Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

29-05-2011 om 22:22

Scheenbeenblessure

In het verleden heb ik intensief aerobics gedaan maar moest daarmee stoppen vanwege een chronische scheenbeenblessure/irritatie (Tibiaal Stress Syndroom of shin splints). Ik heb er na het stoppen nog zeker een jaar last van gehad. Nu ben ik sinds een paar weken aan het hardlopen, 3 keer per week heel rustig aan, en ik merk dat ik weer last krijg van mijn scheenbenen. Ze voelen beurs aan en zijn bij aanraking erg pijnlijk.
Volgens info op internet zou ik direct moeten stoppen met lopen, maar ik hoop eigenlijk dat het over gaat door gewenning. Iemand ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaring

Ja, ik heb veel last van shin splints (gehad), aanvankelijk in/na de eerste drie maanden lopen (wat ik op gewone fitness-schoenen deed). Kan toeval zijn (er zijn aanwijzingen dat type schoen minder uitmaakt dan steeds wordt aangenomen), maar na aanschaf van hardloopschoenen verminderden de klachten sterk. Ik hield alleen rust (en dan nog beperkt) als het té pijnlijk werd. Een jaartje later speelde het weer op, heb nieuwe schoenen gekocht en het werd minder. Over het algemeen heb ik de indruk dat mijn schenen wel wat “harden”, steeds meer kunnen hebben. Maar het blijft een zwakke plek, als ik erg veel loop, voel ik dat direct aan mijn schenen. En heel eerlijk: eigenlijk doen ze altijd wel pijn, je moet niet zomaar een klapje op mijn schenen geven bijv. Maar dat heb ik nu al 2 jaar en dat wordt niet erger, eerder minder.
In jouw geval: ik zou de trainingen even halveren (of nog minder, ik weet niet hoe veel pijn je hebt) en ff langs een fysio/sma. Hoe is het afgelopen met die hoofdpijn by the way?

Vic

Vic

29-05-2011 om 22:47

Erg

Op het moment heb ik redelijk wat last, in de zin van in de ogen springende tranen als er iets tegen mijn schenen komt. Maar ook continu zeurend als je er alleen maar naar kijkt. Ik baal zo verschrikkelijk, kon ik net zonder hoofdpijn lopen en het ging ook best makkelijk, en dan dit weer. Mijn schema is al het allerlaagste beginnersschema, 8 minuutjes rennen per keer.

Dat kan lager

O, dat is echt balen zeg. Maar een schema kan altijd een tandje lager natuurlijk. Ik zou denk ik sowieso de frequentie minderen, en ook de belasting per keer. Dus bijv. 4x1 minuut hardlopen, en dat maar 2x per week. Of zo. Maar dat zou _ik_ doen, wie weet zegt een fysio/sma wel dat je echt moet kappen nu. Als die shin splints doorzetten, kun je straks niks (nou ja, je hebt er ervaring mee dus dat weet je wel).
Bij nader inzien: ik zou eerste ff pauze inlassen, en dan héél rustig gaan opbouwen (zoals boven bijv.)
Sterkte, tis enorm balen idd!

Puck

Puck

30-05-2011 om 09:25

Vic

Helemaal met Anneque eens, zie mijn reactie in ons hardloopdraadje.

Prada

Prada

30-05-2011 om 11:01

Ervaring

Ook gehad, in mijn geval ws combi slechte schoenen en te hard van stapel. Ik heb het tot rust laten komen en toen in de sportschool begonnen met hardlopen. Voordeel is, dat je daar heel geconditioneerd leert lopen Je volgt je schema, leert constante snelheid te lopen en vooral: je kunt goed op je houding letten. Na een aantal maanden (en nieuwe schoenen, niet eens zo duur) loop ik nu weer buiten. Toch ook een kwestie van spieren, pezen etc versterken. Combi met aerobics (hiervoor ook fanatiek gedaan) bevalt me nu overigens niet goed. Maar het is een klassieker onder de hardloopblessures......

mar

mar

30-05-2011 om 11:12

Overbelasting

Shin splints ontstaan door overbelasting, dus doorlopen heeft niet zoveel zin. Omdat je het al eerder hebt gehad zou ik eens langs een sportarts gaan. Die kan kijken een eventuele disbalans of andere oorzaken opsporen. Schoenen, rompstabiliteit, disbalans spieren, ondergrond/route, verkeerde looptechniek kunnen allemaal oorzaken zijn.

Voor nu zou ik stoppen met hardlopen en eens een week of twee alleen gaan wandelen. Als de klachten minder zijn geworden, heel langzaam beginnen met opbouwen. En heel langzaam is dan iets van 1 min hardlopen, 2 min wandelen en dat 3x herhalen. Dan zit je op 12 minuten bewegen. Dat bouw je op naar 20 minuten en dan ga je de hardlooptijd langzaam verhogen. Maar misschien heeft de sportarts nog een betere tip. Maar langzaam is het credo. Het gaat nu ook niet om conditie opbouwen, maar om revalidatie!

Compartimentssyndroom?

Mijn zoon(hardlopen en tennis) heeft ruim anderhalf jaar last gehad en huisarts en sportarts dachten aan Shin splint. maar dat bleek het dus niet te zijn. Het bleek het compartimentssyndroom met een gescheurde spier te zijn. Misschien eens vragen als het zo lang blijft duren? Shin splint moet dacht ik na 9 maanden over zijn.

Groetjes
Jean

Vic

Vic

31-05-2011 om 21:34

Update

Momenteel heb ik nergens last meer van. Ook toen ik met jongste een sprintje trok ('wie het eerst bij de auto is'), kreeg ik geen pijn. Ik denk dat ik morgen eens voorzichtig probeer nog een stukje te lopen. En binnenkort even een afspraak maken met de huisarts.

Vic

Vic

03-06-2011 om 12:03

Hmmm

Nou, de huisarts vindt hardlopen geen verstandige keuze. De zere schenen zijn al vervelend maar met mijn hypermobiliteit loop ik ook nog extra risico op knie- en enkelblessures. Ik kan beter een minder belastende sport doen als wandelen, fietsen, fitness of zwemmen. Hmmm tja, echte bejaardensporten dus ;-( Het fijne van hardlopen vond ik juist dat dat zo gemakkelijk in te voegen is in mijn planning. Met andere sporten moet je ergens heen, en ben je veel langer van huis.

Vic

Vic

03-06-2011 om 12:52

Pelle

Dat is waar, maar met gewoon een rondje door het dorp fietsen kom je er niet. Dan zul je toch echt kilometers moeten maken. Of ik moet echt gaan wielrennen, 30 km/u. Maar dat is weer te gevaarlijk, vind ik.

Vic

Vic

03-06-2011 om 13:17

En dat geloof jij?

Ik heb meegeschreven in dat draadje, en dat is gewoon niet waar. Mijn vriend wielrent, daarmee verbrandt hij zo'n 900 (!) calorieën per uur. Dan heeft hij zo'n 34 kilometer gefietst. In dat draadje ging het om de afstanden. Als ik 34 km fiets, ben ik daar zeker 2,5 uur mee bezig. Dan heb ik echt geen 900 calorieën verbrand. Het maakt echt wel uit hoe hard je gaat of wat je doet want je gaat pas verbranden als je hartslag omhoog gaat. Als ik elke dag 10 km wandel ga ik daar conditioneel niets van merken.

Vic

Vic

03-06-2011 om 13:18

Oei

Het staat er een beetje onaardig 'en dat geloof jij?'. Zo was het niet bedoeld

Het gaat erom...

het gaat erom hoe je conditie is.

Je verbrand calorien, je valt af, als je hartslag hoger is dan normaal maar net niet hoog genoeg dat je niet meer kan praten.

dat is voor de een al met een iets stevige wandelen en voor de ander pas met hardlopen.
als ik, zeer slechte conditie, een uur goed doorloop, kan ik dus net zoveel verbranden als iemand die zeer goed geoefend is en hardloopt.

het gaat dus om de mate waarin je hartslag verhoogd. zou ik gaan harlopen, dan verbrand ik nauwelijks iets omdat ik het niet langer dan 1 minuut volhoud

Vic

Vic

03-06-2011 om 16:56

Hmmm

Dat klinkt logisch, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het zo werkt. Dan zou je op een gegeven moment toch almaar langer/zwaarder moeten trainen om nog te verbranden en word je eigenlijk 'beloond' voor een slechte conditie? Mijn conditie is belabberd, maar ik kan nog wel een uur (of 2) stevig doorwandelen. 5 minuten hardlopen is dan weer te hoog gegrepen

Eh ja...

nou als je wil afvallen zal je dus steeds zwaarder moeten verzetten.
Als je net als ik te dik bent en hardlopen niet volhoudt, dat hoeft ook niet om af te vallen. gewoon stevig doorwandelen of fietsen is genoeg.
en idd na een tijd moet je steeds harder fietsen om te verbranden.

Ga je boven je kunnen hardlopen,dus als ik toch tenkoste van alles ga hardlopen, dan ben je goed bezig met conditieverbeteren maar niet met verbranden

Net gelezen...

net gelezen:

Je kunt beter met een hartslagmeter trainen.want als je vet wilt verbranden moet je tussen de 60 en 70% van je totale hartslag zitten,en dan inderdaad 3keer of vaker in de week en tussen een 30 min en 60 min.Als je te zwaar traint dan breek je je spieren af en raak je overtraint.Wil je daarin tegen je spieren trainen dan niet langer dan 20 min op een hoge intensieteit of nog beter intervallen.maar dan kun je ook overwegen om krachttraining te doen met bv elastieken

Vic

Vic

03-06-2011 om 20:08

Wat ik wil

Ik wil in ieder geval iets sportiefs gaan doen, want ik doe nu helemaal niets (al 8 jaar ofzo) en dat is gewoon niet gezond. Liefst zou ik ook 2 kilo kwijtraken, die ik het afgelopen jaar erbij heb gekregen en niet meer vanzelf weg gaan. Objectief gezien ben ik niet te dik/zwaar, maar ik krijg een beetje een 'oudevrouwenlijf' met een gerimpeld blubberbuikje. Anders moet ik misschien wel weer fitnessen, in combi met cardiofitness, maar dat is wel behoorlijk duur.

Valt mee

vic, de prijs kan meevallen hoor. Mijn man heeft onbeperkt fitness voor 30 euro, dat is zonder lessen per maand. het kan nog goedkoper bij die speciale sportscholen

mar

mar

03-06-2011 om 22:29

Vic

Je gaat niet pas verbranden als je hartslag omhoog gaat. Ook in rust ben je aan het verbranden.

Ik vermoed dat je vriend een standaard fietscomputer met hartslagmeter heeft en daarmee op de 900 kcal per uur komt. Dat zal zo ongeveer wel kloppen. Als je dit exact wilt weten moet je testen doen in een lab. In de fysiologie worden tabellen met metabolische equivalenten gebruikt. 1 zo'n equivalent is ongeveer vergelijkbaar met 1,2 kcal per kg lichaamsgewicht per uur.

- Rust (1)
- Licht bureauwerk (2)
- Huishoudelijk werk (3)
- Wandelen 5 km/pu (5)
- Traplopen
- Fietsen 18 km/pu (8)
- Hardlopen (10)

Voor het gemak nemen we jouw vriend (weegt 70 kg nemen we aan) en we laten hem 36 km/uur fietsen. De metabolic equivalent zal dan ongeveer 16 zijn. In een uur verbruikt hij dus 16 x 1,2 x 70 = 1436 kcal.

Nu jij. Jij fietst veel langzamer, stel 18 km/u. Over dezelfde afstand doe je dus 2 uur. Je gewicht stellen we ook op 70 kg. De metabolic equivalent is 8.
Voor dezelfde fietstocht gebruik jij: 8 x 1,2 x 70 x2 = 1436 kcal.

Conclusie: het maakt niet uit, mits afstand en gewicht gelijk zijn. (er zullen best kleine verschillen zijn, maar het principe blijft)

Je gooit ook dingen door elkaar. Afvallen is een ander doel dan conditie verbeteren (al kunnen ze wel samen gaan). Als jij elke dag 10 km wandelt ga je daar echt wel wat van merken, alleen zal je eerder op een punt komen dat er geen verbetering meer mogelijk is. Dan kun je het wandelen gaan verzwaren met heuvelig terrein of een rugzak.

mar

mar

03-06-2011 om 22:37

Blubberbuikje

Voor een blubberbuikje kan ik pilates aanbevelen.

Hoogstwaarschijnlijk zal je als je eenmaal begint met bewegen die 2 kilo zo kwijt zijn. Gezien je hypermobiliteit zou ik beginnen met wandelen en fietsen.
Een andere optie is nordic walking. Is intensiever dan gewoon wandelen.

Het idee dat dat oude-van-dagen sporten zijn vind ik onzin. Wij wandelen en fietsen als gezin vrij veel. Dochter heeft meerdaagse fiets- en wandeltochten met ons gemaakt en heeft bv 80 km op een dag gefietst met 8 jaar. Afgelopen zomer hebben we bergtochten gemaakt van 8 uur, zonder problemen. En ook thuis in de duinen loopt ze zo 15 - 20 km. Als je wandelen/fietsen niet leuk vindt, okee, maar om het nu als 65+ sport te bestempelen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.