Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Merla

Merla

10-01-2009 om 22:28

Spoedvraagje paracetamol kind

Zoon van 7 is flink ziek geworden vanavond.
Keel is erg rood en pijnlijk, erge hoofdpijn, koorts en blaffende hoest.
Nu werd hij net weer huilend wakker dus ik wilde hem een zetpil geven. Die dingen gebruiken we hoogst zelden dus je raadt het al, over de datum. Ze zijn bruikbaar tot 11-2007.
Nu zit ik in dubio, is de werking hiervan gewoon alleen maar minder geworden en kan ik ze gewoon nog geven, of moet ik het helemaal laten.
Het gaat om zetpillen voor kinderen van 1 t/m 6 jaar trouwens. Die zijn voor zijn leeftijd ook al te licht maar goed, beter iets dan niets natuurlijk.
Andere optie kan nog zijn dat ik een halve (of misschien kwart) van een gewone paracetamol geef. Maar die moet ik dan oplossen in een glas water en dat zal niet lekker smaken dus ik voorzie dan ook problemen.
Wat kan ik het beste doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prulletje

Prulletje

10-01-2009 om 22:39

Ik zou

Ik zou de zetpillen geven. Eventueel twee, even naar de dosering kijken.

Prulletje

Merla

Merla

10-01-2009 om 22:40

Prulletje

Dank je wel voor je snelle reactie!
Jij zou dus eventueel zelfs twee geven? Ook als ze al ruim een jaar over de datum zijn dus?

Merla

Merla

10-01-2009 om 23:14

Hmmm

Ik heb hem dus ondertussen toch die zetpil gegeven...
Twijfel nu ineens weer heel erg of ik daar goed aan gedaan heb. Maar goed, we kijken het eerst even aan nu. Ik kan hem er moeilijk weer uitpeuteren nu
Mocht het niets worden (want ik vermoed toch wel dat het voornamelijk is omdat de werkzame stof stukken minder is geworden) dan kan ik altijd nog een gewone paracetamol geven.
Al ben ik wel grote tegenstander van een paracetamol zo innemen. Die gaan we dus toch eerst oplossen in water, lekker of niet. Schijnt nl erg slecht voor je maag te zijn om hem onopgelost in te slikken. Maar goed datis een andere discussie.
Bedankt voor jullie reacties in elk geval!
Welterusten Merla

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2009 om 23:19

Merla

Paracetamol is vrijwel onschadelijk voor je maag, als één van de weinige pijnstillers. Het is echt een topmiddel, het werkt goed, snel en je krijgt er geen maagklachten van. En geloof me: ik kan het weten.
In de zetpillen is de werkzaamheid verminderd, veel meer zal er niet mee aan de hand zijn.

Sterkte!

Tirza

amk

amk

11-01-2009 om 10:07

Nooit te oud

je bent nooit te oud voor een zetpil. In het ziekenhuis worden ze ook aan doodgewone volwassenen toegediend.
Of je mag het zelf doen.

Je bent ook nooit te oud voor een bepaalde dosering. Het gaat om het gewicht, je hebt een bepaalde dosering per kilo lichaamsgewicht nodig. Minder is nooit een probleem, als je er gevoelig voor bent. Te veel wel.
De doseringen op thuiszorg-verpakkingen zijn aan de voorzichtige kant, voor het geval mensen op eigen houtje meer gaan geven.
En zo onschadelijk hoeft paracetamol niet te zijn. Ik moet afvoerd worden naar het ziekenhuis vanwege een allergische reactie er op. Maar ik ben echt een uitzondering. Het is wel idd de minst schadelijke pijnstiller voor de maag.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

11-01-2009 om 14:44

Ik gebruik zelf

ook zetpillen paracetamol (de 1000mg variant). Vaak omdat ik bij hoofdpijn zo misselijk ben dat ik geen gewone pil naar binnen kan krijgen, maar soms ook omdat ik het gewoon makkelijker vind en niet zo vies... Je zou ziek worden van de smaak van die paracetamol, bleh... Kindertjes krijgen in principe de kauwtabletten, daar hebben ze geen bezwaar tegen, en als ze heel ziek zijn en niet willen eten: ook een zetpil hoor!!

Minet

Minet

11-01-2009 om 17:53

Zetpillen zijn altijd handig

Zeker als je flink ziek bent en alles eruitspuugt wat erin gaan, ook medicatie dus.
Hier hebben we dus altijd paracetamolzetpillen in huis, inmiddels nog maar in 1 dosering omdat de kinderen inmiddels langer zijn dan hun moeder
Groetjes, Minet

Merla

Merla

11-01-2009 om 18:12

Gebruik ze nooit

Ik gebruik ze eigenlijk nooit die zetpillen. Vandaar ook dat ze 14 maanden over de datum waren. Onze kinderen zijn gelukkig niet vaak ziek. De oudsten slikken allemaal gewone paracetamol als ze dat nodig hebben. En ook jongste zou ik rustig een halve paracetamol kunnen geven, maar gisteravond was hij wel heel erg zielig en had erg veel last van zijn keel. Ik wilde hem zo'n vieze paracetamol dan ook liever maar niet aandoen. Overigens gebruikt hij elke dag ook andere medicatie die hij zonder problemen in pilvorm naar binnenwerkt.
't Mannetje was vandaag weer behoorlijk te spreken, maar nu het avond wordt ligt hij weer stilletjes met een roodgloeiend koppie op de bank.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-01-2009 om 19:39

Paracetamol

Ik heb van die kinderkauwtabletten paracetamol voor mijn zoontje van zeven; heb ik ze even niet voorradig krijgt hij gewoon een halfje van een "volwassene-tablet". Zetpillen geef ik al jaren niet meer. En tja, de meeste medicijnen smaken nu eenmaal niet zo lekker en ik vind dat een kind daar ook maar gewoon aan moet wennen.

Over de datum geen probleem

Als je paracetamol over de datum is, geeft dat geen probleem. Hooguit is de werking iets verminderd. Die zetpil geven is dus geen probleem. Zou wel maandag nieuwe pillen kopen omdat de werking daarvan wat sterker is.
Beterschap!

Siroop

Er is overigens ook siroop met paracetamol in de handel. Ik heb een drupje geproefd en vind het gruwelijk (mierzoet), maar mijn peuter krijgt het prima weg. Voor hem ideaal, want een zetpil betekent tegenwoordig vechten; gewone paracetamol verpulveren heb ik trouwens nog niet geprobeerd.

Groeten,

Temet

Eke

Eke

13-01-2009 om 17:13

Sinaspril?

dat heb ik in huis, ik dacht dat daar ook paracetamol in zat? De siroop vinden mijn peuter en kleuter te vies.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.