Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

's nachts koorts - wakker maken?

Toen ik mijn dochter vannacht een nachtzoen ging geven, voelde ik dat ze gloeide van koorts. Ik heb haar dus wakker gemaakt, koorts genomen (39.1 °c) en koortswerend middel gegeven.

Mijn man vindt echter dat -als ze toch slaapt- ik haar niet had hoeven wakker maken.

Wat doen jullie in zo'n geval?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-02-2009 om 13:10

Laten slapen

koorts heeft een belangrijke functie in het afweer systeem. Als het kind dan toch al rustig slaapt zou ik de koorts zijn werk laten doen.
Nadeel van bv paracetamol is dat het als het uitgewerkt is de koorts exponentieel kan doen laten stijgen.

Medicijnen geef ik alleen als mijn kind echt ergens last van heeft.

groet,
Angela

angel3

angel3

03-02-2009 om 14:00

Laten slapen

ik zou deken er (half) af halen en laten slapen zodat kind niet te heet wordt. Ik maak kind dan niet wakker. Als kind al langer ziek is en veel te weinig naar mijn zin drinkt maak ik kind weleens wakkeer s avonds laat om nog een beker water te drinken, maar anders niet.

Ook laten slapen

Het is juist goed als ze ziek is dat ze goed slaapt. Als je erg ongerust bent kan je altijd nog eens even gaan kijken halverwege de nacht. Zorg dat ze niet te warm ligt, zodat ze de warmte goed kwijt kan. Ik temp zelf mijn kinderen zelden. Je merkt gauw genoeg aan het kind of het erg ziek is. zolang ze goed aanspreekbaar zijn, genoeg drinken ( nog plassen) loopt het mijns inziens wel los.In het geval dat ik een artsenbezoek noodzakelijk vind ga ik natuurlijk wel eerst tempen.

Sasvangent

Sasvangent

03-02-2009 om 14:52 Topicstarter

Begrepen

Ik had er nooit bij stil gestaan om mijn kinderen te laten doorslapen. Ik maak ze altijd wakker... . Moet ik blijkbaar niet doen. Ik heb dus weer wat bijgeleerd.
Bedankt.

Door slapen

temperaturen kunnen we hier ook wel als ze slapen maar koorts is koorts.. Dat meten we vaak niet. Wat maakt het voor verschil of ze 38,5 of 39,5 heeft. Morgen ochtend is het misschien weer over.

Als het niet over is de volgende ochtend kun je alsnog een paracetamol geven. Die van de avond is dan toch ook uitgewerkt en koorts op zich is heel natuurlijk he.

Succes met je zieke kind!

Esther H

Esther H

05-02-2009 om 14:00

Koorts stijgen na uitwerken paracetamol is achterhaald

Voor de bron moet je even zoeken op pubmed, maar het stijgen van koorts na het uitgewerkt zijn van paracetamol is een achterhaald idee. Dit zou van invloed zijn op het eerder krijgen van een koortstuip, maar dat is weerlegt door wetenschappelijk onderzoek. Beleid op onze kinderafdeling is nu dat paracetamol mag worden gegeven voor comfort van kinderen als ze ziek/pijnlijk/onrustig zijn (dus niet als ze slapen) en dat dit los staat van de hoogte van de koorts.
Groet Esther.

Vreemd....

Als je een kind met hoge koorts een paracetamol geeft is de kans groter dat het een volgende koorts stuip krijgt. Tenslotte kan de koorts dan opnieuw snel oplopen na het uitwerken van de paracetamol...

Als je geen paracetamol geeft is de koorts normaal hoog en blijft het hoog tot het langzaam aan gaat zakken doordat je beter wordt...

Ik geen de kinderen bijna nooit paracetamol, alleen eigenlijk met pijn of als ze niet kunnen slapen door koorts o.i.d. Maar niet alleen voor koorts op zich.

Niet alleen omdat je dan minder controle (lijkt??) te hebben maar ook omdat het een natuurlijk iets is van het lichaam he.

Ja maar......

Inderdaad moet je als je paracetamol gebruikt door blijven geven om de 4 uur. Daar ben ik niet zo voor. Mijn zoontje die ooit ene koortstuip had houd het niet zo lang met 1 paracetamol. Die werkt eerder uit en dan kom je op te veel per dag wat ook niet goed is.

Het enige wat wij doen is afkoelen als de koorts hoger wordt en zorgen dat ze niet te dik gekleed enzo in bed lggen als ze 's avonds koorts hebben. En de koortstuip komt alleen door het (te) snel oplopen van de lichaamstemperatuur. En wanner de koorts er al is dan heeft het geven van die paracetamol niet zoveel extra nut meer. Dan krijg je toch geen koortsstuip meer.

Tis natuurlijk wel heel persoonlijk voor welke manier je kies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.