing (hier geeft de ta geen instrucktie) de tandarts even de prijzen door geeft aan de patient...mocht een patient dat niet willen leggen we wel uit waarom het zo belangrijk is, maar heel eerlijk...ik heb er geen last van als iemand het niet doet dus even "goede vrienden" dan! Ik kan niet in iemand zijn beurs kijken tenslotte!

esmee

esmee

09-10-2012 om 18:24

Tandarts belde

mij s'avonds op. Assistente had volgens hem de mail gezien en hij belde mij daarop.

Een heel verhaal volgde dat hij toch echt de prestatie geleverd had en dat hij daar echt tijd in had gestoken en dat hij poetsen en een schoon gebit zo belangrijk vond en dat hij dat altijd zo deed, dat andere zorgverzekeraars dat wel vergoeden…..bla,bal,bla.

Ik vertelde hem dat hij zeker zijn ding gedaan had en dat ik daarover geen klachten heb. Ik wil alleen van tevoren geïnformeerd wil worden als er iets buiten het reguliere consult valt. Heb ook gezegd dat mijn verzekering dit niet vergoed. Toen begon hij dat hij het ook maar 1x had gerekend waarop ik koeltjes reageerde met: "Ja, dat lijkt me logisch als ik in 1 ruimte met mijn man zit en hij krijgt als eerste het hele flosverhaal te horen; ik kon alles mee luisteren.

Hij had beloofd dat hij een extra aantekening bij ons zal maken in de computer dat er eerst overlegd moet worden alvorens extra dingen gedaan worden.

Ik dacht gelijk: "die extra opmerking zal wel worden…."Let op…moeilijke klant" LOL.

Lara

Lara

10-10-2012 om 12:10

En niet betalen

En je moet het ook gewoon niet betalen. Dat het al bij de factureringsmaatschappij ligt, maakt nis uit. Tandarts kan echt wel wijzigingen doorgeven.

esmee

esmee

10-10-2012 om 14:24

Lara

De prestatie is wel geleverd en ook goed gedaan. Ik ga het niet op de spits drijven; ik ga het wel betalen, maar dit doet hij geen tweede keer meer…dat is zeker.

Esmee

Goed gedaan! Het zat hem dus wel dusdanig hoog dat hij zelf nog 's avonds belde

shantiee

shantiee

11-10-2012 om 17:44

Wel geklaagd

Wij hebben precies hetzelfde gehad. 2 volwassenen en 2 kinderen (onder het mom van de kinderen zijn toch 'gratis'). Mijn man is heel boos geworden en de kosten voor de volwassen zijn ook teruggedraaid. Ik vind het heel erg dat dit gebeurd is, als ik nieuwe schoenen koop, betaal ik toch ook niet voor het advies? Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in de tandarts hierdoor wel gedaald is, ik ben al bang voor de tandarts en nu ben ik ook al bang financieel uitgekleed te worden. De laatste keer was mijn rekening EUR 100. Ik was 10 minuten binnen geweest en had ''niets" (periodieke controle, gebitsreiniging,preventie en 2 foto's.). Ik snap wel dat de zorg onbetaalbaar gaat worden. Voor die EUR 100 moet ik bijna een dag werken. (Netto dan)
Ik vind het is niét afgesproken, dus niet accepteren.

esmee

esmee

11-10-2012 om 19:00

Shantiee

Ja, ik snap heel goed hoe jullie je gevoeld moeten hebben. Het linke hiervan is dat de rekeningen naar een verzekeraar gaan. De één vergoed het wel, de ander weer niet. Ik miet eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik zo moeilijk had gedaan als alles wel vergoed zou worden…..zou het wel vreemd hebben gevonden, maar acht….de verzekering betaalt het toch en ik ben aanvullend verzekerd en betaal al genoeg.

Maar juist vanwege het feit dat dit soort geintjes niet vergoed worden (zelfs niet via de aanvullende tandartverzekering), maakte me erg boos.

Mijn man zegt dat het niets uitmaakt of de verzekering het wel of niet vergoed. Hij wil vooraf geïnformeerd worden als er extra dingen gedaan gaan worden en niet bij een periodieke controle (terwijl hij al met zijn mond open achterover ligt) ongevraagd dergelijke informatie wordt gegeven.

Wij zijn nog niet zo lang bij deze tandarts, dus om het nu helemaal op de spits te drijven….kennelijk zijn er zat cliënten bij wie dit soort preventieve voorlichting wel vergoed wordt (volgens de tandarts dus wel). Bij ons dus niet en dat weet hij nu ook heel goed. Dit geintje flikt hij echt geen tweede keer; ik heb het nu aangeven en hij heeft het genoteerd.

shantiee

shantiee

11-10-2012 om 19:54

Esmee

Ook al ben je aanvullend verzekerd, je betaalt er uiteindelijk toch voor. Als de kosten lager worden, zou je ook minder voor je verzekering hoeven te betalen

Fiorucci

Fiorucci

12-10-2012 om 12:57

Het gaat ook om definities natuurlijk. Een gebitsreiniging duurt bij mij minimaal een kwartier, dus de vraag is of de tandarts van Shantiee dit mag aftikken als zodanig. Dat kan helemaal niet in vijf minuten, een gebit reinigen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.