Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sterre

Sterre

15-05-2012 om 12:11

South beach dieet

Hallo,

Er moeten kilo's af!! Wie heeft er ervaring met South beach dieet???
Graag tips en tricks!!

Gr. Sterre

Pluk53

Pluk53

15-05-2012 om 17:01

Leuk, weer een dieetdraadje

de zoekfunctie op OOL is wat makkelijker. Tik "South Beach" en je krijgt heel wat hits op reeds eerder gevoerde discussies.
Maar ik ben ook vooral benieuwd naar vrouwen die "het gedaan" hebben, en wat het effect is 1/2/3 jaar later. Hoe hebben ze de jo-jo onder controle gehouden.....
Ik denk in mijn naiviteit: als je nu eens "gewoon" begint met alle alcohol/frisdrank en snaaiwerk te schrappen, en minstens een uur gaat bewegen per dag (fietsen/wandelen/zwemmen, misschien zelfs wel "echt" sporten), en dat houd je 3 maanden vol. En dan eens kijken wat dat met je gewicht doet.

Inge M

Inge M

15-05-2012 om 18:50

Zoeken op koolhyrdaatarm

Ik zou even zoeken in het forum op koolhydraat arm
of koolhydraten beperken.
Dan vind je niet precies dit dieet maar wel veel voorstanders van deze levenstijl.

joep

joep

15-05-2012 om 21:37

Hier

Ik heb het gedaan, ruim 2 jaar geleden en nadien niet echt terug aangekomen. Ik werd eerder mager en ben er toen mee opgehouden. Ik vond het wel prettig om te doen, omdat je zoveel en zovaak kan eten als je wil, alleen anders kiezen, ik lust bijna alles graag wat je mag (vlees, eieren, salades, noten, zuivel, saus zonder pasta).
Ik denk dat je goed moet kijken of het in die zin bij je past. Houdt je van koekjes en brood, dan wordt het lastig.Het is vooral psychologisch anders dan een vetarm dieet, heb je ergens zin in ga je gewoon in de koelkast kijken.
Je doet het 2 weken echt goed (echt geen koolhydraten, behalve de kleine hoeveelheden in groenten, ook geen alcohol, wortelen en bieten zijn wel groenten, maar niet geschikt). daarna ga je per maaltijd er koolhydraten bij doen, bv 1x per dag 2 stuks fruit, blijf je nog afvallen, doe je er na een paar dagen een broodmaaltijd bij. Belangrijk is het om vaak te blijven eten en 3x per dag echt te eten tot je vol zit.
Je doet er steeds elke week een koolhydraatmaaltijd bij, ga je groeien doe je er weer 1 af. Zo merk je vanzelf wat kan, zonder dat je gaat groeien.
Ga je ergens de mist in, dan kun je het zo weer oppakken, dus het frustreert ook niet.

Moontje

Moontje

16-05-2012 om 09:52

Geen tijd om te sporten

Als je geen tijd om te sporten hebt (of niet zo'n zin) kan je ook een alternatief bedenken. Vaker op de fiets naar het centrum, of als je met de auto gaat, hem een stuk verder weg parkeren, waardoor je nog een stukje moet lopen. Thuis alles telkens opruimen in plaats van alles te verzamelen op de trap (wat ik deed) het nu telkens meteen naar boven brengen (je loopt zo 10 keer meer op een dag). Dat soort dingetjes zijn bij elkaar opgeteld ook weer wat extra beweging.

Pluk53

Pluk53

16-05-2012 om 09:55

Ook afvallen

als je geen alcohol gebruikt, geen fris, niet snaait, dan voorkom je in elk geval inname van overbodige calorieen. En als je zo druk bent, dan heb je waarschijnlijk al genoeg beweging. Of zit je 16 uur per dag achter de computer.

Pluk53

Pluk53

16-05-2012 om 15:30

Ook afvallen

uit je nick klinkt de wens door om wat gewicht te verliezen. Maar hoe ben je er in geslaagd om met zo'n druk leven, zonder snaai en drank toch te zwaar te worden? Of is het puur cosmetisch gestuurd?

Moontje

Moontje

16-05-2012 om 16:00

'op de trap'

Ja er kan genoeg op de trap wat weer naar boven moet. Net gekochte shampoo bijvoorbeeld, of deodorant. Of schoolboeken van de kinderen die ze hebben laten slingeren en die ik dan maar zelf opruim naar boven. (ik kan het ook laten liggen voor ze, maar ach, dan ruim ik het wel even op, kleine moeite) Genoeg wat boven 'hoort' maar ook wel eens naar beneden komt ;-) (de was bijvoorbeeld, maar die leg ik niet op de trap hoor) maar de wasmachine is beneden, vandaar.

Zo eraf

2 1/2 kilo overgewicht heb je er toch zo af?
Zelf ben ik sinds januari begonnen met gezond eten en sporten. Ben nu 17 kilo kwijt. Heerlijk.
Ongeveer 1 kilo per week afgevallen en gewoon eten. Hoeveelheden aanpassen, heeel veel groenten en niet snaaien.

kroontjespen

kroontjespen

16-05-2012 om 17:32

Nouou

na de overgang gaan de kilo's er echt minder makkelijk af hoor. helaas.

Vic

Vic

16-05-2012 om 22:41

2,5 kilo heb je er zo af?

Ja, misschien als je je voorheen helemaal volvrat met zooi, maar ik kan weinig schrappen. Ik ben de afgelopen 1,5 jaar ongeveer 6 kg aangekomen, daarvan mogen er nu 3 af. Sinds begin dit jaar sport ik. Nou ja, het mag geen naam hebben, uurtje per week dus dat zet weinig zoden aan de dijk. Ik neem 'altijd' de trap tot de 3e verdieping (of verder als hij weer eens stuk is op mijn werk). De afgelopen 4 weken heb ik niet gesnoept door de weeks, en in het weekend een klein bakje chips en twee glazen wijn ongeveer (2 dagen per week). Voorheen was dat elke dag, dus dat heb ik echt geschrapt. Op de dagen dat ik geen chips/wijn neem (dus 5 dagen per week) zit ik rond de 1350 calorieën. Dat vind ik niet veel. Resultaat na die 4 weken? Ongeveer 400 gram eraf, als ik gunstig weeg. Oftewel, nul komma niks.
Misschien moet ik toch naar drastischer maatregelen grijpen? Dus alleen maar groenten en 1 cracker per dag ofzo, want op deze manier zie ik niet hoe ik ooit die kilo's eraf krijg.

Vic

Vic

16-05-2012 om 22:47

Waar ik ook bang voor ben

Stel dat ik het nu ga aanpakken bij het verbruik (omdat minder dan 1300 caloriën me niet gezond lijkt voor de lange duur), en meer ga sporten. Valt wellicht wel in te plannen, een paar keer ergens heen fietsen of nog een uurtje zwemmen/wandelen. Dan doe ik dat, en stel dat het werkt, dan kan ik er nooit meer mee stoppen omdat mijn lichaam dan is ingesteld op geringe calorie-inname en verbruik bij veel beweging. Als je dan stopt met sporten vliegen de kilo's er natuurlijk dubbel en dwars meer aan, terwijl je je calorie-inname niet kunt verminderen. Dan ben ik dus 'veroordeeld' tot levenslang sporten?!

Dukan

Ik doe sinds 1 maand het Dukandieet en ben 4 kg afgevallen. Het dieet bestaat uit 4 fases. Je begint met alleen eiwitten te eten en elke fase komt daar weer wat bij (even in een notendop). De laatste fase duurt de rest van je leven en bevat een eiwitdag per dag en nooit meer met de lift :-)) Dus het dieet houdt niet op na het bereiken van je gewenste gewicht.
In Gezellig loopt een afvaldraadje (niet alleen van Dukanafvallers hoor) en je bent van harte welkom!

Vic, over snel kilo's eraf

400g in 4 weken lijkt weinig, maar stel dat dit patroon zich doorzet? Dus je houdt het vol, neemt door de week geen wijn en chips meer en blijft langzaam weliswaar, maar toch, iets afvallen? Dan ben je na 10 weken een hele kilo kwijt, en na 9 maanden, 4 kilo. Waarom moet het snel? Het is er ws. ook langzaam aangekropen. Ik denk dat "snel even een paar kilo afvallen" vooral mogelijk is bij mensen die aardig wat overgewicht hebben. Dan gaan de eerste kilo's sneller, zeker als ze grote aanpassingen doen in hun eetpatroon (lees: dieet).
Ik ben zelf langzaam afgevallen, niet eens bewust maar als bijeffect van het hardlopen. Echt heel langzaam, had het aanvankelijk niet eens door. Uiteindelijk zijn er 10 kilo af die er niet meer aan zijn gekomen. En dan heb ik mijn voedingspatroon niet eens aangepast (ben ieg niet _minder_ gaan eten).

Brianna F

Brianna F

17-05-2012 om 10:44

Vic

Dat is juist de valkuil van iedereen die gaat lijnen. Ze denken ik eet een paar weken/maanden gezond, zonder snoepen en snaaien en sport er wat bij en als ik op gewicht ben dan kan ik weer terug naar mijn oude, doorgaans ongezondere, eetpatroon, zonder sporten.
Mag ik u voorstellen aan Jojo. Als je lijnt is dat levenslang, je kunt af en toe wel uit de band springen, maar dan weer terug naar het goede eetpatroon. En in de meeste gevallen is dat minder calorie-inname dan je gewend bent. En laten we wel wezen: als je gewend bent meer te eten en je komt erbij aan, dan eet je te veel. Na de overgang heb je sowieso minder calorieën nodig (helaas)

Pluk53

Pluk53

17-05-2012 om 12:09

Zwaarder in de overgang

als man ben ik geen ervaringsdeskundige, maar wat ik er over lees geeft aan dat het vrijwel onvermijdelijk is dat je lichamelijk "verandert" in de overgang. En die verandering is hormonaal gestuurd, en dat betekent 10-15% lager basismetabolisme (je hebt dus echt minder calorieen nodig), je "vochthuishouding", en de plaatsen waar je lichaam vet opslaat.
Als je "niets" verandert, dan kom je aan, en verandert je lichaam van vorm. Dat is de natuur. Met flink wat inspanning (sport/levenslang "dieet") kun je de "schade" beperken.

Vic

Vic

17-05-2012 om 12:32

Brianna

Ik ben helemaal nog niet in de overgang ;-( Vroeger kon ik juist 'alles' eten zonder aan te komen, en in drukke tijden moest ik zorgen dat ik niet teveel afviel. Het kost me in principe weinig moeite om niet te snoepen, maar ik word wel regelmatig wakker met honger. Logisch, want voorheen 'schranste' ik zo 500 calorieën aan tussendoortjes naar binnen ;-) Het zal wel door de leeftijd komen, gecombineerd met mijn medicijnen (waar het ook in de bijsluiter staat dat je kunt aankomen), gecombineerd met regelmatig stoppen met roken. Maar goed, vroeger had ik daar dus allemaal geen last van. En het is ook allemaal niet zo erg, maar hier moet het wel bij blijven, i.i.g. niets meer erbij. Hoewel iedereen die me een tijd niet heeft gezien wel heel hard roept hoe 'goed' ik eruit zie (jaja...).

Tips

mensen die zeggen dat ze "gezond eten" eten vaak niet hetzelfde als andere mensen die ook zeggen dat ze "gezond eten".

Ik zou dus echt nog beter naar je voeding gaan kijken. Naar de kwaliteit, niet de kwantiteit. Als je ouder wordt, zie ik ook bij bejaarden, is het nog belangrijker dan vroeger om echt volwaardige voeding te eten. Je moet voedingsmiddelen vinden waarin naar verhouding veel bouwstof en weinig (lege) brandstof zit. Dat is nog een hele puzzel!

Pluk53

Pluk53

17-05-2012 om 13:57

Ook afvallen

ik ben van 53; mijn gewicht is al 25 jaar 82 +/- 2kg, nu 81kg. Dat is aan de zware kant van de groene BMI-zone.
Mannen hebben niet zo'n heftige overgang, en blijkbaar, is het voor mannen makkelijker om op gewicht te blijven en om af te vallen indien nodig.
Tips heb ik niet echt. Zoals je aangaf: als je niets verandert, dan zul je als vrouw in de overgang aankomen. Mogelijk dat je "thuis" kunt sporten. Het beste apparaat daarvoor is blijkbaar een roeitrainer. Zie http://www.concept2.nl/home-fitness/model-d/introductie?gclid=CIaGrqihh7ACFWchtAodXW9plA ; kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Ikzelf heb ooit bij de Aldi een roeitrainer gekocht. Was iets van 200euro; werkt ook prima (maar ik gebruik hem te weinig)

Pluk53

Pluk53

17-05-2012 om 13:59

Correctie

mijn gewicht is sinds 22 jaar 82 +/- 2kg. Toen ik nog rookte was het 4-5 kg minder. Je kunt dus blijkbaar ook gaan roken als je wilt afvallen.

tonny

tonny

17-05-2012 om 14:07

Ha, dat is een leuke tip

ik zit in de overgang, ik wil die paar extra kilo's niet, dus ik ga roken.

Nee serieus, er zit vrees ik niks anders op dan vanaf heden streng leven. Zie boek voor 'rijpere vrouwen' van Joyce Roodnat. Maar ik vind het sáái. Niks meer bij de koffie, geen chocola, geen chips, geen ijsje.

Ik heb laatst wat rondgeneusd in de voedingstips van Rodebeuk, maar vind het echt erg anders dan ik gewend ben. Ik weet niet of ik die omschakeling ervoor over heb, of ik die wil op kan brengen.
Een béétje streng vind ik best, maar die hoeveelheden groente en zo, veel eiwitten, 'echt' eten en zo weinig mogelijk pakjes en zakjes.
Dat zou je meteen bij de kleintjes moeten kunnen volhouden. Met z'n allen (creche, familie, vrienden, buren, school, bso ) dan wel, anders wordt het niks.

Maarja, mijn kleinkinderen eten ook al chocopasta op hun brood.

Het is een lastige kwestie. Ik blijf zolang ik gezond ben maar lekker veel fietsen, dat is tenminste wat en mijn gewicht is al jaren stabiel. Nu even ontdekken wat de beruchte overgang gaat brengen.

Te weinig eten

Sommige mensen vallen niet af, doorat ze te weinig eten. Je moet je verbranding zo hoog mogelijk houden. Dus ook 2 gezonde tussendoortjes pakken en heeel veel drinken. Net liefst water of groene thee.
Ik ben ook in de overgang. Ben 54 jaar. Bij mij konden er inderdaad wel wat kilo's af. Dit is mij uiteindelijk gelukt door gezond eten en sporten. Verder loop ik veel.
Die paar kilo willen er bij jou waarschijnlijk niet af, omdat je al een goed gewicht hebt. Ik ben 1.67 en zal tevreden zijn met 65 kg. Ideaal gewicht is 62, maar dat ga ik niet redden. Ben nu 67,4 kg.

Brianna F

Brianna F

17-05-2012 om 16:20

Toch

je hebt hoe ouder je wordt steeds minder calorieën nodig. Niet leuk, want dat betekend gewoon standaard iets minder eten. Je kunt je stofwisseling wel omhoog helpen door te sporten.
Verder heb ik heel veel baat bij het schrappen van koolhydraten. Ik merk echt dat ik niet minder calorieën hoef te eten, om toch af te vallen. Koolhydraten verzadigen maar heel kort, met een hongeraanval na een tijdje. Ik heb dat nu niet, 3 hoofdmaaltijden en 2,3 tussendoortjes en geen honger. Dus het SB dieet waar SB dit draadje mee startte is hier perfect voor. Daarbij eet ik wel fruit, omdat ik van mening ben dat deze suikers toch anders reageren op je metabolisme dan gewone suikers in aardappels, pasta en koek,snoep. En het gewoon goed is voor de vitamientjes. Zodra je bij een dieet aanvullende vitaminesupplementen moet gaan gebruiken, ben je niet goed bezig.

Brianna F

Brianna F

17-05-2012 om 16:27

Ook afvallen

**Als je kleinere porties gaat eten gaat je lichaam op de spaarstand en krijg je toch het jojo effect.**

Alleen als je weer overstapt op grotere porties.

** En dan zou je als je ouder wordt steeds kleinere porties moeten gaan eten.**

Ik ben bang van wel, natuurlijk niet oneindig, maar minder dan dat je gewend bent wel. Daarom zie je oudere mensen vaak ook uitdijen, omdat ze blijven eten zoals ze gewend zijn. De mensen die gezegend zijn met een snelle stofwisseling daargelaten natuurlijk.

Merel

Merel

17-05-2012 om 17:20

Eigen variant

Na een tijdje met echtgenoot atkins te hebben gedaan, zijn we langzamerhand weer normaler gaan eten. Door Atkins ben ik wel veel en veel meer etiketten (ingredienten) gaan lezen. Ik eet nu nog wel koolhydraten, maar minder dan vroeger en gewoon bewuster. Voordeel is wel dat ik bijvoorbeeld helemaal niet van brood en koekjes enzo hou. Dus als lunch eet ik vaak een salade of soep. En bij uitzondering wel eens een broodje (als er geen mogelijkheid is om brood of soep te eten)
's avonds maak ik wel altijd iets klaar met rijst, pasta of aardappelen, maar ik schep daar maar heel weinig van op. Ik eet het meeste van de groente waar ik gewoon heel erg veel van maak (en ik vind groente gewoon ook het allerlekkerste) en we eten er een stukje vlees bij.
Natuurlijk eten we ook weleens ongezond, pizza of friet ofzo. Maar 90% procent van mijn eten is met minder koolhydraten en meer groente en vlees. Ik hoef niet perse af te vallen, maar wil blijven zoals ik nu ben (en weeg mezelf zo'n een keer in de week, als ik er aan denk) ik blijf nu ook op gewicht. Echtgenoot wil heel graag afvallen, dus hij doet aan hardlopen, 3x in de week, hij is inmiddels 12 kilo kwijt (daar heeft hij een jaar over gedaan) en hij eet er niet heel veel minder om (hij eet wel meer van de rijst, aardappelen en pasta dan ik doe)
Oh bij ontbijten neem ik meestal twee beschuitjes met kaas. (volgens mij zitten er in beschuitjes niet zoveel koolhydraten (meer lucht) en ik vind het lekkerder dan brood.

Merel

Merel

17-05-2012 om 19:20

Beschuit is heel licht hoor

Weet je hoeveel beschuiten je moet eten om op 100 gram te komen? 12stuks! Zoveel eet ik er niet hoor, ze zijn veel lichter dan een volkoren boterham. Ik heb het net even getest, 4 volkorenboterhammen wegen ook 100 gram.
Ik heb met jouw gegevens even uitgerekend wat het verschil is per beschuitje of per volkoren boterham.
Een beschuitje bevat per stuk: 34kcal, 6gr koolhydraten en 0,4 gram vet. En een volkorenboterham 48 kcal, 8,8gr koolhydraten en ook 0,4 gram vet.
Dus volgens deze gegevens zijn 2 beschuitjes zelfs 'beter' (en ik vind ze lekkerder, dat is het belangrijkste natuurlijk)

"gezond eten"

Ik denk dat je de ingebakken ideeën over "gezond eten" moet vergeten. Er zijn geen gezonde of ongezonde voedingsmiddelen. Er zijn alleen maar gezonde en ongezonde gewoontes. Dan denk ik aan de hoeveelheden en tijdstippen dat je bepaalde voedingsmiddelen eet. En aan de mate van raffinage, gemiddeld genomen, van je voedingsmiddelen.

En eerlijk gezegd denk ik ook dat je het hele begrip "gezond" in deze contekst beter kan vergeten. Het verwart en levert niets op.

Pluk

" en blijkbaar, is het voor mannen makkelijker om op gewicht te blijven en om af te vallen indien nodig."

En dit blijkt uit...?

Mijn eerste reactie op deze boude bewering: vermoedelijk leggen mannen gemiddeld de lat wat lager. Wie minder over zijn gewicht tobt zal sneller vinden dat-ie het goed doet. Daar is overigens veel voor te zeggen.

Groeten,

Temet

Sterre

Sterre

17-05-2012 om 23:44

Allemaal

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik merk dat ik er steeds meer 'klaar' voor wordt om het aan te pakken. Maarre, het gaat niet om 2.5 kg of zo, maar eerder om 20.5 kg!! Liefst 30. Ik weeg 102 kg bij 1.68m, dus ik MOET aan de slag.
Help me eens met concrete voorbeelden: wat eet je op een dag als je south beach/koolhydraatarm doet??? En dan niet het aantal kalorieën, maar gewoon: ontbijt:... lunch: ... diner: ...
Gr. Sterre

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-05-2012 om 07:10

Mannen vallen sneller af

Mannen kunnen meer eten dan vrouwen zonder aan te komen. Mannen gebruiken zo'n 2500 calorieën per dag en vrouwen 2000. Mannen hebben van nature meer spiermassa en vrouwen juist meer vetmassa. Mannen hebben veel meer testosteron dat zorgt voor grotere spieren en een lage hoeveelheid vetten terwijl vrouwen juist meer oestrogeen hebben. Spiermassa verbrand meer calorieën dan vetmassa. Bovendien zijn mannen over het algemeen langer dan vrouwen. Ook dit zorgt ervoor dat het mannelijk lichaam een hogere caloriebehoefte heeft. Doodat mannen langer zijn, zijn zij meestal ook zwaarder. Zij dragen dus meer gewicht met zich mee en verbranden dus bij het doen van activiteiten veel meer calorieën dan vrouwen. Het metabolisme van de man is dus over het algemeen logischerwijs veel hoger.
Daarnaast stellen mannen ook meer realistische doelen dan vrouwen en raken zo minder snel teleurgesteld en gedemotiveerd dan vrouwen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-05-2012 om 07:42

Sterre

Naast diëten, minder eten, zou ik ook meer bewegen. Je hebt sneller en meer blijvend resultaat en voelt je fitter. Je zou elke dag een half uur intensief moeten bewegen. Als je iets kiest wat je leuk vindt, is de kans groot dat het lukt om vol te houden. Je hoeft daarvoor niet per se naar de sportschool, je kunt denken aan hardlopen, fietsen, dansen noem maar op. Ook kun je in het dagelijkse leven eenvoudig meer bewegen door de auto te laten staan en te fietsen of te lopen en vaker de trap te nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.