Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Majda

Majda

23-09-2009 om 14:19

Slapen in het vliegtuig

Binnenkort ga ik naar New York. Op de terugweg zou ik graag willen slapen, maar de vertrektijd komt niet overeen met bedtijd én ik slaap niet zo makkelijk in een vreemde omgeving. Weet iemand of er een slaapmiddel zonder recept verkrijgbaar is? En of zoiets dan überhaupt helpt?

Alvast dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

23-09-2009 om 14:28

Zonder recept?

Waarom niet even langs de huisarts en het voorleggen, en dus een tabletje krijgen waar je probleemloos op slaapt?
Alles van de drogist is natuurlijk weinig krachtig en weinig werkzaam.

Brianna F

Brianna F

23-09-2009 om 14:29

Kort gezegd

nee.
Bereid je voor op een slapeloze vlucht

jippa

jippa

23-09-2009 om 14:59

Nee

Ik heb wel eens dat soort middeltjes geprobeerd maar die doen niks. Huisarts dus. Of doe zoals ik meestal doe: heeeeeeel moe weggaan, een glaasje wijn erin en pitten maar.

Inge M

Inge M

23-09-2009 om 18:12

Je zou melatonine kunnen proberen. Dat wordt vaker gebruikt bij jet lags, mensen met nachtdienst of bij mensen die te weinig melatonine aanmaken.
Je kunt daardoor makkelijker inslapen. En dat lijkt me precies wat je nodig hebt. Het zorgt er niet voor dat je blijft slapen. In die zin is het geen slaappil.
Je kunt bij de huisarts vragen om melatonine op recept. Je kunt het ook bij de drogist kopen. In dat geval zul je de zelfzorg-dosis flink moeten verhogen. Je moet zelf maar bepalen of je dat wilt.
Zelf neem ik 1 mg als ik extra vroeg naar bed moet (bijvoorbeeld als ik om 5 uur snachts op Schiphol moet zijn). Dit is 10 x de zelfzorg-dosis, dus 10 minipilletjes.
Wat je ook kunt doen is de huisarts bellen om te vragen of het erg is als je veel meer neemt dan op het doosje staat. Mijn schoonmoeder heeft dat gevraagd aan huisats en huisarts vond het geen probleem.

Majda

Majda

23-09-2009 om 19:13

Dank!

Dank voor jullie reacties. Ik ga voor de melatonine. Baat het niet dan schaadt het niet, denk ik maar.

Het is niet eens het niet kunnen slapen waar ik zo tegenop zie. Waar voor mij het 'probleem' zit, is dat we 's ochtends om zes uur landen en daarna onze drie kleine kinderen op gaan halen. Die ons dan een week niet gezien hebben en aandacht willen (en verdienen natuurlijk). Ik hoop dat ik die dag een beetje doorkom...

Twijfel

Ik betwijfel of die melatonine gaat helpen. Wat er vrij verkocht wordt, zijn veel te lage doseringen. Je hebt al gauw 10 tot 100 keer zo veel nodig, wil het iets doen. Dus dan wordt het alsnog op recept.
Zelfs op recept is het trouwens nog maar de vraag. Mij krijg je niet zomaar in slaap! Ik kreeg een licht slaapmiddel, ook in het vliegtuig, en ik sliep alsnog helemaal niet. Ik voelde me wel prettig zwaar en relaxed worden, maar dat was het effect dan ook wel. Kennelijk heb ik zwaarder geschut nodig.

Guinevere

Guinevere

23-09-2009 om 22:20

? elissa

Elissa, ik snap je even niet. Je zegt: "Ik betwijfel of die melatonine gaat helpen. Wat er vrij verkocht wordt, zijn veel te lage doseringen. Je hebt al gauw 10 tot 100 keer zo veel nodig, wil het iets doen. Dus dan wordt het alsnog op recept." Aangezien er in een potje melatonine van de drogist 500 stuks van 0,1 mg zitten, hoef je om een beetje in slaap te kunnen vallen maar 10/500e van dat potje te nemen. 2% dus. Daar heb je geen recept voor nodig dus.
Melatonine werkt bij mij trouwens ook feilloos. Met 1 mg ga ik echt K.O.

En om en om?

Wij hebben ooit na een nacht zonder slaap en ook nog kleine kinderen een om en om dagje gehouden om toch de kinderen hun aandacht te geven en de dag door te komen. Wie het meest moe is mag eerst, 4 uurtjes slapen in je eigen bed en daarna de ander, wek elkaar dan ook écht na 4 uur anders slaap je de nacht erop niet meer.
Hier kwamen we zo best 'aardig' de dag door.
groeten albana

Brianna F

Brianna F

24-09-2009 om 08:58

Mijn ervaring

Ik pas me meteen aan aan de tijd in het land waar ik dan ben. Als je tussendoor gaat slapen ontregel je je biologische klok nog verder. Gewoon bezig blijven en ervaring leert dat je 1 dagje best wel doorkomt. Het voordeel is dat je daarna meteen weer in het goede ritme zit.

Guinevere

Als je bereid bent om ladingen pillen achterover te slaan, dan kan het inderdaad zonder recept. 2 tot 3 mg wordt geadviseerd. Dan moet je dus 20 tot 30 pillen nemen. Het kan maar lijkt me geen pretje en ik zou me dan ook af gaan vragen of er geen hulpstoffen in zitten die in die doseringen schadelijk worden.

Inge M

Inge M

24-09-2009 om 11:27

Het innemen is geen probleem

De pilletjes van de drogist zijn zo klein als speldenknoppen. 20 stuks zijn makkelijk in één keer in te nemen. Dat is samen ongeveer 1 capsule qua omvang.

Guinevere

Guinevere

24-09-2009 om 12:53

Klopt

Ja, die dingetjes zijn echt superklein, dus innemen is geen enkel probleem. Ze werken het snelste als je ze opzuigt trouwens. Ik zou trouwens eerst eens uitproberen hoeveel je nodig hebt, voordat je een handvol neemt. En let op: je hebt tegenwoordig naast de inslaap-melatonine ook doorslaap-melatonine. De eerste lijkt me het geschiktst.

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2009 om 18:18

Persoonlijk

Je reactie op jetlag is heel persoonlijk. Ik vind terugkomen (uit de US) altijd erg vermoeiend, omdat je dan ook je vakantie-indrukken nog moet verwerken. Bij mij werkt het het beste om gewoon rustig de dag een beetje door te rommelen. Echt terugschakelen doe ik in ongeveer een uur per dag

Tirza

Majda

Majda

24-09-2009 om 19:45

Wordt mijn eerste keer...

...daarom ben ik ook zo zenuwachtig voor de jetlag. Zoveel 'gruwelverhalen' gehoord. En ik ken mezelf: als ik niet genoeg geslapen heb, word ik een draak voor mijn omgeving. En voor mezelf dan ook natuurlijk.

Als ik Tirza hoor praten over een uur per dag schiet ik al bijna in de stress.

Hmm, nu ik dit zo teruglees is het misschien toch de moeite waard om even de huisarts te bellen. Wie weet heeft-ie iets. Want in plaats van dat ik me verheug op onze reis (New York! New York!) ben ik alleen maar bezig met Jetlag! Jetlag!

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2009 om 21:56

Bijstellen

duurt bij mij een uur per dag. Je moet dan niet zozeer denken aan slapen, als wel aan eten en stoelgang. Ik krijg als ik thuis ben op de raarste momenten honger of moet naar de WC, dat soort dingen. Het slápen (eenmaal weer thuis) lukt meestal wel heel aardig, maar ik heb zeker een week lang een wat stoffig gevoel. Beetje wiebelig. Vandaar mijn uur per dag, de US is 6-8 uur tijdsverschil.

Tirza

Jolijt

Jolijt

24-09-2009 om 22:54

Als je 'smorgens

om zes uur landt, dan heb je echt wel geslapen in het vliegtuig! Het hele vliegtuig gaat nl in nachtstand en er zijn er echt maar een paar die dan helemaal geen oogje dichtdoen.
Neem het zoals het is, kijk een film en laat jezelf indommelen.
En die eerste dag(en) hoeven ook geen probleem te zijn. Met 2 uurtjes slaap (overdag) ben je al een heel eind en dat kun je best afwisselen (of op de bank pitten en slaperig ja en nee zeggen)

Stop maar met piekeren over wat je niet kan veranderen... en heel veel plezier in New York!

Inge M

Inge M

24-09-2009 om 23:50

Ritme in ny

Aangezien jullie zonder kinderen gaan, kun je ook kiezen voor het zoveel mogelijk aanhouden van het Nederlandse ritme. Je zult daarmee niet alle uren tijdverschil overbruggen, maar toch minstens 2? Dat scheelt weer als je thuiskomt.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

25-09-2009 om 00:21

Gaaf, new york!

Ik ben in juli naar New York geweest, ontzettend van genoten. Ik heb zelf niet veel geslapen in het vliegtuig, de vlucht is niet zo heel lang. Heen vertrok ik vroeg in de ochtend en terug rond dezelfde tijd als jij gaat doen. Toen heb ik wel even mijn ogen dichtgedaan, maar met alle toestanden van eten ed bleef er niet zoveel tijd over om te slapen, de lichten zijn misschien twee uur uitgeweest.
Een goed advies is om in NY vooral de eerste avond niet te vroeg naar bed gaan. Ik was er met een collega die al een week langer in de US was, en we hebben samen uren gewandeld, zodat ik maar wakker bleef. Om 9 uur 's avond mocht ik van mezelf naar bed en kon prima doorslapen tot de volgende ochtend. Verder heb ik daar weinig last gehad. Ik was er voor werk (congres) en dat lukte allemaal prima.
Terug thuis voelde ik me vooral de dag van aankomst echt raar. Ik was blij dat mijn man (die thuis was gebleven) erbij was, want ik stond af en toe te zwaaien op mijn benen. 's Avonds had ik echt geen melatonine nodig, ik had immers nauwelijks geslapen in zo'n 36 uur. De volgende dag voelde ik me al een stuk beter, al duurde het een paar dagen voor de mist uit mijn hoofd was. Het viel mij alles mee al met al. Vroeger (voordat ik kinderen ben ik wel vaker die kant op geweest) leek ik veel meer last van jetlag te hebben, maar misschien viel het deze keer wel mee omdat ik toch gewoon gedwongen werd meteen weer in het normale ritme mee te gaan?
Veel plezier, maak je maar niet teveel zorgen, misschien voel je je een dag raar, maar dat is het wel waard toch? En ga je echt je kinderen echt al om 6 uur ophalen? Ik zou nog even snel een dutje doen op de oprit of zo . Om en om even slapen vind ik ook een goede tip!
groeten,
Jose

Angie

Angie

25-09-2009 om 05:51

Jolijt

Dat ben ik dus, een van die weinige mensen die niet slapen. Nu ben ik dus ook degene die op de kinderen let en daarom kan ik gevoelsmatig iet slapen. Da's een lange zit, 14 uur achter elkaar en dan meteen in NL een hele dag voor de boeg. En weet je: ik overleef het steeds weer. Veel in beweging, veel in de buitenlucht en licht en als het buiten donker wordt meteen op bed.

Overigens kun je in de VS gewoon bij de drogist melatonine krijgen, die zwaarder is dan in NL

Angie

Hillary

Hillary

25-09-2009 om 09:32

Hoe lang ga je?

Wij zijn in het voorjaar geweest. Vrijdag weg en woensdag terug. Eigenlijk is dat tekort om al helemaal omgeschakeld te zijn naar de New Yorkse tijd. Ik ben in het vliegtuig bewust wakker gebleven, omdat ik enorm snurk en dat vind ik nogal genant. Mijn man en kinderen hebben wel wat geslapen. Dochter had oordoppen in omdat ze alles hoort. Thuisgekomen zijn we allemaal een uurtje plat gegaan (de wekker gezet, anders begin je aan de nacht). Daarna kwamen we de dag prima door hoor. 's Avonds vroeg naar bed en de volgende dag nergens last meer van, althans man, zoon en ik. Dochter heeft wel een paar dagen last gehad. Voor hun ging het ter plekke vroeg naar bed gaan ook niet op uiteraard omdat ze bijna tegelijk met ons gingen (met zijn allen op 1 kamer).
Hoe laat moet je je kinderen halen? Toch niet om zes uur? Ik zou eerst even een uurtje gaan slapen en dan de kinderen halen. Of als dat logistiek gezien onhandig is (omdat zij dichtbij Schiphol zitten en julle er ver vandaan wonen oid) man en jij om en om een uurtje plat gaan. Daarna gewoon gelijk het Nederlandse ritme op pakken en je bent er zo weer overheen. Waarschijnlijk vertrekken jullie al eind van de middag? Anders kun je overwegen om nog op de luchthaven te eten en niet in het vliegtuig. Vaak is dat al erg laat op de avond, zo rond 10 uur, elf uur (NY tijd) voor je eten krijgt, dus in NL tijd is dat al diep in de nacht. Ik avondeet dus meestal niet in het vliegtuig. Ontbijten doe ik dan wel om zsm het NL ritme over te nemen. Heb ook wel eens iets gelezen over vasten.

Jetlag - of niet

Er is helemaal niet gezegd dat je een jetlag krijgt. Sommige mensen hebben er fors last van. Zelf heb ik nooit een jetlag.
Ik kan overal slapen, behalve dus in het vliegtuig. Nou ja, soms dut ik in, maar meer dan een of twee hazenslaapjes worden het eigenlijk nooit. Als ik 2 uur slaap bijeensprokkel op een vlucht van 12 uur ben ik heel gelukkig.
De dag van aankomst is daarmee voor mij verloren, want ik functioneer niet zo best met weinig slaap. Ik probeer vaak een tukje te doen (niet langer dan 1,5-2 uur) en verder in het ritme van de plaats van aankomst mee te gaan. En dat lukt dus heel goed. Ik sleep mezelf die eerste dag door, stort in mijn bed, slaap tot de volgende ochtend (word soms wel midden in de nacht wakker, maar slaap dan weer door) en dat is het dan. Geen jetlag, heen niet en terug niet. Hooguit een keer in de nacht wakker worden, maar wakker liggen doe ik dan weer niet.
Ik neem in het vliegtuig geen koffie en geen alcohol, omdat ik ooit las dat dat zou bijdragen aan jetlag, maar geen idee of dat echt zo is.

Waarmee ik maar wil zeggen: er zijn dus mensen die nergens last van hebben. Maak je niet te sappel.

Veel plezier

Groeten,

Temet

frouke

frouke

25-09-2009 om 13:14

Melatonine

melatonine kun je in de VS in grote potten kopen, waarbij de dosis veel meer is dan die wat je hier bij de kruidvat koopt. Wordt veel gebruikt bij jetlag, een enkeling heeft er hoofdpijn van maar verder geen bijwerkingen.
Je hoort van mensen hier dat ze van de kruidvat pilletjes 10-15 tegelijk nemen, dus je zou kunnen kijken naar pillen van 1 mg en er daar 1-2 van nemen.
het werkt wat versuffend zonder dat je echt duf bent. En je kunt het thuis ook nog even gebruiken om in je ritme te komen, is nl niet verslavend.
Veel plezier in NY, is super!!

angel3

angel3

25-09-2009 om 14:12

Ach jawel

die dag kom je echt wel door hoor is mijn ervaring. Dat gaat gewoon.
Je kunt altijd verder op de dag kids lekker parkeren voor de tv en dan ernaast een dutje doen of even elkaar aflossen. Wat wij meestal doen is gewoon doorgaan en s avonds heeeeeeeeeeeeel vroeg naar bed
Suk6

Majda

Majda

28-09-2009 om 12:35

Nogmaals dank...

...voor alle reactie. Ik koop in New York een pot pillen en ik zie wel waar het schip strand. Nu is het tijd voor de voorpret!

jutter

jutter

28-09-2009 om 12:48

Nabrander

Wat ook erg goed wil helpen om te slapen in het vliegtuig, is om oordoppen in te doen en een slaapmasker op. Ik voel mij de eerste minuten altijd een beetje een 'diva met schoonheidsmasker' (nogal genant dus), maar na een paar minuten is dat gevoel verdwenen en je slaapt er wel veel beter en dieper door.
Succes en veel plezier in the big apple!

Majda

Majda

29-09-2009 om 09:08

Jutter

Dank voor je tip. Die spullen heb ik thuis liggen, diva die ik ben, dus dat is zo meegenomen in mijn tas. Goeie!

Weer wat geleerd

Goh, je hebt tegenwoordig dus ook kleine pilletjes. Ik heb melatonine een jaar of 10 geleden geprobeerd en dat waren flinke pillen. Formaat M&M maar dan dikker. Geen pretje om er daar 20 van achterover te slaan. Al waren het kauwtabletten, geloof ik, weet ik niet zeker. Maar tegenwoordig zijn ze dus kennelijk kleiner.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.