Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sporten zonder voorste kruisband?

Mijn zoon van net 14 heeft in april een nieuwe kruisband gekregen het revalidatie process ging erg snel en goed.Dokter van Raaij martini ziekenhuis groningen,was na 7 maanden zo tevreden dat hij voorzichtig alles weer mocht gaan doen (zelfs motor en fietscrossen) nou hij was dus aan het fietsen met knie beschermers aan sprong over een bultje en is gevallen met zijn knie overstrekt.....

De dokter snapt er niks van want alles was weer zo goed in zijn knie en nu was het zo'n puinhoop van binnen.
Met als gevolg dat hij dinsdag weer geopereerd is 3e x in 1,5 jaar tijd en dat zijn nieuwe kruisband verwijderd is en zijn buiten meniscus ook omdat die ook stuk was.Nu is mijn vraag wie heeft er ervaring met sporten zonder voorste kruisband misschien met een brace om ofzo??? Hij ziet het nu niet zitten om weer het traject in te gaan van opereren en revalideren omdat dat al met al weer een jaar minstens gaat duren.
Dus wie heeft er ervaring op dit gebied jullie verhalen willen we graag horen.

groeten van een verdrietige moeder en een heel verdrietige puber

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

20-12-2008 om 09:52

Sterkte!

Sorry, ik heb helemaal geen advies voor jullie, maar leef wel zo met jullie mee! Mijn puber was ook zo verdrietig toen hij hoorde dat hij door een blessure 1 jaar niet mocht sporten en het heeft er ook zo ingehakt bij hem.

Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat je van anderen wel advies zult krijgen.

branca2

branca2

20-12-2008 om 10:12 Topicstarter

Dank je

ja is moeilijk voor die pubers he!
die van mij is dus al 1 jaar en 7 maanden uit geschakeld.Eerst een gebroken bovenarm waar hij een zware operatie voor moest ondergaan en toen 2 maanden later die kruisband erover heen en nu dit weer bah!

Is het met jou puber nu helemaal goed??

Klaartje

Klaartje

20-12-2008 om 16:48

Hier ging het niet

Onze zoon heeft ook een nieuwe kruisband gekregen. Inmiddels bijna 3 jaar geleden. Voor de operatie is geprobeerd om met fysio de spieren om de knie te versterken en dus zo te sporten. Bij hem lukte dat niet. Zelfs bij gewoon lopen ging hij vaak door zijn knie en moest dus toch laten opereren.
Sterkt, het is wat zo'n puber die stil moet zitten (
Klaartje

branca2

branca2

20-12-2008 om 18:07 Topicstarter

O bah

klaartje ik hoop dat hij het wel voor elkaar krijgt hij heeft al ruim een jaar fysio voor de operatie en in de revalidatie na de operatie ging ook heel goed 7 maanden en hij mocht alles weer doen nou ja mischien iets te snel wat nu is alles weer afgeknapt.Ben blij dat jou zoon wel goed genezen is wat voor sport doet hij??? die van mij motorcross en fietscross

Jesse_1

Jesse_1

21-12-2008 om 23:23

Zonder kruisband

Ik ben zelf even kwijt welke ik ook alweer verloren ben (verdenking was eerst de ene, maar bleek toch de andere) en ik leef al járen (i.e. een stuk of 14) zonder. Alleen bij extreme belasting zonder opvang merk ik het (heel plotseling, verder vergeet ik het).
Mijn collega had ook een kapotte kruisband, is daar succesvol aan geopereerd, maar heeft nu het laatste jaar weer zoveel last dat hij eigenlijk wéér geopereerd zou moeten worden.
Dus als je het mij vraagt: ik kan ook wel zonder. Ik sport niet intensief op mijn knieën, maar overweeg nog wel steeds skieën met een brace.
Sterkte! Jesse

mar

mar

22-12-2008 om 11:20

Kan

Sporten zonder voorste kruisband kan, maar daar gaat vaak wel een lang traject aan oefeningen vooraf. De stabiliteit die je knie mist, moet nu opgevangen worden door je spieren. En dat zal nooit helemaal lukken.
Ik ken eigenlijk geen mensen die op hoog niveau sporten zonder voorste kruisband.
Een optie zou kunnen zijn om de zwaar belastende sporten te vermijden of om een brace te gebruiken. Motorcross lijkt mij behoorlijk belastend voor je knieën, dus zal niet zo 1,2,3 gaan.
Ik zou eens langs een sportarts gaan voor advies. Daar kun je heen zonder verwijzing en afhankelijk van de ziektekostenverzekering krijg je de kosten terug. Zij nemen de tijd voor je en komen met een goed advies.

Klaartje

Klaartje

22-12-2008 om 13:24

Branca2

Mijn zoon voetbalt. Omdat hij ook slechte enkels heeft overweegt hij om volgend seizoen te stoppen. Hij is net weer een tijd geblesseerd geweest met zwaar gekneusde enkelbanden. Dat maakt het ook niet leuker natuurlijk. Maar echt de beslissing nemen valt ok niet mee natuurlijk.
Klaartje

branca2

branca2

22-12-2008 om 22:30 Topicstarter

Bedankt

voor jullie reaktie's heb net ook uitgebreid gesproken met de fysio van mijn zoon die belde om te vragen hoe het in het ziekenhuis was gegaan.Die gaf ook het advies om erg hard te blijven werken aan zijn spieren en ook voor motorcross een brace te gebruiken straks.
Hij gelooft dat mijn zoon het qua discipline en doorzettingsvermogen wel kan redden als de knie nou ook nog een beetje meewerkt hoop ik dat het goed komt.

dames bedankt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.