Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

05-11-2010 om 10:02

Schouder pijn, krachtverlies, tintelende handen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

16-11-2010 om 09:49

Rode vlag

Net bij de fysio geweest en hele verhaal gedaan. Hij heeft een verslag gemaakt naar mijn huisarts gestuurd en er in gezet dat ik door een neuroloog gezien moet worden. Hij vindt het een vreemd verhaal wat eerst goed uitgezocht moest worden voor hij er fysiotherapie op wil loslaten. Een rode vlag noemde hij het. Dus voor morgen weer een afspraak met de ha gemaakt.

joep

joep

16-11-2010 om 10:46

Wat

is dan precies de rode vlag: welk aspect van jouw klachten vind hij een vreemd verhaal?
Ging de echo dus ook niet door?
De term 'een rode vlag' wordt in het algemeen gebruikt als er geen arts naar je heeft gekeken, dus als je zonder verwijsbrief komt. Aan wat voor pathologie denk hij dan?
Wat ik mij voor kan stellen is dat hij de combinatie met de beenklacht vreemd vind en daarbij toch hnp of andersoortige vernauwing in het wervelkanaal uit wil sluiten. Dat is dan wel weer prettig, dan hoef je dat zelf niet bij de huisarts te gaan vragen.

Fianna

Fianna

16-11-2010 om 11:34

Wat hij bedoelt

Met rode vlag bedoelde hij dat hij het verontrustend vond (niet in die zin dat er meteen iets ernstigs is, maar wel dat het vreemd is en er verder naar gekeken moet worden). Het krachtsverlies in mijn arm in combinatie met mijn been is geloof ik de grootste reden Hij vindt dat de neuroloog een emg moet maken. Wat hij specifiek denkt dat het is heeft hij niet echt gezegd, maar hij zei wel dat het heel goed met een beknelling van zenuwen te maken kan hebben, maar dat het ook een hernia kan zijn of gewoon slijtage van wervels. Eigenlijk van alles.
Wachttijd bij de neuroloog is 8(!) weken!!

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2010 om 11:39

Mijn nieuwe stokpaardje

Vitamine B12 al gemeten? Dat hoeft geen 8 weken te duren......

Fianna

Fianna

16-11-2010 om 11:48

B12

Ik heb meerdere bloedonderzoeken gehad om oa te kijken of ik bloedarmoede heb. Ik geloof dat een tekort aan B12 bloedarmoede veroorzaakt dus dan zou dat dan naar boven zijn gekomen. Behalve natuurlijk als ze alleen naar mijn hb gehalte hebben gekeken. Ik vraag het morgen aan de ha en laat anders mijn bloed nog prikken. Ik hoop dat het zo simpel is, zou wel een hoop verklaren.

Rembrand

Rembrand

16-11-2010 om 12:02

Tinus ( over b12 tekort).

Mijn schoonmoeder heeft al meerdere maanden last van een tintelend plekje op haar rug. Dit breidde zich echter uit naar haar arm. Onderzoek bij de neuroloog wees uit dat ze een vitamine B tekort heeft ( ik heb nog niet gehoord welke . Het zou 120 zijn en met voeding op te lossen zijn. Mijn alarmbellen zijn wel gaan rinkelen. Hier heeft ze toch injecties voor nodig ? ( vooropgesteld dat het inderdaad B12 is).
M.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2010 om 12:08

Bekende denkfout

Fianna:
"Ik heb meerdere bloedonderzoeken gehad om oa te kijken of ik bloedarmoede heb. Ik geloof dat een tekort aan B12 bloedarmoede veroorzaakt dus dan zou dat dan naar boven zijn gekomen."
Bekende denkfout.
B12 tekort heeft twee gevolgen: Bloedarmoede en neurologische schade. Als je voldoende foliumzuur eet, krijg je geen bloedarmoede, maar de neurologische schade gaat onverminderd door. Er is dus maar één aanpak: B12 zelf meten, en waardes onder de pakweg 200-250 zijn in jouw situatie 'verdacht'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12_deficiency (niet het beste wikipedia-artikel, maar voldoende basis)

Fianna

Fianna

16-11-2010 om 12:10

Tinus

bedankt. Ik vraag om een bloedonderzoek. Je weet maar nooit.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2010 om 12:13

Rembrandt

Remrand:
"Het zou 120 zijn en met voeding op te lossen zijn. Mijn alarmbellen zijn wel gaan rinkelen. Hier heeft ze toch injecties voor nodig ? ( vooropgesteld dat het inderdaad B12 is)."
Dat klinkt idd als B12-tekort. Dat is alleen met voeding op te lossen, als het zeker is, dat voeding de oorzaak is -denk aan vegetariers. Maar daar kun je aps iest zinvols overz eggen als je oorzaken hebt onderzocht, enz elfs dan is een niet-aangetoonde malabsorptie de meeste waarschijnlijke oorzaak. En dan helpt alleen injecteren.
Los daarvan: als het idd B12 is, is 120 te laag, en moet dat tekort aangevuld. 10 injecties, liefst in 5 weken, maar iig in 10 weken, is daarvoor de norm. De rest is nmbm gewoon onderbehandeling.
Voor de volledigheid: 10 injecties kosten pakweg 10 euro + kosten van assistente om de injectie te doen. Alleen paracetamol is goedkoper

joep

joep

16-11-2010 om 13:22

Fianna

Behalve het stokpaardje van tinus, wat ook een goed idee is zou ik toch ook aan de huisarts vragen wat je in de tussentijd therapeutisch kan doen.
Met een EMG meet je de geleiding van de zenuw, dus je bepaalt waar de zenuw nog goed geleid en waar niet meer. Hiermee kun je dus differentieren of er sprake is van carpale tunnel, of problemen vanuit de nek b.v. Je bepaalt het niveau van de beknelling.
In tussentijd kan je ook met behulp van provocatieonderzoeken zeer redelijk beoordelen wat er aan de hand is. Heb je donderdag de afspraak nog staan bij de andere fysio? Dan kun je gerust vragen of hij zijn mening wil geven.
Er zijn namelijk veel oefeningen/houdingen of pijnbestrijdende technieken die je kan doen, zonder enig risico. Geen manipulaties uiteraard. Straks 8 weken wachten en dan alsnog van voor af aan beginnnen lijkt me zonde.
Wat stond er eigenlijk in je verslag van de orthopeed?

Fianna

Fianna

16-11-2010 om 14:01

Joep

Ik zal het morgen vragen aan de ha. Ik heb de afspraak donderdag met die andere fysio al afgezegd. Ik vraag anders morgen aan de ha of hij spoed achter de afspraak kan zetten, dan kan het sneller. 8 weken wachten heb ik geen zin in, vooral omdat ik al zo lang met die vage klachten rond loop.
Het verslag van de orthopeed heb ik nog niet binnen. En overigens bleek het niet orthopedie te zijn waar ik destijds zat, maar algemene heelkunde. Wist ik ook niet meer.

Rembrand

Rembrand

16-11-2010 om 14:10

Tinus.

Ze heeft net mijn mail beantwoord.
Het is inderdaad vitamine B12 tekort. ( volgens de neuro is het amper tekort........).
Ik heb al het één en ander naar haar gemaild ( o.a van de stichting Vitamine B12 tekort) wat ze kan uitprinten voor de huisarts.
Ik denk niet dat voeding de oorzaak is. Als ik me niet vergis had haar moeder ook klachten die hierop terug te voeren zouden kunnen zijn. Ze kreeg in haar latere leeftijd steeds bloedtransfusies en zat in een rolstoel. Ik zal mijn schoonmoeder er eens naar vragen, maar ik zal de paniek doseren .......
M.

Yta Chalne

Yta Chalne

16-11-2010 om 14:54

Nog even die b12...

...dat injecteren kun je ook prima zelf doen (niet als je 93 bent, maar de gemiddelde OO-lezer wel . Even aandringen bij je arts, die besteden het liever uit (mooi kassa voor de ha, twee keer per week zo'n prik), maar al dat heen-en-weergedoe is natuurlijk veel te vermoeiend met een b12 tekort Ik krijg veel minder blauwe plekken als ik zelf prik ipv de assistente, en het is nog niet half zo pijnlijk.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2010 om 16:33

Amper tekort...

rembrandt:
"Het is inderdaad vitamine B12 tekort. ( volgens de neuro is het amper tekort........)."
Ook dat is een denkfout: Alle waardes onder de pakweg 250 zijn verdacht en kunnen klachten veroorzaken. Om het nog lastiger te maken: Als je eenmaal injecteert, schieten de waardes gigantisch omhoog, maar die betekenen niet dat je dus voldoende hebt. Er moet gewoon behandeld worden; met regelmatige injecties, onafhankelijk van de bloedwaardes.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-11-2010 om 18:50

Onderschrijf verhaal tinus volledig en met klem

Heb vorig jaar een enorm B12-tekort gehad en dat is niet leuk. Je bent voortdurend doodop, half depressief en emotioneel volledig uit balans. Wat was ik blij toen duidelijk werd wat er aan de hand was en hoe eenvoudig het te behandelen is.
En nee, 120 is niet 'aan de lage kant', het is TE laag. En ja, als je na een injectie een waarde van 900 hebt, zegt dat niks. Je moet weer een spiegel opbouwen en tekorten aanvullen. Ik heb maandenlang gekwakkeld voor de diagnose kwam en was daarna nog enkele maanden bezig met recupereren (zelfs nog veertien dagen niet gewerkt, een unicum).
O ja, laat uitzoeken waardoor het tekort wordt veroorzaakt. Het kan zijn dat je langer dan enkele weken aan die injecties vast zit.
Groetjes
Massi

Fianna

Fianna

16-11-2010 om 20:05

Interessant

Heb nog even de lijst met klachten bekeken op de site van Stichting B12 tekort en ik heb wel erg veel klachten die daarop voorkomen oa ook haaruitval. Dacht eerst dat het kwam door het ontzwangeren, maar het blijft maar uitvallen. Goh wie weet is dat het gewoon wel. Wat zou dat heerlijk simpel zijn!

Rembrand

Rembrand

17-11-2010 om 09:03

Tinus

Ik heb mijn schoonmoeder ook het advies gegeven om de twee artikelen die ik haar mailde uit te printen en af te geven bij de neuroloog.
Verder heb ik een oproepje op het forum geplaatst ( van de stichting Vitamine B12 tekort) voor een goede internist in Den Haag ( waar ze vlak bij wonen ).
Haar huisarts is nogal een oude knar met bijzondere denkbeelden en ik vraag me af of hij de juiste aanpak zal kiezen.
M.

Rembrand

Rembrand

17-11-2010 om 09:04

Massie.

Heb jij nu geen injecties meer nodig ? Waar werd het tekort bij jou door veroorzaakt ?
M.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-11-2010 om 10:14

Rembrand

Ik moet nog ongeveer zes maal per jaar een injectie, waarschijnlijk levenslang. En het tekort wordt veroorzaakt doordat er stoffen in mijn maag zitten die de opname van B12 blokkeren (ofzoiets, ik ben altijd wat glazig bij dit soort dingen). Ik heb dus gewoon enorm geluk dat ik niet in de Middeleeuwen leef, want dan was ik er al geweest volgens de huisarts .
Ik blijf het boeiend vinden dat zoiets relatief eenvoudigs als vitaminetekort zulke grote gevolgen kan hebben voor je gezondheid (en je geheugen, humeur, huwelijk en vul maar in op de stippellijn). Ik bedoel, natuurlijk had ik op de lagere school een meester die ons prachtige griezelverhalen vertelde over scheurbuik, maar B12? Nooit van gehoord.
Groetjes
Massi

Fianna

Fianna

17-11-2010 om 10:24

Ik ben lichtelijk geirriteerd...

Het was een hele zware bevalling bij de huisarts (althans de huisarts in opleiding die ik weer trof). Ten eerst houdt zij bij hoog en laag vol dat een B12 tekort ALTIJD invloed heft op het HB gehalte. Dus mijn HB gehalte wordt bekeken en als die laag is mijn B12, kennelijk werkt dat zo in het lab.
Verder ben ik enorm, enorm kwaad op de orthopeed. Hij heft kennelijk in zijn eindverslag gezet dat ik GEEN duidelijk krachtsverlies heb in mijn arm. Hallo! De reden dat hij de mri voor bij bestelde is omdat hij dacht dat ik een peesscheur had vanwege die duidelijke krachtsverlies die hij constateerde! En bij de uitslag vroeg hij of ik nog krachtsverlies had en toen heb ik JA gezegd. Hij heeft letterlijk gezegd dat hij me doorverwees naar een fysio omdat de krachtsverlies op de voorgrond stond en niet pijn. Tjongejongejonge, sukkel. Ik ben echt boos.
Overigens heeft de ha ook heel duidelijk krachtsverlies opgemerkt in mijn arm, maar ook in mijn been en verminderde tov reflexen.
Wat nog moeizaam ging was de doorverwijzing voor de neuroloog. Ik gaf aan dat de wachttijd 8 weken was. Nee, dat klopte niet volgens haar, ze keek het na in het systeem en het klopte dus wel. Toen zei ik dat de poli neurologie had gezegd dat en sneller kan als de ha spoed er bij zet. Zij begon of allerlei andere ziekenhuizen in de regio waar ik heen kan (maar die slecht te bereiken zijn zonder auto). Ik leg uit dat ik liever hier ga en heb er echt op moeten aandringen dat ze de poli belt om te vragen hoe lang het duurt als er spoed bij gezet wordt. Ze zou bellen.
Pffff

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2010 om 10:34

Wordt het nu gemeten?

Fianna:
"Het was een hele zware bevalling bij de huisarts (althans de huisarts in opleiding die ik weer trof). Ten eerst houdt zij bij hoog en laag vol dat een B12 tekort ALTIJD invloed heft op het HB gehalte. Dus mijn HB gehalte wordt bekeken en als die laag is mijn B12, kennelijk werkt dat zo in het lab."
Dit is gewoon niet waar. En wordt het nu gemeten of niet?

Fianna

Fianna

17-11-2010 om 10:38

Tinus

Ik weet het. Ik heb gezegd dat het niet waar is, maar ze geloofde mij niet (ik ben natuurlijk geen arts). Nee, het wordt pas gemeten als mijn hb gehalte laag is. Die kans is aanwezig vanwege de bloedtransfusie van 2 maanden geleden. Ik hoop het. Maar goed, mocht blijken dat mijn hb goed is dan ga ik toch aandringen. En anders leg ik het voor aan de neuroloog mocht ik daar snel terecht kunnen.

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2010 om 11:14

Moment voor de achterbakse oplossing

Vraag of je hb gehalte gemeten kan worden -en kruis zelf het hokje B12 aan.

Fianna

Fianna

17-11-2010 om 11:19

Helaas

Dat gaat volgens mij niet. Ik had er zelf nl ook al aan gedacht. Ik laat inderdaad mijn hb meten, heb hier het lab formulier, maar zie nergens B12 staan. volgens de ha staat het ook niet in de standaard aanvraag oid van dit ziekenhuis en moet het apart aangevraagd worden als hb laag is. Ingewikkeld dus.

Rembrand

Rembrand

17-11-2010 om 14:05

Fianna

Ik heb op de website van de vereniging vitamine B12 tekort ( http://stichtingb12tekort.nl/index.html) een oproepje geplaatst of iemand een goede internist weet in de regio waar mijn schoonouders wonen. Is dat geen optie voor jou ? Verder kan je zaken uitprinten van die website voor je huisarts. Bijv. http://www.diagned.nl/files_content/Diagned38-3.pdf
M.

Fianna

Fianna

18-11-2010 om 09:48

Rembrand

Dank je voor de link naar het artikel. Ik vind het wat betweterig overkomen, maar als mijn B12 niet getest word zal ik het uitprinten en meenemen.
Maar wat bedoel je? Dat ik naar een internist moet?

zelf patient b12 tekort

zelf patient b12 tekort

18-11-2010 om 14:50

Fianna,

ik heb niet alles gelezen , dus vergeef me als ik dingen dubbel schrijf ....

een b12 tekort kan ook zonder bloedarmoede bestaan.
Ik raad je aan om even op het forum van de stichting b12 tekort te gaan lezen.

ook kun je daar een oproep doen voor een arts in je omgeving.
zelf ben ik bij een goede internist geweest, maar die is niet omgeving den haag.
Ik heb een goede arts getipt gekregen via dat forum in de rubriek: Arts gezocht

mocht je daar niet uitkomen ken ik ook een goede arts maar die zit iets je verder dan den haag hoor.

In ieder geval...had ik een waarde van 255 en ik had tintelingen ,gevoeloosheid in mijn voeten, psychische klachten(depressies, burn out achtige gevoelens, paniek enz.)

en mijn hb was normaal...
echter mijn ferritine zeeeeeer laag.
Helaas is het echt een ondergeschoven kindje...
er staat ook artsen info op de website van hendrik de jong
gogle op hendrik de jong en b12 tekort en je kunt daar speciaal info voor je huisarts printen.
Heb ik ook gedaan en hoe sceptisch de mijne was...hij is inmiddels wijzer....sucses!

Fianna

Fianna

19-11-2010 om 10:36

Zelf patient b12 tekort

Dank voor je antwoord! Ik ben niet op zoek naar een internist dat is iemand anders in dit draadje.
Ik heb vanmorgen bloed laten prikken en heb misschien vanmiddag maar waarschijnlijk maandag de uitslag. Als mijn hb gehalte in orde is dan sta ik er op dat mijn B12 toch onderzocht word, want er is iets niet in orde (haaruitval, gewichtsverlies, scheurtjes in de mondhoeken, licht gevoel in mijn hoofd, bleek zien). Ik zal die speciale info voor mijn huisarts uitprinten, wie weet helpt dat.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-11-2010 om 15:14

Ook

Ik ben vanmorgen nav dit draadje ook bij de huisarts geweest voor een check op het b12-tekort, en hier stond het gewoon als aankruisoptie op de lijst voor het lab. Hoefde het niet zelf aan te kruisen, want de huisarts kon zich wel vinden in mijn verhaal

Toevallig hoorde ik gister van een bekende huisarts dat scheurtjes in de mondhoeken kan wijzen op b12-tekort. Ze kon dat nergens in de literatuur terugvinden, maar merkte dit zelf bij een patiënt met een groot tekort.

Fianna

Fianna

19-11-2010 om 15:47

Roosje

Op mijn formulier is een analyseboom aangekruist. Maw als mijn hb laag is gaan ze verder analyseren oa b12 gehalte). Het schijnt echt per lab te verschillen. Dus als mijn hb normaal is, weet ik nog niks en moet ik gaan zeuren.
Ik las ergens op internet wel dat gescheurde mondhoeken kunnen wijzen op b12 tekort.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.