Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

slapeloosheid

Hier een heftige vorm van slapeloosheid. Ik slaap maar enkele uren per nacht en om de paar dagen wat langer, alsof mijn lichaam dan even wat oplost.
Probleem is dat ik gaandeweg de nacht vordert, ik steeds banger word om in slaap te vallen. Ben dan bang erg diep in slaap te vallen en naar wakker te worden. Houd de slaap dan eigenlijk tegen.
Dit kan niet veel langer zo. Ik ben ziekgemeld, maar wil zo snel mogelijk weer aan de salg. ben huiverig voor medicatie. Sinds eergisteren wel magnesium, dat werkte goed. Vannacht was er echter weer niets van te merken. Heeft dit tijd nodig om in te werken?

Guera

Guera

17-11-2018 om 09:22

Psychisch

Goed slapen is voor een heel groot deel ook psychisch. Heb je daar al hulp bij ? Omdat je zegt dat je thuis bent
Ik weet niet hoe oud je bent maar hormonen kunnen ook belangrijke rol spelen.
En wat bedoel je met naar wakker worden?
En wat doe je nu al?
Geen schermen? Ontspanningsoefeningen? Letten alcohol en koffie? Letten op eten?
Er is iets meer info nodig. Er is helaas niet 1 oplossing. Sterkte

@Emma

@Emma

17-11-2018 om 09:27

slaappoli

Er zijn slaappoli's waar ze je goed kunnen helpen. Ik ken meerdere mensen die daar veel baat bij hebben gehad. Dat je bent ziekgemeld op je werk is niet mis en duidt op een serieus probleem.
Tips over warme melk. lezen, mindfulness en voedingssupplementen zul je ongetwijfeld al hebben gehad.

May Laser

May Laser

17-11-2018 om 09:34

Hulp

Dit lijkt me inderdaad niet iets wat je zonder hulp kan aanpakken. Medicatie kan er tijdelijk voor zorgen dat je lichaam even goed uitrust. Voor je voedingssupplementen gaat slikken, lijkt het me verstandig om een bloedonderzoek te laten doen, zodat je weet waar je tekorten aan hebt. Laat ook je schildklierwaarden meenemen.
Sterkte, je moet je vreselijk voelen, lijkt me.

maddie

maddie

17-11-2018 om 11:02 Topicstarter

Meer info

Ja, wat meer info is wel handig. Ik doe alles goed wat betreft slaaphygiene, dus m.b.t. schermen, sundownen, koffie, alcohol, ventilatie, verduistering, en wat al niet meer.Voor het slapen gaan yoga en overdag veel beweging door wandelen.
Ik ben in de leeftijd van de overgang. Mijn cyclus is in de laatste periode onregelmatig.
Huisarts heeft mij gezegd de magnesium te proberen. Ik ben sinds mei thuis met burnout, slaapproblemen zijn van de laatste 1,5 maand. Ik heb hulp van psycholoog (CGT) , psychotherapeut en haptonoom. CGT (cognitieve gedragstherapie) voelt voor mij niet goed, als te oppervlakkig. Ik moet in het kader van interceptieve exposure drie keer per dag hyperventileren om te wennen aan de lichamelijke gewaarwordingen met de gedachte dat ik daardoor minder bang ben om naar wakker te worden.
Wat ik bedoel met naar wakker worden is moeilijk te zeggen. Het is een wat ongrijpbare angst. Ben daar in psychotherapie mee bezig.

Bennikki

Bennikki

17-11-2018 om 12:18

Slaap

Ik luisterde laatst naar een podcast met een Engelse slaapexpert die een kliniek heeft in Londen waar hij meer dan 80% van de mensen van hun slaapproblemen afhelpt, zonder medicatie. Mijn man heeft slaapproblemen dus ik weet wel een beetje hoe erg het is.
Kort samengevat wat de expert zegt: tegenwoordig hebben heel veel mensen (hij noemde 30 procent) slaapproblemen en dat is ernstig en ontwrichtend en wordt erg onderschat.
Hij onderzoekt in zijn kliniek eerst of er lichamelijke en/of psychische oorzaken zijn en pakt die dan aan, maar zo te horen ben je wat dat betreft al uiterst goed bezig ; ) De slaapkamer is, zo zegt hij, alleen nog maar voor slapen en sex, je mag je er eigenlijk niet eens aankleden.
Vervolgens is wat hij doet heel simpel. Je bepaalt vantevoren hoeveel slaap je nodig denkt te hebben (mijn man bijvoorbeeld dacht 7 uur) en hoe laat je op wilt of moet staan. (Mijn man half 7) Je gaat dan naar bed op het tijdstip dat je die uren die je wilt slapen kunt halen (dus voor mijn man half 12). Niet eerder.
Hoe slecht je nacht ook was, je staat om half 7 op. Onder geen beding doe je overdag een middagslaapje. De volgende dag ga je weer om half 12 (mijn voorbeeld) naar bed. Je staat, ook in het weekend, altijd om half 7 op.
Na een aantal nachten sliep mijn man weer normaal. Hij merkte wel dat hij eigenlijk beter functioneerde met 7,5 uur slaap. Het is de eerste dagen, misschien zelfs weken, wel zwaar, maar wat hem betreft het dubbel en dwars waard.
Heel veel sterkte in elk geval!

juf Ank

juf Ank

17-11-2018 om 12:56

heb ook regelmatige slaapproblemen. soms tot 4/5 uur wakker om dan nog twee uurtjes te kunnen slapen voor de wekker gaat.
Wat bij mij het meeste rust geeft is 'berusting' in het niet kunnen slapen. Ik heb een poos eraan moeten wennen maar ik heb het afgeleerd om steeds op de klok te kijken om vervolgens steeds te gaan denken; oh jee, als ik morgen maar uitgerust ben.,als ik maar op tijd wakker word'. Dat helpt bij mij om meestal toch in slaap te vallen, met ontspanningsoefeningen of nog een stukje lezen.

Als je het hebt over naar wakker worden en de angst daarvoor dan zou ik in eerste instantie denken aan een sluimerende depressie. Als je op een bepaald moment ook bang bent om in slaap te vallen -met welke reden dan ook- dan helpt dat natuurlijk ook niet.

Kortom er is duidelijk meer aan de hand, dus ik zou mij afvragen of je het direct in de hoek van niet kunnen slapen moet zoeken of dat je echt die therapie nodig hebt om te kijken wat er achter schuil gaat.
Sterkte in elk geval!

Vogel

Vogel

17-11-2018 om 15:56

Magnesium

Is geen slaapmiddel, dus daar zal je slaap niet heel veel van verbeteren.
Het lijkt er op dat je al genoeg doet met therapieën. Ik neem aan dat je je slaapproblemen ook met hen bespreekt? Opknappen van een burnout kost tijd, de slapeloosheid is misschien een van de uitingsvormen.

Ik heb cognitieve slaaptherapie gevolgd, waarbij ik me, zoal de man van Bennikki, ook aan strenge bedtijden moest houden. Ik slaap nog net zo slecht als voor de therapie, dus bij mijnheeft dat niets geholpen.

Je er niet te drukmom maken is eigenlijk de enige tip die ik je kan geven. Sterkte!

Guppie

Guppie

22-11-2018 om 14:03

Bloedsuikerspiegel

Belangrijk is zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, door te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd of tussendoortje. Daarbij ook zorgen voor tryptofaanrijke voeding. Allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen, samen met tryptofaan, bij de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine. Onder andere magnesium, vitamine B en D en omega 3.
Aanvullend zijn er middelen als theanine, 5htp of gaba. Creatine helpt de aanmaak van gaba; carnitine helpt de aanmaak van melatonine.
's Ochtends vroeg je biologisch klokje resetten, door te zorgen wat daglicht op te vangen, kan schelen. Liefst ook, voor zover mogelijk, lichaamsbeweging voordat je gaat ontbijten.
Gebruik van natuurlijke progesteroncrème kan helpen bij overgangsklachten en kan schelen in het slapen.
Door stress in de periode voor je burn out raakt, wordt onder andere je cortisol ontregeld. Yoga kan wel schelen hierbij. Nidra-yoga is speciaal om beter te slapen.
Je kan nog denken aan de 4-7-8-methode, waarbij je 4 tellen inademt, 7 tellen je adem vasthoudt en 8 tellen uitademt. Hyperventilatieklachten opwekken lijkt me niet zinvol.
https://www.slaapinfo.nl/beter-slapen/trucje-om-1-minuut-slaap-vallen/
Electromagnetische velden werken verstorend op de melatonineaanmaak, omdat je pijnappelklier geen onderscheid kan maken tussen daglicht en elctromagnetische velden. Heb zelf doozz-schijfjes, om de spininversie tegen te gaan en beter te slapen.

nou

ik heb anders ook een enórme inversie tegen spinnen!
Oh nee, wacht, áversie...

White noise?


https://www.youtube.com/watch?v=vRCm1QhZ-jQ

Las ik ergens afgelopen week. Zou ook kunnen helpen bij in slaap vallen en doorslapen.

Vogel

Vogel

22-11-2018 om 19:43

Daglicht in de ochtend

Ik kan niet wachten tot het weer zover is, maar ik fiets nu toch echt in het donker naar mijn werk, en tegen de tijd dat ik weer naar huis kan is het ook alweer donker. Tot zover het resetten van mijn biologische klokje.

CindyN

CindyN

13-04-2019 om 02:50

Tips om beter in slaap te vallen

Neem minstens 30 minuten rusttijd voor het slapen gaan waarin je iets ontspannends doet, zoals een boek lezen.

Dim de lichten in huis ongeveer een uur of zo voordat je naar bed gaat.

Ontkoppel elektronische apparaten die dichtbij staan, zoals laptops, telefoons en tablets, omdat het licht van de schermen ervoor zorgt dat je meer moeite hebt om in slaap te vallen.

Om je geest te kalmeren, doe je een ademhalings- of ontspanningsoefening.

Als je in bed kruipt en niet binnen 20 minuten in slaap kunt vallen, sta dan op en ga terug naar een andere ruimte in het huis om een ​​ontspannende activiteit te doen, zoals lezen of luisteren naar muziek. In bed wakker liggen kan een ongezonde band creëren tussen je slaapomgeving en wakker zijn.

Drink iets warms

Jezelf een beker warme melk met honing maken (ik vind het heerlijk) of cafeïnevrije thee kan rustgevend werken zodat je makkelijker in slaap valt.

Bron: https://www.healthcarechain.net/tips-om-snel-in-slaap-te-vallen/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.