Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sterre

Sterre

15-05-2012 om 12:11

South beach dieet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

18-05-2012 om 09:46

(ot) elisabeth, mannen/vrouwen

Mylene de la Haye was vorige week bij P&W, en besprak daar haar investering ven 15000 euro in een facelift. Haar statement: ze wilde de draaimolen nog wat langer laten draaien. En "een vrouw wordt alleen maar serieus genomen zolang ze nog sexueel aantrekkelijk is". ( http://pauwenwitteman.vara.nl/index.php?id=113&tx_ttnews[tt_news]=26479&calendartime=1336608000&cHash=d7f3961d9918bd7a97ec512ffb3d323b ) Ik denk dat in zo'n denkpatroon de fixatie op afvallen van veel vrouwen zit. Natuurlijk is het verstandig om "goed" met je lijf om te gaan, maar dat betekent niet dat je je leven lang het figuur van een 20tiger moet houden. Mannen komen veel makkelijker weg met hun bierbuik; ze kloppen erop, en zeggen "zwaar in geinvesteerd", en daarmee is de kous af.
Het grappige van het gesprek bij P&W was trouwens, dat W zwaar op zijn vingers werd getikt door MdlH voor impertinente vragen over nepborsten; W bond direct in, realiseerde zich waarschijnlijk dat hij met zijn jonge vriendin ook "kwetsbaar" is voor commentaar als "oude bok/groen blaadje".

Brianna F

Brianna F

18-05-2012 om 10:16

Ook afvallen

Jouw vraag aan mij is al beantwoord denk ik. Wat ik op een dag eet? Ik bak veel zelf, 's ochtends een wafel van verschillende soorten meel. Sojameel, amandelmeel, lijnzaad, zemelen en bakpoeder. (Soms ook met eiwitpoeder, inuline en/of kokos) Ik maak een heel beschuitblik vol van dit mengsel en neem er elke dag een klein kopje van, wat zoetstof, een ei en een scheutje melk) Daar bak ik 2 wafels van, voor 2 dagen. Clothed cream erop en zwarte bessen, lekker en voedzaam. En heel weinig KH. Zaak is dat je per maaltijd onder de 5 g KH's blijft. Brood, beschuit e.d. bevat gewoon te veel KH. Jumbo verkoopt KH arm brood, 5,5 per snee. Dan mag je er eentje. Ik lunch doorgaans met een salade of groentesoepje. Diner: veel groente, rauwkost en een stuk vlees, vis. Let erop dat je geen gepaneerd vlees/vis hebt, daar zitten weer KH in. Etiketten lezen is heel belangrijk, voorverpakt vlees bevat ook suiker.
Tussendoor: handje gemengde noten (geen pinda's of cashew) stukje kaas, een ei, stukje rauwkost. Op Atkinsfora staan heel veel lekkere recepten voor de zoete trek, maar dat moet je eigenlijk zow einig mogelijk willen, want anders raak je nooit van je sweet tooth af. Yvonne Lemmens (Grip op koolhydraten) is ook makkelijk te volgen, van haar mag je één maaltijd KH eten en de rest van de dag niet. Ligt eraan hoe streng je in de leer wilt zijn. Ik ben in een half jaar 15 kg afgevallen en niet streng voor mezelf Ik sport er namelijk niet bij, ik denk dat ik meer afval als ik dat wel ga doen. Maar ik ben extreem lui

Inge M

Inge M

18-05-2012 om 20:45

Brianne, recept wafels

Zou je een recept kunnen neerzetten van zo'n koolhydraatarme wafel? Inclusief hoe je zoiets bakt? Wafelijzer nodig, koekenpan?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-05-2012 om 22:00

Wat is dat toch

met die koolhydraten tegenwoordig? Als je 'gewoon' eet met overdag brood met niet teveel zoet en/of vet beleg, weinig snoep of koek tussendoor, en water, thee of koffie drinkt en dan 's avonds een gezonde maaltijd met niet teveel vet eet, is er toch niks aan de hand?
Ik moet er niet aan denken om 's morgens een wafel met room te eten, krijg je met zulke dieten niet dat eten juist een veel te grote plek ik je gedachten inneemt?

Brianna F

Brianna F

19-05-2012 om 07:53

Roosje/ook afvallen

Roosje: Ik vind het heerlijk en het past in een KH arm dieet. Het geeft me gewoon iets om naar uit te kijken elke ochtend. Dat is mijn snoepmomentje, want de rest van de dag eet ik niks zoets.
Ook afvallen: lastig, die wafel is gewoon een uitprobeersel van mij. Ik geloof dat ik de verhouding als volgt heb gebruikt: 10 g lijnzaad, 10 g zemelen, 20 g sojameel, 20 g amandelmeel, 1 theel. bakpoeder. Dat is de basis. Evt. een eetl. inuline en 1 schepje protifar, evt. 20 g havermout. Ik maak het in grote hoeveelheden, een blik vol. Ik pak 1/4 cup (Amerikaanse maat) is ongeveer 26 g. Dat meng je met 1 groot ei, beetje zoetstof, scheutje (soja)melk. 4 min. in een ingevet elektrisch wafelijzer.

Roosje

Wat jij beschrijft is het oude advies van let op vet en heeft ervoor gezorgd dat mensen steeds meer koolhydraten gingen eten. Het is heel slecht voor je insulinespiegel, en de introductie van dat dieet gaat gelijkop met de obesitas-epidemie. De een heeft er meer last van dan de ander. Mensen die er gevoelig voor zijn, krijgen van een dieet zoals jij beschrijft heel veel sloomheid en tussendoor-honger. Als ze dan een boterham erbij nemen, worden ze nog moeier. Enzovoort.

Terwijl, als ze eerder op de dag groente en magere zuivel eten, blijven ze veel fitter en alerter.

Wat Brianna doet is nog een flinke scheut Atkins erdoorheen, en die is wat meer omstreden.

Maar er is echt meer op de wereld dan brood.

Roosje

Ik ben het helemaal eens met Roosje Katoen, dat je gewoon een boterham kan eten en toch afvallen.
Ik eet als altijd 2 volcoren boterhammen met mager beleg en een heel veel rauwkost erbij als lunch. Ook de dietiste raad het zeer af om koolhydraten uit je voeding te verbannen. Je kunt natuurlijk wel uitkijken met het portie aardappels, pasta of rijst welke je in de avond neemt. Ik neem zelf nu 1 eetlepel pasta of 1 kleine aardappel. Ik vind het super dat je niet de hele dag met voeding hoeft bezig te zijn en dat je overal gewoon kan meeeten.
Ben deze week weer afgevallen en zit nu op een totaal van 17,6 kg.
Ik drink geen alcohol, dat scheelt natuurlijk ook veel.

"met die koolhydraten tegenwoordig? Als je 'gewoon' eet met overdag brood met niet teveel zoet en/of vet beleg, weinig snoep of koek tussendoor, en water, thee of koffie drinkt en dan 's avonds een gezonde maaltijd met niet teveel vet eet, is er toch niks aan de hand?

Ik moet er niet aan denken om 's morgens een wafel met room te eten, krijg je met zulke dieten niet dat eten juist een veel te grote plek ik je gedachten inneemt? "

Merel

Merel

19-05-2012 om 10:46

Roosje en sonja

Hebben jullie je wel eens verdiept in de theorien van o.a het Atkins en Southbeach dieet dan?
Ik zelf heb een tijd Atkins gedaan en kreeg ook om de haverklap opmerkingen dat het helemaal niet goed was om zoveel vet te eten. (ze hadden ergens een klok horen luiden over vet eten) maar hadden geen idee wat het dieet nu eigenlijk inhield.
Ik vond het altijd wel een wat prijzig dieet, want pasta, rijst en aardappelen zijn goedkope bordvullers natuurlijk, goedkoper dan veel groentes en een stukje vlees.
Verder moet het denk ik wel bij je passen, wil je het een fijn dieet vinden, ik ben geen zoetekauw en geen broodliefhebber, dus dat miste ik al niet.

Het advies om gewoon te eten werkt natuurlijk niet bij mensen die door 'gewoon te eten' toch blijven aankomen, of (als je niet aankomt maar wel wil afvallen) dus niet afvalt. Dan moet er meer gebeuren.
Zo'n dieet volgen heeft mij heel veel inzicht gegeven in wat ik eet en over de fabeltjes die er rond verspreid worden over voeding (net zoals rodebeuk al schreef) vetarm is goed enz. (nu eten ze in de USA volgens mij heel veel light produkten en low fat en de mensen zijn daar dikker dan ooit)
Ook las ik hier iets over Michael Pollan (was dat dit draadje of een ander draadje) in ieder geval vond ik dat ook heel boeiend en leerzaam.
En over die koolhydraten; de snelle koolhydraten zijn het slechtste, er zit amper voedingstof in, het vult en je hebt binnen no-time weer een hongerklap. Terwijl bijv. als je ontbijt met een gebakken ei, champigons erop, beetje prei en een tomaatje (geen ladingen boter of vet, en niet op een boterham) je toch úren vol zit.

Ook afvallen

Ik wees er al eerder op hier: het hele begrip "gezond eten" moet op de helling.

Als gezond eten is zonder vet of suiker, dan is dat nog lang niet gezond. Je kan veel volwaardiger eten. Met meer voedingswaarde in termen van bouwstoffen, mineralen etc en níet meer calorieën.

De aardappel zou ik dus onmiddelijk laten vallen en vervangen door een lepel quinoa.
Het brood zou ik vervangen door brood dat is gebakken van op molenstenen gemalen graan waar de kiem nog in zit.
Bij de rauwkost zou ik nagaan wat de kwaliteit van de producten is, of het seizoenskost is, of het uit de kas komt, of het gesneden is gekocht enz enz.

Daar ligt je winst!

Al het denken over voeding is geplaagd door het reductionisme, dus in termen van losse ingredienten, en daardoor is de herkomst van het voedsel en de samenhang in je dieet helemaal uit de gratie geraakt.

Ik kan me voorstellen dat je baalt als je je aan alle richtlijnen van het Voedingscentrum houdt en niet het gewenste resultaat behaalt. Mijn tip is daarom: lees eens andere bronnen en laat het advies van het Voedingscentrum links liggen.

Ik noem hem nog maar eens, www.michaelpollan.com. Of de boeken van Albarda. Voornaam ook met een A, even kwijt.

jutter

jutter

21-05-2012 om 11:19

Spieren!

Ik heb nog niet alles gelezen, dus wellicht dubbel.
De reden waarom je met het klimmen der jaren makkelijker aankomt ook al eet je gezond, zit in het feit dat je spiermassa langzaam minder wordt. Minder spieren is minder verbranding. De oplossing is dus simpel, zorg door sport=krachttraining, dat je meer spiermassa opbouwt. Je verbranding blijft dat op peil en je hoeft dus je eetpatroon niet aan te passen.

Succes

Brianna F

Brianna F

21-05-2012 om 16:38

Onderzoek

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen naarmate ze ouder worden, aankomen en na hun 55e meestal beginnen te krimpen.
Bij ouder worden neemt onze spiermassa af door inactiviteit en het verouderingsproces zelf. Tussen de 30 en 70 jaar nemen spierkracht- en massa met 30% af.
Onze stofwisseling is grotendeels afhankelijk van onze hoeveelheid spierweefsel. Als deze afneemt wordt de stofwisseling trager.
Om dit tegen te gaan en tegelijk een stabiel gewicht te handhaven moeten we dus de calorie-inname geleidelijk verminderen. (grofweg: 100 cal. per dag voor elke 10 jaar boven de 30, dus als je 60 bent eet je 300 cal. minder dan toen je 30 was, als je niet beweegt)
Meestal gebeurd dit niet en het resultaat is extra vetopslag. Dit proces kan worden vertraagd door regelmatig bewegen en krachttraining. daardoor kan het verlies aan spiermassa worden gehalveerd en de functie van hart en bloedvaten grotendeels intact blijven waardoor de stofwisseling optimaal op peil blijft.
Maar bij weer een ander onderzoek bij wielrenners tussen 50 en 70 (zowat de fitste mensen uit die leeftijdsgroep) blijkt dat hoe hard je ook werkt, de lichaamssamenstelling en vorm gaan veranderen als je ouder wordt, maar wel veel langzamer. Het spierweefsel bij deze atleten nam met gem. 2,5 kg af (de helft van het normale gemiddelde) lichaamsvet nam met 5 % toe en taille met 5 cm. (Je zou voor minder depri worden) Maar ze kwamen niet aan.
Dus als we redelijk in beweging blijven, moeten we toch een kleine gewichtstoename en verandering in ons figuur als natuurlijk beschouwen. is ook beter tegen osteoporose. Lichaamsvet bevat oestrogenen en dat beschermt ertegen. Elk nadeel hep sijn foordeel

jutter

jutter

21-05-2012 om 16:59

Brianna f

Jij zegt het veel mooier en uitgebreider dan ik dat heb gedaan.
Kortom blijven sporten helpt om je spiermassa en dus de verbranding zo lang mogelijk op peil te houden . Het helpt ook, dat ik het ook leuk vind om meer spieren te krijgen en mezelf dus gespierder zie en voel worden

jutter

jutter

23-05-2012 om 12:16

Ook afvallen

Verandering hoort bij het leven, dat niet accepteren is gewoon niet aan de orde.
Zeker als vrouw heb je elke maand met allerlei hormonale veranderingen te maken, heb ik het nog niet eens over zwanger worden, etc. Dus ja, ik merk zelf ook dat mijn lichaam (nu aan het begin van de overgang) aan het veranderen is. Voor wat betreft het sporten, ik weet niet of je steeds meer moet gaan sporten, ik denk dat het lichaam vooral niet in een standaardpatroon van sport moet komen, dus regelmatig wat anders doen helpt ook. (Bij mij gaat dat eigenlijk vanzelf. Ik heb altijd periodes van wat intensiever sporten en periodes met wat minder sport). Zelfde geldt voor je eetpatroon, regelmatig even checken of je eetpatroon nog ok is en bij uitspattingen een balansdagje houden is voor mij ook een uitgangspunt.
Ik denk in ieder geval niet dat gestaag aankomen met het klimmen der jaren standaard is, daar valt dus wel wat aan te doen. Of je er dan voor kiest om naarmate je ouder wordt nog meer te gaan sporten of minder te gaan eten en hoever je daar in gaat, is een afweging die ieder voor zich moet maken.

groet, Jutter

Pluk53

Pluk53

23-05-2012 om 18:30

Koolhydraten

volgens mij is die hele fixatie op koolhydraten flauwekul. Het enige waar dat direct invloed op heeft is het verzadigingsgevoel, en hoe lang dat aanhoudt. Dus mogelijk nuttig voor mensen die last hebben van snaaien.
En het verhaal dat volkorenproducten etc. "langzamere" kh hebben... Volgens mij zit er in witbrood en bruinbrood dezelfde koolhydraten; klein verschil in vezels

Brianna F

Brianna F

23-05-2012 om 19:30

Pluk

In bruin/volkoren brood zitten meer/alle kiemen en vezels. Daardoor verbranden deze KH langzamer dan die van witbrood, dus ze geven langer een gevoel van verzadiging, de bloedsuikerspiegel gaat niet in een piek omhoog zoals bij wit brood. Dit verschil zie je ook bij witte rijst tov zilvervliesrijst.

Pluk53

Pluk53

24-05-2012 om 13:40

Chemisch geen versçhil

als je goed kauwt, dan krijgt je lichaam dezelfde "shot" aan "bloem"- koolhydraten. En ja, in volkoren zit nog wat kiem en vezels. Maar het gaat er bij mij niet in dat je lichaam onderscheid kan maken tussen de bloem-kh uit volkoren of witbrood

Brianna F

Brianna F

24-05-2012 om 14:42

Gi of gl

In wit en bruinbrood zitten evenveel koolhydraten, maar de Glycemische index van witbrood 85 en bruinbrood 50, en de glycemische respons verschilt ook en dat geeft aan hoe snel iets verteert of niet. Witbrood verteert sneller, sneller weer honger.

mix

mix

30-05-2012 om 16:11

Brianna, vraagje over je wafel

ik heb je ingredienten even opgeschreven want die wafel lijkt me wel wat.
Gooi jij de inhoud van alle verpakkingen bij elkaar in een blik of weeg je steeds alles per 2 wafels af, of maak je een rekensom met de gewichten van de volledige verpakkingen in grammen en doe je het dan pas in een blik?
Ik heb vanmiddag eindelijk de amandelmeel en sojameel in huis, dus wilde aan de slag

Brianna F

Brianna F

30-05-2012 om 20:12

Wafel

Ik maak een mix, ongeveer een blik vol en daar pak ik telkens 1/4 cup van. Heb het even gewogen: 30 g. Dan zit er buiten de basis ook havermout bij.

Brianna F

Brianna F

30-05-2012 om 20:12

Oh en

laat even weten hoe je 'm vindt?

mix

mix

30-05-2012 om 20:33

Ah oke

ik zag dat alle verpakkingen andere gewichten hadden(sojameel 500 g, amandelmeel 100 g) en omdat je aangaf dat je 10 van die, 20 van die enz moest hebben, wist ik niet of ik alles gewoon bij elkaar kon kieperen.

Morgenmiddag ga ik even een poging wagen ik laat het je weten!

mix

mix

30-05-2012 om 20:58

even voor de duidelijkheid: ik mik dus gewoon alle verpakkingen, maakt niet uit welk gewicht of verschil in gewicht die hebben bij elkaar?

Brianna F

Brianna F

30-05-2012 om 21:27

Nee!

10 g lijnzaad, x 10 = 100 g lijnzaad
10 g zemelen,x 10 = 100 g zemelen
20 g sojameel,x 10 = 200 g sojameel
20 g amandelmeel,x 10 = 200 amandelmeel
1 theel. bakpoeder.x 10 = 10 th.lepels bakpoeder
20 g havermout.x 10 = 200 g havermout

Dit goed mengen en hiervan telkens ong. 30 gr. in een kommetje, klutsen met een XL ei, zoetstof naar smaak en een scheut melk (zelf even zien, mengsel mag niet te vloeibaar, niet te vast zijn) Hier 2 wafels van bakken, 4 min.

mix

mix

31-05-2012 om 17:17

Lekker

vult goed, moet nog even spelen met de zoetstof, nu was het onbestendig of het nu een hartige of zoete wafel was dank je!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.