Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Slaap jij minstens 6 uur per nacht?

Vanochtend in de Volkskrant het bericht dat structureel slechts zes uur slaap per nacht het lichaam flink kan verstoren. Uit Brits onderzoek blijkt dat zo'n 700 genen in ons lichaam dan anders gaan werken. Het gaat dan om genen die onderhoudstaken op celniveau en taken aan het immuunsysteem verrichten.

Na een week beroerd slapen door zieke kinderen met hier en daar een nachtmerrie erbij, kan ik zeker beamen dat je daar niet fitter van wordt. Maar ik vond dit wel een opmerkelijk bericht eigenlijk. Normaal gesproken kom ik wel aan zeven tot acht uur slaap per nacht trouwens, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

Dit is de link naar het hele artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3400110/2013/02/26/Zes-uur-slaap-per-nacht-kan-lichaam-flink-verstoren.dhtml

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

26-02-2013 om 10:41

Meestal wel

Meestal kom ik wel aan die 6 uur (op normale dagen ongeveer 7 uur), maar met enige regelmaat ook nachten die duidelijk korter zijn.

Wat ik me daarbij afvraag, gaat het om aaneengesloten uren slaap of mag de slaap een aantal keer onderbroken zijn. Vannacht heb ik ruim 7 uur in bed gelegen, maar ik ben er wel 2x uit geweest voor de kinderen. 6 onderbroken uren kom ik vrijwel nooit aan.

Vrijwel iedere nacht bijna 8 uren onafgebroken. Eens een paar nachten korter slapen (6 uren of minder) of onderbroken nachten kan ik wel hebben, maar daarna probeer ik toch zeker bij te slapen en weer in het normale ritme te komen.

Hopelijk

Ik moet wel, ik kan niet langdurig kort slapen, dan ben ik een ramp voor mezelf en mijn omgeving. Overigens vind ik gebroken nachten ook heel erg. Eén keer wakker worden kan nog, maar een paar keer breekt me wel op, ook al slaap ik meestal vrij snel weer in. Als ik uit mezelf wakker wordt midden in de nacht, wat sporadisch voorkomt, dan heb ik daar geen last van. Uit je slaap gerukt worden is kennelijk erger dan zelf (vroeg) wakker worden.

Gelukkig houden mijn kinderen me nu niet meer structureel wakker. Daar hadden ze beiden een handje van tot ver in hun peutertijd, en daar knapte ik niet van op. Ik had geen Brits onderzoek nodig om dat te weten

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

26-02-2013 om 12:15

6 uur

6 uur is mijn streeftijd. Als ik 6 uur slaap heb gehad dan word ik fris weer wakker. Het lukt niet altijd. Ik slaap ook wel eens 5 uur of minder. Echter in het weekend vaak wel 7 uur dus dan compenseert dat weer. Meestal haal ik de 6 uur trouwens wel.

Jazeker

Ik t liefst 9 uur per nacht. Maar meestal 8.

Brianna F

Brianna F

26-02-2013 om 14:02

9 uur

Ik lig er voor elven in, ga er om 8 uur uit. Voor zover alles goed. Slapen is een tweede. Laat ik het zo stellen: ik lig 9 uur in bed.

Tussen

7 en 8 uur per nacht haal ik wel. Moet er meestal minstens 1x uit en dan niet meer om de kinders maar om de k$&&t-kat die naarbuitennaarbinnennaarbuiten wil. Tijd voor een kattenluik!

Ik ga er om half 11 in en...

Ik slaap meestal van 11 tot half 7- 7 uur, als ik de kans krijg lig ik nog wel eerder in bed,haha.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2013 om 19:52

Oh ik ben jaloers

Een dikke 6 uur haal ik meestal wel, soms wat meer en soms wat minder.
Wat niet helpt is dat ik weer eens met een mooi boek bezig ben (Anna Karenina) en dat dan moeilijk weg kan leggen. Zou leestijd ook als slaaptijd tellen?

Overigens went het wel. Ik heb jaren ernstig gebroken nachten gehad (moeilijk doorslapende jongste) en ben sindsdien helemaal ingesteld op nog geen 7 uurtjes per nacht. Voor 12 uur - half 1 word ik echt nog niet moe. En dan kost het me 's morgens wel even moeite om op te starten, maar dat is maar eventjes en dan kan de dag gewoon beginnen.

Vic

Vic

26-02-2013 om 19:56

Mijn bioklok

Mijn biologische klok sluit niet aan bij werk- en schooltijden. In de zomervakantie neem ik vaak 4 weken vrij, en slaap dan over het algemeen van ca. 00.00 uur tot 09.30 uur. In die periode ben ik op mijn best. In normale werkweken probeer ik rond 23.00 uur in bed te liggen, maar dat lukt zelden. De wekker gaat om 7 uur en ik probeer mezelf voor 07.30 uur uit bed te slepen. Een dagelijks lijden
On-topic, ik denk dat ik op doordeweekse nachten gemiddeld 6,5 uur haal. In het weekend 9 à 10. Gebroken nachten is gelukkig al een tijd geleden, beide kinderen sliepen door (12 uur) voor ze 3 maanden oud waren.

Guinevere

Guinevere

26-02-2013 om 21:20

7 uur

Ik kom ongeveer op 7 uur slaap uit tegenwoordig, door de week of in het weekend maakt niet uit (ik word toch om 6 uur wakker). Dat zal dan zeker zo ongeveer zijn wat mijn lijf nodig heeft.
Vroegâh toen jongste nog geen jaar oud was was ik al blij als ik 3 a 4 uur per nacht haalde. Elke nacht, dus niet incidenteel. Toen hij eindelijk doorsliep heb ik een half jaar lang 9 a 10 uur slaap per nacht nodig gehad om weer fit te worden. Zo lang werkt chronisch slecht slapen kennelijk negatief door, in elk geval bij mij.

7 uur

Ik probeer doordeweeks nachten te maken van 7 uur en het weekend een uurtje erbij. Af en toe kortere nachten is niet zo erg, maar niet te veel achter elkaar. Dan krijg ik hoofdpijn.

Ook rond de 7 uur

Meestal red ik rond de 7 uur wel. Rond 12 uur ga ik in bed..lees nog even en slaap tot 7 uur. Ik word meestal uit mezelf wakker. Weekend zelfde tijd naar bed en slaap ik soms langer..(tot 8.00 uur, enkele keer kan ik uitslapen en dan wordt het 9.00 uur of 9.30 uur).
Heb ik 'iets' en ga laat naar bed dan ben ik óok zo vroeg wakker. Dat is dan wel balen...maar langer slapen lukt me niet. Om dat te compenseren ga ik dan de avond erna extra vroeg naar bed, maar voor 23.00 uur slapen lukt me écht niet hoor.
Ik heb ook (nog steeds) gebroken nachten. Jongste slaapwandeld nog steeds...En als die aan de wandel is gaat ze over het algemeen pas retour in bed als wij dat zeggen. Anders wandeld ze maar door en door...het hele huis door. Maar standaard wandeld ze een paar dagen en dan een periode weer niet. De dagen na het wandelen weet ik zéker dat ze dan niet weer begint...en slaap ik duidelijk dieper. Dat merk ik. Als ze 2 dagen rustig doorslaapt in bed, ben ik gerust. En hoef ik even een paar nachten niet op te letten. Die nachten heb ik minder slaap nodig. Ik ben of vroeg wakker of ga later naar bed. Dan heb ik denk ik ong. 6 uur slaap nodig.
Máár ik slaap altijd meteen eigenlijk! Altijd, ongeacht wat voor zorgen ik heb...In 5 minuten. Ik lig nooit wakker 's nachts. Volgens mij scheelt dat ook heel veel.
Ik hoor vaak van leeftijdgenoten dat ze moeilijk in slaap kunnen komen of wel eens nachten amper slapen.
En dat heb ik dus nooit. Ook als jongste wandeld slaap ik erna zo weer in.
groeten albana

Mamvantwee

Mamvantwee

27-02-2013 om 09:13

Pfff....nee helaas.

Ik val moeilijk in slaap. Zonder storende kinderen (niet meer, wel jarenlang gehad) kom ik toch maar aan een uur of zes op een normale - goede! - nacht. Maar ik lig vaak lang wakker. Dan zie ik het twee of drie uur worden op de wekker en weet ik dat ik nog maar vijf uur kan slapen voordat we moeten opstaan. Frustrerend.

groet, Mamvantwee

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 12:17

Op vrije dagen wel

Ik kan redelijk goed functioneren op 5 uur slaap, maar dan moet ik op vrije dagen wel uit kunnen slapen. Ik slaap meestal netjes aaneengesloten. Heel af en toe val ik niet gelijk in slaap. In tegenstelling tot vroeger heb ik nu wel last van cafeïne, dus als ik in de avond koffiedrink, lig ik rond 1 uur 's nachts te stuiteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 12:19

Onderzoeken

Ik weet nooit wat ik van dit soort onderzoeken moet vinden/geloven. Er is ook ooit 'bewezen' dat kort slapen juist goed voor je is. Dat paste wel in mijn straatje

P

P

27-02-2013 om 12:28

Zeker wel

Ik haal toch bijna altijd wel de 8 uur slaap en dan heb ik soms wel eens nachten dat ik een poos wakker lig maar daar heb ik dan na de tweede nacht ook behoorlijk last van.

En ja ik heb ook periodes gehad dat ik dat niet haalde toen de jongens klein waren je merkt pas wat een aanslag dat op je lichaam is als ze al minstens een half jaar goed doorslapen en jij daar ook weer aan gewend bent.

Apneutje

Apneutje

27-02-2013 om 12:45

Ik heb slaapapneu

Maar sinds ik de CPAP heb 's nachts merk ik pas wat goede slaap met je doet. Vorig jaar liep ik zowat op mijn tandvlees. Hoewel ik nog niet het idee heb dat mijn lichaam al hersteld is van de jaren van te weinig slaap heb ik wel het idee dat het beter gaat met me dan een jaar geleden.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

27-02-2013 om 15:40

Hier

Ik ga tussen 10 en 11 naar bed, doordeweeks in elk geval, maar in het weekend meestal ook. doordeweeks gaat mijn wekker rond half 7, vrijdag 7 uur en in het weekend slaap ik zonder wekker tot de kids rond een uur of 8 wakker worden.

Dat is dus in het ongunstigste geval 7.5 uur en in het meest gunstige geval 10 uur. Ik slaap wel slecht in en wordt ook zeer regelmatig wakker (om dan meestal wel gewoon verder te slapen). Ononderbroken slaap ken ik helaas niet.

sneeuwitje

Apneutje

Apneutje

27-02-2013 om 16:23

Over ononderbroken slapen

veel mensen weten van zichzelf niet dat ze slaap-apneu hebben. Ik ook niet, maar ik stopte dus meer dan 17 keer per uur met ademen! Daar word je dus ook wakker van!!

nolly

nolly

02-03-2013 om 10:26

Uurtje of 9

Door de weeks ga ik om half 10 naar bed en slaap totdat de wekker om 7 uur afgaat. Slaap dus bijna 9 uur.

In het weekend en de zomervakantie ga ik wel iets later naar bed (weekend half 11-11uur / zomervakantie verschillend, maar kan soms wel 12-1uur worden).
Maar dan slaap ik wel tot een uur of 9.

JansjeRommy

JansjeRommy

02-03-2013 om 10:36

Heb 8 uur nodig

Ik heb geleerd dat ik echt wel 8 uur nodig heb, het kan wel tijdelijke wat minder maar dan slaap ik toch weer een keertje bij. Jammer, ik zou wel met minder willen toekunnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.