Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

11-10-2010 om 10:30

Slapeloosheid, slaapmiddelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

12-10-2010 om 23:00

Het gevaar van slaapmiddelen

is dat ze wérken. Als je zo wanhopig bent als jij en je kunt door een klein tabletje heerlijk slapen, dan is de stap zo gezet. Hopla, tabletje. Slaaaaaaapen, zzzzzzz, heeeeeeeerlijk.
En binnen de 10 dgn heb je een hogere dosering nodig voor hetzelfde effect: voila, je hebt een probleem.

Tirza

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 09:05

Tirza

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar ik kan toch met de ha afspreken dat ik maar een klein beetje krijg voorgeschreven? Voor een week of zo. Ik ga echt niet proberen om meer pammetjes te scoren via de zwarte markt oid...
Ik hoop eigenlijk dat ik door een nacht of 3 weer normaal slapen weer alles binnen perspectief zie en daardoor minder tob en daardoor vanzelf beter slaap.

Sleepy

Sleepy

13-10-2010 om 09:38

Wilskracht

Na een week werken de slaappillen minder en zou je een hogere dosis nodig hebben voor hetzelfde resultaat. Dat is nog niet gelijk een verslaving, maar meer gewenning. Je bent er nog steeds zelf bij als je ze neemt of niet neemt, een beetje wilskracht doet een hoop. Het probleem heb je pas als je niet meer wilt stoppen met de pillen, niet als je ze voor korte tijd neemt om bij te komen.

Bastet

Bastet

13-10-2010 om 11:57

Korte tijd

Mijn man kreeg ooit dergelijke pillen,voor drie dagen geloof ik,om inderdaad uit die cirkel te komen.Man uitte zijn zorg ten aanzien van verslaving,waarop arts zei:daar krijg je de kans niet voor,dit zijn de enige die je krijgt.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 12:18

Geweest

Precies Bastet. Maar waar een wil is is een weg, het schijnt dat je via internet allerlei zooi kan bestellen. Maar zoiets zou ik nooit doen.

Ik was vanmorgen bij de ha (of beter gezegd, de plaatsvervangster, een arts in opleiding, leuke vrouw, zou haar zo inruilen voor mijn eigen ha) Heb Temazepam voorgeschreven voor 5 dagen en ze wil me na 5 dagen weer terug hebben om te kijken hoe het gegaan is.
ik ben erg benieuwd hoe het gaat vannacht en morgen. Voel ik me morgen raar dan spoel ik de rest door de wc oid.

Verlaat antwoord voor berber

Hoi,

Die ontspanningsoefening was een soort body check. Niet met aanspannen en loslaten, maar met je aandacht naar een lichaamsdeel gaan. Je begint met het verste (je tenen aan de linkerkant bijv.). Dan werk je dat been af, daarna het andere been, dan de vingers plus arm, je lijf en je hoofd. Je gaat er met je aandacht naar toe en loopt het langzaam af. Het voelt alsof je een warme sok aantrekt.

Valt ook nog op te googlen met body check en mindfulness. denk ik.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-10-2010 om 13:36

Slaapmiddelen

toen ik 4 jaar geleden instortte van van alles en nog wat en ik ook niet kon slapen kreeg ik van de HA ook slaappillen. Ik heb ze thuis in de kast gelegd en het enkele feit dat ik wist dat ze er lagen en in geval van nood kon gebruiken was voldoende, ik sliep weer als een marmotje. Vond het doodeng, bang voor verslaving inderdaad, maar ook, bang dat ik zo diep zou slapen dat ik het niet zou horen als er wat met de kinderen was of iets anders in huis. aangezien mijn man soms weleens 's nachts werkt of laat thuis is kon ik me dat niet veroorloven....

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 20:00

Nasha

Daar hoop ik eigenlijk ook een beetje op hoor. Het psychologische effect van die dingen in huis hebben. Alhoewel ik dat vannacht nog niet ga uitproberen, dan neem ik gewoon een pil. de nacht er op wrs wel.
Gelukkig is man er 's nachts wel, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, maar anders zou ik het zeker niet nemen.

Rodebeuk, ik ga googlen op dat mindfulness gebeuren etc.
Oh, waar zou ik zijn zonder google, of goochelen zoals mijn oudste het noemt

Fianna

Fianna

14-10-2010 om 06:59

Berber

Nou het is je gelukt hoor, zit hier brak en met gillende koppijn toch te glimlachen

Nou dat spul werkt dus niet, of de dosering is te laag (10mg) heb nog de halve nacht wakker gelegen en heb vreselijke hoofdpijn (had ik al voordat ik dat spul nam). Ik voelde me wel raar vannacht dus die ontspanningsoefeningen heb ik ook niet gedaan, niet eens meer aan gedacht.

Telegraaf vandaag:

Gemeenteraad R'dam wil gewoon stoppen met thuiszorg ogv Wmo als er kinderen tussen de 5 en de 12 in huis zijn. Die kunnen het huishouden overnemen!

Geweldig. De oplossing ligt dus voor de hand.

Oftewel, iets minder cynisch, het feit dat moeders niet ziek kunnen zijn is nu met de afbraak van de verzorgingsstaat steeds dichterbij aan het komen.

Fianna

Fianna

14-10-2010 om 12:03

Ze lopen achter

In het aanvraagformulier van de Wmo wat ik van mijn gemeente kreeg enkele weken geleden stond ongeveer hetzelfde. Nou laat ik toevallig 2 bikkels van 5 en 7 in huis hebben, dus wat zeur ik nou. Probleem in 1 keer opgelost. Ik houd hen ook gewoon thuis van school als zij voor hun broertje of zusje moeten zorgen of moeten stofzuigen.
Oja, mocht het mij niet lukken om in februari een andere baan te vinden dat lijkt me kinderarbeid wel op zijn plaats. Als ik hen nou eerst even goed inwerk in huishoudelijke klusjes kunnen zij straks ergens als schoonmaker aan de slag.
Wat heb ik om niks gezeurd zeg!
ps rb we kunnen inderdaad onderhand even bellen

Berber: je broek...

dat komt goed hoor. Gewoon even wachten tot je oudste van school komt, die wil je broek wel weer ophijsen

Fianna

Fianna

14-10-2010 om 12:53

Lol

Dank je rodebeuk, ik had even een lachbui nodig ))

Berber, dank je voor het meedenken! Maar ik hoef dus niet meer wakker te liggen vanwege gepieker, de oplossing voor al mijn zorgen zit nu in groep 2 en 4, hahaha.
Maar even serieus, uiteindelijk komt het ook allemaal wel weer goed...

Fianna

Fianna

14-10-2010 om 12:55

Berber

'Ha, je humor doet het nog, goed teken! '

Dat ben ik niet, dat is de Temazepam

Fianna

Fianna

14-10-2010 om 13:00

Hahaha

ja precies! het was ook maar een pammetje van 10 miligrammetje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-10-2010 om 19:58

Temazepam

Hihi. Maar ff serieus: 10mg is niet zoveel. Zelfs ik kreeg Temazepam 20mg. Als je het doet, doe het dan goed; die 20mg kreeg mij wel onder zeil hoor

Een andere oplossing...

Ook ik ben met periodes een slecht slaper.
Nu ben ik ook een piekeraar maar heb een aantal dingen niet echt onder ogen willen zien.

Vorig jaar bij een klassiek homeophaat terecht gekomen van wege een gronische blaasontsteking.
Heb mijn eigen werkelijk vernietigd.

Ik heb van hun een korrel gekregen waar ok ontzettend van opgeknapt ben, werkelijk had in jaren niet meer zo lekker geslapen.

Zo om het half jaar heb ik een herhalings korrel nodig.
1 van de dingen waar ik aan merk dat het minder met mij gaat is.......als een blok in slaap vallen en inderdaag de rond een uur of 3 wakker worden en de volgende dag maga draag tassen onder mijn ogen.

Toevallig zit ik ook weer in die periode,morgen ga ik mijn herhalingskorrel ophalen...Hm verlang al weer naar de rustige nachten...

Pluk53

Pluk53

15-10-2010 om 08:04

Piba

Voor de duidelijkheid: zelf ben ik geen fan van homeopathie. Maar spannend . Kun je hier melden wat voor korrel in welke potentie je gekregen hebt? Ben erg benieuwd.

Fianna

Fianna

15-10-2010 om 10:09

20 mg

Elisa, Ik heb gisteren 20 mg genomen en ook dat helpt niet. Wat is dat toch dat bepaalde dingen niet bij mij aan slaan?? Ik merk wel wat van dat spul, voel me er raarder door en rustiger, maar beter slapen, nee dus. Ik kap er dus mee, want dit heeft geen enkele zin. Ik ben gewoon raar volgens mij

piba, ik ben nou ook wel benieuwd naar die korrels hoor! Hoe heten ze en vooral wat zit er in?

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2010 om 10:34

Even terug naar het begin

mss herhaal ik een dele van het draadje, maar:
-Slaapmiddelen zijn geen lange termijn oplossing. Ze zijn ernstig verslavend, en gebruik langer dan 2 weken is absoluut af te raden. Slaapmiddelen zijn geschikt voor allerlei soorten van acute crisis-situaties (en daar zijn ze dan ook echt heel goed voor), en wellicht als kort onderdeel van een langer programma.
Dus: Zit je nu in een acute crisis? Of heb je een langer programma waarbij je slaapmiddelen krijgt om je over een soort drempel heen te helpen? Als het anwtoord twee keer nee is, gebruik ze dan niet.

Ga toch iets doen aan dat gepieker. Ik zou op zoek gaan naar een soort van cognitieve-gedragstherapeut, die je aanleert (en daarvoor is 1 sessie echt niet genoeg) om te stoppen met piekeren.

Fianna

Fianna

15-10-2010 om 11:03

Tinus

Ja, je valt in herhaling, dit heb ik al helemaal uitgelegd in het draadje. Maar ik wil het best (kort) nog een keer uitleggen.
Ik weet dat het verslavend is, ik wil het voor niet langer dan 5 dagen, want ja, het is acuut, slaap nodig, heel hard nodig. En ik weet dat ik een oplossing moet zoeken voor het gepieker, ben daar ook mee bezig. Maar zou intussen ook een paar nachtjes willen slapen. Echt een korte termijn iets dus!

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2010 om 11:11

Vraagje

Ben jij dezelfde Fianna als die tobt met de bedrijfsarts in 'werk, recht en geld'?

Fianna

Fianna

15-10-2010 om 11:13

Tinus

Ja, maar van die bedrijfsarts lig ik niet wakker hoor

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2010 om 11:16

Voor de hand liggend

Fianna:
"Ja, maar van die bedrijfsarts lig ik niet wakker hoor "
Zeker weten? Een verband ligt nogal voor de hand, of anders een verband tussen de reden van je ziekzijn (een operatie blijkbaar) en het slecht slapen nu. Al is het maar, omdat je uit je normale leefritme bent.

Fianna

Fianna

15-10-2010 om 11:19

Tinus

Staat allemaal in dit draadje. Ik lig wakker van het zoeken naar oplossingen voor als ik straks nog een keer geopereerd moet worden (2 keer) en dan weken lang niks kan en hoe ik dat moet oplossen met mijn kleine kinderen. Ik ben al een heel eind hoor, en ik zie langzaamaan wat oplossingen komen. En ik lig wakker vanwege mijn schouder vanwege een vermoedelijk gescheurde pees. En ik denk dat ik intussen wakker lig omdat ik op ben, soort neerwaartse spiraal.
Ik ben denk ik niet van plan om zwaardere slaapmiddelen te proberen. Ik moet dit maar even uitzitten.

Terug naar de huisarts

Het is niet dat ik je huisarts rijker wil maken of zo maar het lijkt me handig om even terug naar de huisarts te gaan en te vragen of je iets anders kan krijgen. Sommige dingen werken voor sommige mensen beter dan andere dingen.

Ikzelf slaap hardstikke goed op de valeriaan mix van de drogist en maar een half uur op zopiclone ("echte" slaaptablet), geef me 30 mg codeine en ik slaap tien uur door. Even zoeken naar wat voor jouw werkt samen met je huisarts en dan een paar nachten doorslapen en dan gewoon stoppen. Oude tabletten inleveren, niet houden voor je weet maar nooit!

Mariel (niet verslaafd, wel veel wisseldiensten)

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2010 om 16:18

Precies

Niet iedereen reageert op alles hetzelfde. Terug naar de huisarts!

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2010 om 18:05

Suggestie

Fianna:
"En ik lig wakker vanwege mijn schouder vanwege een vermoedelijk gescheurde pees."
Ok, maar is dan mss onderdeel van je slaapprobleme dat je pijn hebt? En dat beter pijnbestrijding dus zou kunnen helpen?

Fianna

Fianna

15-10-2010 om 19:38

Huisarts

Ik was natuurlijk te laat met bellen vandaag voor het telefonisch spreekuur. Ik bel maandag.
Tinus, ik heb pijnbestrijding (Diclofenac) en het helpt wel wat. Er zijn ook nachten dat ik helemaal niet zo'n pijn heb en dan lig ik ook wakker.

Fianna

Fianna

16-10-2010 om 11:08

Als een roos

heb ik geslapen vannacht. Eindelijk! Heb 20 mg Temazepam genomen en dit keer werkte het heel goed (de nacht er voor had ik het niet tegelijk genomen maar met zo'n 2 uur er tussen, dus misschien dat het daardoor minder werkte). Ik merkte wel dat het uitwerkte rond 3 uur vannacht, was wakker maar heb daarna toch nog geslapen. Echt ik voel me na 1 zo'n nacht al weer een stuk beter.
De pam is op maar wie weet gaat het vannacht ook gewoon goed. Ik zie wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.