Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

nicotien

nicotien

08-12-2009 om 12:38

Ritalin

Broer (39) heeft sinds gister voor het eerst ritalin.
Ik kan niet zeggen dat hij erg gemotiveerd is om het in te nemen omdat hij nog steeds niet overtuigt is dat hij ADHD heeft, wij wel al heeeeel wat jaren.

Nu heeft hij behoorlijke hoofdpijn en is nog ongezelliger dan anders (prikkelbaar).
Hij denkt dat het van de ritalin komt, want het staat in de bijsluiter dat je er last van kan krijgen en wil dus al weer stoppen.

Wie heeft ervaring met het gebruik hiervan op latere leeftijd, hoelang moet je wennen, val je er veel vanaf en slaap je idd slecht? en is er veel verschil tussen ritalin en concetta ( of zo ongeveer).
Broer wilde dit liever ivm 1 inname moment per dag , maar zorgverzekering dekt dit niet.

alvast dank voor reacties

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astrid

Astrid

08-12-2009 om 12:53

Bijwerkingen

Ik heb het een tijdje zelf geslikt, maar bij mij deed het niks. Ik had ook geen bijwerkingen. Die bjwerkingen, als je die wel hebt, schijnen na een aantal weken over te gaan.

Mijn zoon heeft ook een paar weken Ritalin geslikt. Ook bij hem deed het niks. Hij had als enige bijwerking dat zijn eetlust enorm af nam. En hij is al niet dik. Die bijwerking had ik liever gehad.

Ik zou nog even doorzetten. Anders contact opnemen met de arts. Helpt de Ritalin wel?

Guinevere

Guinevere

08-12-2009 om 12:54

Kan

Dat kan goed kloppen dat het door de Ritalin komt. En van hoofdpijn word je sowieso al prikkelbaar. Je kunt alleen niet al op de eerste dag zeggen dat de hoofdpijn door de Ritalin komt, dat kan ook toeval zijn.
Mogelijk helpt een paracetamol tegen de hoofdpijn, laat 'm anders even overleggen met zijn arts.
Die prikkelbaarheid komt ook veel voor in het begin van Ritalingebruik, het kan zijn dat er veel onverwerkte emoties dwars zitten. Door de grotere rust in zijn hoofd kunnen er namelijk heel wat dingen naar boven komen, waar hij eerst simpelweg geen tijd voor had.
Concerta wordt door sommige verzekeraars wél vergoed trouwens. Maar normaal gesproken begint een arts met kortwerkende medicatie (gewone Ritalin) om de dosering goed te krijgen.
Je andere vragen (weliswaar beantwoord vanuit het perspectief van moeder van Ritalingebruiker):
De eetlust is bij mijn zoon gelijk gebleven, was alleen in het begin wat minder. Bij sommige mensen werkt dat niet zo, even afwachten en anders meer eten als de Ritalin is uitgewerkt.
Slaap: Je hoeft er niet slecht van te gaan slapen, sommige mensen slapen beter mét Ritalin omdat ze dan juist rustiger zijn. En anders moet hij zorgen dat hij de laatste dosering ruim voor zijn slaaptijd inneemt (uur of 4 eerder).
Het verschil tussen Ritalin en Concerta: Ritalin (merknaam voor gewone methylfenidaat) bevat dezelfde werkzame stof als Concerta. Alleen bij Concerta hebben ze het zodanig verpakt dat het zeer langzaam vrijkomt. Dat geeft dus veel meer gelijkmatigheid in het effect en voorkomt rebounds (heftig gedrag na uitwerking methylfenidaat). Concerta hoef je normaliter dus maar één keer per dag in te nemen. Er zijn trouwens ook andere vormen van langzaam vrijkomende methylfenidaat, Medikinet CR bijvoorbeeld. Onze zoon gebruikt dit, wij moeten hier voor bijbetalen maar het is elke cent waard.
Ik wens je broer sterkte en hoop dat hij even doorzet, de bijwerkingen kunnen wel even aanhouden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-12-2009 om 13:28

Ritalin

Ik sluit me aan bij de uitleg van Guinevere (heb een zoon van acht die eerst Ritalin en nu Concerta slikt). Daarnaast heb ik een zus van 47 die twee jaar geleden gediagnosticeerd is met ADHD. Ook zij slikte eerst Ritalin, nu alweer een jaar tot volle tevredenheid Concerta. Zij is helemaal opgebloeid en aan haar "tweede leven" begonnen. Ze zit eindelijk lekker in haar vel. Men begint altijd eerst met Ritalin of het merkloze methylfenidaat om de dosering juist te krijgen. Daarna kan je overstappen op iets als Concerta. Concerta wordt door veel verzekeringen gedeeltelijk vergoed; door sommigen zelfs geheel. Als je een inkomen op het sociaal minimum hebt kan je de eigen bijdrage terugkrijgen van de Bijzondere Bijstand. Wat bijwerkingen betreft: ja, die kunnen voorkomen, net als bij ieder ander medicijn. Je moet het echt zo'n 6 a 8 weken de tijd geven om je lichaam en hersenen te laten wennen. Als er dan nog een vervelende bijwerking is, zoals de misselijkheid bij mijn zoontje, kan je Concerta proberen. Met Concerta heeft hij veel minder last van misselijkheid en sterk verminderde eetlust. Je broer moet gewoon niet te snel opgeven. Waarschijnlijk merkt hij straks de voordelen van Ritalin en wil hij niet meer zonder. Hij zal wel moeten leren wennen aan de verminderde onrust, vooral die in zijn hoofd. De meeste ADHD patienten hebben zeker baat bij een al dan niet kortdurende therapie om hiermee om te leren gaan. Wat slecht slapen betreft: dat kan er ook bij horen de eerste tijd. Hier helpt melatonine heel goed (gewoon te verkrijgen bij de drogist of op recept van de arts).

Tinus_p

Tinus_p

08-12-2009 om 13:46

Heu

Nicotien:
"Ik kan niet zeggen dat hij erg gemotiveerd is om het in te nemen omdat hij nog steeds niet overtuigt is dat hij ADHD heeft, wij wel al heeeeel wat jaren."
Nouja, hijis degene die het moet gebruiken. Als hij niet wil, houdt het op.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-12-2009 om 20:36

Tinus heeft gelijk.....

het is een volwassen man en als hij echt niet wil....

Guinevere

Guinevere

08-12-2009 om 20:55

Tja

Tja, natuurlijk is het een volwassen man. Maar het is zonde als hij zover is gekomen dat hij medicatie wil proberen, en er dan op de eerste dag mee stopt vanwege de hoofdpijn en de prikkelbaarheid, niet? Geef de medicatie dan ook de kans en bekijk het resultaat na meerdere weken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.