Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tibby

tibby

09-05-2012 om 10:33

Roosvicee of floradix

Ik heb het vermoeden dat ik ijzertekort heb. Ik kan dinsdag pas naar huisarts om bloed te prikken. Twee weken geleden heb ik voor iets anders bloed moeten laten prikken en toen was mijn B12 gehalte 80. Ik heb hier de eerste spuit al voor gehad. Dinsdag de 2e spuit.

Nu wil ik alvast roosvicee ferro of floradix gaan gebruiken om te kijken of er verbetering optreed. Welke is beter en zijn de floradix tabletten even goed als het drankje.

Ik ben gewoon doodmoe. Ga om 8 uur naar bed en val gewoon door de dag in slaap. Gisteren zelfs op mijn werk. Mijn eetlust is ook verdwenen en iederen zegt dat ik erg bleek zie.

Groetjes, tibby

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

09-05-2012 om 10:55

Duh

Klinkt allemaal als gevolg van het B12-tekort. Is er twee weken geleden geen ferritine geprikt?

Guinevere

Guinevere

09-05-2012 om 11:51

Dinsdag pas?

Waarom duurt het een week voordat je bloed kunt laten prikken? Dat is toch een kwestie van een formuliertje laten aankruisen en naar een prikpost gaan? Daar zou ik geen genoegen mee nemen.
Verder denk ik, maar ik weet het niet zeker, dat ik eerst bloed zou laten prikken en daarna pas allerlei supplementen nemen. Je weet niet wat supplementen voor een vertekend beeld geven in het bloed. Meld je ziek op je werk, of 50% ziek en ga lekker slapen totdat je de oorzaak weet.

Tinus_p

Tinus_p

09-05-2012 om 12:02

Guinevere:
"Meld je ziek op je werk, of 50% ziek en ga lekker slapen totdat je de oorzaak weet."
Tibby heeft een vitamine B12 van 80 (ondergrens 140-200, afhankelijk van wie je leest). Dat verklaart die moeheid etc.

Guinevere

Guinevere

09-05-2012 om 12:48

Tinus

Zoals ik zei, ik ben geen expert, maar ik zou persoonlijk het advies van een arts afwachten én het resultaat van het bloedprikken voordat je zelf supplementen gaat gebruiken. Je/ik weet niet wat die met de bloedwaardes doen. Maar ik snap niet waarom je een week moet wachten om bloed te laten prikken. En dan nog wachten op de uitslag.
Die arts nog een keer bellen voor een eerdere afspraak, zou ik zeggen. Kan Tibby gelijk over die B12 beginnen.

Tinus_p

Tinus_p

09-05-2012 om 13:55

Injecties

Guinevere:
"Kan Tibby gelijk over die B12 beginnen. "
Dat hoeft niet, want ze krijgt blijkbaar al injecties.

amk

amk

09-05-2012 om 16:10

Guinevere (ot)

Niet overal heb je dagelijks een prikpost, in dorpjes is het niet ongebruikelijk dat ze er maar 1x per week zijn en de huisarts niet zelf prikt. Wil je sneller moet je naar het ziekenhuis dat per ov niet te bereiken is tenzij met een omweg van 2 uur. Het wel bereikbare ziekenhuis ligt in en andere samenwerkingsregio.
Dan wacht je dus maar gewoon een week. In de nabij gelegen dorpjes komt de verpleegkundige ook diezelfde dag, steeds een uurtje per dorp.

Guinevere

Guinevere

09-05-2012 om 16:47

Jaja

Ja, ik zal beter lezen Tinus. En ik ben het idd. niet gewend als je moet wachten om je te laten prikken. Toch lijkt het me dat er in geval van nood toch wel een snellere optie moet zijn om bloed af te laten nemen. Moet je er wel voor reizen waarschijnlijk.

k@rin

k@rin

09-05-2012 om 17:41

Bloed prikken

Vanmiddag weer in slaap gevallen, 3 uur geslapen en als ik nu terug naar bed ga slaap ik weer tot morgenochtend.

Dat ik dinsdag pas bloed kan prikken is gedeeltelijk mijn eigen keuze. Ik kan momenteel slecht lopen. Als ik een halve dag gewerkt heb, doet mijn voet te veel pijn om nog ergens naar toe te gaan. Morgen moet ik een halve dag werken en vrijdag zit ik zonder auto. Ik neem morgenochtend even contact op met huisarts of ik morgen na mijn werk kan bloedprikken. Gelukkig kan ik in de praktijk terecht om dit te doen. Maandag moet ik een hele dag werken, en omdat ik dinsdag toch weer voor een b12 spuit moet, dacht ik dan om dan het bloed prikken te doen.

B12 gehalte is op eigen verzoek gedaan. Twee jaar geleden was het ook vrij laag toen 180 en heb toen een half jaar spuiten gehad. Mijn man zei net dat ik in het verleden ook een keer ijzertabletten van de dokter heb gekregen. Klopt inderdaad, maar was ik zelf inderdaad vergeten.

Misschien is het verstandig om de uitslag af te wachten en niet al met de roosvicee te beginnen. Kan me toch niet voorstellen dat die al binnen enkele dagen zou helpen.

Alvast bedankt voor de reacties.

k@rin

k@rin

09-05-2012 om 17:42

Moet zijn tibby

Ben ik weer vergeten om mijn naam aan te passen. Zal dus in het vervolg reageren met k@rin.

Tinus_p

Tinus_p

09-05-2012 om 18:45

Karin/tibby

"B12 gehalte is op eigen verzoek gedaan. Twee jaar geleden was het ook vrij laag toen 180 en heb toen een half jaar spuiten gehad. Mijn man zei net dat ik in het verleden ook een keer ijzertabletten van de dokter heb gekregen. (..) Misschien is het verstandig om de uitslag af te wachten en niet al met de roosvicee te beginnen. Kan me toch niet voorstellen dat die al binnen enkele dagen zou helpen."
OK, je hebt dus een giga B12-tekort, en daar ben je moe van. En dat blijft helaas waarschijnlijk nog wel even zo.

En niet meer stoppen met de injecties

Een half jaar spuiten lost het probleem niet op. Het is geen AB kuurtje waarbij de kwaal over is als je kuur op is.
G

annnebelle

annnebelle

11-05-2012 om 21:04

Floradix

Floradix geeft meer ijzer dan roosvicee. Het is best prijzig en best vies. Je moet het met bijvoorbeeld sinaasappelsap drinken maar het blijft smerig in mijn optiek.
Ik zou dus even afwachten wat het bloedonderzoek uitwijst.
Het kan ook nog je schildklier zijn?

Annnebelle

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.