Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mamsvan2

mamsvan2

09-01-2009 om 19:52

Risperdal en borstvoeding, ervaring/tips met deze combi?

Zelf zou ik graag een derde kindje willen en ben daarom aan het informeren hoe dat gaat met mijn medicijnen.
Ik gebruik momenteel 1 mg Risperdal per dag, en bij nood (1x per 3 weken ofzo) 10 mg Oxazepam.

Nu gaf de arts aan dat zwanger worden geen probleem was, maar dat BV werd afgeraden, het was namelijk nog niet onderzocht. (bevallen zou wel in het ziekenhuis moeten, ivm begeleid afkicken)
Nu heb ik met veel plezier de 2e gevoed, en zou dat graag ook een 3e doen. Echter wil ook aan de gezondheid van het kindje denken.
Wie heeft er in de praktijk mee te maken gehad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

09-01-2009 om 21:06

Lactatiekundige consulteren.

Hoi Mams van,
Ik heb even gekeken op www.borstvoeding.com ( daar staan medicijnlijsten waarop je zelf ook kunt kijken ).
Allebei de medicijnen staan erop. Er word een waarde gegeven over de veiligheid. L1 is het veiligst en L5 betekend dat medicatie absoluut niet verenigbaar is met borstvoeding. Voor zowel Risperdal als Oxazepam geeft men L3. Dit betekend het volgende :
L3 Matig veilig
Er zijn geen gecontroleerde studies in borstvoeding gevende vrouwen maar er zou mogelijk een negatief bijeffect kunnen zijn, of bij gecontroleerde studies worden alleen maar minimale, niet levensbedreigende bijeffecten gezien. Deze medicatie moet alleen gegeven worden als het potentiële voordeel voor moeder en kind het potentiële risico voor het kind rechtvaardigt.
Wellicht is er een medicijn dat L2 heeft wat je zou kunnen slikken ?
Het is echt een kwestie van afwegen. Borstvoeding met medicatie kan gezonder zijn dan kunstvoeding zonder medicatie !
Je kan ook een lactatiekundige hierover consulteren, maar ik denk dat zij hetzelfde gaat zeggen als ik
M.

Ef

Ef

10-01-2009 om 00:40

Nou...

ik heb geen ervaring met borstvoeding en risperdal en oxazepam maar ken de medicijnen wel, en persoonlijk zou er geen haar op mijn hoofd overwegen om bv te geven als ik deze medicatie zou gebruiken. vooral risperdal heeft pittige bijwerkingen en het is niet voor niets dat de arts je heeft afgeraden om bv te geven. Ik snap dan ook niet dat ze er op de site van borstvoedingnatuurlijk zo soepel over doen. Daar kan ik me echt boos over maken, nemen ze ook de verantwoordelijkheid voor de gevolgen voor het kind?
Sterkte met je keuze, ik snap dat het moeilijk is, maar bv is prachtig en meestal het beste voor je kind maar niet altijd, en dan is er gelukkig een alternatief.

Ef

Ef

Ef

10-01-2009 om 00:45

Borstvoedingnatuurlijk?

Ik bedoelde de site borstvoeding.com, waar rembrand over schreef.

Ef

Angie

Angie

10-01-2009 om 00:52

Risperdal

De reden waarom zulke zware medicijnen toch gebruikt kunnen worden door een meoder met borstvoeding, is omdat het kind maar een heel kleine dosis binnen krijgt van wat de moeder neemt. Voor Risperdal is dat 2,5% van wat de moeder inneemt. Daarvan wordt dan nog niet eens alles opgenomen door de baby.

natuurlijk moet je niet zomaar medicijnen (of kruiden, die zijn ook niet altijd onschuldig) gaan slikken als je bv geeft, maar er veel meer mogelijk dan je denkt. En daarbij wegen arts en moeder samen af of de voordelen groter zijn dan de mogelijke nadelen.

Leuke nick trouwens, Rembrand!

Angie

Bijwerkingen

van Risperdal zouden heftig zijn schrijft iemand hierboven. Blijkbaar gaat dat niet voor iedereen op, want ik heb nergens last van.
Qua soort zit ik hier wel aan vast, heb ook iets anders gehad, maar dit past toch wel het beste bij mijn autisme.
Ik was vooral benieuwd naar praktijkervaringen, maar die zijn er helaas niet.
Wel bedankt voor alle info die jullie hebben opgezocht.
Aangezien ik maar 1 mg gebruik, gaf de arts aan dat het mijn eigen keus was, en dat ik het zelf moest afwegen.
Gelukkig heb ik nog even de tijd, want ben nog niet (opnieuw) zwanger, en het gaat pas om de Borstvoeding.
Maar wil graag alles al overdacht hebben voor het zover is (tja, autist of niet he
Nogmaals bedankt voor alle (gelukkig positieve) reacties.

Rembrand

Rembrand

10-01-2009 om 21:55

Ef.

De lijst op www.borstvoeding.com is niet iets wat iemand uit zijn mouw heeft geschud !
De opname van medicatie in moedermelk is een complex verhaal, en heeft met verschillende factoren te maken.
Van veel medicatie is bijvoorbeeld bekend dat het helemaal niet in de moedermelk terecht komt. ( bijv. de insuline die diabeten spuiten ).
De afweging zou gemaakt moeten worden wat gezonder is voor de baby. In veel gevallen is moedermelk met een fractie medicatie dus gezonder dan kunstvoeding !
M.

Rembrand

Rembrand

10-01-2009 om 21:56

Angie.

Ik vind mijn nick ook erg leuk

Ef

Ef

11-01-2009 om 00:11

Rembrand;

Dat medicatie in moedermelk een comlex verhaal is snap ik ook wel, en dat veel medicatie niet in moedermelk terecht komt ook, maar van risperdal is niet bekend wat er in moedermelk terecht komt. Risperdal is een antipsychoticum wat werkt op het centrale zenuwstelsel en niet te vergelijken met een middel als insuline wat een hele andere chemische samenstelling en werking heeft.
Ik heb eens in die lijst gekeken en er staan meer middelen op L3 (en ook L4) waarven ik denk, hm.. ik zou die verantwoordelijkheid ,als arts en als website, niet willen nemen. Alcohol staat trouwens ook op L3. maargoed, ik ben geen arts, laborant of apotheker dus echt heel veel verstand heb ik er niet van.

Ef

Tirza G.

Tirza G.

11-01-2009 om 20:07

Precies ef

Jij bent geen arts of apotheker en de opstellers van die lijst wel. Dat neemt níet weg dat je naast een algemeen verhaal ook altijd een persoonlijk verhaal hebt met ieder moeder-baby-koppel. De dosering, de frequentie, de tijdstippen waarop ze het middel gebruikt, de halfwaardetijd, de opname in het bloed, de passage via de maag van de baby, de leeftijd van de baby, het gewicht van de baby, de hoeveelheid voedingen, etc.etc.
Er is heel vaak veel meer mogelijk dan mensen denken.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.