Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2010 om 00:18

Spontane blauwe plekken

Mijn dochter heeft last van spontane blauwe plekken en als ik daarop google kom ik vitamine B12 tekort tegen. Ze eet lang niet altijd thuis, maar geeft wel aan dat ze redelijk gezond eten binnenkrijgt bij de mensen waar ze eet. Als het even kan eet ze geen vlees. Na nog meer googlen krijg ik het gevoel dat ze door geen vlees te eten vitamine tekort heeft gekregen, of zou dat al te simpel gedacht zijn?
Mijn vraag: wie heeft dit ook gehad, of kent iemand die dit gehad heeft en hoe ging dat verder? Ik zie namelijk dat er gesproken wordt over een injectiekuur en dat lijkt me geen pretje.
Ze moet er overigens nog mee naar de dokter, dus een officiële diagnose heb ik uiteraard nog niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik en dochter

Nou ik weet niet hoor kaaskopje. Want ik en oudste hebben dat ook....dat wil zeggen, wij zitten ook altijd vol met baluwe plekken van onbekende herkomst....Soms weet ik ook wel waar ze van komen...Maar dan ook zijn het 'botsingen' geweest die amper een naam mogen hebben en die ik amper heb opgemerkt omdat het vrij zachte botsingen waren (berucht voorbeeltje, je stoten aan de deurklink omdat je de armen vol hebt met boodschappen en de deur niet goed open hebt geduwd..)
Ga met mij een dagje naar een pretpark en kom me de volgende dag 's in bikine bewonderen...Dan ben ik zo'n beetje blauw bestippelt. Oudste heeft dit ook en mijn vader en broer ook. Wij hebben er nog nooit over gedacht om te googelen wat dit zou kunnen zijn...En volgens mij 'is' het ook gewoon niks. Wij hebben allemaal een nogal 'witte'huid. Superblond haar, baluwe ogen, je kent het vast wel.Wij worden nooit bruin, niet van de zonnebank en niet van de zon, onze aderen schijnen ook door de huid heen.Mijn vader was rossig en wij dus blond. Dáár wijt ik het aan. Wel merk ik dat het naarmate je ouder wordt erger wordt. Maar misschien is dat wel omdat je niet meer zo 'strak' in 't vel zit? Dus dochter heeft het minder dan ik. Maar ik herinner me zelf ook wel dat ik het vroeger ook minder erg had. Ik heb nu een gigantische blauwe plek op mijn knie...zo groot als een voetbalafdruk...zag ik gisteren toen ik ging plassen..géén idee waar ik dat nu weer heb opgelopen..en ik voel er ook amper wat van.Hij is nu nog blauwig,maar zal morgen ofzo verkleuren in bruin, dan is het helemaal charmant.
Ik heb er ook nog nooit hinder van gehad. Ik voel ze amper. In ieder geval kun je er oud mee worden...mijn vader is al 76...en nog springlevend en in goede conditie....Hij werkt nog, rijd auto,fietst,sport etc. Niet bepaald een krom getrokken oud mannetje dus...
groeten albana

Puck

Puck

01-06-2010 om 08:23

Hoeft niets te zijn

Hier ook een moeder en dochter waar je maar naar hoeft te wijzen om blauwe plekken te krijgen. Bij mij is wel bloed geprikt om te onderzoeken of het iets zou kunnen zijn (omdat de klachten ook nog eens verergerde toen ik een bepaald medicijn moest gebruiken) maar het bleek niets te zijn. Kennelijk gewoon een beetje zwakke aders en dun bloed ofzo. Maar als je je zorgen maakt dan zou ik het gewoon een keer overleggen met de huisarts en is het idd vit-B tekort dan kan daar wat aan gedaan worden. Maar eigenlijk verwacht je bij een vitaminetekort ook andere klachten zoals vermoeidheid en lusteloosheid.

Kari1

Kari1

01-06-2010 om 08:36

Meestal

is er niets aan de hand zoals albana en Puck al beschrijven. Er zijn mensen die al een plek krijgen als je naar ze wijst.
Als je het niet vertrouwt: naar de HA om een bloedstollingstoornis, bloedplaatjesstoornis, vitamine perikelen e.a. uit te sluiten.
Bij een vit. B12 tekort door slecht eten is de remedie niet een injectiekuur maar beter eten. Bij een vit.B12 tekort door interne oorzaken is er ook geen sprake van een injectie'kuur' van maar levenslange vit.B12 toediening, kan per injectie maar kan ook per pil.
Kari

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-06-2010 om 09:23

Blauwe plekken

Hier hetzelfde verhaal als Albana. Altijd blauwe plekken maar geen vitamine tekort oid, gewoon een dunne huid waar de bloedvaatjes ook direct onder het oppervlak liggen. Infuusje prikken en ik loop 2 weken lang met een bont en blauwe plek... Wel even naar de ha en op verschillende zaken laten prikken waaronder vit. B12 en bloedstolling maar als daar niets uitkomt is er niets aan te doen.

En nog eentje

Goh, nog meer Dalmatiërs op dit forum! Mijn combinatie van snel blauw worden en slechte motoriek leidt tot een vlekkerig bestaan, za'k maar zeggen. En inderdaad: soms enorme plekken waarvan ik werkelijk niet meer weet hoe ik eraan gekomen ben.

Ik ben trouwens ook een enorme bleekscheet, net als Albana.

Groeten,

Temet

Yta Chalne

Yta Chalne

01-06-2010 om 09:39

En mocht het zo zijn...

...die injecties etellen echt niets voor. Dus dat is ook al niks om je druk over te maken.

Vera*

Vera*

01-06-2010 om 09:43

Hihi

Ik vraag dan altijd aan mijn man waarom hij me weer geknepen heeft .

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2010 om 11:26

Bloedplaatjes

Kaaskopje:
"Mijn dochter heeft last van spontane blauwe plekken en als ik daarop google kom ik vitamine B12 tekort tegen."
B12 tekort is niet bepaald door meest voordehandliggende verklaring van blauwe plekken; zeker niet als er geen andere klachten zijn.

Het beste is idd; naar de huisarts, bloedbeeld (mn aantal bloedplaatjes) meten, en wat ander bloedonderzoek.

ishtar

ishtar

01-06-2010 om 12:10

T schijnt vrij algemeen te zijn

ik heb het ook. Soms weet ik inderdaad dat ik me gestoten heb, soms heb ik ook geen idee waar die plek nou weer vandaan komt. Net als Vera geef ik dan mijn man de schuld
o ja, ook niet bruinende (wel verbrandende) en gevoelige erg lichte huid.
Is jouw dochter ook zo licht van huidskleur, Kaaskopje?

Mannen!

Hahaha, ik geef mijn man ook altijd de 'schuld', niet dat knijpt...maar mijn man is een onrustige slaper, veel draaien en mieren enzo. Dat noemen wij 'spoken' en als ik weer eens 'vol' zit zeg ik dan man weer aan het spoken was vannacht...(botserdebots).
Overigens ik verklaar die samenhang tussen erg blanke huid en die vele bauwe plekken gewoon: "geen enkele kleur, dus zie je het eerder' Zoiets..
is toch logisch of niet?
gr. albana

Christine

Christine

01-06-2010 om 14:14

Bloedplaatjes

Als ik spontaan blauwe plekken krijg, die ik niet kan toeschrijven aan een botsing of stoeipartij, gaan bij mij altijd alarmbellen rinkelen.
Zo'n twintig jaar geleden had ik diezelfde symptomen en ik bleek toen antistoffen te maken tegen mijn bloedplaatjes (zie: http://www.hematologienederland.nl/itp), waardoor mijn bloed niet of nauwelijks meer stolde.
Ik zou dus sowieso eens bij de ha langsgaan om bloed te laten prikken.

Hillary

Hillary

01-06-2010 om 23:25

Alarmbellen

Hier ook gelijk alarmbellen bij blauwe plekken met onbekende afkomst. Bij huisarts trouwens ook heb ik gemekt. Heb zelf als kind een stollingsstoornis gehad. Daarnaast komt ook aan mans kant een stollingsziekte voor, dus misschien dat ik daarom een beetje overdreven reageer. Laatst had opeens zoon een flinke blauwe plek op zijn arm en hij wist van niks. Ik heb er zelfs dezelfde avond de huisartsenpost nog voor gebeld. Die namen het heel serieus. Ik moest de plek markeren en in de gaten blijven houden of hij groter werd, ook moest ik hem uitkleden en zijn hele lichaam controleren. Ik kreeg ook gelijk de vraag of stollingsziekten in de familie voorkwamen en daar moest ik dus ja op antwoorden. Ze belden me zelf nog terug om te vragen hoe het was en ik moest 's avonds laat voor we zelf naar bed gingen nogmaals naar de afgetekende plek kijken. En ik moest beslist de volgende ochtend dag naar mijn eigen huisarts. Die was weer wat laconieker, maar zei wel dat bij dit soort meldingen gelijk wordt gekeken naar stollingsziekten. Gezamenlijk kwamen we tot de conclusie dat het nog het meest weg had van een insectenbeet, dus niks mee gedaan. Hij trok ook vanzelf weer weg en er kwamen geen nieuwe meer bij.

Dropke

Dropke

02-06-2010 om 00:28

B12

Bij een tekort aan vit b12 krijg je veel meer klachten dan blauwe plekken. Ja het is er wel een van, maar je krijgt verder ook allerlei ms-achtige verschijnselen. Tintelingen in ledematen, uitval zelfs, duizeligheid enz. Vitamine b12 tekort ontstaat ook niet, omdat je te weinig vitamientjes eet of drinkt. Je lichaam is dan niet in staat om het op te nemen. Met een bloedonderzoek is het te zien. Mocht het wel zo zijn dan wordt er om de zoveel dagen een injectie gegeven met vit b12 en verdwijnen de meeste klachten. Pas bij langdurig tekort kunnen de klachten blijvend zijn. Vaak doof gevoel tintelingen enz,

sterkte gr Dropke

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2010 om 01:00

Bedankt

Ze heeft pijn in haar benen en rechterarm en de blauwe plekken zitten deels op plaatsen waar je niet makkelijk tegen stoot.
Het is moeilijk om voor een ander, zelfs als het mijn dochter is, te bepalen wat normaal is en wat niet. Laat ik maar gewoon doorgeven wat ze zelf opnoemt. Ze vindt zichzelf meer moe dan normaal, bij een beetje inspanning met haar arm gaat het zeer doen, aan de binnenkant van haar dij voelt het onplezierig. Ik krijg de indruk dat aanraking van haar huid pijnlijk aanvoelt.
Ik heb zelf veel ´huidpijn´ gehad toen het gesukkel met mijn pols begon. Huidpijn kan dus ook een symptoom zijn van iets anders denk ik dus.
Ik ga morgen de dokter voor haar bellen is nu de afspraak. Soms vindt deze stoere 19-jarige hulp van mij nog wel fijn
Bedankt overigens ook voor de uitleg dat vitamine B12 tekort niet door gebrek aan vitamine komt.

Tinus_p

Tinus_p

02-06-2010 om 12:01

Kan

Kaaskopje:
"Ze vindt zichzelf meer moe dan normaal, bij een beetje inspanning met haar arm gaat het zeer doen, aan de binnenkant van haar dij voelt het onplezierig. Ik krijg de indruk dat aanraking van haar huid pijnlijk aanvoelt."
Dat kan door een B12 tekort komen, maar ook door een hoop andere dingen. De simpelste oplossing is: naar de huisarts, en testen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2010 om 22:05

Gegaan

Er is inderdaad bloed afgenomen in het ziekenhuis en nu is het wachten op de uitslag.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2010 om 11:55

Uitslag

Er is niets in haar bloed gevonden. Wat de oorzaak dan wel is weet de HA niet.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-06-2010 om 13:31

Fijn

Niks gevonden is in elk geval goed nieuws. Scheelt een hoop zorgen!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2010 om 21:47

Dat is zo

Lys Lionne

Lys Lionne

06-06-2010 om 22:59

Meer klachten?

Fijn dat er vooralsnog niets uit het bloedonderzoek gekomen is! Heeft ze alleen maar klachten als snel blauwe plekken, of heeft ze ook weleens bloedneuzen, regelmatig (flink) bloedend tandvlees bij normaal poetsen en lange, heftige menstruaties Kaaskopje?

Tinus_p

Tinus_p

07-06-2010 om 09:27

Ja maar

kaaskopje:
'Er is niets in haar bloed gevonden."
Wat is er allemaal getest?

Puck

Puck

07-06-2010 om 12:16

Tinus

Als iemand met de duidelijke klacht komt van spontane blauwe plekken dan zal de huisarts toch de goede dingen wel aanvragen in het bloedonderzoek. Of zijn er addertjes onder het gras die de gemiddelde huisarts niet ziet en jij wel?

Tinus_p

Tinus_p

07-06-2010 om 14:50

Puck

Addertjes niet, maar ik heb wat recente penny-wise pound-foolish ervaringen -waarbij de huisarts in eerste instantie wel erg weinig aanvroeg, en vene later dus alles nog eens werd overgedaan.

In dit geval; zijn die blodplaatjes ook daadwerkelijk _gemeten_?

Puck

Puck

07-06-2010 om 15:05

Ok tinus

Ik vroeg het omdat er bij mij ook geen oorzaak is gevonden en benieuwd was of ze wat over het hoofd zouden hebben kunnen zien. Maar bij mij was het onderzoek uitermate uitgebreid aangevraagd. Zeker ook bloedplaatjes, stollingsfactoren, allerhande vitamines, mineralen, algeheel bloedbeeld en nog wel meer. Dan is de kans dus klein dat ze iets over het hoofd hebben gezien en blijf ik gewoon Puckman de schuld geven

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.