Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

12-10-2008 om 19:43

Spuit zetten in ontstoken gewricht?

Naar aanleiding van een draadje hierboven vraag ik me af of er mensen ervaring hebben met "een spuit zetten" in een ontstoken gewricht. Kan dat een ontsteking stopzetten? Of is het echt maar een tijdelijk lapmiddel?
Ik begin namelijk goed de smoor in te krijgen over 1 reumatische ontsteking aan mijn hand, die niet goed op de medicijnen reageert....last met typen, krachtverlies en straks een dikke vergroeiing als het tegenzit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, mijn moeder

Een jaar of 5 geleden voor het eerst, kreeg mijn moeder (toen 50) ook een spuit in een onstoken gewricht in haar heup. Vervolgens heeft ze er een paar jaar geen last van gehad maar een jaar of 2 terug kwamen de klachten terug. Weer een spuit gehad en tot nu toe gaat het goed... Dus echt permanent was het niet, maar toch een paar jaar redelijk pijnvrij geweest.

mama-van-louiza

mama-van-louiza

13-10-2008 om 08:30

Is geen permanente oplossing

Hoi Guinevere, ik heb reumatoide artritis en heb al in verschillende gewrichten, vooral mijn schouders, spuiten gekregen. Het helpt tijdelijk. Dat kan heel fijn zijn, hoor, het is alleen geen permanente oplossing. Wat vervelend van je hand. Welke medicijnen heb je als ik vragen mag?
Groetjes
Marieke

Puck2

Puck2

13-10-2008 om 10:22

Acuut vs chronisch

Voor een acute ontsteking (bijv. slijmbeursontsteking) kan een injectie met corticosteroïden een goede oplossing zijn waardoor je van de klachten afkomt en ook af blijft. Voor chronische ontstekingen kan het wel verlichting geven, maar echt blijvend genezen doet het vaak dan niet meer. En het is niet gezond om vaak van die spuiten te laten zetten.

Guinevere

Guinevere

13-10-2008 om 11:06

MVL, ook gij? Tjonge, dat wist ik niet, en dan ook nog in die "grote" gewrichten...

Ik heb Meloxicam en MTX (methotrexaat oid), eerste is een NSAID en het 2e een langzaamwerkend reumamiddel. Maar het doet geen bal aan de ontsteking aan mijn hand (wel aan andere ontstekingen trouwens). Vandaar dat ik nu aan heftige behandeling begin te denken.

Waarom kun je eigenlijk niet heel vaak zo'n spuit krijgen, vraag ik me af?

miranda

miranda

13-10-2008 om 14:06

Mijn dochtertje

heeft pas geleden die injectie gehad maar bij haar onder narcose! Ze is pas 7 jaar! Zij heeft jeugdreuma! Als ik het goed begrepen heb van de arts helpt het meestal maar tijdelijk en ik geloof dat ze het maar 3 of 4 keer achter elkaar mogen doen omdat het schade aan het gewricht toe kan brengen! Ik moet wel zeggen bij haar hielpen alle medicijnen ook niet voor haar knie en nu is de ontsteking eindelijk weg na ruim een half jaar met een knie als een voetbal te hebben gelopen! Ze gebruikt enbrel en mtx maar dat hielp allemaal niets! Het is zelfs zo dat ze zelf zegt kunnen die prikken ook in mijn vingers mama!!! Zo goed heeft het geholpen, het is nu 7 weken geleden dat ze hem heeft gehad!!!!
Sucses ermee
Groetjes miranda

Ook positief

Ik heb 2x met een tussenpoos van een jaar een ontstekingsremmende injectie in het AC gewricht tussen schouder en sleutelbeen gehad. Beide keren met goed resultaat. Het beste resultaat kreeg ik bij prikken terwijl de orthodpeed een echo maakte. Dan kunnen ze heel erg precies zien waar de stof terecht komt. En geen röntgenstraling!

Guinevere

Guinevere

14-10-2008 om 20:15

Tnx, ik ga bellen

Zo te lezen zijn de ervaringen met de spuiten overwegend positief! Dus ik ga mijn reumatoloog maar eens bellen. Beter een spuit in elk geval dan een vervormd gewricht, elke dag dat het niet ontstoken is helpt daarvoor lijkt mij. Bedankt, gespotenen, voor de reacties.

mama-van-louiza

mama-van-louiza

14-10-2008 om 20:46

Ja, echo!

ElvO heeft gelijk, bij mij ging het ook met een echo. En wat Puck2 zegt klopt van a tot z, het gaat om het soort ontsteking. Guinevere, ik heb veel ervaring met MTX en NSAIDs (ik heb Naproxen, is volgens mij hetzelfde onder een ander naampje). Ze helpen inderdaad niet overal en altijd. Wat wel heel veel verlichting geeft bij handproblemen is een polsbrace. Die beschermt je hand de hele dag tegen al die kleine stootmomenten en alle stomme bewegingen die je toch maakt. En geef die hand rust als het echt zeer begint te doen!
Groetjes en sterkte
Marieke

Guinevere

Guinevere

14-10-2008 om 21:23

Vinger

Tja, helaas zit het in mijn vinger. Zeg maar daar waar de vinger aan de hand vastzit. Het valt zowat niet te ontzien, ik tape het wel regelmatig in als ik het weer eens dreig te overbelasten. Ik ben er nu dus ook weer mee aan het typen, ik kan het gewoon niet 9-vingerig!
Die echo ga ik onthouden!

Puck2

Puck2

14-10-2008 om 22:00

Echt wel guinevere

Een vinger valt ook echt wel te ontzien. Ik heb vorig jaar iets soortgelijks gehad aan duim en wijsvinger en omdat ik ontzien lastig vond heb ik een polsbrace gekregen die ook de duim beperkte. En omdat je dat ding om hebt ontzie je de hele hand toch. 6 weken dragen was voor mij voldoende om de klachten op een niveau terug te brengen dat ik weer normaal kon functioneren. Volleyballen zit er nu na een jaar nog steeds niet in, maar ik ben al lang blij dat ik gewone dingen weer kan doen zonder klachten.

Guinevere

Guinevere

15-10-2008 om 09:48

Maarmaarmaar.....

Maarmaarmaar hoe kan ik dan OO-en en computeren op het werk met zo'n dinges? Of moet ik daar dan ook 6 weken van afzien?

Puck2

Puck2

15-10-2008 om 10:18

Afkicken

Tja, dat is even afkicken en afzien Guinevere. Inderdaad minderen en accepteren dat het veel langzamer gaat en met veel meer foutjes dan normaal. Ik typ normaal ook met 10-vingers, toen tijdelijk met 1 hand, soort van 2-vingersysteem. 't Was een beetje (beetje veel) behelpen maar het dwingt je wel tot meer rust. Die ellendige brace belemmert je niet alleen in je werkzaamheden waardoor je meer rust krijgt maar werkt ook als geheugensteuntje als je wel wat wilt doen met je arm: het zit namelijk ernstig in de weg. Je moet je hele leven nog met je handen kunnen functioneren, liefst zonder pijn en soms moet je daar dus dingen voor veranderen of tijdelijk van afzien. Ik herken je reactie, heb er ook veel te lang mee doorgelopen maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik verstandig ben geweest en toch een brace heb aangeschaft.

Guinevere

Guinevere

20-10-2008 om 21:32

Als de nood het hoogst is.....

Haha, als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Kennelijk heeft mijn medicatie (mtx) besloten om aan te slaan, vermoedelijk naar aanleiding van dit draadje. En dat na 8 maanden slikken! Eergisteren was het nog helemaal dik en kon je een ei bakken op het gewricht. En vandaag....geslonken en bijna niet meer rood en warm! Overigens bescherm ik het hand-vingergewricht nu door de aangedane vinger vast te tapen aan de vinger ernaast. Daar kan ik gelukkig écht niet meer mee typen, maar wél de hand en andere vingers gebruiken. Ik hoop dat het gewricht nu eindelijk gaat genezen, anders vraag ik alsnog die spuit.
Tnx allen, voor de reacties!

Petra-

Petra-

21-10-2008 om 16:03

Guinevere

wat fijn dat de MTX nu wel aanslaat, je zou nog kunnen overwegen om de MTX te gaan spuiten, dit heeft bij onze dochter een veel beter effect dan het slikken van de pillen. Hoeveel mg slik jij?

Guinevere

Guinevere

21-10-2008 om 19:53

Mtx

Ik krijg 10 mg, 1 keer per week, Petra. Goh, ik wist niet dat je dat ook kan spuiten, doen jullie dat zelf?
Ben inderdaad reuze blij dat het aanslaat, want al mijn peesontstekingen (voeten, knieën, armen) zijn opeens ook een stuk minder!

Petra-

Petra-

21-10-2008 om 20:39

Guinevere

Onze dochter krijgt een injectie van 15mg per week. Deze dosering is dus in ieder geval een stuk hoger. Zij is pas 9 jaar en weegt 33 kilo....

Het zou dus kunnen dat bij jou de dosering nog aangepast moet worden of toch inderdaad overstappen op de injecties.

Ja ik prik mijn dochter zelf, elke week in haar bovenbeen. De bijwerkingen zijn veel minder en de werking is effectiever! Naast de MTX slikt zij ook nog twee keer per dag diclofenac. Helaas hebben we ondanks de goede werking van de medicijnen ups en downs en toch aanpassingen in het 'normale' leven. Gebruik van braces om beide polsen en het gebruik van een laptop. Ook een absoluut springverbod en geen lange ren-, loop- en fiets afstanden.
slik je wel ook foliumzuur tegen de schadelijke effecten van de MTX?
Sterkte, en ik hoop dat het de goede kant blijft opgaan!

Guinevere

Guinevere

21-10-2008 om 21:14

Jawel hoor

Ja, ik mag ook een paar keer per week 5 mg foliumzuur nemen.
Goh, als ik dat lees van de jonge meisjes met forse reuma (Petra- en Miranda's dochters) heb ik nog geluk dat ik pas als volwassene deze klachten heb gekregen. Sterkte voor die meiden gewenst, en ik hoop dat ze eroverheen groeien.

Brenda

Brenda

22-10-2008 om 12:51

Petra (beetje ot)

Ik spuit ook al 2 jaar mtx, nu 10 mg per week (is al het dubbele geweest).
Maar de hoeveelheid is toch niet afhankelijk van je gewicht ? Mijn reumatologe bepaalt (nu 2 x per jaar) aan de hand van de onderzoeken, bloed en hoe ik mij voel (veel/weinig ontstekingen) de sterkte van de mtx.

Petra-

Petra-

22-10-2008 om 13:41

Brenda

Wat ik heb begrepen is dat het, in ieder geval bij kinderen, wel samenhangt met het gewicht. Maar dit zal dan te maken hebben met de lever en nierfunctie. Deze moeten de medicijnen natuurlijk wel kunnen blijven verwerken. Doordat onze dochter veel was afgevallen zag je aan de bloedwaardes dat haar lijf moeite had met de verwerking van de MTX.

Door het spuiten van de MTX kan je meestal met een lage dosering, in verhouding tot tabletten, toch tot het beste resultaat komen.

Petra-

Petra-

22-10-2008 om 13:45

Guinneverre!

Een paar keer per week? De bedoeling van de foliumzuur is dat je het 2 dagen na de MTX slikt, soms daarbij ook twee dagen voor de MTX.

Guinevere

Guinevere

23-10-2008 om 11:47

Aha

Maar dat hebben ze me niet verteld Petra! Ga ik doen! Dus dat wordt dan dinsdag en zaterdag een portie foliumzuur.

Petra-

Petra-

23-10-2008 om 15:16

Guinneverre

Misschien moet je ook eens om duidelijkheid vragen, erg slordig dat je niet zo goed geïnformeerd bent...

Sterkte!

Foliumzuur

Om de verwarring over het extra foliumzuur nog groter te maken: mijn reumatologe zegt 2x per week, 1 en 4 dagen na het slikken van de MTX. Wellicht toch even navragen!

groetjes,
Sanora

Petra-

Petra-

23-10-2008 om 20:44

Zo zie je maar

wat een verschillende voorschriften, hier spuiten wij op dinsdagavond en geven dan op donderdagochtend de foliumzuur.

Ik sluit me aan bij Sanora, op naar de arts en navragen wat te doen!

Guinevere

Guinevere

23-10-2008 om 21:58

Dit gevonden

"Het is gebruikelijk om naast methotrexaat ook altijd foliumzuur tabletten in te nemen. Foliumzuur is een vitamine, dat de bijwerkingen van methotrexaat kan verminderen. Onder gebruik van methotrexaat kan een tekort aan foliumzuur in het lichaam ontstaan, met de foliumzuur tabletten kan dit weer worden aangevuld.

Foliumzuur tabletten zijn beschikbaar als 0.5 mg en als 5 mg tabletten. Als u tabletjes van 0.5 mg hebt gekregen moet u elke dag behalve op de dag dat u de MTX slikt 2 tabletjes innemen (= 1 mg per dag). Heeft u tabletten van 5 mg gekregen dan neemt u 1 tablet per week in, innemen 24 uur na de MTX. Foliumzuur heeft geen bijwerkingen."
En dit:"Wat doet foliumzuur, waarom wordt dat met MTX tegelijkertijd gegeven? Foliumzuur vermindert de kans op bijwerkingen van MTX. Omdat het echter ook de effectiviteit van MTX kan verminderen wordt geadviseerd om MTX en Foliumzuur niet op dezelfde dag in te nemen. "

Hmmm, dat was het enige dat ze me hadden verteld, niet op dezelfde dag innemen....

Petra-

Petra-

23-10-2008 om 22:45

Guinevere

waarschijnlijk zullen deverschillende reumatologen er ook een andere visie op na houden. Maar goed, zo zie je maar waar het OOL forum al niet goed voor is. Gewoon even goed navraen bij je reumatoloog!

Guinevere

Bij mij was het de apotheek die mijn voorschrift meegaf, uiteindelijk zijn zij degene met het meeste verstand ervan (zeggen ze zelf tenminsten .

groetjes,
Sanora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.