Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

shalil

shalil

13-09-2009 om 23:04

Rauwe eieren

Hallo, mijn zoontje had laatst ergens gegeten en als toetje een soort bavarois gehad. Hij vond het zo lekker dat ik het recept heb gevraagd. Nu bleken er rauwe eieren in te zitten en dat vind ik echt gevaarlijk. Zelf zou ik ze niet eten. Ik heb het recept weggegooid maar vraag me nu af of ik overdrijf in mijn reactie.

In een ziekenhuis restaurant (bv maastricht) staat bv duidelijk aangegeven dat ze zelfs geen spiegeleieren maken ivm gevaar op salmonella.

Ben ik nu een zeurpiet of hoe denken jullie hierover?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

13-09-2009 om 23:15

Risicogroep

Als je tot de risicogroepen behoort, is het inderdaad niet slim. Als je dat niet behoort, is er niets op tegen. Een ziekenhuis-restaurant kan het zich niet permitteren om het risico te nemen.

Tirza

amk

amk

14-09-2009 om 08:12

Niet meer

die zijn voor consumenten uit de handel genomen. Te weinig vraag naar in verhouding tot de productiekosten.

er zijn nog wel verpakkingen per liter / per 10 of 100l te koop via de groothandel, of voor de echte grootverbruikers 1000l containers.

Shalil

Ik las er ooit het volgende over.
Het risico dat een ei is besmet met salmonella is nogal klein. Als je tot de risicogroepen behoort (ziek,zwak,zwanger) dan kan je er zekerheidshalve maar beter van afzien, maar verder loopt het wel los. Een particulier huishouden verwerkt per keer bovendien maar een paar rauwe eieren. Als er dus een kans van 1 op de xduizend is op een besmet ei dan is de kans heel groot dat je geen besmet ei treft.
In een instellingskeuken ligt dat anders, daar gaan er misschien wel vijftig of honderd eieren tegelijk doorheen, en dan is de kans dat je een besmet ei treft veel groter. En aangezien éen besmet ei genoeg is om de bavarois voor een hele groep van salmonella te voorzien, gebruik je voor grote groepen liever gepasteuriseerde eieren. En natuurlijk helemaal als die grote groep ook nog (voor een deel) uit kwetsbare mensen bestaat, zoals in een zieken- of bejaardentehuis.

Ik zou denken: als je kind zo groot is dat hij zelf om een recept kan vragen en dat mee naar huis kan nemen, is hij ook oud genoeg voor zelfgemaakte bavarois, tiramisu of een zachtgekookt eitje.

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

14-09-2009 om 10:34

Kans klein

Ik heb een tic, ik eet vaker een rauw geklutst eitje (met suiker) heerlijk.
Nog nooit wat van gehad. Die kans is zo klein. ook maak ik vaker taart met rauwe eieren erin. (Niet bakken, maar op laten stijven) Niemand ooit ziek van geweest.
Je moet gewoon pech hebben wil jij die 1 op de zoveel duizend zijn, maar dat kan ook bij andere levensmiddelen het geval zijn.

shalil

shalil

14-09-2009 om 11:24

Bedankt

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, ik eet ook weleens een spiegelei of een niet zo hard gekookt eitje. We hebben zelf kippen dus ze zijn zeker vers hoewel dat geen garantie is op het ontbreken van salmonella.
Mijn jongste is echt dun en we hebben moeite om hem een beetje aan te laten komen. Hij ziet er goed uit hoor, niet broodmager maar een flinke buikgriep en hij valt zomaar 2 kilo af. Dat is voor hem wel veel want dat duur best lang voor het er weer aanzit. Vandaar mijn angst voor salmonella want dat is toch best heftig.

We gaan de bavarois toch maar eens proberen.

Bedankt voor het meedenken !!

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2009 om 13:57

Brianna f

Vroeger, toen ik nog bandeloos kon leven, maakte ik wel eens een beetje cakebeslag voor mezelf 1 rauw ei, 50 gr suiker, 50 gr boter en 50 gr bloem. Jammie. Alleen een ei met suiker vind ik wat dunnetjes, daarmee vergeleken Ik maak wél eens Haagsche Bluf (kent iemand dat?) Bessensap, eiwit en onnoemelijk veel suiker. Staaaaaat in je maag.

Tirza

Haagse bluf!

Oh heerlijk Tirza... Toen de salmonella nog niet was uitgevonden, aten we het geregeld. En het heeft ook zo'n mooie kleur. En ja, de restjes cakebeslag uit de kom likken, jammie, jammie, jammie.
(en nou schrijven jij! Ik zit me al sinds gisterochtend te benieuwen )

Brianna F

Brianna F

14-09-2009 om 17:53

Tirza

Dat ei klop ik wel op, net als Haagse bluf, maar ipv bessensap spatel ik op het laatst de dooier er doorheen.
Cakebeslag! Jammie!

jippa

jippa

14-09-2009 om 21:11

Salmonella

Ik heb wel eens van een expert begrepen dat die salmonella aan de buitenkant zit van het ei. Dus even afwassen voor gebruik en na aanraken je handen wassen zou een stuk schelen.

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2009 om 22:01

Oooooo pandia!

Dát klinkt lekker! Ga ik ook een keer proberen!

Tirza

Puck2

Puck2

15-09-2009 om 10:18

Echt niet jippa

Salmonella zit ook gewoon aan de binnenkant van een ei.

amk

amk

15-09-2009 om 10:44

Hoe raakt een ei besmet

van food-info.nl (inmiddels wel bekend hier)

Hoe raakt een ei besmet met Salmonella?
Eieren verlaten het lichaam van de hen (vrouwtjes kip) via dezelfde weg als de ontlasting. Hierdoor zijn allerlei bacteriën (waaronder mogelijk ook Salmonella enteritidis) aanwezig op de buitenzijde van de eierschaal. Deze worden (deels) verwijderd tijdens het schoonmaken van de eieren in de fabriek, maar desondanks kunnen er nog steeds bacteriën aanwezig zijn. Wees daarom voorzichtig met beschadigde eieren.

Salmonella enteritidis kan daarnaast ook aanwezig zijn in een onbeschadigd ei. De bacterie is dan in het ei gekomen in de ovaria (eierstokken) of oviduct (eileider) van de hen, nog voordat de schaal om het ei wordt gevormd. Op deze wijze kunnen eieren besmet zijn met Salmonella enteritidis, zelfs wanneer de bacterie geen ziekte bij de hen veroorzaakt.

In een onderzoek uitgevoerd door Wageningen Universiteit zijn eieren bemonsterd op de aanwezigheid van Salmonella. Hieruit bleek dat 1 op de 3 tot 5 duizend eieren besmet is. De kans dat je ziek wordt van Salmonella in eieren is dus vrij klein. Dit is anders wanneer het gaat om eimengsels. Hierbij kan slechts één enkel ei het gehele mengsel besmetten. Een voorbeeld hiervan is bavarois, hierbij wordt het eimengsel niet verhit en blijft het vaak nog enige tijd staan voor opdiening, waardoor Salmonella een groot risico is. Dit treedt ook op in de eipoederfabriek, daarom pasteuriseert men de poeder om eventueel aanwezige Salmonella te doden.

http://www.food-info.net/nl/national/ww-ei.htm#A9 voor nog meer ei-info

jippa

jippa

15-09-2009 om 13:16

Aha

Meestal aan de buitenkant dus volgens mij...maar het hoeft niet. Nou ja, ik kan het toch niet laten van het cakebeslag te proeven en na deze kansberekening durf ik het nog wel aan
Jippa

Shalil

Als je zoon vrij tenger is moet hij misschien juist vaker bavarois eten! Zit domvol suiker en vet en zet dus lekker aan.

shalil

shalil

18-09-2009 om 23:34

Triple

Hoi Triple, hij mag ook altijd dat soort dingen. Hij ziet er wel goed uit hoor maar hij hoeft zeker niet op te letten wat hij eet. Het is echter altijd zo dat kinderen die het mogen (graag zelfs) er niet zoveel behoefte aan hebben. Hij lust best een keer een bakje vla extra of zo maar het is nu eenmaal geen grote eter.

Meestal wordt het niet beter naarmate ze ouder worden, ik zie ook altijd veel scholieren in de stad vreselijk vet snacken dus het zal wel een keer anders worden. Voorlopig kan ik hem nog gezond en verantwoord extraatjes geven (hij is 7 ) en dat is ook wel lekker!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.