Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Prikkelbare darm

Hoi,

Ik ben al een hele tijd niet meer op dit forum geweest maar heb nu toch iets wat me erg dwars zit.

De artsen zeggen dat ik een prikkelbare darm heb ( is overigens niet met bloed onderzocht ). Met vlagen heb ik erg best wel veel last van.

Wie hier heeft het ook en kan me vertellen wat ik het beste wel en niet kan eten / drinken en of je er misschien medicijnen voor slikt??

Alvast bedankt!

Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

22-11-2010 om 16:41

Tip

Op www.mlds.nl vindt je veel info over dergelijke problemen. Wat bij de een geweldig werkt, doet niks bij een ander, het is moeilijk daar in het algemeen iets over te zeggen. Mijn moeder heeft er veel last van, en reageert bijvoorbeeld erg op melk en kokos. Maar dat zegt dus niks, want dat kan bij jou heel anders zijn. Google maar op de term prikkelbare darm, er is heel veel info over te vinden!

Puck

Puck

22-11-2010 om 16:58

Met fiorucci eens

Het is idd heel lastig om de do's en don'ts te omschrijven bij PDS.
Waar ik het meeste baat bij heb is het drinken van probioticadrankjes (kan ook met pillen die bij de natuurvoedingwinkel te krijgen zijn) en dan werkte het ene merk beter dan het andere. Verder gaat het in periodes erg goed en heb ik er weinig last van.
Een beruchte trigger voor PDS is stress.
Bij mij persoonlijk is erg vet of teveel eten een garantie voor een aanval en dat is gelukkig een oorzaak die vrij makkelijk te omzeilen is.
Ik gebruik er geen medicijnen voor, bij een heftige koliekaanval ga ik gewoon een half uurtje ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen doen. Dan is het wel weer tot een aanvaardbaar niveau gezakt.
Overigens schrijf je dat het niet in je bloed is aangetoond, maar volgens mij kan dat ook helemaal niet.

Ook eens

Gelukkig ik zelf niet, maar een naast familielid van mij heeft er wel last van. Ook in dat geval is stress een belangrijke probleemveroorzaker en melk kan diegene ook beter vermijden. Dat gaat dan alleen om gewone melk, want dingen als yoghurt, vla en andere verwerkte vormen van melk geven geen problemen. En teveel (vet) vlees gaat inderdaad ook mis.

koentje

koentje

23-11-2010 om 11:22

Tip

http://pds.multiforum.nl/index.php?sid=1e4bbfcfb8591d9cb64e4010a1c5c75f&mforum=pds

Kijk hier eens.
Medicijnen; ja kan wel. Bij heel erge buikpijn kan pracetemol helpen.
Duspatal wordt ook wel voorgeschreven. Tegen de buikpijn.
Tegen misselijkheid, wat erbij kan horen helpt vaak een glaasje water met daarin opgelost een klein theelepeltje gemberpoeder.

PDS wordt vastgesteld aan de hand van de symptomen en kan niet worden aangetoond in het bloed.

Bij de een heeft eten en drinken invloed. vet eten is dan meestal niet handig.
Bij de ander is vooral stress de bepalende factor.
Dat laatste is bij mij het geval. Je kunt er ook op min of meer vaste tijdstippen last van hebben. Ik heb dit vaak in de ochtend als ik het heb.....
balen he!

Marlik

Marlik

23-11-2010 om 16:15 Topicstarter

Tips

Bedankt voor alle tips. Ik ga het een en ander eens even uitproberen. Het gaat bij mij een beetje op en af. 's Avonds is het bij mij het ergste.

Ja dit is echt balen ja!

bertje1

bertje1

23-11-2010 om 20:19

Dietiste

ga eens naar de dietist.

dc

dc

23-11-2010 om 21:44

Niet

Alle dieten die ik heb geprobeerd toen het mijn leven overhoop gooide hielpen voor geen meter (vezelrijk, vezelloos, melkloos, etc). Na jaren klooien, ben ik er nu zo goed als vanaf. Wat heeft geholpen:

- paar bezoeken aan osteopaat (als er in de rug wat fout zit, dan kan dat heel goed doorslaan naar de darmen)
- ik eet haast geen bruin brood meer
- ik luister nu naar mijn lichaam. Als ik buikpijn krijg, dan zorg ik dat ik kan gaan rusten. Ik vraag om hulp en kruip m'n bed in. Ik ga niet meer door want ... (er is altijd wel iets). En dat helpt heel erg goed. Vaak ben ik er dan binnen een paar uur vanaf, in plaats van een paar dagen.
- Ik leef zoals ik wil leven. Niet meer zoals anderen willen dat ik leef. (VEEEL minder stress).

Al in al heeft het minder met voedsel te maken, als met je levenshouding. Bij echte crisispijn kan een joint goed helpen.

Marlik

Marlik

24-11-2010 om 09:25 Topicstarter

Hoi,

Ja het gooit mijn leven op dit moment ook op zijn kop moet ik zeggen!

Heb ik ook al aan gedacht om naar een ostheopaat te gaan. Wat eet je dan i.p.v. bruin brood. 's Morgens pak ik altijd een bord granenontbijt en naar mijn idee helpt dat wel.

Ik moest wel lachen om die joint!

dc

dc

24-11-2010 om 11:02

Ach ja

Het begon toen ik studeerde en flink veel joint rokers in de omgeving had. Dan probeer je wel eens wat

Ik eet wit brood ipv bruin brood. En aangezien ik elke keer dat ik bruin brood eet toch weer buikpijn krijg (en verder niet), geloof ik er geen snars meer van dat het zo gezond is.

Zeker osteopaat proberen, dat heeft echt heel erg goed gewerkt!

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2010 om 11:55

Klopt, van dat brood

Ik ken een moeder wiens twee zonen echt enorme buikpijn krijgen van bruin brood. Nu moet ze dealen met andere ouders die haar maar een ontaard mens vinden, want oh wat is witbrood ongezond.....

Marlik

Marlik

24-11-2010 om 12:28 Topicstarter

Brood

Nou ik ga dat van dat wit brood eens uit proberen en de ostheopaat. Ben daar met allebei mijn zoontjes ook ooit geweest.

Wat kun je het beste wel en niet drinken?

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2010 om 14:20

Mja

Mijn moeder komt er sinds kort achter dat ze meer last heeft van melk, maar nogmaals, dat is toch verschillend per persoon.

dc

dc

24-11-2010 om 15:22

Persoonlijk

Ik kan wel melk drinken. Drink er juist veel te veel van (ben gek op corn flakes). Alcohol kan verlichting geven (ontspanning), maar juist meer buikpijn op lange termijn.

Verder is vruchtensap 's ochtends voor mij uit den boze ('s middags niet), en drink ik juist koffie zonder problemen.

Geen pijl op te trekken dus, gewoon uitproberen.

Marlik

Marlik

25-11-2010 om 09:38 Topicstarter

Melk

Soms weet ik ook niet waar het precies aan ligt.

Hebben jullie ook last van winderigheid?

Femke:-)

Femke:-)

25-11-2010 om 11:14

Ja

Ook last van winderigheid (wordt wel heel prive nu...)

Ik heb PDS en lactose-intollerantie...dus veel last van winderheid. Ik gebruik wel zo min mogelijk zuivelprodukten..dat scheelt.

Heb het meeste last als ik zuivel drink/eet, pittig eten, rauw vlees, mierzoete dingen en hele vette dingen....de extremen zal ik maar zeggen. Dus kan heel goed normaal eten, maar bij etentjes moet ik altijd oppassen.

koentje

koentje

25-11-2010 om 11:57

Pds =

Er is sprake van het prikkelbare darm syndroom als een u tijdens het voorbije jaar gedurende langere tijd (minstens 12 weken aan een stuk) continu of met tussenpauzen buikpijn of een onaangenaam gevoel in de buik hebt, met daarbij één of meer van de volgende klachten:
- een opgeblazen gevoel in de buik,
- een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan drie maal per week, geregeld diarree en/of verstopping of een afwisseling van beide),
- abnormale vorm van de ontlasting (zacht of waterig, of zeer hard)
- wijzigingen in de manier van ontlasten (abnormaal persen, loze aandrang of het gevoel van dat er nog iets achter gebleven is na de ontlasting);
- slijm zonder bloed in de ontlasting,
- winderigheid
- Bij drukken op de buik een pijnlijke en gevoelige dikke darm

Soms gaat het gepaard met andere klachten zoals misselijkheid, minder goed verteren van voedsel en herhaaldelijk boeren (dyspepsie), moeheid, klachten bij het plassen (dysurie). Ook komen soms klachten van angst, depressie en stress voor.
De klachten zijn vaak langdurig, komen voor in periodes, en zijn doorgaans wisselend van aard. Het valt niet te voorspellen hoe bij iemand het beloop van de klachten zal zijn.

Oorzaak
Er bestaat momenteel nog geen goede verklaring voor de klachten van het prikkelbare darm syndroom.
Soms lijken de klachten te ontstaan na een eerdere ernstige darminfectie (zoals een besmetting met bacteriën zoals Campylobacter of Salmonella), of bij een periode van grote spanning.
Volgens sommige onderzoekers zou het ook kunnen te maken hebben met een gebrek aan vezels in de voeding, of het gebruik van melkproducten (lactose-intolerantie).

Wanneer naar de huisarts?

Omdat een prikkelbare darm in principe een onschuldige aandoening is hoeft u er niet mee naar de huisarts te gaan.
Het is wel raadzaam naar de huisarts te gaan als er sprake is van:

- Gewichtsverlies van 3 kg of meer in een maand tijd. Vooral als er geen duidelijke verklaring voor is zoals het volgen van een dieet;
- Als er darmkanker in de familie voorkomt;
- Bij pijn laag in de buik;
- Bij koorts of temperatuurverhoging;
- Als er (bij vrouwen) een relatie tussen de buikpijn en de menstruatie lijkt te zijn;
- Als er een relatie lijkt te zijn met het gebruik van medicijnen (antibiotica, calciumantagonisten, diuretica, codeïne, morfine), voedingsmiddelen, genotsmiddelen, melk, kunstmatige zoetstoffen, light producten (sorbitol en aspartaam) of alcohol;
- Na een verblijf in de (sub-)tropen of het Middellandse Zeegebied;
- Bloed bij de ontlasting;
- Langer dan twee weken diarree;
- Hardnekkige klachten met ernstige hinder of als het normale dagelijkse functioneren eronder begint te lijden;
- Als u zich ernstig ongerust maakt;
- Bij een verstopping (obstipatie) die niet overgaat ondanks het gebruik van veel vezels en veel drinken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.