Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

11-11-2009 om 09:09

Steenpuistjes/mexicaanse griep

Zoon heeft 4/5 puistjes op zijn bil/overgang dij met gele kopjes erop. Een ervan is een beetje dikker, wat ontstoken en kapot gegaan.Hij heeft er geen last van; de ene ontstoken is natuurlijk iets gevoelig.
Nu heb ik twee brandende vragen waarmee ik niet direct naar de huisarts wil rennen:
-Zijn dit steenpuisten; kleintjes, of kan het ook wat anders zijn?
- Als hij de (mexicaanse) griep krijgt kan de combinatie met de stafylokok van de steenpuist dan een probleem geven, gevaarlijk worden?
-Zo ja, moet of kan ik daar wat mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

11-11-2009 om 09:15

Klinkt als krentenbaard

Dit is wel iets waar je snel even mee naar de huisarts moet gaan hoor Koentje. Wat jij beschrijft klinkt namelijk heel erg als impetigo oftewel krentenbaard. Als je googelt op afbeeldingen dan zie je vast wel herkenning. Het is een hartstikke besmettelijke bacteriële infectie die zich heel snel kan verspreiden. De huisarts schrijft dan meestal fucidin voor, een antibioticumzalfje. Is het erg uitgebreid dan is soms een orale a.b.-kuur nodig. Totdat je bij de huisarts geweest bent kun je de plekjes een paar keer per dag ontsmetten met bethadine.

koentje

koentje

11-11-2009 om 09:21

Nahhhhhhhhh

krentenbaard zit toch niet op je bil???
Ik heb echt wel krentenbaard gezien (heeft hij ook gehad) maar dat ziet er echt anders uit. De puisten zijn een paar millimetertjes groot en zitten met een flinke aantal centimeters van elkaar af. De huid is volkomen droog eromheen.
Ik zal er even op googlen maar ik denk niet dat dat het is, puck2, maar bedankt

marie

marie

11-11-2009 om 10:23

Krentenbaard kan overal

Hallo
Krentenbaard is niets anders dan een ontsteking van de huid. En aangezien je daar heel veel van hebt, kan krentenbaard dus overal zitten - ook op de billen!
Krentenbaard begint meestal met het (met vieze nagels) openkrabben van een plekje, zoals bijvoorbeeld een muggenbult.
Dus gewoon even bij de huisarts langs.
sterkte

Puck2

Puck2

11-11-2009 om 11:37

Precies marie

Van de 4 keer dat er hier in het huishouden krentenbaard is geweest heeft het maar 1 keer in het gezicht gezeten. Het kan gewoon overal beginnen en pussende gele kopjes zijn een eerste teken. En de ene keer kan het zich ook anders manifesteren dan de andere keer dus dat het er de vorige keer anders uitzag wil niet alles zeggen. De laatste keer had kindlief oogontsteking. Pas toen ik de medicijnen bekeek viel het kwartje. De medicijnen bevatte fucidinezuur en toen snapte ik ook waar de oogontsteking door was gekomen: ze had al een week een geinfecteerd plekje op de buik, was dus ook krentenbaard, ook in een vorm die ik nog niet eerder had gezien en dus ook niet als zodanig herkend had.

koentje

koentje

11-11-2009 om 11:53

Ja...

maar de gele kopjes zitten er al minstens een week en de huid is verder rustig.

Is er hier ook nog iemand die iets zinnigs wil zeggen over de combinatie mexicanse griep met andere dingen?

Puck2

Puck2

11-11-2009 om 14:54

Koentje

lees hierboven even een posting van IngridT in het draadje ontstoken neusvleugel....

koentje

koentje

11-11-2009 om 20:35

Puck 2,

ja gelezen... en? Bedoel je te zeggen dat ik ermee naar de ha moet gaan?

Puck2

Puck2

11-11-2009 om 20:47

Nou koentje

Het lijkt me op zijn minst iets om wel even in de gaten te houden en bij twijfel toch aan de bel te trekken. Ik weet niet wat voor huisarts jij hebt, maar de mijne heeft liever dat ik 5 keer voor niets kom dan 1x echt te laat.

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2009 om 22:33

Hét ultieme kenmerk van krentenbaard

Ongeacht de rustigheid of roodheid of pukkeligheid: een honinggeel beslag. Dát is het kenmerk van krentenbaard. Als er dus vocht uit een blaasje, pukkeltje, puistje of plekje komt en dat is honinggeel - dan heb je prijs.

Tirza

Hoi

hoi koentje,
als er vragen zijn over de mex.griep in combi met vanalles kan ik je echt alleen maar adviseren je huisarts te bellen.
huidaandoeningen zijn zowieso al reden genoeg om even bij de ha langs te gaan en al helemaal als je zelf niet zekr weet wat het is.
ergens snap ik best dat je niet iedere keer voor jan doedel daar wil aanbellen maar kom ze kunnen ook een hoop onrust wegnemen.
en het spijt me dat ik je hierin niet kan helpen maar ja ik ben ook geen huisarts...
en qua mex.griep al helemaal geen ervaringsdeskundige..
in ieder geval hoop ik dat je gauw weet wat je wil weten.
succes

koentje

koentje

12-11-2009 om 20:14

Als dat het ultieme kenmerk is van impetigo

dan heeft hij dat zeker niet. Het ziet er meer uit als gewone (jeugd) puistjes met gele kop waarvan eentje ontstoken. Er zit geen harde schijf onder en alleen de ontstoken is enigzins pijnlijk.
Weet iemand of dit steenpuistjes kunnen zijn?

Minet

Minet

13-11-2009 om 07:52

Geen steenpuist (jes)

Een steenpuist is nl. nooit een steenpuistje.
Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenpuist

Witteroos

Witteroos

16-11-2009 om 14:34

Koentje

Wat jij beschrijft koentje kan volgens mij niets anders zijn dan krentenbaard.
Mijn dochter heeft het heel vaak. en dat kan over al ineens opkomen. Als ze is gevallen en ze heeft een plek aan haar knie ofzo, geneest dat slecht en smeer ik het gelijk in met de zalf die ik nog van de vorige keer in de kast heb liggen. (antiboticazalf) aangezien ze daarvan ook altijd krentenbaard krijgt.
Dus ik zou er wel even mee naar de dokter gaan als ik je was.

Rosa

Rosa

16-11-2009 om 14:46

Vandaag naar huisarts geweest

Koentje,
onze dochter had dezelfde klachten als jouw zoontje.
Bleek ook krentenbaard te zijn. Dus nu idd die fucidinezalf gekregen.
Het leken gewoon wat ontstoken pukkeltjes maar blijkt dus dit te zijn.
succes ermee.

Rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.