Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

20-01-2014 om 21:47

Spin/hyrax beugel-vraag


BeugelBekkie

BeugelBekkie

30-12-2015 om 23:06

Knak

trouwens wat ik was vergeten te zeggen in mijn andere reactie. Ik heb zelf geen knak gehad. Ik denk dat dat ook per kind verschilt

Valt heel erg mee

Ik vind dat de beugel helemaal geen zeer doet. Ik kwam ook op dit forum terecht en ik schrok ook super erg, dus mensen die deze beugel nog krijgen en dit lezen, niet schrikken! Het zetten van de beugel deed geen pijn maar het voelde ook niet echt fijn, het zit gewoon een beetje ongemakkelijk. Je krijgt wel heel veel slijm in je mond omdat je hersenen denken dat er eten in je mond zit, dus je lichaam gaat speeksel aanmaken. Mijn spleet was heel groot, maar dat ligt ook aan hoeveel keer je je beugel aan moet draaien. Ik moest dit 2x per dag doen, 's avonds en 's ochtends. Ik vind al meteen dat mijn tanden nu al wat mooier zijn met zo'n brede glimlach. Maak je geen zorgen het komt wel goed!

Wel overbeet, geen hyrax

Hier was sprake van een overbeet; de afdruk van de tanden in het ondergebit stonden in het tandvlees achter de voortanden. Ortho legde uit dat tanden blijven groeien als het bovengebit de groei niet blokkeert. Zo raakt je ondergebit op slot; je kan geen goede kauwbeweging maken. Er was zodoende sprake van medische omstandigheden.
Ze ging eerst proberen met slotjes. Als er geen voldoende progressie was, zou de overstap naar een hyrax gemaakt worden. Kind was 14 jaar en al wat gegroeid in de kaak.
Met slotjes is het gelukt om de voortanden zo te krijgen dat het gevaar is voor een beperkte kwauvermogen is geweken.

Wel heb ik het vreemd gevonden dat de tandarts niet eerder aan de bel had getrokken. Welke ouder let nu op een afdruk van de snijtanden in het tandvlees achter de voortanden.

Elfje65

Elfje65

16-07-2016 om 20:50

Zoon ook gehad

Hij was volgens mij 11. Het was niet leuk maar wende toch wel engszins. Ortho zei al dat het hier niet bij zou blijven. Zijn tanden stonden keurig, totdat hij uitgewisseld was en uitgegroeid. Het leek nergens op en ik bedacht of die hele spin wel zinvol was. Nu een gewone beugel en kaakoperatie. Ok, wel een bijzonder geval dus.

Jonas 2006

Jonas 2006

29-08-2017 om 13:16

spin beugel

Hallo,
Mijn zoon heeft een spin beugel vanaf gisteren avond heeft nog niets kunnen eten.
Enkel het drinken lukt het met een rietje.
zal nog paar moeilijke dagen zijn.
bijdraaien lukt het wel vandaag 1 maal per dag bijdraaien drie weken lang.

Jara van der Weele

Jara van der Weele

23-03-2018 om 03:42

Zelf heb ik het ook

Ik heb zelf een spin/hyrax beugel ik heb hem nu een dag, alleen mensen praten me nu veel na omdat ik heel erg slis. Heeft iemand tips voor het praten en eten?

Tango

Tango

24-03-2018 om 20:55

Gaat vanzelf beter

Jara, dit duurt even een paar dagen maar zal vanzelf beter gaan. Je moet er aan wennen dat je deze beugel in je mond hebt. Dochter hier was er met een paar dagen aan gewend en had toen geen problemen meer met eten en praten. Achteraf viel het erg mee bij haar, maar ze heeft dan ook best een hoge pijngrens.
Vorige week was ik met nummer 2 bij de ortho want hij gaat ook starten binnenkort. Ik was wel blij te horen dat de ortho voor hem geen hyrax in gedachten had, want bij zoon is het een ander verhaal, die is heel gevoelig voor pijn in zijn mond e.d. Bij hem zag ik deze beugel helemaal niet zitten. Hij gaat een ander traject in, eerst een aantal tanden trekken (ook niet leuk) dan een buitenbeugel en slotjes. Ik vond het een zeer aanvaardbaar traject. Zoon ook, want die heeft het destijds gezien bij dochter, die hyrax en wilde hem absoluut niet.

Anne van de Griendt

Anne van de Griendt

02-06-2018 om 15:57

Kaakverbreder

Hoii,
Ik krijg in september een kaakverbreder. Eerst ringetjes, dan elastiekjes en daarna kaakverbreder. Wat kan ik verwachten. Heb trouwens nu een activator en krijg na de verbreden een blokjesbeugel. Wat kan ik verwachten?

Tango

Tango

03-06-2018 om 17:02

Anne

Ik denk dat je deze vraag het beste aan de orthodontist kan stellen. Ik weet niet welke kaakverbreder je krijgt en of dit ook een spin/hyrax beugel is. Meestal krijg je die ook in het begin van het traject. Het traject dat jij noemt, eerst ringetjes, elastiekjes en daarna kaakverbreder ken ik niet.

stientje

stientje

18-05-2019 om 09:38

valt echt wel een beetje mee

Mijn zoon van bijna twaalf kreeg 10 dagen geleden een spinbeugel. Ik had me ingelezen op het onderwerp,onder andere op deze site, en was behoorlijk geschrokken van de reacties. Ik ging er dus een beetje gespannen aan beginnen. Of eigenlijk beter gezegd, mijn zoon ging eraan beginnen en ik deed mee, uiteraard
De beugel zelf is redelijk aanwezig in de mond, maar ik moet zeggen dat het uiteindelijk meeviel hoezeer deze in de weg zit. Inderdaad, eten komt er makkelijk onder en er is wat meer speekselvorming in het begin, maar praten ging nog steeds behoorlijk normaal en het plaatsen was binnen twintig minuten gedaan. Viel mee dus. Maar toen het draaien. Ik zag hier het meest tegenop, mijn zoon eigenhandig op de pijnbank leggen....Het gaatje waar het pinnetje in moet is klein, maar het naar achter duwen gaat op zich prima. Je moet er wel even goed aan denken dat je hem helemaal naar achter duwt, tot het niet verder gaat. Ik heb de tweede keer niet ver genoeg geduwd en dan komt het gaatje niet vrij aan de voorkant en kan je dus niet het pinnetje erin krijgen. Oplossing daarvoor is om het pinnetje terug te plaatsen aan de 'achterkant' , dus waar je eindigt met draaien. Dit is even zoeken, omdat het klein is en moeilijk zichtbaar. Wij zijn met de telefoonzaklamp gaan zoeken. Uiteindelijk het pinnetje in het gaatje achteraan gekregen, toen inderdaad nog even verder geduwd dat het helemaal niet meer verder kon en toen zat het gaatje aan de voorkant weer netjes zichtbaar en bruikbaar.
Het klinkt misschien wat raar en onhandig, maar heus, blijf gewoon rustig ademhalen en als je ermee bezig bent wordt het echt duidelijker en makkelijker.
Tot zover mijn kant van het verhaal. Belangrijker is hoe mijn zoon het heeft ervaren. De plaatsing van de beugel gaf weinig overlast, een beetje een druk tegen de kiezen. Het draaien gaf de eerste drie dagen een half uur pijn, direct na het draaien.De pijn voelde hij eerst bij de kiezen, later meer de voortanden. Ook een beetje pijn tussen de ogen en bij de neus. Misschien niet eens zozeer pijn, maar meer en druk-gevoel. Ik gaf een paracetamolletje net voor het draaien. Na drie dagen nam hij deze niet meer. Het viel hem uiteindelijk mee. Hij heeft nu een klein spleetje tussen de voortanden.
Kortom, ik wil het niet kleiner maken dan het is. Het draaien is even wennen en de pijn is de eerste dagen best aanwezig na het draaien, maar het is alles bij elkaar goed te doen. Blijf zelf vooral rustig en weet dat het ook weer klaar is na een dag of 10.

Hallo, ik ben Gijs en heb net een hyrax beugel gekregen.

Alleen heb hier een paar vragen over: We moesten deze beugel zelf aandraaien, de eerste 2 keer aandraaien ging het helemaal goed en ik voelde ook pijn en druk op de beugel, maar de 3e keer aandraaien voelde ik helemaal niks, is dit soms normaal of is er nu fout aangedraaid?

Dat is nu een vraag waarvoor je de ortho belt.... heb je veel sneller en het juiste voor jou passende antwoord. 

heb hem nu zelf, doet echt geen pijn voel niks maar was wel heel moeilijk aan t begin en echt een enorme spleet gewoon vreselijk aandraaien aan het begin was ook niet t beste. Hij mag er wel bijna uit!!

ik (14 jaar) heb vandaag dezelfde beugel gekregen, Ik eet tot nu toe alleen soep want alles blijft plakken. Echt Irritant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.