Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2009 om 00:44

Sos arts

Vanavond was op tv dat in Nederland een SOS artsendienst opgezet wordt gebaseerd op de organisatie van de SOS médecins in Frankrijk. Dit zijn artsen die volledig toegerust zijn om hulp aan huis te bieden. Deze organisatie spring in op de eigenlijke behoefte aan thuisbezoeken van de huisarts. Als je wilt dat de huisarts komt moet je er wel héél erg aan toe zijn en dan misschien... Ik kan me daar mateloos aan ergeren. Ik vind dit daarom een geweldig initiatief.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

09-06-2009 om 08:46

Ook gezien.

De ziektenkostenverzekering betaald en de cliënt moet zelf een eigen bijdrage betalen ( iets van 14 Euro geloof ik ).
De arts is er binnen een uur.
Het voldoet zeker aan een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld voor ouders die echt niet met een ziek kindje over straat willen ( en een huisarts die weigert om in zo'n geval een huisbezoek af te leggen ), maar ook voor al die zeikerds die voor een voetwratje al naar de HAP gaan.
( houden ze daar tenminste tijd over voor serieuze zaken ).
M.

Jacoline29

Jacoline29

09-06-2009 om 10:32

Lijkt mij ideaal

Want ik krijg vaak geen gehoor bij de huisarts of ik kan pas een week later in de hoop dat ik afbel.Terwijl er spoed plekken zijn bij mij huisarts.Blijkbaar niet spoed genoeg.Tegenwoordig moet je al half dood zijn eer ik bij mij HA terecht kan.
Met de jongste moest ik eerst naar de huisarts,gelijk door naar het ziekenhuis,waar ze gelijk werd opgenomen.Moet je met een doodziek kind eerst naar een HAP/huisarts,daarna ziekenhuis en dan blijkt het toch ernstiger dan de huisarts zag.Van mij mag dat komen,misschien dat die huisarts mijn klachten die ik inmiddels vanaf februari al heb eindelijk serieus.NMijn eigen huisarts scheept het vaak af met een virusje,kneuzing oid.Ab krijg je dan ook niet.

Jacoline29

Jacoline29

09-06-2009 om 13:37

Pelle (ot)

Er zitten 2 huisartsen,een vrouw en een man.De vrouw werkt op dinsdag en donderdag,de man de overige dagen.Met de vrouw kan ik heel goed opschieten,neemt me heel serieus.De man kan ik het niet meer goed mee vinden,terwijl in het begin van zijn periode,omdat de "oude" huisarts stopte heel goed vinden(hij hechtte me,ondanks dat het spreekuur allang voorbij was en hij nog een belangrijke vergadering had daarna)Als het even kan zit ik bij de vrouw,alleen helaas zat die dus nu vol en aangezien ik steeds beroerder wordt,ingestemd met de woensdag en ik ga voet bij stuk houden en wil naar een kno.Zie verhaal bij draadje chronische keelontsteking. die ik hier geschreven heb.

Anty

Anty

09-06-2009 om 15:06

Ja fijn

dan kunnen straks de premies weer omhoog, als de ziektekostenverzekering dit gaat betalen. Want die gaan dat echt niet uit eigen zak doen.
Ik hoop dat dat dan in een extra-pakket komt, dat je het niet hoeft te nemen als je het niet wilt. Kunnen al die zeikerds met die voetwratten (niet mijn tekst) dat zelf betalen. Of de mensen die al tijden met een klacht bij de HA lopen en dan een SOSdienst gaan bellen om bij ze thuis te komen omdat ze vinden dat de HA ze niet serieus genoeg neemt.
Ik wil wel naar het spreekuur als ik wat heb. Als het echt erg spoed is (hartaanval of hersenbloeding ofzo) dan kan ik meteen terecht of de HA komt meteen of ik krijg een ambulance toegestuurd, en als het een paar dagen kan wachten dan gebeurt dat soms ja.

Eigen bijdrage

In Frankrijk geldt wel een eigen bijdrage van 13 euro per bezoek, bij wijze van drempel dat ze niet voor een zere vinger komen. En één van de argumenten vóór was, dat het een lastenverlichting zou moeten opleveren voor de huisartsenpraktijken.

Dubbele gevoelens

vooral over die eigen bijdrage. Mensen die het niet zo breed hebben kunnen die eigen bijdrage niet betalen.

Chronisch zieken bijv, hebben misschien alleen maar een WAO en dat is meestal geen vetpot.

De gezondheidzorg zou gewoon GOED moeten zijn, dus de kwaliteit van zorg moet beter. Artsen die meer tijd hebben, spreekuren die niet overvol zitten, wachttijden voor poliklinieken die niet de spuigaten uitlopen.

MAARRRRRRRRRRRRRR:..dat kost dus wel geld, maar ik vind eigenlijk dat we die last allemaal moeten dragen, dus niet dat mensen die geld hebben, betere zorg krijgen.

Iedereen heeft recht op goede zorg. Ik hoop toch niet dat men nu mbv lapmiddeltjes doet alsof de zorg beter is, terwijl het betekent dat je betere zorg zou krijgen als je maar betaalt.

Aan de andere kant mag iedereen met zijn voetwratje extra betalen voor huisbezoeken, want dat is een voorbeeld van iets waarmee mensen natuurlijk gewoon naar de huisarts zouden kunnen gaan, maar als je extra wilt betalen en zo de praktijk van de andere huisarts ontlast, dan mag je!

Millenia

Millenia

09-06-2009 om 17:14

Mythen

Het fenomeen "lastige patient" ofwel "zeikerd", is waarschijnlijk al zo oud als ziekten zelf. Het zou niet moeten mogen dat van mensen met hoge koorts wordt gevraagd om in een volle wachtkamer anderen te komen aanhoesten om aldus de kwaal verder te verspreiden. Gewoon, huisbezoeken weer invoeren. Bij ons hangt in de wachtkamer een advertentie waarmee ze vrijwilligers proberen te ronselen om mensen naar het spreekuur te rijden als die zelf geen vervoer hebben en/of te oud zijn. Als de huisarts bij oude mensen zelf ging kijken, had zij of hij meer inzicht in hoe het met zo iemand gaat. Nu wil de huisarts dat niet alleen de patient naar de spreekkamer komt, maar ook nog eens dat iemand die niets mankeert tijd komt inleveren, om maar te zorgen dat dokter geen teen buiten hoeft te steken. Oooo wat verlang ik soms terug naar mijn goeie ouwe dorpsdokter die op de rand van je bed kwam zitten.....Zucht.

Rafelkap

Rafelkap

09-06-2009 om 19:25

Ik weet het niet

Een huisarts heeft in praktijk meer middelen om mensen te helpen, dus er is betere zorg als de mensen (die dat kunnen) naar de praktijk gaan.
Heb een relatie gehad met een huisarts, nou, verhalen zat; mensen die 's avonds laat bellen omdat ze een beetje vieze smaak in hun mond hebben. (neem een pepermuntje, was zijn advies )
En ook telefoontjes: Jij huisarts, jij komen, nu. Kind ziek. Heel vervelend. Vriend ging dan wel, als het echt spoed is en je komt niet heeft hij zo een proces aan z'n broek. Dat soort claimende patiënten kost gewoon heel beel tijd en energie. Meer huisartsen, betere doktersdiensten (die de telefoontjes "zeven") is denk ik een betere oplossing. Is zo'n sos arts wel voldoende gekwalificeerd?

Tirza G.

Tirza G.

09-06-2009 om 22:10

Een huisbezoek

Duurt zo een uur (incl reistijd). Kun je er 10-15 van op een dag afleggen. Als je doorwerkt, kun je 10-15 patienten in een uur zien in je praktijk. Mmm, da's optimistisch. Mijn ha plant er 8-9 in een uur, mijn chirurg 14.

Tirza

Maar sini

Wie betaalt dat dan? Tirza rekent al voor dat er veel minder consulten in een dag kunnen in dit systeem, die eigen bijdrage is aardig maar daar kan de schoorsteen niet van roken natuurlijk, dus als de verzekeraar dat betaalt moeten de premies omhoog. Of kunnen die Fransen iets wat wij niet kunnen, en zo ja, wat dan?
Ik heb er maar een piepklein stukje van gezien en begreep dat het niet eens per se alleen voor noodgevallen was, als je gewoon geen tijd of zin had om naar het spreekuur te komen kon je het zo doen. Leek mij eerlijk gezegd ook reuze handig, maar ik vroeg me dus meteen al af 'waar doen ze t van'

Groeten,

Temet

Millenia

Millenia

10-06-2009 om 11:35

Kosten

vallen wel mee. Het gaat erom dat je bij mensen die dat echt nodig hebben, gewoon op huisbezoek gaat. Dat screen je dan eerst. Zo ging dat vroeger ook en toen jengelde ook niemand over de kosten. Een consult aan huis was gewoon duurder dan een consult in de spreekkamer. Klaar. Ik roep het al jaren: in Nederland worden de aantallen artsen kunstmatig laag gehouden. En willen steeds meer artsen in deeltijd werken. Dus is er altijd "tijd tekort". En daarnaast is het een kwestie van efficient plannen, zo worden in een aantal sectoren de wachtlijsten in een vloek en een zucht weggewerkt.

Anty

Anty

10-06-2009 om 12:54

Goede zorg

dat is ook maar net wat je daaronder verstaat. Ja iedereen heeft recht op goede zorg, maar voor mij is dat er nu ook wel. Als er iets echt heel acuut is dan is er meteen hulp. Niet heel acuut, dan moet je wel eens wachten.
Millenia, als er gescreend gaat worden voordat die arts aan huis komt, als die niet komt voor dingen waar je ook mee naar de praktijk kunt komen, wat is dan het verschil met nu?

Uche uche - goede zorg

Daar kan je verschillend over denken. Ik denk weleens dat we ons met elkaar veel rijker rekenen dan we zijn. Bij mij persoonlijk is een operatie verprutst door een jonge arts die moe was van het nachtdiensten draaien. Maar je hoeft echt niet ver te kijken om nog veel ergere verhalen te horen. Hoe vaak krijg je niet een jonge onervaren oververmoeide arts aan je bed? Hoe vaak hoor je niet van oudere mensen die tussen de specialismes in hangen en heen en weer geslingerd worden zonder duidelijke visie op de behandeling? Om over het gesol met kankerpatienten maar te zwijgen.

Er is inderdaad op somatisch gebied een redelijke kans op adequate behandeling, maar niet meer dan dat. Dat ze ook nog zeggen wat ze doen, of zich realiseren dat er niemand is die de verantwoordelijkheid neemt (bijvoorbeeld bij kankerpatienten) waardoor de patient geen aanspreekpunt heeft, of achteraf even informeren naar het resultaat van een ingreep - dat valt allemaal al onder het kopje 'luxe'.

Soms denk ik dat de humane geneeskunde al aardig opschuift in de richting van de veterinaire..

Tineke

Tineke

10-06-2009 om 18:03

Ja, goede zorg

Ik herken totaal niet wat jij zegt Rodebeuk. De behandeling van mijn man (kanker) is uiterst zorgvuldig geweest. En toen de zaak hopeloos bleek en we naar huis gingen op weg naar het einde, kwam de oncoloog zelfs thuis op bezoek. En zelfs nu nog, de nazorg is ook uitstekend. Ik mag nog steeds langskomen om vragen te stellen en na te praten. Daar maak ik ook gebruik van.

Ook de huisarts komt makkelijk thuis langs, ook voor gewoon een goed gesprek (met kopje koffie). Hier zou zo'n sos-arts overbodig zijn.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

10-06-2009 om 19:28

Sos-arts patienten per uur

Temet vroeg hoe zo'n systeem in Frankrijk dan betaald kan worden.

Ik weet niks van de franse situatie af, maar ik kan me voorstellen dat het relatief meevalt. Een gewone NL huisarts is volgens mij best veel tijd kwijt aan regeldingen (opnames, indicaties, interdisciplinair overleg) en psychosociale zaken (geestelijke problemen, vermoeden kindermishandeling etc).
Zo'n sos-arts doet denk ik vooral de enkelvoudige fysieke zaken: situatie inschatten, geruststellen, recept uitschrijven of doorverwijzen. Die kan dan toch nog relatief veel afhandelen op een dag. Als je financiert op basis van aantallen consulten, komt-ie misschien een heel end.

Zomaar een gok, niet gehinderd door enige kennis van zaken

Millenia

Millenia

10-06-2009 om 21:37

Verschilt met nu

"Millenia, als er gescreend gaat worden voordat die arts aan huis komt, als die niet komt voor dingen waar je ook mee naar de praktijk kunt komen, wat is dan het verschil met nu?"
Het verschil met nu zou zijn dat de definitie van "niet naar de praktijk kunnen komen" weer eens wat wordt aangescherpt ten gunste van de patient. Ik heb bijvoorbeeld het volgende bij de hand gehad: midden in de nacht, erg ziek kind en wij hadden geen auto en geen rijbewijs. Wij wonen op een dorp, 's nachts is er geen taxivervoer. Kind was erg ziek. Moest door arts gezien worden. De vervangende arts wilde dat wij naar de praktijk zouden komen en ze kwam beslist niet naar ons. Ze wilde dat ik de zieke op mijn fiets zou zetten in het fietsstoeltje (het was te ver om te lopen) en dan: huppakee, fietsen maar. Het kind kon niet eens rechtop blijven zitten. En anders moest ik de buren maar wekken, konden die rijden.....
Kijk, mijn goeie ouwe huisarts van 40 jaar geleden was dan al lang gewoon gekomen. En zo zie je meer mensen zich naar de praktijk slepen, zoals Sinilind zegt: met 40 graden koorts.
Kaatje, het is zeer te waarderen dat de oncoloog bij jullie thuis kwam, maar dan hebben wij het over een buitengewoon tragisch geval. Ik heb ettelijke familieleden verloren aan kanker en nooit een oncoloog thuis gezien. In sommige gevallen deed zelfs dan de (vervangende) huisarts moeilijk over huisbezoek. Tegen iemand die vroeg om mee te komen kijken voor extra pijnbestrijding: "Ja uw man is terminaal, wat wilt u dan dat ik kom doen?" En dat komt gewoon ook voor en naar mijn smaak te veel. Rode Beuk heeft wel degelijk een punt. En wat die arts-assitenten betreft: ze komen net in forse personeelstekorten terecht omdat de feodale hoeveelheid uren die artsassistenten per week moesten draaien eindelijk verplicht geminderd moeten worden. Hun werktijden waren dan ook al minstens twintig jaar een opzichtige misstand. Er gaat veel goed, maar er zit ook veel ingebakken narigheid in ons systeem.

Tinus_p

Tinus_p

10-06-2009 om 21:52

Grote geheel

Ellen:
'Zo'n sos-arts doet denk ik vooral de enkelvoudige fysieke zaken: situatie inschatten, geruststellen, recept uitschrijven of doorverwijzen. Die kan dan toch nog relatief veel afhandelen op een dag. Als je financiert op basis van aantallen consulten, komt-ie misschien een heel end."
Los daarvan kosten huisartsen (op het grote geheel van alle medische kosten in Nederland) helemaal niet zoveel.

Goede zorg, helaas

Nee, de zorg in NL kan veel beter, het verhaal van Kaatje is een (gunstige) uitzondering ben ik bang..

Heb de zorg meegemaakt als werkneemster (verpleegkundige en nu administratief) en als patient.

De (na)zorg als er wat fout gaat, zoals bij ons het overlijden van onze dochter, was, in eerste instantie perfect, wat ons cynisch maakte bij de gedachte dat als we déze ZORG eerder hadden gekregen, dat we dan een gezond kind zouden hebben gehad.

Ben net nog bij een oogarts geweest die zeer onvriendelijk was en heel beslist ontkende dat pijn niet kon passen bij een oogzenuwontsteking, wat mij acuut deed twijfelen aan haar deskundigheid, aangezien dit wel degelijk een van de klachten bij een oogzenuwontsteking kan zijn.

Natuurlijk hoef je niet alles te weten als arts (in opleiding?), maar heb dan het fatsoen om op een normale manier met mensen om te gaan, ze niet af te snauwen en verzoeken in te pakken in commando´s....

Brrrrrrrrr....

Sommige mensen zouden gewoon uit de opleiding geknikkerd mogen worden, ik heb er genoeg meegemaakt en gezien die gewoon geen talent hadden om met mensen om te gaan (wat dan bij mij altijd de vraag oproept waarom zulke mensen een carrière als arts ambiëren..

Verder lijkt er gewoon te weinig geld (of organisatietalent?) beschikbaar voor het aantrekken van genoeg specialisten en ondersteunend personeel, dus geen wonder dat de zorg geen schoonheidsprijs verdient..

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2009 om 22:33

Ellen

Je beeld klopt aardig Er wordt heel wat vergaderd, overlegd, aangestuurd, etc.etc. Spreekuur is even doorstampen, maar er omheen lekken veel uren weg aan administratief geneuzel etc.

Tirza

Anty

Anty

11-06-2009 om 08:16

Goed of beter

Ja natuurlijk kan de zorg beter, ik zei ook al dat goede zorg een kwestie is van definitie, van wat vind je goed (genoeg). Beter kan altijd en daar is de SOSarts maar 1 uiting van, er zijn er veel meer en die kosten allemaal meer of minder geld. Het gaat er maar om hoeveel we willen betalen. En ik vind de premies hoog genoeg en met wat ik daar voor krijg kan ik wel leven.
Er werd gezegd Hoe vaak krijg je niet een jonge onervaren oververmoeide arts aan je bed?
Dat zal met een SOSarts echt niet verbeteren. Want wie gaan dat doen? bij nacht en ontij naar de patiënt? De mensen die net beginnen en het geld nodig hebben.

Mijn vader heeft darmkanker

Meer dan vijf maanden gewacht op operatie omdat chirurg eerst meer onderzoek wou. Uroloog adviseerde positief, chirurg wilde er niet aan, weer een scan, weer een endoscopisch onderzoek etcetc. Na ingreep kon urinekatheter er niet uit, met buis naar huis. Moest mijn vader vijf keer in een week naar het ziekenhuis voor de chirurg, de uroloog, nog een keer uroloog en wat onderzoeken. Kon niet gecoordineerd worden. Hij was 82 en bedlegerig. Specialisten spraken elkaar tegen, vader kreeg steeds meer ontstekingen, uiteindelijk bijna de pijp uit gegaan. Mijn moeder vroeg naar de resultaten van onderzoeken aan de zaalarts (die hij bij zich droeg in een dossier). Maakt u maar een afspraak voor over een week mevrouw, dan kunt u ze bekijken. Enorme pijn in het weekend: paracetamol. Bleek later een duidelijke oorzaak te hebben, maar hop 2 paracetamol en wachten maar.
Enzovoort. Even voor het idee.

Mamvantwee

Mamvantwee

11-06-2009 om 13:02

(ot) rodebeuk

Sterkte....dat is even alles wat ik wilde zeggen.

groet, Mamvantwee

Tineke

Tineke

11-06-2009 om 13:54

Rodebeuk

Sterkte!
Maar zo zie je maar weer dat ieder vanuit eigen ervaringen redeneert. In hetzelfde land haast tegengesteld aan elkaar. Dus andere conclusies.
Ik zou het, ipv sos arts, nuttiger vinden om te kijken hoe de huisarts ontlast kan worden van administratieve rompslomp, zodat deze meer tijd krijgt voor zijn werkelijke vak.

Kaatje

Ik ga er niet vanuit dat het altijd slecht is hoor. Ik ga er van uit dat er geen garanties zijn. Dat het tegen kan zitten.

Het is meer dat de algemene stelling van Rafelkap (was het dacht ik) met wat te ver gaat.

Millenia

Millenia

11-06-2009 om 15:09

Kaatje

Je woordkeuze is heel gebruikelijk en daarmee wordt de kern van het probleem precies duidelijk: "hoe de huisarts ontlast kan worden van administratieve rompslomp". Bij dit soort hulpverleners wordt altijd de lijdende vorm gebruikt: "ontlast kan worden".
Er hoeft helemaal niemand door wie dan ook ontlast te worden. Een huisarts is een vrije beroepsbeoefenaar die gewoon haar of zijn toko moet runnen. Daarvoor is het een vrije beroepsbeoefenaar. Bij jeugdzorg wordt ook altijd geroepen dat men hen "van de administratieve rompslomp moet verlossen". Ook onzin.
Er is geen enkele reden waarom huisartsen en jeugdzorg niet zelf voor secretariaatsvoorzieningen zouden moeten zorgen. Dat moeten anderen namelijk ook. Natuurlijk moet er soms veel te gedetailleerd worden gerapporteerd, maar de "administratieve rompslomp" begint zo langzamerhand een etiket te worden waarmee allerlei falen wordt afgeplakt. Een volgend voorbeeld zijn de scholen. Ook heel druk met klagen over "administratieve rompslomp" waarvan anderen hen moeten verlossen en waardoor van alles niet zou kunnen. Intussen zitten ze op een berg geld. Als ze daarvan een administratieve kracht inhuren, is het alweer klaar.

Tineke

Tineke

11-06-2009 om 15:52

Administratie

Feit is dat de huisarts nu een andere baan heeft dan de huisarts van ongeveer 20 jaar geleden. Ik heb er geen verstand van, maar dat is waar ik meerdere, bevriende, oudere huisartsen over hoor klagen.
Ach, het zal wel hetzelfde zijn als overal anders. In mijn muziekschoolbaan, ooit, begon ik puur met muziekles geven, iets anders deed ik niet. Op een gegeven moment kwam daar vergaderen bij, besprekingen met secties, rapportageformulieren, presentielijsten, oudergesprekken, etc. Ik was meer uren per week bezig met 'administratie' dan met lesgeven. Een heleboel zaken behoorden plots tot mijn takenpakket, waar ik inderdaad graag van verlost wilde worden.

Millenia

Millenia

12-06-2009 om 09:23

Ja maar kaatje

waarom niet zelf ook actie ondernomen? Hier zou ik ook verzuipen in het papierwerk als ik aan elk verzoek om te rapporteren, vergaderen, inhoud voor websites te leveren, enquetes in te vullen enz. enz. zou voldoen. Veel verzoeken verdwijnen direct in het ronde archief en als het belangrijk is dan klimmen ze wel in de telefoon.
Een probleem is hier vaak dat men vraagt om informatie aan te leveren die al lang te krijgen is, maar waar men zelf niet achteraan wil. Soort achterover leunen. Geen probleem: verwijzen naar de juiste bron en vooral niet opnieuw gaan invullen/rapporteren enz. enz. Dus zelf ook achterover leunen. Natuurlijk lukt het me niet om alles van mijn lijf te houden, maar toch wel veel. Wat ik niet begrijp is dat velen zuchtend voldoen aan alle eisen. Weiger. Steek als muziekdocenten de koppen bij elkaar en weiger gezamenlijk. Er zal namelijk geen reddende engel van buiten komen om 'management' en 'beleid' te verbieden om nog langer aan te komen zeuren met dit soort dingen. Dus je moet zelf ook wat doen.

Heel goed idee

Ik ken de Franse situatie niet, maar wel een aantal andere landen, zoals bijvoorbeeld Australie. Daar hebben huisartsen een deel van hun spreekuur bijvoorbeeld gewoon in de avond, i.p.v. alleen maar tijdens kantooruren. En kun je ze gewoon de hele dag bellen i.p.v. alleen maar tussen 8.30 en 9.15 in de ochtend.

Ik vind de zorg in Nederland op veel punten belabberd. Vooral als ik kijk hoe er de afgelopen jaren met mijn vader gesold is en nog wordt. Tenenkrommend (al lukt hem dat dankzij die prima zorg in Nederland niet eens meer). Nee joh, man van bijna 80 daar ga je toch geen energie in steken? Therapie? Welnee gewoon morfinepleisters dan blijft ie wel stil...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.