Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Saneren: nog een paar vragen

Sinds kort weet ik dat onze zoon (5½ jaar) ernstig allergisch is voor huisstofmijt. Astma was ons al bekend. De longverpleegkundige is inmiddels langs geweest en heeft advies uitgebracht over ons huis. Ik heb uitgebreid met haar gesproken, toch was er nog te weinig tijd om alle details te bespreken.
Ik wil nog graag weten: hoe zit het met zo'n Hepa-filter in de stofzuiger? Alle fabrikanten beweren dat die de mijten niet weer de lucht inblazen, ís dat nou ook zo? In het archief vind ik er tegenstrijdige informatie over. Ons budget is bepertk en ik wil niet voor niks zo'n duur ding aanschaffen. Verder lees ik op de site van het Astmafonds dat Alcaryl en dat andere mijtendodende middel niet meer verkocht mogen worden in Nederland? Is dat zo, en is er een alternatief? (dit wist mijn verpleegkundige nog niet).
Verder was ik eerlijk gezegd wat terneergeslagen na het gesprek. Ik had me al voorbereid, wist al wel het eea af van saneren, maar het blijkt allemaal veel ingrijpender dan ik me had voorgesteld Als ik echt alles doe wat je zou kunnen doen, moet de ziel uit mijn huis: alle planten die ik al lang heb (en dus herinneringen aan heb) moeten weg, boekenkasten-waar-ik-aan-gehecht-ben moeten weg, oude fauteuils die nog van mijn oma zijn geweest moeten weg etc. etc. Bah.
Enerzijds zegt de verpl.kundige; saneren doe je goed, of je doet het niet, anderzijds zei ze ook: begin nou maar eens met de slaapkamer, en dan zien we over 3 maanden wel verder. Wie weet scheelt dat al veel.
Hoe rigoureus hebben jullie gesaneerd (m.n. in de woonkamer bedoel ik dan)? Ik zal zoveel mogelijk doen om het voor mijn kind leefbaar te maken/houden, maar als het enigszins kan, zou ik het fijn vinden als ik nog iets persoonlijks in mijn huis kan behouden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet zo

hoi,
nou ik heb zware huisstofallergie en mijt. mijn ouders hebben alles gesaneerd,maar zonder succes hoor.
nu woon ik met mijn gezin, ik ben een slechte huishoudster en er is meer stof dan zou mogen. en..ik heb niet veel last.
mijn zoon heeft ook allergie. ik hou zijn slaapkamer stofvrij, dat wel. veel stofzuigen,met hepafilter
maar verder? ik zou er niet al te veel stress om hebben en eerst idd met zijn kamer beginnen.

succes

Hier

Hebben zowel zoon als echtgenoot een allergie voor huisstofmijt en zijn beiden behoorlijk astmatisch. Wat we hier hebben gedaan is speciale hoezen om de matrassen en kussens. Verder doen we er eigenlijk niet zo heel veel aan. Mijn man komt niet op onze rommelzolder want dan is het geheid helemaal mis. Een boekenkast hebben we wel. Het is misschien ook maar net hoe ernstig het is. Oude spullen hebben we niet (zoals in jouw geval, stoeltjes van oma). Verder ligt er in het hele huis hout op de vloer en hebben we een erg goede stofzuiger. Ik zou bij voorbaat niet zomaar mijn hele huis leeghalen tenzij hij wel een erg ernstige vorm heeft. Over het algemeen helpen onze "maatregelingen" hier wel afdoende (uiteraard in combinatie met de nodige puffers etc."

Tineke

Tineke

19-01-2009 om 12:23

Boekenkasten

Wij hebben veel boeken in de kamer, maar dan in gesloten kasten (billy met vitrinedeuren). Dat gaat goed.
In hoeverre je moet saneren hangt natuurlijk erg van de klachten af. Hoe meer last, hoe meer je saneert, want de gezondheid van je kind is belangrijker dan planten en stoelen van Oma.
Ik was ooit bij iemand op bezoek met astma, en zij had gesaneerd tot ziekenhuisniveau. Alles wat wit (alsof dat schoner is dan een kleurtje), er stond niets overbodigs, geen prulletje of sfeermakertje, en echt niets persoonlijks. Vreselijk!

Anneque

Anneque

19-01-2009 om 13:46 Topicstarter

Kaatje

"In hoeverre je moet saneren hangt natuurlijk erg van de klachten af. Hoe meer last, hoe meer je saneert, want de gezondheid van je kind is belangrijker dan planten en stoelen van Oma'.
Tuurlijk! Alleen is dat laatste lastig in te schatten: mijn zoon reageert niet _direct_ op allergenen, maar ze houden zijn chronische klachten als wheezing, nachtelijk hoesten e.d. in stand. Als het een-op-een duidelijk was dat hij benauwd werd bij het zitten in een stoel van oma, gingen ze onmiddellijk weg. De verpleegkundige kon me hierin ook niet adviseren: het blijven afwegingen. Zo zal ik hem niet weghouden bij zijn vriendje-met-kat, omdat ik zijn sociaal leven niet wil beperken. Als hij er erg benauwd vandaan kwam, was het iets anders, dan heb je niks te kiezen. Hij is wel heel erg allergisch (klasse 6), maar toch is het effect van de allergenen niet goed zichtbaar (ik snap dat trouwens toch niet goed - was ook erg verbaasd toen ik de uitslag van de bloedtest hoorde). Het zou zo kunnen zijn dat hij minder ontstekingsremmers zou kunnen gaan gebruiken op de lange termijn. Maar dat is niet zeker, niemand kan me daarin iets garanderen. Ik ben dus aan het afwegen: heeft het zin als ik mijn woonkamer 100% saneer (slaapkamer doe ik sowieso helemaal), als ik hem toch laat spelen bij mensen met katten of huisstofmijt all over the place. En wie weet is er een tussenoplossing: stoeltjes behandelen, flink stofzuigen en hem er niet in laten spelen.
Ik ga er nog eens goed over nadenken. Wat je beschrijft (ziekenhuisinrichting) is me echt een gruwel. Afschuwelijk, ik geef geen donder om dure spullen, maar ben wel heel gehecht aan die ouwe troep waar ik nu al 15 jaar in woon. Aan de andere kant, als hij echt met minder pulmicort toe zou kunnen, is me dat heel wat waard want van dat spul schijn je minder hard te groeien en het is al zo'n klein manneke.

Tineke

Tineke

19-01-2009 om 14:01

Pulmicort

Anneque: "Aan de andere kant, als hij echt met minder pulmicort toe zou kunnen, is me dat heel wat waard want van dat spul schijn je minder hard te groeien en het is al zo\'n klein manneke."
Hij zal pulmicort hoe dan ook nodig hebben om te kunnen leven in de buitenwereld. In een schoolklas barst het van de allergenen (door kinderen van thuis meegenomen plus wat de klas zelf biedt). Zo ook bij vriendjes, familie, etc.
Van pulmicort heb je jarenlange gruwelijk hoge doseringen nodig, wil de groei achterblijven. Daar staat tegenover dat wie benauwd is, niet groeit. Alleen daarom al is het belangrijk zo min mogelijk benauwd te zijn. Thuis zal de veilige, schone basis moeten zijn, om goede conditie voor de buitenwereld te hebben.

Mijn zoon

hoi,
mijn zoon had vanaf anderhalf astmaklachten. hij heeft er 8 keer voor in het ziekenhuis gelegen. hij is nu 7 en had nog maar een aanval vorig jaar, totdat hij opeens een dichte neus hield. uitslag bloedtesten? allergisch voor stof,mijt,hond en kat. helaas hadden we die laatste twee. ook code 6.
de ene arts adviseerde om de dieren weg te doen, de andere juist niet. er is niet genoeg bekend of het wel of niet zou werken.
ja, met dit soort kinderen zou het beter zijn om ze voor hun geboorte al niet te hebben,maar dat weet je dus niet.
we hebben ze uiteindelijk wel weg gedaan, je wil het beste voor je kind.
hij gebruikt nu seretide onderhoud en neusspray en het gaat goed.

Sandra

Sandra

19-01-2009 om 14:36

Vriendje

"Zo zal ik hem niet weghouden bij zijn vriendje-met-kat, omdat ik zijn sociaal leven niet wil beperken."

Toch zou ik het wel overwegen. De beste vriend van mijn oudste zoon komt hier ook niet binnen vanwege ernstige allergie. Toch staat dat hun vriendschap niet in de weg. Spelen doen ze óf buiten óf bij hem thuis. Dat vinden ze zo vanzelfsprekend, dat het ook helemaal geen issue is. Sterker nog: huisdier is nu al twee maanden dood, maar vriendje is hier nog steeds niet binnen geweest. Het zit helemaal niet in hun systeem om hier te spelen, ze ervaren het ook niet als een gemis.

Jesse_1

Jesse_1

19-01-2009 om 16:00

Mijn 'wijsheid'

Komt overigens van mijn super-kinderarts:
- Het belangrijkste is de slaapkamer. Hier zit je zoon ca de helft van zijn tijd. (12 uur/dag). (In de woonkamer zit je zoon niet voor de andere helft, want hij is ook een tijd op school etc.). Probeer die dus echt zo goed mogelijk mijtvrij te houden.
- Elk 'beetje' saneren helpt. Het is niet persé noodzakelijk om 100% te saneren (afhankelijk van hoe allergisch je kind is), elk procent kan helpen zeg maar. (Of je doet het goed, of je doet het niet is dus NIET waar volgens onze kinderarts).
- Qua stofzuiger: wat ik heb begrepen is dat zolang het astmafonds (e.d.) nog niet zeggen dat zo'n stofzuiger daadwerkelijk helpt, het niet de investering waard is.
Kortom: wij hebben eigenlijk alleen de slaapkamer van zoon daadwerkelijk gesaneerd en hij kleedt zich niet om in zijn slaapkamer. De woonkamer probeer ik zo goed mogelijk 'bij' te houden, heeft ook een goede vloer, maar is niet echt gesaneerd. Er staan dus wel planten en wat dingen die stof vangen - dit probeer ik zoveel mogelijk schoon te houden. Op de trap naar boven, die bij ons in de woonkamer staat, zit vloerbedekking. Minimaal éénmaal per week stofzuigen is op zich daarvoor afdoende, zolang zoon niet echt klachten houdt. (En het gaat goed met onze zoon. Nu sinds een paar maanden over op lichtere medicijnen - over een paar maanden evaluatie of dit goed is, of dat hij terug gaat op de oude).
Succes, Jesse.

Anneque

Anneque

19-01-2009 om 17:21 Topicstarter

Astmafonds

Ik heb het Astmafonds maar eens gemaild over die stofzuiger, ik lees er steeds verschillende informatie over. Sandra, ik heb dat wel overwogen, mijn zoon steeds hier laten spelen, maar hierover zei de verpleegkundige nu juist weer dat ze afraadde om een "uitzonderingskindje" van hem te maken. Ik moet alles nog maar eens goed overdenken. Jesse, ben blij met de adviezen van jouw ka.
Iedereen dank voor de adviezen/reacties! Het helpt om mijn plan wat structuur te geven.

Tirza G.

Tirza G.

19-01-2009 om 21:30

Lief bedoeld

van de astma-vpk, maar hij ís een uitzonderingskindje. En hoe normaler iedereen er over doet, des te makkelijker het voor hem is. Heb jij thuis een kat? Dan mag ik niet bij jou spelen. Maar jij wel bij mij.

Nieuwe longen kun je niet kopen.

Tirza

Anneque

Anneque

20-01-2009 om 09:25 Topicstarter

Tirza

Ja, ook weer waar. Pfff, ik vind het moeilijk hoor. Voorál omdat zijn reactie dus niet 1,2,3 zichtbaar is. Het is echt maar helemaal de vraag of hij verschil zal merken als hij bijv. nooit meer bij een kat speelt. En hij speelt nou eenmaal ook graag eens ergens anders. Zou jij toch kiezen voor een zero tolerance benadering? Ook al heb je geen idee wat het effect ervan zal zijn?

Jesse_1

Jesse_1

20-01-2009 om 09:42

Allergisch

Maar is hij ook allergisch klasse 6 voor katten?
(Onze zoon had uitslag 6 voor huisstofmijt en 2 voor honden - daarbij ook nog wat voor gras of zo, maar niet voor katten).
Jesse

Anneque

Anneque

20-01-2009 om 09:52 Topicstarter

Klasse

Hij heeft klasse 4 voor honden en klasse 4 voor katten (en dus 6 voor huisstofmijt).

Tineke

Tineke

20-01-2009 om 12:54

Late reactie

"Het is echt maar helemaal de vraag of hij verschil zal merken als hij bijv. nooit meer bij een kat speelt."
Daar kom je op een manier achter, probeer het eens voor een aantal maanden.
Dat hij niet direct reageert is heel normaal, heel veel allergische mensen krijgen een late reactie op allergenen. Dan is het wel moeilijk de oorzaak te vinden. Maar slijmvliezen kunnen er uren over doen om op te zwellen, soms zelfs dagen.
Maar bij zo'n allergisch kind zou ik wel gaan voor echt saneren en echt prikkels mijden. Het wordt namelijk alsmaar erger als hij zoveel geconfronteerd wordt.

Tirza G.

Tirza G.

20-01-2009 om 13:55

ik heb toen mijn dochter (nu 18) klein was, een zero-tolerance beleid gevoerd. Niet alleen ging ze niet spelen bij mensen met huisdieren (welk dan ook), de kinderen kwamen ook niet hier. Mijn zus (leeft in "de paarden") verkleedde zich in mijn kleren in de schuur voordat ze binnenkwam. Haar slaapkamer is volledig gesaneerd, de woonkamer grotendeels. Ik heb heel veel glad (leer) en geen planten, geen open boekenkasten etc.
Ik wilde haar per se een zo optimaal mogelijke omgeving bieden en haar zo "goed" mogelijk krijgen. Want dán pas ga je opbouwen, zolang jij elke nacht ligt te "happy wheezen" (wie díe term toch ooit verzonnen heeft....) en te blaffen, levert je lichaam strijd. Het is een lange zoektocht geweest, maar op een gegeven moment hadden we het lek boven. Met saneren, leefregels en medicatie. En dan gaan ze puberen en dan verandert alles weer Maar goed, ze heeft een dijk van een conditie op weten te bouwen met sporten, is goed ingesteld op haar medicatie en leeft er vrolijk op los. Ze is een dankbare aanvaarder van het rookverbod in de horeca . En toch, hoe goed het ook gaat, het blíjft een wankel evenwicht. Waar een ander drie keer niest, begint zij al snel te hoesten en te piepen.
Aanvaarden en er mee leren omgaan: dát is de strijd. Leef hem die voor, van wie zou hij het anders moeten leren?

Tirza

Anneque

Anneque

20-01-2009 om 14:13 Topicstarter

Jullie hebben gelijk

Ik ga twijfelen als (zelfs) de longvpk zegt: maak hem geen uitzondering. Niet omdat ik voor dat laatste nou zo bang ben (het is al een beetje apart ventje en dat is geen enkel probleem), maar meer omdat dat lijkt te impliceren dat het niet zo erg is als hij met een kat in aanraking komt. Ook de huisarts had hier eigenlijk geen uitgesproken mening over. En omdat zij (vpk) deskundig is op dit gebied en ik niet, neem ik dat dan maar aan (nou ja, ik stel het hier nog eens ter discussie .
Ik wil hem denk ik zó graag een paar dingen besparen (het was echt hartverscheurend hoor, toen hij afscheid nam van de dingen die echt niet meer in zijn bed mogen liggen), dat ik op zoek ga naar grenzen. Maar het is zeker een goed idee om in ieder geval een periode volledig te saneren en dan maar eens te zien. 100 % lukt niet van de ene op de andere dag, al was het maar om financiële redenen, maar ik ga ernaar toe werken. Godzijdank hebben we al gladde vloeren.
Dank!

Jesse_1

Jesse_1

20-01-2009 om 14:43

Wat mag niet meer in zijn bed?

Knuffels kun je door een diepvriezer-beleid evt. wel in bed houden.
Jesse

Anneque

Anneque

20-01-2009 om 15:38 Topicstarter

In bed

Daar was de vpk nou weer sceptisch over. Zijn lievelingsknuffels (oa een antroposofisch poppetje gevuld met rijst oid) kunnen echt niet gewassen worden, zeker niet op 60 graden. Ik had dus direct een vriezerbeleid (een week erin - een week eruit) ingesteld, maar daarvan zei ze dat het niet voldeed. Dit heb ik trouwens ook nog nagevraagd bij het Astamfonds, dus hopelijk krijg ik daar duidelijkheid over. Dan nog een kaart die hij ooit van zijn tante kreeg, daar had ze iets van pluche op geknutseld. Hij is er heel erg aan verknocht. Als het astmafonds nou groen licht geeft voor de vriezer, kan die daar misschien ook in.
Verder had hij altijd bergen dino's en autootjes, en frutsels waar hij aan gehecht is (tis net zijn moeder) en die heeft ze ook in de ban gedaan.

Jesse_1

Jesse_1

20-01-2009 om 21:18

Merkwaardig!

Vriezerbeleid staat zelfs op de site van het astmafonds (http://www.astmafonds.nl/mijnkindheeftastma/content.jsp?objectid=2508&highlights=). Volgens mijn arts is 2 nachten al wel voldoende, het uitspoelen vond ik wel lastig, maar dat doe ik door de knuffels na de vriezer een spoelbeurt in de wasmachine te laten draaien.
De kaart zou ik in een gripzakje doen
Auto's zijn wat lastiger, maar de dino's zijn denk ik van plastic, dus die zullen toch niet veel stof vangen?
Losse dingetjes heb ik in afsluitbare doorzichtige plastic bakken trouwens. De kamer wordt er wel wat ongezelliger van.
Nou ja, als het goed gaat als de boel eenmaal gesaneerd is, kun je altijd nog weer dingen proberen terug te brengen.
Jesse

Anneque

Anneque

21-01-2009 om 10:39 Topicstarter

Nóg wat

Hij slaapt met zijn broertje op de kamer. Indien mogelijk blijft dat zo. Vpk zei hierover dat dat, als we broertje ook saneren en echt voldoende ventileren, zou moeten kunnen. Voor ik overhaast vanlles aan ga schaffen, leg ik het hier maar weer even voor. Ze slapen beide nu nog in een peuterbed. Ik wil beide bedden vervangen, zodat ze allebei met een schoon matras incl. mijtdichte hoes kunnen beginnen. Kan dat nou een stapelbed worden, of liggen ze dan te dicht op elkaar? (ivm uitwasemende dampen). Of is er nog een andere reden waarom dat wel of niet verstandig zou zijn?

Wb. sealen/gripzakje: creatieve tips! Echt sealen zal niet gaan (zus heeft nog vanalles in die kaart geknutseld dat dan niet meer te zien zou zijn), maar een gripzakje kan wel. Ik heb ook al gedacht aan een klein vitrinekastje, zodat hij zijn kostbare schatten in ieder geval altijd in het zicht heeft.

Broertje saneren?

Toch niet met het vriezerbeleid hoop ik?

Groeten,

Temet

Lady Grey

Lady Grey

21-01-2009 om 11:52

Hepa filter

oude stofzuiger: altijd niezen als ik per ongeluk in de luchtstroom kwam, je zag soms het stof eruitblazen.

hele dure (M****) met Hepa: geen niesbuien meer, schoonruikende lucht (behalve vlak na een verbouwing met veel houtresten...)

Staat overigens heel veel info over saneren op de site van het astmafonds, handig om alles even te lezen.

Lady Grey

Lady Grey

21-01-2009 om 11:55

Boeken

Overigens zei de kinderlongarts hier over boeken: dat stof ligt stil in de kast, regelmatig de stofzuiger langs de achterkant en niet alle boeken uit de kast trekken als Allergeentje in de buurt is, dat is genoeg.

Net zoals ik laatst las dat kortpolige vloerbedekking ook nog niet zo slecht is. En het grote voordeel daarvan is dat het stof blijft liggen als je de ramen opentrekt. Wel eens een week niet onder de bedden gestoft en dan op een winderige dag de ramen en deuren opengedaan met een gladde vloer? Hatsjoe!

Anneque

Anneque

21-01-2009 om 15:38 Topicstarter

Astmafonds

Ja, ik had de site zeker bekeken, maar net die informatie over het hepafilter stond er niet op. Ik krijg zojuist een uitgebreide mail van hen ten antwoord: een (hepa)filter zou de uitstoot van allergenen in de lucht verminderen, maar dit is niet wetenschappelijk aangetoond. Tja. Ik denk er nog maar eens over.
Knuffel een week in de vriezer is oké, mits ik hem daarna goed uitspoel (zal es zien wat dat doet met Antroposofisch Poppetje). Het valt me op dat de adviezen tegenstrijdig blijven: Lady Greys kinderarts vindt open boekenkasten dus oké. Mijn vpk weer niet.
Iemand nog een idee over dat stapelbed?

Petra-

Petra-

22-01-2009 om 09:32

Wij hebben

gekozen voor een open boekenkast, die goed schoongemaakt wordt. Verder ale het speelgoed in afsluitbare bakken. Voor de medailles en andere schatten inderdaad een vitrinekastje! Onze zoon slaapt in een hoogslaper, we hebben het matras en hoodkussen voorzien van zo'n speciale hoes en het beddengoed, knuffels en dekbed gaan op 60 gr in de wasmachine. Laminaat op de grond, gordijnen vervangen door verduisternede rolgordijnen. Dit alles in combnatie met goede medicatie (singulair en ventolin) gaat het goed.

Daarbij zijn we ook een gesprek op school aangegaan over hoe belangrijk een schone school is.

Succes ermee!

Kersen

Kersen

22-01-2009 om 11:55

Hepa filter

mijn man heeft ook last van allergie, maar in lichte vorm, soms heeft hij van die aanvallen.
We hebben sinds kort een dyson, en wij zijn er heel blij mee. We merken wel dat de fijne stof wordt gezogen en blaast schone lucht terug. Hij niest veel minder nu.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.