Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lizelot

Lizelot

14-11-2011 om 10:20

Slechte spraakwaarneming in rumoer

Mijn zoon heeft een gehoortest gehad,hij heeft een voldoende gehoorscherpte maar hij haalt bij een stationaire ruis 1.8dB(norm-7,5)en bij fluctuerende ruis -7,0dB(-12,5 dB norm).Hij heeft dus een slechte spraakwaarneming in rumoer.
We hebben advies gekregen voor op school,maar verder niet,terwijl hij thuis op clubjes ook veel hinder heeft van het niet horen.Zijn hier ook gehoorapparaatjes voor of iets anders of is dit gewoon iets waar hij mee moet leren omgaan???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Olivia

Olivia

14-11-2011 om 13:11

Hier

Hier komt bij diverse personen uit de familie dit voor: problemen met omgevingslawaai filteren. Omgevingslawaai komt net zo hard binnen als datgene wat de persoon naast je zegt. Gevolg: in een onrustige omgeving is het vrij lastig gesprekken te volgen. Mijn vader heeft een gehoorapparaat voor dag en nacht maar die heeft nog wel steeds last van omgevingslawaai. Nichtje heeft in de klas solo-apparatuur maar daar buiten niet, mijn dochter hoort daar weer net een fractie te goed voor en ik heb ook last.
Je moet er denk ik mee leren leven. Wat kun je doen? Zorgen dat het niet hol klinkt in huis maar dempende materialen gebruiken, vermijd harde, schelle geluiden (gegil bijvoorbeeld), altijd iemand aankijken als je spreekt, op clubjes waarschuwen dat de aandacht van je kind getrokken moet worden voordat er gesproken gaat worden en naam van kind even specifiek noemen (of een afgesproken gebaar), geen muziek op de achtergrond aan, ik ga zelf altijd met mijn goede oor richting mensen zitten en als er iemand aan de kant van mijn slechte oor zit, waarschuw ik die dat ik hem/haar kan negeren maar dat is vanwege gehoor.
En er ontgaat mij een hoop maar je leert wel allerlei foefjes. Ik zie dat ook bij nichtje en dochter. En als het me te erg wordt in gezelschappen, dan onttrek ik mij aan het geheel.

Lizelot

Lizelot

16-11-2011 om 14:15

Olivia

Dank je wel voor je reaktie.
Na de uitslag van de test had ik het nog niet besproken met onze zoon.Omdat hij al jaren steeds van het ene onderzoek in het andere valt,wil ik hem niet teveel belasten,Nu heb ik hem wel gevraagd of hij weleens iets niet hoort.Net vertelde hij me dat dit inderdaad zo is.Vandaag kreeg hij apart uitleg in de klas van de klassen-assistent en de juf was klasikaal iets aan het uitleggen,hij kon de meester niet verstaan.Ik ga dus eens kijken of hij in aanmerking komt voor solo apparatuur.Ik kende dat helemaal niet.

Vera*

Vera*

16-11-2011 om 15:14

Lizelot

Via de audioloog van het audiologisch centrum is de solo-apparatuur aangevraagd voor dochter. Er zijn richtlijnen voor de verstrekking via de zorgverzekering.
Informeer van te voren bij je zv welk apparaat vergoed wordt!
Wij zijn van de vgz naar de cz gegaan (toen net invoering zorgverzekering) omdat vgz alleen de Solaris verstrekte en de cz ook de edulink. Dat laatste is een geheel draadloos systeem met microfoon plus zender voor de leerkracht en losse oorhangers voor dochter/de ontvanger.
De Solaris moet met een koptelefoon die met een draad naar de ontvanger gaat (dochter had de ontvanger bij zich met een soort ceintuur, liever de edulink dan)
De edulink is wat dat betreft een stuk hipper. De edulink van Phonak heeft nu een opvolger met een andere naam.

Vera

Vera*

Vera*

16-11-2011 om 15:15

Aanvulling

De oorhangers van de edulink ZIJN de ontvanger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.