Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tonny

tonny

20-04-2009 om 14:39

Sterfgevallen vanwege gebrekkige hygiene

Hier is nog niemand een topic over Zembla gestart - de gebrekkige schoonmaakpraktijken in ziekenhuizen. Ik wist wel dat je in ziekenhuizen risico loopt op bijkomende infecties, maar dat het zo ernstig was - dat valt me enorm tegen.

Zou er overal actie worden ondernomen nu blijkt dat veel schoonmakers slecht opgeleid blijken en de tijd te krap is?

Honderden doden vanwege slecht schoonmaakbeleid - da's toch afschuwelijk. Aan de ene kant hoogwaardige technologische ontwikkelingen, aan de andere kant zeer voor de hand liggende zaken die mis gaan en levens kosten!

Tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tsja

En dan heb je in Nederland nog het geluk dat je genoeg lege bedden hebt en klein genoege zalen dat je geen "hot-bedding" (ene patient eruit, hup volgende erin) krijgt zoals hier in Engeland waar het probleem met MRSA en C. dificile enorm is, ook al wordt het wel beter door harde maatregelen.

Ga het zo even kijken op uitzending gemist.

Mariel

Veel uitgebreider probleem

Zembla pakt het wel heel simpel aan door alleen naar de schoonmakers te kijken. Daar kan je kort over zijn - pay peanuts, get monkeys. Kennelijk worden die mensen niet goed genoeg betaald, of geinstrueerd dat ze hun werk goed doen. Daarnaast zijn ze overduidelijk geen onderdeel van het ziekenhuisteam. Maar andere factoren spelen zeker mee!

Artsen met lange mouwen (witte jassen, overhemden, dassen, horloges) die door troep heen slepen en hun handen niet wassen zijn ook slecht voor de infecties.

Verpleegsters, zoals al aangegeven werd, vergeten ook vaak hun handen te wassen.

Er is te veel geloof in de alcohol gel die in de ziekenhuizen hangt - sommmige bacterien/schimmels overleven dat gewoon.

Bezoek is vaak helemaal vies. Hoe vaak ik niet zie dat mensen in het ziekenhuis na toilet bezoek hun handen niet wassen (en dan heb ik het niet over personeel).

Daarnaast speelt de bouw en inrichting van (operatie)kamers een hele grote rol in het makkelijk schoonhouden. Hoe minder patienten, hoe verder van elkaar, hoe meer aparte kamers, hoe meer gladde oppervlakken zonder hoekjes, hoe beter schoon het wordt en blijft.

Zo ik heb mijn stokpaardje weer eens bereden.

Mariel

PS Ik ben wel weer een illusie armer, dacht dat het "thuis" allemaal veel schoner en beter was.

bibi63

bibi63

20-04-2009 om 21:51

Inderdaad

Uiteraard ben ik ook zeer verbaasd over operatiekamers die vies zijn. Maar wat je zegt: er loopt natuurlijk de hele dag bezoek in en uit de ziekenzalen, die nemen van alles mee. Van verkoudsheidsvirussen tot poep aan de schoenen om maar wat te noemen. Vieze handen die de patient liefdevol aaien. Tja, een ziekenzaal is zeker niet steriel en dat kan ook niet. Maar een operatiekamer?
Groetjes,
Bibi

Dropke

Dropke

20-04-2009 om 23:09

Mrsa

heeft niets met "hot-bedding" zoals jij het noemt te maken. Zoals ik begrepen heb, zijn veel mensen drager van MSRA, maar worden mensen met minder weerstand er ziek van. Vaak zijn dat dus mensen die in het ziekenhuis liggen. Aangezien het erg besmettelijk is, is in no time een hele afdeling besmet.

Hygiene lijkt me wel een groot probleem. Ik zit zelf in de zorg en zie om me heen (bij collega's) dat het lang niet meer zo serieus genomen wordt als toen ik begon met de opleiding. Er wordt je geleerd : Geen sieraden, nagels kort, haren vast enz, maar steeds vaker zie ik hele andere dingen. Daarnaast de dingen waar je idd minder aan kan doen. Bezoek en de hygiene die patienten zelf zouden moeten hebben, zoals handen wassen naar toiletbezoek. Schoonmaakpersoneel wordt erg op bezuinigd. Opleiding is niet nodig, lijkt wel.

Dropke

Jammer

Jammer heh Dropke dat het wel lijkt dat en patienten zelf en medewerkers hygiene niet belangrijk lijken te vinden. Als je dat van mijn opa hoort (zat vroeger in de verpleging) was dat wel anders een tijd geleden.

Hot-bedding draagt wel bij aan MRSA trouwens omdat als er een patient met MRSA in het bed gelegen heeft en er niet voldoende tijd is om de kamer schoon te maken en even te laten rusten de volgende patient die het bed in gaat het zo te pakken heeft.

Je hebt wel gelijk dat een groot gedeelte van de bevolking al MRSA bij zich draagt. In Engeland worden patienten nu alweer een paar jaar er op getest zodra ze het ziekenhuis binnenkomen en behandeld als ze het blijken te hebben.

Mariel

Dropke

Dropke

20-04-2009 om 23:44

Ja mariel

Op die manier draagt het idd wel bij natuurlijk, maar als het bed keurig wordt schoongemaakt, terwijl de verpleegkundige even een beetje alcohol over haar handen plenst, waar zij gelnagels aan draagt en met een handdoekje even onder haar ringen wrijft, waarna ze nonchelant haar lange bos krullen achter haar oor dwingt...tja dan is dat bed niet het grootste probleem.

Ik sta af en toe echt met open mond te kijken hoe collega's op het werk verschijnen. Ik houd er bij de kapper nog rekening mee hoe lang mijn haar word. Of zo kort dat ik ermee kan werken, of zolang dat ik het netjes vast kan maken. Ik draag mijn trouwring niet eens, als ik ga werken. De alcohol is voor na het wassen, niet voor een snelle beurt !

Ik vraag me wel af, wat er nog aan hygiene-lessen gedaan wordt ? Ook de huishoudelijke medewerker moest toen(nou klink ik wel heeeeel oud) een opleiding hebben. Nou lijkt een LBO genoeg. Verplicht een cursus ! en daar natuurlijk ook na betalen.

gr Dropke

't is gewoon een algemeen probleem

Het probleem van de hygiëne hangt gewoon samen met het gebrek aan tijd, van ál het personeel en de beloning. In die context vindt ik het nog een wonder dat er uberhaupt nog schoongemaakt wordt....
Het is voor velen gewoon een keuze, ze kunnen óf hun handen een keer extra wassen óf net 1 minuut meer tijd besteden aan iemand. raden waar ze voor kiezen...en zo slijt de gewoonte erin om steeds minder op de hygiéne te letten. Werd er maar eens wat meer 'tijd' geschapen door al die papieren weg te doen die je moet invullen, wat dat betreft: balkenende bedankt!! voor ál dat papierwerk!!
groeten albana

tonny

tonny

21-04-2009 om 09:51

Papieren

Papierwerk is een deel van het probleem.

Maar ook onkunde en desinteresse.

Als schoonmakers 'optisch schoon' als schoon ervaren, missen ze kennis.
En als schoonmakers niet weten dat metéén met chloor 'schoonmaken' totaal niet helpt (ook al ruikt het schoon) dat onkunde.

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.