Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

28-04-2009 om 12:38

Spiraaltje laten plaatsen door huisarts of gynaecoloog?

Ik wil een spiraaltje laten plaatsen. De huisarts zei dat ik kon kiezen of ik het door haar of door de gynaecoloog wilde laten plaatsen. Gewoonlijk doet ze het zelf, maar omdat ik niet vaginaal ben bevallen, zou het voor mij net zijn alsof ik nooit ben bevallen en daardoor zou het spiraaltje lastiger en pijnlijker te plaatsen zijn. Een gynaecoloog heeft dan wat meer hulpmiddelen tot zijn beschikking om het te doen, maar bij de huisarts gaat het ook 'meestal' goed.
Nu weet ik niet zo goed wat te doen. Huisarts vind ik wel makkelijk en lekker dichtbij en zulke geweldige ervaringen heb ik toch ook niet gehad met gynaecologen. Maar goed, ik heb ook geen zin om voor niks naar de huisarts te gaan en dan alsnog naar de gynaecoloog te moeten.
Vraag is dus; wat zijn jullie ervaringen met het laten plaatsen van een spiraaltje en wat zouden jullie doen; gewoon naar de huisarts of toch maar meteen naar de gyn?
Alvast bedankt voor de reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-04-2009 om 14:03

Gyn

Ik heb twee keer een spiraaltje (Mirena) gehad en door de gyn laten plaatsen ondanks dat ik wel al vaginaal ben bevallen. Een gyn heeft idd meer ervaring en mocht het zo zijn dat een spiraaltje om wat voor reden dan ook lastiger te plaatsen is bij je zou je alsnog naar de gyn moeten. De controles kan je gewoon wel bij je huisarts laten doen. Nog een tip: neem twee paracetamol in een uurtje voor het plaatsen. De eerste keer vond ik het even pijnlijk maar de tweede keer merkte ik er niets van. Succes!

2 keer gyn en 1 keer huisarts

ol heb ze eerste 2 keer de mirena laten plaatsen door de gyn omdat het toen nog niet werd vergoed door de huisarts. Het vervelende eraan vond ik dat ik eerst op gesprek moest komen en dat in het 2e consult pas geplaatst werd, dit wist ik dus niet, vond het ook onzin want ik kwam tenslotte om dat ding te laten plaatsen!. Na 6 weken controle echo, dus 3 keer op en neer.
Nu dacht ik 2 weken geleden; ga naar de huisarts want de assistente gaf aan dat dat ook kon.
De huisarts heeft wel meer moeten "wroeten" om het ding op zijn plaats te krijgen, ik had het idee dat ze er meer moeite mee had.
En...alsnog een echo omdat ze niet wist of ie goed zat, dus toch weer naar het ziekenhuis.
Dus bij allebei voor en na delen maar als het je eerste spiraal is zou ik voor de gyn gaan.
Die doen het toch vaker, bij mij ging het toen sneller, voor mijn gevoel.
Succes!
T is even vervelend gevoel maar.. wel 5 jaar klaar!

Huisarts ervaring

Ik heb nog maar kort geleden mijn eerste Mirena laten plaatsen. De assistente vroeg alleen of ik bij de mannelijke of de vrouwelijke arts wilde (ik zit bij een groepspraktijk). Ik was bij de mannelijke arts gegaan, het was n beetje "wroeten" maar op zich ging het prima. Ik had idd ook 2 paracetamollen genomen. De controle was ook gewoon bij de huisarts, geen echo aan te pas gekomen. Ik ben wél 2x vaginaal bevallen. Geen problemen verder, ik vond het een relaxte ervaring. Suus

Rafelkap

Rafelkap

28-04-2009 om 18:52

Gyn en huisarts

Eerste keer door huisarts laten doen. Ook nooit vaginale bevalling gehad, gewoon 2 paracetamol (iets anders geloof ik) vantevoren genomen (wel een must). Maar heel even pijnlijk, echt, viel 100 % mee.
Tweede keer door gyn (omdat de draadjes van mirena kwijt waren ik over wilde gaan op een koperspiraaltje), die verdoofde de baarmoedermond, waardoor ik geen centje pijn voelde.
Als je huisarts ervaren is met het plaatsen van spiraaltjes zou ik het bij hem laten doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.