Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Privacy

Privacy

02-06-2012 om 16:52

Privacy van je kinderen bij de zorgverzekeraar?

Ik las ergens dat bij sommige verzekeraars (CZ) je zo kan zien dat je kind (onder de 18) naar de huisarts is geweest en dat er medicijnen zijn gekregen.

Hoe zit dat met de privacy/beroepsgeheim als je dochter bijvoorbeeld de pil vraagt aan de huisarts? Volgens mij kan ik dat bij Ohra niet zien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-06-2012 om 18:32

Goh, goede vraag

Ik ga het eens in de gaten houden. Mijn kinderen hebben bijna nooit iets, maar jongste heeft laatst wel medicijnen gekregen. Ben benieuwd of dat dan op mijn overzicht staat. Van de ambulancerit en ziekenhuisopname van oudste kreeg ik wel een verhaalformulier van de verzekeraar, gericht aan mij.

Fiorucci

Fiorucci

02-06-2012 om 20:41

Vic

Dan gaat het toch overal weer anders, van de ritten en opnames van mijn zoon heb ik nooit iets ontvangen.

Vic

Vic

02-06-2012 om 20:47

Fio

Het zal niet standaard zijn, maar dit ging om een aanrijding dus dan gaan ze er schijnbaar vanuit dat er een tegenpartij is die aansprakelijk kan zijn. De medische kosten worden dan verhaald op de autoverzekering van de tegenpartij.

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2012 om 16:09

Goed punt.

Goed punt, op deze manier kun je dus niet ongezien naar de huisarts voor bijv. de pil inderdaad.

Mama 5

Mama 5

03-06-2012 om 16:44

Medisch beroepsgeheim

Het is een schending van het medisch beroepsgeheim.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/is-een-huisarts-geheimhouding-verplicht.html
Ik vind dat dus ook verkeerd. Ik heb mijn kinderen altijd verteld dat zij ten allen tijde zonder mij naar de huisarts mogen gaan, als ze ergens mee zitten. Natuurlijk ben ik liever op de hoogte, maar ik kan me voorstellen dat er ooit iets gebeurd waarom ze het niet met mij willen of durven delen. Dan hoop ik dat ze naar de huisarts gaan en daar hun zorgen kwijt kunnen.
Bij onze verzekering krijgen wij trouwens geen medicatie overzicht van de kinderen.

Privacy

Privacy

03-06-2012 om 17:34

Ariola

Dit is dus minstens zo tot vlak voor de 18de verjaardag! Verder betaal ik zelf niet apart voor de huisartsenkosten en medicijnen van mijn kinderen. Dat gaat uit de grote pot.

Ja, ik vind dat pubers naar de huisarts zouden moeten kunnen zonder dat ouders dat weten. Bij mijn verzekeraar kan dat al weet ik niet of ik op internet aan meer informatie kan komen als wat ik op papier thuis krijg maar het hele 'geheimhoudingsverhaal' slaat helemaal nergens op zo.

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2012 om 18:02

Ariola

Ik ken meiden van 18,19,20 jaar die geen pil mogen van hun ouders, cultuurdingetje. Deze meiden kunnen op deze manier dus niet terecht bij hun huisarts voor de pil. Jij kunt wel op de hoogte willen zijn, maar huisartsen hebben een beroepsgeheim, wat op deze manier een wassen neus is. In de ideale wereld heeft elke puber een prima verstandhouding met haar of zijn ouders, de werkelijkheid is weerbarstiger.

Sensje

Sensje

03-06-2012 om 22:49

Ggd

Jongeren tot 24 jaar kunnen bij de GGD terecht voor een pilrecept en gratis anonieme Soatest. Zie www.sense.info. Dit loopt niet via de zorgverzekering dus krijgen ouders hier geen bericht van .

Mama 5

Mama 5

03-06-2012 om 22:59

Sensje

Precies, maar ik heb dus honderd keer liever dat mijn dochters en zoons dan naar de huisarts gaan. Die kent ze en die vertrouw ik.

Sensje

Sensje

04-06-2012 om 08:46

Mama5

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk maar het is goed dat er een alternatief bestaat voor jongeren bij wie dat niet zo makkelijk gaat.
Dat was ook de vraag van privacy.

sensje

sensje

06-06-2012 om 10:32

Privacy

Tja, ik snap wat je bedoeld. Het zou ook voor huisartsen makkelijk zijn als er een mogelijkheid was om jongeren te kunnen helpen zonder dat hun ouders dat direct kunnen zien. Jongeren hebben inderdaad recht op hun privacy. Alhoewel ik natuurlijk ook hoop dat mijn kinderen alles met me kunnen bespreken.

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2012 om 11:14

Sensje

Dat hoop ik ook, wat betreft mijn kinderen. En dat lukt aardig tot nu toe. Maar zeker mijn jongste zoon van 15 heeft vrienden/vriendinnen die echt niet zo'n geweldige band hebben met hun ouders, heel triest om te zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.