Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

21-11-2008 om 15:21

Raar verhaal bij de drogist

Jongste zoon ( 2,5) is doorlopend verkouden, Alle virussen die bij zijn grote broers op school rond wanen, komen mee naar huis en daar heeft hij last van. Natuurlijk gaat dat wel over, ik weet dat het een fase is en dat hij even voldoende weerstand op moet bouwen.

Nu was ik bij de drogist en dacht ik, kan wel iets van vsm mee nemen om hem wat te helpen bij die weerstand.

De vrouw adviseerde juist extra vitamine ( van die beertjes) ik zei dat hij een hele goede groente en fruit eter was. Dus ik vind extra vitamie niet nodig.
Ja maar mevrouw: in het fruit en groente van tegenwoordig zit bijna geen vitamine meer hoor!!

( ik kook vers, en een appel is gewoon een appel toch)

Ik vond het een raar verhaal, wat denken jullie??
ik denk juist dat vroeger tijdens het kookproces heel veel vitamine verloren gingen, lang koken, hele middag de bloemkool op laten staan enz. Wij roerbakken veel, dat lijkt me toch wel vitamine behoudend?

groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onzin

Tja, vroeger was alles beter, dus moeten groenten en fruit toen ook wel beter zijn geweest...
Sommige soorten fruit bevatten veel vitamine, andere (appels) nauwelijks, maar dat was vroeger echt niet anders.

Extra vitamines schijnen trouwens niet veel voor de weerstand te doen. Ja, het helpt scheurbuik en beriberi voorkomen, maar risico daarop loopt je zoon toch al niet, voor wel of niet verkouden worden maken vitaminepillen klaarblijkelijk geen enkel verschil.

Ik had vroeger een goede vriendin die ongeveer leefde op groente en op fruitsalades, en die werkelijk doorlopend liep te sniffelen. Dus tja...

Groeten,

Temet

Dropke

Dropke

21-11-2008 om 15:44

Drogist

hahaha, ehm je hoorde het bij de drogist ? Die winkel die die pilletjes moet verkopen ? Zou het kunnen dat ze je die pillen graag wilde verkopen, omdat dat toevallig haar werk is en daar de waarheid een beetje verdraaid heeft. Ze is in ieder geval een goede verkoopster ! Je trapte er bijna in...Het lang doorkoken van groenten is niet goed, fruit met schil is goed. Roerbakken is juist goed, stomen is goed, met schil is goed. En fruit ?? Dat is ook goed lijkt me, niets minder dan vroeger. Veel verkouden. Misschien amandelen die dwars zitten?!

Dropke

roanne

roanne

21-11-2008 om 16:12

Misschien bedoelt ze dit

Er is een hele beweging (meesten zijn vitamineverkopers e.d.) die vinden dat de grond waarop onze producten groeiten is uitgeput. Voeg daar de bestrijdingsmiddelen bij en er is geen vitamientje en mineraaltje meer te vinden in onze groente en fruit.
Roanne

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-11-2008 om 16:29

Wasserbombe

Er zijn genoeg groenten waar de smaak helemaal uit is gekweekt. Zie de beruchte wasserbomben. Groenten worden net zo lang doorgekweekt en gekruist totdat ze resistent tegen van alles en nog wat zijn,met een mooie strakke schil maar zonder smaak.

Waar die mevrouw denk ik op doelt is de veronderstelling dat zulke smakeloze doorgekweekte groente ook aan voedingswaarde hebben verloren.

Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, maar ik kan me voorstellen dat op glaswol geteelde groente die maanden in het koelhuis heeft gelegen inderdaad weinig vitaminen meer bevat.

Groet, Ellen

Tinus_p

Tinus_p

21-11-2008 om 16:49

Grond

Roanne:
"Er is een hele beweging (meesten zijn vitamineverkopers e.d.) die vinden dat de grond waarop onze producten groeiten is uitgeput. Voeg daar de bestrijdingsmiddelen bij en er is geen vitamientje en mineraaltje meer te vinden in onze groente en fruit."
Precies, zo is het alternatieve verhaal.
Heeft er iemand wel eens _gemeten_ wat er in groente en fruit zit? Volgens mij, namelijk, valt dat best mee.
Vitamines komen niet 'uit de grond'; die maken die slimme plantjes he-le-maal zelf. Verder is de grodn niete cht uitgeput want zwaar bekunstmest.

Tirza G.

Tirza G.

21-11-2008 om 23:12

Onderzoek

gaat binnenkort aantonen, dénk ik, dat frikandellen enorm veel vitaminen bevatten en weinig calorieen. We zijn al die jaren gewoon voorgelogen. Dénk ik.

Tirza

peach

peach

22-11-2008 om 10:23

Gemeten

"Heeft er iemand wel eens _gemeten_ wat er in groente en fruit zit? Volgens mij, namelijk, valt dat best mee."
Ja, dat wordt gemeten. Hoe zou men anders weten hoeveel vitamine C er in een sinaasappel zit? En ja, er zijn aanwijzingen dat het vitamine- en mineralengehalte van bepaalde groente en fruitsoorten achteruit gaat. Sommige mensen lezen zoiets en maken er dan van dat er helemaal geen vitamines meer in fruit zitten, dat is natuurlijk onzin.

Biologisch maakt niet veel uit, die zijn beter in sommige nutrienten (wat je dan uitgebreid vindt in reclamefolders van biologische winkels) maar slechter in andere (waar je niets over vindt, natuurlijk).

Sommige nutrienten komen overigens wel degelijk uit de grond. In Nederland moeten wij zout eten dat verrijkt is met jodium (of brood met dat zout erin) om aan onze jodiumbehoefte te voldoen. In Amerika zit genoeg jodium in de grond, daar hebben groente en fruit veel grotere gehaltes aan jodium. Denk ook aan nitraat: het gehalte daarvan heeft ook te maken met grond en licht.

http://www.utexas.edu/news/2004/12/01/nr_chemistry/
http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/23/6/669
" As a group, the 43 foods show apparent, statistically reliable declines (R < 1) for 6 nutrients (protein, Ca, P, Fe, riboflavin and ascorbic acid), but no statistically reliable changes for 7 other nutrients. Declines in the medians range from 6% for protein to 38% for riboflavin. "

Tinus_p

Tinus_p

22-11-2008 om 20:49

Relevantie?

Peach:
"Sommige nutrienten komen overigens wel degelijk uit de grond. In Nederland moeten wij zout eten dat verrijkt is met jodium (of brood met dat zout erin) om aan onze jodiumbehoefte te voldoen. In Amerika zit genoeg jodium in de grond, daar hebben groente en fruit veel grotere gehaltes aan jodium."
Ja, maar vitamines dus nadrukkelijk niet, die komen niet uit de grond.

Peach citeert wat onderzoek:
" As a group, the 43 foods show apparent, statistically reliable declines (R < 1) for 6 nutrients (protein, Ca, P, Fe, riboflavin and ascorbic acid), but no statistically reliable changes for 7 other nutrients. Declines in the medians range from 6% for protein to 38% for riboflavin. "
Met de aantekening, dat dit niet komt door verarmde grond, maar dat het gebruik van andere rassen (de wasserbomben van Ellen W) de meest waarschijnlijke verklaring is.
Verder 6-38% minder is wel statistisch significant, maar is dat ook praktisch relevant? Mijn eerste ingeving is van niet.

peach

peach

22-11-2008 om 21:44

Tinus

"Ja, maar vitamines dus nadrukkelijk niet, die komen niet uit de grond."
Roanne had het over vitamines en mineralen, dus het leek me wel relevant. Selenium is ook zo'n mineraal waar we in Nederland makkelijk te weinig van krijgen, omdat onze grond er zo arm aan is.

"Verder 6-38% minder is wel statistisch significant, maar is dat ook praktisch relevant? Mijn eerste ingeving is van niet."
Mijn eerste ingeving zegt dat 38% minder vitamine B2 wel relevant is. Misschien niet voor mensen die liters melk per dag drinken en daar hun B2 vandaan halen, maar wel voor mensen die het grootste deel van hun B2 inname uit plantaardig voedsel halen.

Het is wel zo dat we tegenwoordig veel meer en een grotere varieteit aan verse groenten en fruit tot onze beschikking hebben dan vroeger. Ook be- en verwerkingsmethodes zijn tegenwoordig beter, in de zin dat ze meer vitamines behouden. Ik denk dat dat wel opweegt tegen het mindere vitaminegehalte.

roanne

roanne

23-11-2008 om 14:09

Kwakzalverij

De voedingssupplementen vallen voor mij nog steeds onder kwakzalverij/geldklopperij. De individuele uitzonderingen daargelaten.
Hieronder een stukje van een website, waarschijnlijk dat de betreffende drogist zoiets ook gelezen heeft:

"Later onderzoek leerde dat dit, inmiddels al jaren, niet meer het geval is. Door intensieve landbouw zijn de landbouwgronden verarmd waardoor ze veel minder mineralen bevatten: geen mineralen in de bodem, dan ook geen mineralen in de plant en dus niet op uw bord. Straling, luchtvervuiling en pesticiden zorgen ook voor een verminderde hoeveelheid vitaminen en mineralen in onze voeding in vergelijking tot 20-30 jaar geleden. Het telen van groenten en fruit op glaswol zorgt ervoor dat het groente en fruit dat daarvan afkomstig is alleen bevat wat er aan het substraat is toegevoegd dat wordt toegediend aan de planten.Ook het fruit dat uit andere landen afkomstig is bevat vaak niet de hoeveelheid vitaminen die we ervan verwachten. Zo komen veel sinaasappels groen aan in Nederland en gaan ze vervolgens door een ethyleengasmachine om ze verder af te rijpen en hun oranje kleur te geven. De meeste vitamines van de sinaasappel ontstaan echter in de vrucht in de laatste fase van het rijpingsproces.

De vraag is dus niet meer of supplementeren nodig is maar vooral welk supplement dan het beste is?"

Tot zover het citaat,
Roanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.