Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monique D*

Monique D*

25-10-2009 om 13:41

Slaap- en waakritme bij jongen van 14/15 jaar omgedraaid

Een tijdje geleden schreef ik in een ander rubriek dat mijn vriendin problemen kreeg met de leerplichtambtenaar omdat haar zoon niet naar school kon gaan omdat hij niet zijn bed uit kon komen. De leerplichtambtenaar heeft hiervan een proces verbaal gemaakt en dit doorgestuurd naar de Officier van Justitie. Zij zal samen met haar zoon worden opgeroepen voor de rechtbank en er staat voor de zoon een taakstraf en voor de moeder een boete te wachten.
Dit probleem is ontstaan doordat zijn waak- en slaapritme is omgedraaid. Overdag slaapt hij en 's-nachts is hij zo fit als een hoentje. Vorig jaar had hij er ook last van dat hij de hele nacht niet kon slapen en kon de volgende dag niet wakker worden. Gelukkig lukte dat de volgende dagen weer wel, maar de week daarop was het weer raak. Mijn vriendin moest hem daardoor elke keer ziek melden, met alle gevolgen van dien. Hij miste te veel, waardoor hij naar een school met een niveau lager ging. Zij hoopte op beterschap. Het leek beter te gaan, maar dit fenomeen is nu verergerd. Waarschijnlijk is dat probleem erger worden omdat hij in de vakantie 's-nachts lang opbleef of een sport maakte om de nacht over te slaan. Sinds begin oktober is het zo dat hij geen enkele dag meer op kan staan, maar na 4 of 5 uur springlevend is. En het is absoluut geen onwil om naar school te gaan, hij lijdt er zelf ook onder. Vroeg naar bed gaan is geen optie, hij slaapt dan helemaal niet.
Mijn vriendin dacht dat dit een medische oorzaak had en vroeg aan de huisarts of zij bloed wilde prikken voor onderzoek. Dat is inmiddels gebeurd, maar daar is niets uitgekomen. De huisarts dacht aan drugs, roken, piekeren, etc., maar daar is niets van waar.
Mijn vriendin wordt nu met de dag wanhopiger. Morgen begint de school weer en dan zal hij toch echt op moeten staan om de lessen te volgen, de repetities die hij heeft gemist in te halen, etc. Het ziet er nu als slecht voor hem uit (hij is al aangemeld bij een spijbelcoach en moet naar alle waarschijnlijkheid van deze school af), en ze hoopt dat als hij elke dag naar school gaat, de nodige uren proefwerken inhaalt dat het verder goed zal komen.
Het enige wat haar enigszins hoop geeft is de stof Melatonine. Zij heeft gelezen dat deze stof, wat gemaakt wordt door de pijnappelklier, ervoor zorgt dat de slaapritme kan worden gereguleerd. Na het toedienen van een tablet lijkt de slaap wel te komen, maar het heeft toch niet de gewenste uitwerking. Ook heeft hij een dag geprobeerd om niet te slapen om de inwendige klok gelijk te stellen. Helaas lukt het niet, de slaap komt wel overdag, maar 's-nachts vat hij de slaap niet. Zij heeft al met de huisarts over Melatonine gehad, maar die zag er niet zoveel heil in.
Zo ook vandaag. Mijn vriendin belde mij wanhopig op en zei dat haar zoon de hele nacht niet had geslapen en rond een uur of 11 naar beneden kwam. Hij zal opnieuw proberen te slapen, wat hem nu wel zal lukken omdat het dag is...
De vraag is wat er verder moet gebeuren met de school. Zij is al op school ontboden voor een gesprek. Als dit zo doorgaat ziet het er slecht voor hem uit. Zij denkt er over hem twee tabletten Melatonine te geven i.p.v. 1, want de klok MOET goed ingesteld worden!
Wie heeft hiermee dezelfde ervaring en een oplossing? Het zou jammer zijn dat zij en haar zoon in enorme problemen komen terwijl ze daar niets aan kunnen doen (vooral hoe men niets op medisch gebied kunnen vinden, ze staan daarom helemaal niet sterk).
Mijn vriendin heeft al eerder antwoorden gehad van mensen in haar omgeving zoals: "schop hem het bed uit en stuur hem naar school, dan moet het toch lukken?" Dat heeft ze gedaan, maar het is niet zo makkelijk! Was het maar zo eenvoudig om een lange slaperige slungel uit bed te sleuren, een pets water in zin gezicht te geven, met heel veel moeite naar beneden van de trap af naar beneden te slepen en dan doet ze dit met vergeefse moeite, aangezien hij dan op de bank in de kamer weer in slaap valt.. en toch wordt zij nu gezien als een slappe moeder met een aartsluie zoon die 's-nachts wil leven en overdag wil slapen.
Wie o wie kan hen helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

25-10-2009 om 13:52

Tja...

Mijn vriendin moest hem ziekmelden, want dan had hij de hele nacht niet geslapen.
Tja. Hier gaan al enkele dingen mis.
Het is natuurlijk niet lekker als je niet slaapt, maar als je dan overdag je slaap in gaat halen is het wel logisch dat je weer niet slaapt de volgende nacht en je ritme omdraait.
Je vriendin mag ook wel iets harder zijn en zo'n jongen gewoon naar school sturen. Moe is iets anders dan ziek!

Ze zal haar zoon hiervan moeten overtuigen zodat hij ook zelf gemotiveerd raakt om zich anders op te stellen om weer 'op de rit' te komen. Harde afspraken maken. En zeker niet ziek melden!!

Guinevere

Guinevere

25-10-2009 om 13:57

Eén tablet?

Wat is één tablet melatonine? 0,1 mg? Daar gaat ie beslist niet van slapen. Zoon krijgt hier 0,4 mg, bij 22 kilo. Het kan vast en zeker helpen om het slaapritme om te draaien. Maar dan moet ze er ook aan werken om hem overdag niet te laten slapen, anders is de hele exercitie zinloos. Desnoods een paar dagen volstoppen met koffie en/of cola.

Siena

Siena

25-10-2009 om 15:25

Sja...

Mijn vriendin moest hem elke keer ziek melden? Welnee, hij is niet ziek. Bij ons thuis zeiden ze vroeger, bij nacht een man bij dag een man. Dat klinkt hard maar het lijkt erop dat pappen en nat houden het probleem hier niet gaat oplossen.
Hij lijdt er zelf ook onder, hmmmm. Het lijkt er eerder op dat hij nogal wat ziektewinst uit deze situatie haalt. Je zegt, waarschijnlijk is dat probleem erger worden omdat hij in de vakantie 's-nachts lang opbleef of een sport maakte om de nacht over te slaan, nou fijne sport. Als hij er zo onder lijdt kan hij beter een andere sport uitkiezen.
En, ook heeft hij een dag geprobeerd om niet te slapen om de inwendige klok gelijk te stellen. Echt waar?? Een (1) héle dag? En nog staat de klok niet gelijk? Tsjonge...misschien zou er dan meer inspannig voor nodig zijn?

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 16:32

Sluit me aan

bij pandia. Een omgedraaid slaappatroon is (o.a.) een teken van depressie.

Tirza

Klaartje

Klaartje

25-10-2009 om 17:54

Hier was dat...

...een jaar of 7 geleden ook een depressie bij toen 15 jarige zoon. Ik zou er toch verder mee gaan als ik je vriendin was.

Bastet

Bastet

25-10-2009 om 18:45

Siena

Ik denk dat je toch onderschat hoe hondsberoerd je kunt zijn door heel slecht of niet slapen....
Bastet

Jakiro

Jakiro

25-10-2009 om 19:56

Tot 3mg

Toevallig vorige week met de arts van mijn dochter over melatonine gebruik gehad.Volgens haar mag ik tot 3 mg geven zonder problemen.
Overigens krijgt mijn dochter niks, maar mocht ze problemen krijgen....
1 standaard tabletje van de drogist gaat in het geval van de zoon van je vriendin zeker geen ommekeer betekenen, dat kan ik je nu al verzekeren.
Jakiro

Maylise

Maylise

25-10-2009 om 20:41

Om mee te beginnen...

Om te beginnen zou deze jongen bijvoorbeeld het volgende kunnen doen. Hij blijf gewoon vannacht op. Naar bed gaan heeft toch geen zin. Morgenochtend gaat hij naar school. Hij is gewoon op school overdag. Als hij dan 's middags thuis komt zal hij wel moe zijn. Dan gaat hij dan slapen. Dan is het dus een uur of 16:00/17:00 neem ik aan. Dan is het dus nog gewoon overdag dus de slaap zal wel komen. Ergens in de nacht wordt hij dan wakker. Hij kan dan wat gaan eten, huiswerk maken, ontspannen en dan dinsdag weer naar school. Dit gewoon een hele week volhouden. Liefst het weekeinde ook dit rythme aanhouden.

Na een of twee weken kan hij dan proberen subtiel de tijd van naar bed gaan wat te verschuiven. Elke dag een uurtje langer wakker blijven. Hopelijk zal het hem dan lukken om binnen een maand of zo een gewoon dag/nacht ritme te hebben. Heel belangrijk zal wel zijn dat hij in de vakanties en weekenden het ritme vasthoudt en dus niet dan alles weer om gaat gooien want dan heeft hij weer hetzelfde probleem.

Uiteraard werkt dit alleen als hij gemotiveerd is (en dat betwijfel ik gezien jouw posting) en als er geen achterliggende oorzaken zijn.

Met een beetje doorzettingsvermogen kan hij dit best weer omkeren. Alleen hij moet het echt zelf willen natuurlijk.

Maylise

Primavera

Primavera

26-10-2009 om 11:23

Wat doet hij dan de hele nacht?

Ik zou proberen te achterhalen wat de oorzaak is van dit omgekeerde ritme.
Het kan zoals gesuggereerd depressie zijn, maar ook een verslaving aan een één of ander pc-spel zou dezelfde resultaten kunnen geven. Of misschien is het extreem vermijdingsgedrag voor problemen op school, hij heeft nu eenmaal geleerd dat als hij slaapt hij de confrontatie niet aan hoeft en valt misschien daardoor inmiddels onbewust in slaap.
De informatie uit het eerste berichtje roept ook vragen op. Wat wordt er bedoeld met de nacht overslaan?. De hele nacht opblijven en de volgende dag weer verder? Dat kan makkelijk op die leeftijd, je voelt je niet helemaal 100% alert, maar doortrekken gaat wel. Alleen valt het me op dat het als de jongen naar school moet ineens niet gaat.
Ook snap ik niet dat als hij om 11 uur zondagochtend naar beneden komt hij die dag weer gaat proberen te slapen? Waarom komt hij pas om 11 uur naar beneden als hij toch al niet sliep en waarom zou hij alsnog proberen te slapen. Het is op de vingers uit te tellen dat als hij zondags overdag slaapt hij 's nachts weer niet zal slapen en dus maandagochtend een probleem krijgt.
Als ik je vriendin was zou ik eerst eens proberen uit te zoeken hoe haar zoon precies de hele nacht door brengt en of hij dan werkelijk helemaal niet slaapt door ook op te blijven. Het liefst zonder zoon van te voren in te lichten.
Groeten Primavera

Roos Vicee

Roos Vicee

26-10-2009 om 12:57

"waarom doet mijn puber zo vreemd?"

Toevallig zat ik vanochtend even weer in het boek "Waarom doet mijn puber zo vreemd" van Barbara Strauch te bladeren en stuitte ik ook op het zo vreemde slaapgedrag van pubers. Het schijnt dat ze veel later (wel twee uur later dan toen ze jonger waren) pas melatonine gaan aanmaken waardoor ze dus pas veel later gaan slapen. Ook stond er dan puber veel meer slaap nodig schijnen te hebben dan dat er verondersteld wordt. Minimaal 10 uur.
Ik heb het hele stuk niet helemaal gelezen maar zag wel dat er tips stonden om een verstoord dag/nachtritme te doorbreken. Maar dat vergt wel erg veel motivatie en doorzettingsvermogen. Het lijkt wel wat op wat hierboven ook al door iemand (weet zo gauw niet meer wie) genoemd werd.
Misschien een tip om eens op zoek te gaan naar dat boek (Bol.com heeft het ook tweedehands zag ik). Wil de betreffende pagina's eventueel ook wel scannen en mailen.

Hanne.

Hanne.

26-10-2009 om 21:02

Herkenbaar

ik herken het gedrag van mijn partner, en sluit me ook zeker aan bij de mensen die zeggen dat het een symptoom van depressie kan zijn.

Om kort te zijn, mijn partner heeft de neiging om z'n dag-nacht ritme flink te verschuiven. Als hij even niet oplet slaapt hij van 2 tot 10 ivp van 10 tot 7 (oid) als hij daarbij óók nog eens last heeft van een (dreigende) depressie is het hek helemaal van de dam en slaapt hij pas om 4 uur 's nachts.

De oplossing is hier:
1) je er van bewust zijn dát je die neiging hebt en
2) er dus bewust voor zorgen dat je optijd naar bed gaat. Als ik er niet ben staat er dus een wekker op bv 23.00, zodat hij niet per ongeluk' tot 4 uur 's nachts blijft zitten.
3) in bed blijven liggen, ook als je niet slaapt
4) altijd (ongeveer) op het zelfde moment opstaan, dus niet in het weekend lekker uitslapen
5) overdag bij voorkeur niet, en als he techt moet alleen kort slapen, dus max 45 minuten

Maar...voor alles geldt, je moet wel gemotiveerd zijn, dus als de wekker gaat moet je gewoon opstaan óók als je je mega belabberd voelt. Het gaan van de wekker moet daarvoor genoeg zijn. Een moeder die je niet uit bed kan krijgen? Als je 15 bent moet je volgens mij zelf genoet motivatie kunnen opbrengen om uit je bed te komen. En daar heb ik gezien het verhaal uit de eerste posting een beetje twijfels bij.
5)

Monique D*

Monique D*

26-10-2009 om 21:16

Reactie op reacties

Mijn vriendin heeft alle reacties gelezen en daarover nagedacht. Ik heb naar aanleiding hiervan een gesprek gehad met haar en haar zoon.
Uit ons gesprek bleek dat die zoon wel hiervan af wil (hij is niet aartslui of heeft een antipathie voor de school zoals veel mensen denken), maar kan de slaap niet 's-nachts vatten omdat hij overdag overvallen wordt door de slaap. Hij is bewust van alle problemen die hierdoor zijn ontstaan en wil graag naar school. Maar door een enorme slaaptekort 's-nachts ontbreekt het hem aan energie om overdag op te staan. En uit zijn bed trappen is echt geen oplossing! Om de vraag van Primavera te beantwoorden: hij is helemaal idolaat van playstationen. Ik heb gevraagd aan mijn vriendin of dat slapeloosheid kan veroorzaken (je hersenen zijn constant bezig met situaties ontwijken/oplossingen zoeken, etc.). En dan ga je naar bed en waarschijnlijk playstation je nog door.. Maar goed, ik heb ook een zoon die daarvan houdt (haar zoon en mijn zoon playstationen wel eens met elkaar) en die heeft daar geen last van. Bovendien is die playstation niet op zijn slaapkamer, dus hij kan het niet stiekem doen.
Wij denken niet dat hij aan een depressie lijdt. Wat wij denken is dat hij door nachten over te slaan zijn bioritme daardoor helemaal verstoord is.
Hij slikt nu, voordat hij naar bed gaat (op advies van een van jullie) 3 tabletten. Het lijkt wat beter te gaan, maar het is nog niet zoals het moet zijn.
Vandaag is hij met veel moeite wel op kunnen staan na 3 tot 4 uren slaap en is naar school gegaan. Dat ging goed. Hij was ook blij dat hij heerlijk heeft kunnen gymen!
Wij hebben afgesproken dat hij vanaf morgen elke dag naar school gaat en eventueel gemiste uren / proefwerken inhaalt. Hij zal zijn best doen. Ook het idee van Maylise dat hij een hele nacht kan overslaan als hij 's-nachts weer niet kan slapen vinden wij goed, maar het leidt niet altijd tot de oplossing.. Hij heeft dat vaker geprobeerd, maar de slaap kwam de volgende dag toch op momenten dat het niet uitkomt (de slaap kwam dan in de avond voor een paar uur en 's-nachts was hij weer klaarwakker en in de ochtend was het dan weer het zelfde liedje met dat opstaan). Daarom is onze hoop nu om de inwendige klok door de melatonine gelijk te stellen en de bedtijden goed regelmatig te laten verlopen.
Mijn vriendin heeft vanochtend met de verzuimcoördinator hierover gesproken. Het was een bevredigend gesprek. De school weet dat er meer aan de hand is wat men in eerste instantie dacht. Van de verzuimcoördinator hoorde ze dat haar zoon binnenkort opgeroepen zal worden bij de GGD voor onderzoek. Ook zou hij door de spijbelcoach benaderd worden.
Wij wachten maar af en doen ons best..
O ja, dat boek "Waarom doet mijn puber zo vreemd?" wil mijn vriendin graag lezen! Is het ook in de bibliotheek te vinden?

Monique D*

Monique D*

26-10-2009 om 21:35

Reactie op punten van hanne

Wij hebben dezelfde tijd onze postings verstuurd.
Alleen die depressie onderschrijven wij niet. Het is een leuke gezellige jongen die van een goed gesprek houdt. Hij en zijn moeder hebben een open relatie. Hij maakt helemaal geen teneergeslagen of depressieve indruk.

Hierbij onze reacties op jouw punen:
1) je er van bewust zijn dát je die neiging hebt en
** Dat is hij zeker en wil ervan af.. hij is wel gemotiveerd, maar wat ik denk is dat de WIL om op te staan moet zegevieren BOVEN de slaap die hem teistert. Hij wil zijn ogen dichtdoen en verder slapen..

Een wekker? Hij slaapt er gewoon doorheen. Toen mijn vriendin hem ziek had gemeld legde ze de telefoon in zijn kamer en belde hem geregeld op. Hij sliep er gewoon doorheen en dan wordt hij tussen 14.00 uur en 16.00 uur wakker. De moeder moet toch ervoor zorgen om hem op te laten staan.. lastig als ze zelf moet werken (ze heeft een fulltimebaan en ze is alleenstaand).

2) er dus bewust voor zorgen dat je optijd naar bed gaat. Als ik er niet ben staat er dus een wekker op bv 23.00, zodat hij niet per ongeluk\' tot 4 uur \'s nachts blijft zitten.
** Mijn vriendin stuurt hem op tijd (rond half 10) naar bed. Boven in zijn kamer is er geen tv en playstation.

3) in bed blijven liggen, ook als je niet slaapt
** Dat doet hij en blijft liggen totdat de ochtend aanbreekt en de vogeltjes hoort zingen. En dan pas komt de slaap.. en zijn moeder die hem komt wekken voor de school. En dan lukt het niet..

4) altijd (ongeveer) op het zelfde moment opstaan, dus niet in het weekend lekker uitslapen
** Daar moet inderdaad aan gewerkt worden. Hij vindt dat hij laat mag slapen in uit mag slapen in de vakantie! Voor hem is dat niet aan de orde i.v.m. de biologische klok die niet goed is afgesteld.

5) overdag bij voorkeur niet, en als he techt moet alleen kort slapen, dus max 45 minuten
** Ook een goed idee, daar wordt ook aan gewerkt.

Ik ben nog benieuwd naar punt 6..

Roos Vicee

Roos Vicee

27-10-2009 om 08:53

Boek

===O ja, dat boek "Waarom doet mijn puber zo vreemd?" wil mijn vriendin graag lezen! Is het ook in de bibliotheek te vinden?===
Dat denk ik toch wel!? Gewoon even naar vragen in de bibliotheek lijkt me. En anders heeft Bol.com het ook tweedehands (11 euro geloof ik).

Guinevere

Guinevere

27-10-2009 om 10:38

Vraag, moniqued

Monique, hoeveel mg zijn die melatoninetabletten nou eigenlijk? Want met 3 tabletjes van 0,1 mg gaat zo'n puber echt niet onder zeil hoor. Dan zou ik eerder beginnen met 15 tabletjes van 0,1 mg, in een ernstig geval als dit.
Bij de drogist (Kruidvat) zijn tegenwoordig 2 varianten melatonine te koop: voor inslapen en een voor doorslapen. Ik denk dat bij de 2e soort het middeltje langzamer vrij komt. Een combinatie van deze 2 soorten lijkt me een goed idee voor deze jongen.
Als onze zoon (7) incidenteel 's nachts wel eens wakker wordt en niet meer in slaap komt, krijgt hij nog een keer een dosering melatonine. Zonder die dingen kan het uren duren voordat hij weer slaapt. Nu mag hij een boekje lezen en is na een half uurtje weer in slaap.

Moniqued dat playstationen ...

kan toch best van invloed zijn hoor op het slecht slapen. Dat jouw zoon daar geen last van heeft, hoeft niets te zeggen over zoon van je vriendin.
Mijn zoon (wel wat jonger, 6 jaar) die heeft sindskort een Nintendo, waar hij heel intensief op speelt (zeker als ik hem niet wat tegenhou daarin). Als hij voor het slapen gaan nog Nintendo't, dan kan ik er donder opzeggen dat hij slecht slaapt en nachtmerries heeft.
Ik heb het zelf ook als ik behoorlijk intensief achter de computer heb gewerkt voor het slapen gaan, dan blijf ik daar in bed ook "mee bezig".
Misschien is het uit te proberen voor de zoon van je vriendin om een tijdje niet of in ieder geval veel minder (en zeker niet voor het slapen gaan) te playstationen?
groetjes, Sonja

mirreke

mirreke

28-10-2009 om 01:57

Opnieuw instellen

Ik heb enkele jaren geleden eens een programma gezien over mensen met een verstoord slaapritme. Blijkbaar kun je dat opnieuw instellen, door telkens een uur later naar bed te gaan, net zolang totdat je de klok rond bent gegaan en weer op een goede inslaaptijd uitkomt. Dus als hij pas om vijf uur 's nachts kan inslapen eerst om vijf uur naar bed gaan, dan om zes uur, om zeven uur ('s ochtends) enz. enz. totdat je uiteindelijk bijvoorbeeld om 10 uur 's avonds uitkomt.
Proberen terug te draaien, dus elke dag een uur vroeger, lukt niet.
Zoiets lijkt me een project voor de kerstvakantie...
Even los van eventuele opgedraaide hersenen door de Playstation, puberbreinperikelen. Ik weet dus niet of dit met puberhersenen werkt.
MIsschien kan je vriendin ook eens contact opnemen met een slaappoli en de situatie uitleggen.

Tinus_p

Tinus_p

28-10-2009 om 09:28

Monique, hoe is het afgelopen?

Monique schreef zondag:
"Mijn vriendin wordt nu met de dag wanhopiger. Morgen begint de school weer en dan zal hij toch echt op moeten staan om de lessen te volgen,"
Hoe is het verder gegaan??

Roos Vicee

Roos Vicee

28-10-2009 om 09:52

Tinus teruglezen!

Even teruglezen Tinus. Monique schreef eergisteren nl:
"Mijn vriendin heeft alle reacties gelezen en daarover nagedacht. Ik heb naar aanleiding hiervan een gesprek gehad met haar en haar zoon.

Uit ons gesprek bleek dat die zoon wel hiervan af wil (hij is niet aartslui of heeft een antipathie voor de school zoals veel mensen denken), maar kan de slaap niet 's-nachts vatten omdat hij overdag overvallen wordt door de slaap. Hij is bewust van alle problemen die hierdoor zijn ontstaan en wil graag naar school. Maar door een enorme slaaptekort 's-nachts ontbreekt het hem aan energie om overdag op te staan. En uit zijn bed trappen is echt geen oplossing! Om de vraag van Primavera te beantwoorden: hij is helemaal idolaat van playstationen. Ik heb gevraagd aan mijn vriendin of dat slapeloosheid kan veroorzaken (je hersenen zijn constant bezig met situaties ontwijken/oplossingen zoeken, etc.). En dan ga je naar bed en waarschijnlijk playstation je nog door.. Maar goed, ik heb ook een zoon die daarvan houdt (haar zoon en mijn zoon playstationen wel eens met elkaar) en die heeft daar geen last van. Bovendien is die playstation niet op zijn slaapkamer, dus hij kan het niet stiekem doen.

Wij denken niet dat hij aan een depressie lijdt. Wat wij denken is dat hij door nachten over te slaan zijn bioritme daardoor helemaal verstoord is.

Hij slikt nu, voordat hij naar bed gaat (op advies van een van jullie) 3 tabletten. Het lijkt wat beter te gaan, maar het is nog niet zoals het moet zijn.

Vandaag is hij met veel moeite wel op kunnen staan na 3 tot 4 uren slaap en is naar school gegaan. Dat ging goed. Hij was ook blij dat hij heerlijk heeft kunnen gymen!

Wij hebben afgesproken dat hij vanaf morgen elke dag naar school gaat en eventueel gemiste uren / proefwerken inhaalt. Hij zal zijn best doen. Ook het idee van Maylise dat hij een hele nacht kan overslaan als hij 's-nachts weer niet kan slapen vinden wij goed, maar het leidt niet altijd tot de oplossing.. Hij heeft dat vaker geprobeerd, maar de slaap kwam de volgende dag toch op momenten dat het niet uitkomt (de slaap kwam dan in de avond voor een paar uur en 's-nachts was hij weer klaarwakker en in de ochtend was het dan weer het zelfde liedje met dat opstaan). Daarom is onze hoop nu om de inwendige klok door de melatonine gelijk te stellen en de bedtijden goed regelmatig te laten verlopen.

Mijn vriendin heeft vanochtend met de verzuimcoördinator hierover gesproken. Het was een bevredigend gesprek. De school weet dat er meer aan de hand is wat men in eerste instantie dacht. Van de verzuimcoördinator hoorde ze dat haar zoon binnenkort opgeroepen zal worden bij de GGD voor onderzoek. Ook zou hij door de spijbelcoach benaderd worden.

Wij wachten maar af en doen ons best..

O ja, dat boek "Waarom doet mijn puber zo vreemd?" wil mijn vriendin graag lezen! Is het ook in de bibliotheek te vinden? "

Boek

Waarom doet mijn puber zo vreemd? : het brein van de tiener, door Barbara Strauch.
Over dit boek:
De puberteit wordt weleens gekenmerkt als een periode waarin jong-volwassenen zich onverantwoordelijk, onbezonnen en tegendraads gedragen. Voor ouders kan deze periode dan ook zeer verontrustend zijn. In dit boek zijn de hersenontwikkelingen van pubers beschreven die deels een verklaring bieden voor hun gedrag. Uit neurologisch onderzoek blijkt dat de hersenen van pubers op verschillende punten wezenlijk anders functioneren dan die van volwassenen. In de verschillende hoofdstukken worden wetenschappelijke bevindingen gepresenteerd en beschreven. De auteur is zelf moeder en illustreert de bevindingen met vele situatieschetsen uit eigen ervaring of omgeving. Deze schetsen doen erg Amerikaans aan. Het boek is ondanks de vele wetenschappelijke inzichten en theoretische beschrijvingen gemakkelijk leesbaar. In het laatste hoofdstuk krijgen opvoeders tips over het omgaan met pubers. Een boek dat opvoeders op een andere manier naar de nukken van kinderen in de puberteit zal laten kijken.
Of het in jouw bieb te krijgen is moet je even nakijken op de site van die bibliotheek. En als ze het zelf niet hebben kun je er vaak wel aan komen via Zoek & Boek, vraag er maar eens naar.

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2009 om 14:09

Mijn favoriete boek. Barbara Strauch is geweldig, ik heb wel eens een workshop van haar bijgewoond. Aardig mens. En zoooooo slim

Tirza

Monique D*

Monique D*

01-11-2009 om 15:23

Update

Ik sprak laatst mijn vriendin over haar zoon.
Afgelopen week leek het goed te gaan, alleen op de donderdag ging het de mist in. Volgens ons is de oorzaak dat hij op de woensdagmiddag na school in slaap was gevallen en zeker zo'n 3 uur bleef slapen. Toen het bedtijd was kon hij niet meer slapen en de volgende ochtend was het niet mogelijk om hem uit bed te krijgen.
Zij heeft het met de school hierover gehad. Zij hebben dit als spijbelen aangemerkt. De volgende dag kwam zoon wel op school en hij heeft een stevig gesprek gehad met de verzuimcoördinator dat zijn kansen echt verkeken zullen zijn als hij zo doorgaat. Hij leek het zich wel aan te trekken. Wij zullen nog zien hoe het afloopt..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.