Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pseudo kroep

Onze oudste dochter van 4 heeft afgelopen nacht een aanval van pseudo kroep gehad. Wij zijn heel erg geschrokken dochter kreeg bijna geen adem en had een dik gezicht gekregen en en was bluaw rond haar mond en ogen. We zijn gellijk naar de huisartsen post gereden en daar heeft dochter ventolin gehad. Dokter vertelde ons dat het geen kwaad kan en dat het met rust en puffen over gaat. Vandaag merk ik op een schorre keel na niets aan haar. Ik ben alleen vergeten te vragen aan de arts of dit nu een aantal nachten terug kan komen.
Heeft iemand hier er ervaring mee?

alsvast bedankt
gr Aapie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjillie

Sjillie

02-05-2009 om 20:29

Schrikken

gelukkig gaat het weer goed met je dochter begrijp ik.

ik heb geen ervaring met pseudo kroep, maar als ik jou was zou ik de huisartsenpost bellen en je vraag stellen.

gr Sjillie

ishtar

ishtar

02-05-2009 om 21:00

Helaas ervaring

en het blijft eng!
Bij mijn zoontje is het een paar keer gebeurd dat het een paar (2 of 3) nachten achter elkaar gebeurde, en afgelopen week ook een keer dat het maar 1 nacht was.
Zelf rustig blijven is het beste, buitenlucht schijnt ook goed te werken. Koel en vochtig.
In het archief zijn verschillende dingen hierover terug te vinden.
Sterkte ermee!

wilma66

wilma66

02-05-2009 om 21:11

Ervaring

Heeft mijn dochter ook een keer gehad, ik belde meteen de huisartsenpost, het is wel 12 jaar geleden maar vergeten zal ikhet nooit.

IK schreeuwde mijn dochtertje gaat dood please help me, de dokter zei dat ik rustig moest blijven en ik zei hoe kan je rustig blijven als je dochter stikt.

Ze liep helemaal blauw/paars aan een leek echt of ze stikte was echt heel eng.

Ik heb het er nog wel eens over met mensen.

De dokter kwam wel meteen hij hoorde haar ook op de achtergrond en was er echt binnen 5 minuten en schrok ook heel erg,

Hij heeft ook een kapje op haar mond gedaan en toen kwam ze tot bedaren.

Hij zei dat het nog een paar dagen kon gebeuren en als dat ook gebeurt dan moest ik de hete douch aan zetten en wachten tot de badcel vol stoom is en haar daar dan in zetten en goed laten in en uit ademen.

Maar gelukkig is het niet meer gebeurt

Gek

Hier heel veel ervaring met pseudokroep. (voor het eerst met 11 maanden, nu bijna 5 jaar en in de herfst nogal eens een aanval)

Maar hij is nog nooit blauw aangelopen.... Het klinkt voor mij dan ook niet als p.k. Het geluid komt door de zwelling van het strottehoofd, maar de luchtwegen worden niet afgesloten.

Ik zou het nog eens bij de huisarts navragen.....

Linda

Polly Shearman

Polly Shearman

02-05-2009 om 21:53

Hier middelste

Die had het rond de 8 maanden. Niet zo ernstig als jullie beschrijven. Hij was benauwd en na een tripje naar de huisartsen post met hem in de vochtige badkamer gezeten om te stomen. Hij heeft half recht op geslapen en daarna er geen last meer van gehad. Groet polly

Mari

Mari

02-05-2009 om 22:17

Wel raar

Hier ook veel ervaring met pseudo kroep. Zoon kreeg pas vanaf 5 jaar aanvallen, alleen die duren dan 2-3 dagen. Ik ben het wel eens met Linda of het wel echt psuedokroep was. Want ik vind het raar dat de huisarts ventolin heeft gegeven. Met echte pseudokroep doet ventolin helemaal niets, wel wordt er bij ernstige gevallen hoge doseringen pulmicort gegeven. Als het wel ventolin was en de reactie daar op was positief, dan ben ik meer geneigd te zeggen dat het misschien een astma aanval was. Ik zou je eigen huisarts maar even vragen hoe dat nu zit.
Wat het ook was, het is vooral belangrijk om als ouder rustig te blijven, makkelijker gezegd dan gedaan. Neem je kind op schoot en als het 's nachts is, ga even een poos buiten zitten. Stomen wordt nog wel verteld om te doen, maar is achterhaald. Koude lucht helpt wel. Maar vooral zorgen dat je kind niet meer overstuur raakt dan die al is.
Sterkte!

wilma66

wilma66

02-05-2009 om 22:45

Blaft (asma)

Die van mij blafte als een soort schorre hond echt een heel eng geluid, dat geluidje vergeet ik nooit meer.
En ze maakte een geluidje alsof ze stikte, en ze zag echt heel erg blauw /paars haar lippen leek wel bijna zwart.

Maar wat voor spul de dokter gaf weet ik niet, ik weet wel dat hij zei dat het een hele hoge dosis was,hij zei het is meer dan normaal wat hij toediende.

En hij begreep ook dat ik dacht dat ze dood ging, want ze had het heel erg.
Hij hoorde het ook door de telefoon zei hij.

Ik weet alleen dat de dokter een kapje op haar mond deed met nog iets.

Ventolin

doet niets voor p.k. Ventolin verwijdt de luchtwegen, maar doet niets aan de zwelling van het strottehoofd. Pulmicort soms en wat echt helpt; flixotide, werkt rechtstreeks op de zwelling.

Echte benauwdheid hoort niet bij een p.k. aanval, wel bij astma. Het lijkt of het kind benauwd is, door het geluid dat het produceert. Je ziet het ook aan de borstkas, iemand met astma moet vechten voor lucht, iemand met p.k. maakt alleen maar geluid.

Linda

(manlief heeft bronchitus in zijn jeugdjaren gehad, is nog steeds gevoelig bij ontstekingen aan zijn luchtwegen en oudste zoon is dus p.k. professional)

Pippin

Pippin

03-05-2009 om 12:12

Hier

Zoon heeft al heel wat pseudokroepaanvallen gehad. De blafhoest is daarvoor de belangrijkste aanwijzing. Hij is ook weleens blauw aangelopen. Dan raakte hij in paniek en ging schreeuwen, huilen, dat kost heel veel zuurstof. Die krijgt hij niet genoeg binnen doordat hij zo'n klein gat bij zijn strottehoofd heeft en hij wordt blauw.
Als het hem lukt om rustig te blijven (nu hij tien is lukt dat wel) wordt hij ook niet meer blauw. De pseudokroep blijft bij hem wel een aantal dagen tot een paar weken. Dan is het overdag iets beter en is hij 's nachts weer benauwd.
De eerste keer was hij elf maanden, toen is hij twee nachten in het ziekenhuis geweest. Zijn zuurstofsaturatie was te laag geworden.
De stoombadkamer wordt tegenwoordig niet meer aangeraden, maar wel naar buiten gaan. Of het raam van de slaapkamer wijd open. Het is ook belangrijk om het kind in je buurt te houden (maar dat doe je vanzelf wel, want het is een erg eng geluid)
Pippin

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-05-2009 om 14:24

Hier

Mijn zoontje heeft vier ernstige aanvallen van pseudokroep gehad; alle keren met spoed naar het ziekenhuis en aan de medicijnen en de zuurstof. Stomen hielp en helpt niet. Hij is onderzocht door een kinderarts op astma oid maar dat heeft hij niet. Wel was het een "orenkind". Volgens de kinderarts zou hij er vanzelf overheen groeien en dat is ook zo; sinds zijn zesde heeft hij geen aanvallen meer gehad. Een paar tips die ik kreeg: slaapkamer goed ventileren, lekker koel en het hoofdeinde van het bed iets omhoog zetten. Ja, je schrikt je wezenloos als je je kindje zo naar adem ziet snakken en blauw ziet aanlopen maar in principe is pseudokroep onschadelijk tenzij het strottenhoofd echt dicht gaat zitten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-05-2009 om 14:27

Pulmicort

Klopt, mijn zoontje heeft alle keren Pulmicort gekregen, geen Ventolin.

ishtar

ishtar

03-05-2009 om 14:30

Wij kregen wel ventolin

maar dat hielp dus inderdaad niks.

Aapie

Aapie

03-05-2009 om 16:49 Topicstarter

Hoe het nu gaat.

We hebben afgelopen nacht een rustige nacht gehad dochter is verder niet benauwd geweest. Vandaag wel een beetje koorts maar verder rustig. Wel blijven we 4x daags puffen met ventolin (voorgeschreven hoeveelheid arts). Wat een aantal van jullie beschrijven over het blaffende hoesten dat had ze ook die nacht. En bij de huisartsenpost hebben ze ventolin gegeven en wij vonden dat het wel hielp op dat moment. Wellicht ook omdat ze erg bewust rustig ging ademhalen. Ik hoop dat dit voor ons de eerste een laatste maal was. Ik ben me inderdaad kapot geschrokken dochter was in eerste instantie ook behoorlijk in paniek maar gelukkig konden wij haar vrij snel kalmeren.
Bedankt voor jullie reactie's

gr aapie

Pseudokroep ervaring(en!)

Hier ook een zoontje met regelmatig een keertje een PK aanval, meestal uitgelokt door 't begin van een banale verkoudheid. Dan volgt de blafhoest en daarna garantie een PK aanval, soms meerdere per nacht, soms een enkele nacht, soms een paar dagen na elkaar.
Idd ventolin en PK dat is weinig zinval, hier geven we een flinke dosis pulmicort of flixitude als we hem niet gewoon gekalmeerd krijgen. De piepende ademhaling die je hoort is afkomstig door een vernauwd strottenhoofd, niet de luchtpijp.
Als je echt denkt dat de ventolin helpt en zeker met een herhalende toegift dan denk ik dat het eerder een astma-aanval geweest is, klopt ook meer met het blauw zien. Beiden zijn natuurlijk erg beangstigend, voor het kind en ook voor de ouders. De eerste keer dat onze zoon een PK aanval deed wist ik ook niet wat me overkwam!!! Nu doet het veel, zelf heel rustig te handelen en zo op die manier onze zoon bij ons te nemen en gerust te stellen.
Hier ook wel een oren kind, heel veel OO's, ook een RSV verleden met ziekenhuisopname, onze kinderarts zegt dat dit wel kan samenhangen.

Hmm nog een bedenking

je schrijft in je eerste posting over een dik gezicht.
Wat ook kan is dat ze een soort van allergische reactie gedaan heeft, kan van vanalles zijn ( iets gegeten, graspollen in combi met zon, ...) . En dat ze daarvan een soort astma-aanval gekregen heeft?!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-05-2009 om 22:35

Ervaring

Hier de nodige ervaring met zowel pseudokroep (oudste zoon) en astma-aanvallen (jongste zoon). Vind het ook vreemd dat je Ventolin krijgt bij PK (en dat het helpt). Fijn natuurlijk, maar ik vermoed dat het dan geen pseudokroep is geweest. Kenmerkend aan de pseudokroep was hier ook de blaffende hoest. Net een zeehond, lijkt op geen enkele andere soort hoest. De astam-aabvallen van jingste zoon waren echt heel anders (maar niet minder beangstigend). En natuurlijk altijd in het weekend...
Sterkte ermee!

Dropke

Dropke

03-05-2009 om 22:42

Opname ziekenhuis

Onze dochter heeft al heel wat pk aanvallen gehad. Over het algemeen duurde het een paar dagen en was het voldoende om haar rustig te houden. 1 aanval staat me toch nog goed in het geheugen. Deze begon midden op de dag van de een op de andere minuut. Ze werd steeds benauwder en terwijl ze rustig was werd ze blauw rond haar neus en lippen. Ze had een schavende ademhaling. Deze aanval was veel heftiger dan ik van haar gewend was, maar pas 's nachts begon ik me zorgen te maken. Als ze ademde kwam er een rare driehoek onder haar borstbeen. Zoveel moeite had ze met ademen. Ze leek wel een kikker. De volgende morgen is ze opgenomen in het ziekenhuis. De kinderarts had het ook nog nooit zo ernstig gezien. Het vermoeden bestond dat ze er een infectie bij had gekregen. Na bloedonderzoek bleek dat niet het geval. Toch was ze enorm ziek. Drinken en eten deed ze niet. Ze heeft 6 dagen in Quarantaine gelegen. Ze was toen 2 1/2 jaar. Ze heeft het nu nog steeds wel eens, maar nooit heeft ze het nog zo ernstig gehad. (gelukkig) De andere twee kinderen hebben het ook allebei wel eens gehad, ook erg benauwd, maar totaal niet te vergelijken met de aanval die mijn dochter destijds heeft gehad. Ventolin is ook door onze huisarts geprobeerd, maar deed idd helemaal niets. In het ziekenhuis kreeg ze wel de hele dag een stoomapparaat op zich gericht, maar dan meer ter verlichting.

gr Dropke

Lys Lionne

Lys Lionne

03-05-2009 om 23:00

Welkom in pieterburen

Hier twee kids die zeer regelmatig pseudokroep aanvallen hebben (nu 11 en 13!). Jongste heeft ook astma-aanvallen gehad en die waren toch wel anders. Het meest kenmerkende van PK is toch wel de zeehondenhoest, een blafhoest waar je oren pijn van gaan doen! Indrukwekkend klinkt de inademing ook en dat maakt de kinderen zo angstig, niet zo zeer het benauwd zijn. Lekker rustig beneden in een koude kamer (ramen/deuren open) saampjes op de bank een filmpje kijken is de allerbeste remedie. In serieus heftige gevallen kan er idd een hoge dosering corticosteroïden (o.a. flixotide, pulmicort of ook wel prednison)gegeven worden om de zwelling van de stembanden te verminderen. En een tip die ik ooit kreeg: spray wat neusspray (geen zoutoplossing) diep achter in de keel, hierdoor neemt de slijmvlieszwelling ook wat af.....

Tijgeroog

Tijgeroog

04-05-2009 om 07:54

Ook ventolin

Hier een jongen van bijna 4, met zo nu en dan een PK-aanval. Begon toen hij 2,5 was, steeds als hij verkouden is. Ik heb wel het idee dat het minder wordt, tussen de laatste en de vorige zat bijna een jaar, dus ik denk dat hij er overheen aan het groeien is.
Wij hebben ook Ventolin gekregen van de huisarts. Tijdens de aanval gebruiken we het niet meer, meestal krijgen we hem prima rustig door 'm op schoot te nemen, een beetje te knuffelen, wat te lezen ofzo. Wel geven we 'm dan de volgende avonden, als hij dan nog steeds vervelend aan het hoesten is, een portie voor hij gaat slapen, prefentief. Ik weet natuurlijk niet of dat helpt, maar feit is dat hij er dan meestal de volgende nachten geen last van heeft. Dus blijven we dat doen, goed slapen is ook belangrijk om te herstellen... (Maar ik hoop dat we de laatste PK inmiddels gehad hebben )

Jacoline29

Jacoline29

04-05-2009 om 08:35

Ervaring helaas ook hier

Ook dat zoonlief en dochterlief naar de huisarst moesten,dochterlief is toen gestoomd en zoonlief heeft toen tabletten corticosteroïden gehad,later ook ventolin en flixotide.Daar zijn wij ook mee gestopt.Alleen de jongste v/d 3 (nu 2 1/2 jaar)heeft winters altijd ontsteking v/d luchtwegen,moeten we ook ventolin en flixotide geven,als ik dat dan nog even een maandje onderhoud geef,stop ik er weer mee,want het werkt naar mijn idee ook niet goed.

Aapie

Aapie

07-05-2009 om 20:01 Topicstarter

Toch morgen naar de huisarts.

Onze dochter heeft geen "benauwdheids aanvallen" meer gehad alleen is nu overdag geregeld benauwd. Waarbij ze echt ventoline nodig lijkt te hebben. Je hoort haar dan ook piepend ademhalen. En daarbij is er bij haar een aantal weken geleden waarschijlijk hooikoorts ontdekt door de oogarts. Ze had al een hele tijd last van brandende ogen en met de sterkte is alles goed volgend oogarts is het een allergische reactie wat waarschijlijk veroorzaakt wordt door hooikoorts.
Dus ik ben erg benieuwd wat de huisarts morgen zegt want volgend mij hoort dit niet bij pseudo kroep.

gr Aapie

Goed

Dat je naar de huisarts gaat. Zoals je het beschreef, klonk het in mijn oren ook niet als p.k. Dit duurt ook niet zo lang en die piepende ademhaling hoort er ook niet bij.

De huisarts weet het natuurlijk het beste, ik ben benieuwd wat hij of zij zegt.

Groet,
Linda

Aapie

Aapie

08-05-2009 om 18:51 Topicstarter

Waarschijnlijk toch astma

Ben vandaag naar de husiarts geweest, En had heel toevallig dezelfde arts als bij de huisartsenpost. Ze gaan onze dochter nu toch behandelen voor astma. Dus ze heeft ontstekingsremmers gehad en een drankje tegen de hooikoorts. Het moet binnen een week beter gaan anders moeten we terug komen. Ze konden haar alleen nog niet op astma testen omdat ze te jong is. Ben benieuwd of de medicijnen gaan helpen

Nogmaals bedankt
gr Aapie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.