Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Q-koorts

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma. Zaterdag hebben we een familiedag en wilen opa en oma naar een grote geitenboederij met 200 geiten. er zijn zwangeren die mee gaan, kleine baby's en kinderen. Hoe reeel is het dan om bang te zijn voor Qkoorts?
Ik heb geprobeert het bespreekbaar te maken bij degene die het organiseert, maar die vond mijn angst zwaar overdreven...
Hoe denken jullie hierover?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Miezemuis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
busy

busy

29-09-2009 om 11:24

Kijk eens op www.rivm.nl

Hoi, ik heb even voor je google geraadpleegd en op bovenstaande site kun je meer vinden. Alleen tijdens de lammerenperiode worden zwangere vrouwen geadviseerd contact te vermijden.
Zal nu dus meevallen.
Maar snuffel zelf maar eens op de site en het is aan jou om zelf te beslissen wat je doet.

Pluk53

Pluk53

29-09-2009 om 11:27

Controleren

controleer of op die geitenboerderij de geiten ingeënt zijn. Zie http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Q_koorts/Q-koorts.jsp voor de risico's.
Ik zou het als zwangere niet opzoeken.

Risico

Een vriendin van mij is huisarts. Ik sprak haar onlangs nog en zij zei dat Q-koorts een veel groter probleem is dan de Mexicaanse griep. Je kunt gemakkelijk besmet raken doordat het virus zich bevindt in mest, die ondermeer wordt uitgereden over het land. Bij zwangere vrouwen speelt het risico van spontane abortus. Ik zou als zwangere graag willen weten of die geiten zijn ingeënt.

Chris

Ik ozu het ook navragen.

Hier echt een Q koorts invasie gehad in de zomer.; man, zwager, 2 schoonzussen hebben allemaal q koorts gehad. Wij werden er met klem op gewezen dat we jongste, ook een kwetsbare groep goed in de gaten moesten houden. Ik zou dus wel bellen naar de boerderij, heel veel schapen zijn nu ingeent, gelukkig.
Zwager is echt goed ziek geweest langere tijd, met zware longontsteking enz, min en zussen waren er eerder bij dus milder verloop.
Maar q koorts draagt ver, de verspreiding door de lucht kan wel over 8 km gaan! Nu moeten ze nog 3 keer bloed laten prikken het komende jaar.

Miezemuis3

Miezemuis3

29-09-2009 om 22:14 Topicstarter

Ik weet...

dat de geiten op die boederij niet ingeent zijn. Dat gebeurt in november.
We gaan met een groep van 20 personen, waaronder 1 zwangere, 1 baby van 6 weken, 1 baby van 7 maanden en een aantal kinderen in de leeftijd van 2 tot 8 jaar en verder volwassenen.
De bedoeling is ook nog dat we die geiten mee gaan melken...

Puck2

Puck2

30-09-2009 om 12:01

Welke regio

Q-koorts is ondertussen volgens mij al over het hele land verspreid, maar er zijn regio's waar het veel vaker voorkomt dan in andere. Dat zou je ook nog mee kunnen laten spelen bij je afweging.

Rafelkap

Rafelkap

30-09-2009 om 17:37

Plan wijzigen

Niet ingeent? Plan wijzigen. Nu. Zal iedereen het mee eens zijn, alleen al voor de zwangere en de jonge baby.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2009 om 01:24

Vooral het zuiden heeft er last van

voor zover ik weet en niet iedere geitenboerderij is besmet. Ik zou contact opnemen met de mensen van de geitenboerderij en bij een greintje twijfel niet gaan. Het lijkt me geen pretje om besmet te raken met de Q-koorts, het kan nog jaren later gevolgen hebben. Ik vind je zorgen helemaal niet raar.

Miezemuis3

Miezemuis3

01-10-2009 om 08:44 Topicstarter

Ik ben blij

dat jullie me serieus nemen. Ik had het erover gehad met mijn vader die de dag heeft georganiseerd en die vond mijn angst maar overdreven. Hij had de site van de rivm gelezen en vond alles maar overtrokken. Ik denk er dus heel anders over, vooral omdat wij die geiten moeten gaan melken. Manlief wil eigenlijk helemaal niet meer meegaan, maar dan heb je ook weer zo'n gedoe.

De boederij staat in ouddorp

Puck2

Puck2

01-10-2009 om 09:30

Is dit behulpzaam

Mmmm, ik weet het niet, op basis van dit kaartje is het risico in Ouddorp niet groot. Maar ik kan me voorstellen dat je zeker met zwangere vrouwen en kleine kinderen elk risico wilt uitsluiten.
http://www.rivm.nl/cib/binaries/Qkoorts_per_gemeente_tcm92-60500.pdf#%20class=

Tineke

Tineke

01-10-2009 om 17:50

Tsja

Ik heb ervaring met Q-koorts en zwangerschap in de familie. En dat is echt geen pretje, waaronder ook in quarantaine bevallen. Ik zou echt nóóit het risico nemen. Er zijn zat andere leuke uitjes te verzinnen.

Miezemuis3

Miezemuis3

02-10-2009 om 09:22 Topicstarter

Laatste nieuws...

in verband met het verwachtte slechte weer gaan we helemaal niet meer naar de boederie! k Ben echt blij.
Iedereen bedankt voor alle tips en het meedenken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.