Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stijve knie, artrose?

Ik had een tijd last van mijn heup, dat ging over toen ik nieuwe wandelschoenen kocht maar toen begon mijn knie aan de andere kant op te spelen. Eerst een paar weken oefeningen van de fysio gedaan en toen toch maar naar de huisarts. Die begon over artrose en dat ik eerst fotos moet laten maken.
Nu ik wat meer over artrose in de knie heb gelezen, ben ik bang dat de huisarts wel eens gelijk zou kunnen hebben - maar wat is daar dan eventueel nog aan te doen? Van iemand die graag 5 tot 10 km hardloopt en fietst en met de hond wandelt ben ik in een half jaar teruggegaan naar (sinds deze week) alleen in het huis rond scharrelen omdat de supermarkt om de hoek al een hele reis is, voetje voor voetje met een opstijvend been.

Heeft iemand hier ervaring, moet ik het opgeven, kan ik een nieuwe knie krijgen, zijn er medicijnen?

Dat is wel heel snel heel slecht geworden. Heb je ook pijn?
Ik denk eerder aan overbelasting, maar je weet het pas zeker als de foto's gemaakt zijn. En dan overleggen met de orthopeed.

De eerste tip die ik (vrouw, 54 jaar met artrose in een knie) kan geven: laat inderdaad een foto maken, dan is het gelijk duidelijk of het inderdaad artrose is. Het is op zich niet erg om je te verdiepen in artrose(slijtage van het kraakbeen), maar misschien is het dat niet, en maak je je zorgen om niets.
Er zijn van die klinieken voor knieën, door de verzekering vergoed, die dezelfde dag een foto maken en een uitslag van de arts geven. In een regulier ziekenhuis is de wachttijd op de uitslag dacht ik langer. Desgewenst kan je een spuit krijgen, met pijnstilling. Artrose kan niet genezen, het is iets waar je mee moet leren omgaan. Mij is afgeraden om te gaan hardlopen; wandelen en fietsen/spinning wordt enorm aangeraden, want door deze beweging belast je de knie niet overmatig; en de beweging zorgt voor een goede massage/doorbloeding van het nog aanwezige kraakbeen, dat daardoor minder snel slijt. Een goede fysio kan oefeningen aanbieden die de beenspieren verstevigen, waardoor je wel kunt zorgen voor een minder pijnlijke knie. Dit kan echt helpen! Van groot belang is, dat je de pijnlijke knie blijft strekken, en niet mank gaat lopen, daardoor verergert de pijn.
Voor mij was het echt even een flinke domper, deze diagnose. Ik hield wel niet van hardlopen, maar wel van flinke HIIT trainingen, en bergtochten. Maar door de oefeningen van de fysio te doen kan ik inmiddels wel weer 10 km per dag lopen met de hond, en redelijk pijnloos. Juist het stilzitten en autorijden veroorzaakt nu nog wat pijn. Het vergt tijd om uit te zoeken wat de draaglast is van de knie, en deze niet te vaak en te veel overbelasten. En kijken wat wel realistisch is, en een beetje rouwen om wat niet meer kan. Want: de arts heeft mij wel gezegd dat een nieuwe knie nog 20 jaar niet aan de orde is... O ja, wanneer je eenmaal gaat googelen kom je ongetwijfeld natuurlijke pijnstilling tegen op basis van groenlipmossel. Ik heb dit geprobeerd, maar je moet tot 80 dagen wachten om te kijken of het bij jou aanslaat. Het is schreeuwend duur.. Sterkte, een artrose knie is niet fijn, maar met de juiste mindset kun je er echt mee leven!

AnnaPollewop

AnnaPollewop

24-01-2022 om 22:28 Topicstarter

Dank je wel Gerber voor het uitgebreide relaas.
Ik moet inderdaad de fotos afwachten maar het leek mij wel een vrij logische verklaring voor wat er de laatste tijd allemaal misgaat met mijn knie.
Dat men de eerste 20 jaar geen nieuwe knie wil plaatsen verbaast mij wel, want waarom zou je pas een nieuwe knie plaatsen bij iemand die dan (in jouw geval) 74 is, terwijl je nú graag wil wandelen en bewegen en je maar moet afwachten of je uberhaupt (gezond) de 74 haalt (de kans daarop wordt juist alleen maar groter als je nu al  weer lekker zou kunnen sporten). En iemand van onze leeftijd geneest ook nog sneller dan iemand boven de 70. Maar ze zullen het wel weten.

Waarom zo lang wachten op een nieuwe knie? Nou, dat heeft volgens mij te maken met het feit dat in de regel mensen maar 1 keer een nieuwe knie kunnen krijgen. Dat heeft dacht ik te maken met de plek van bevestiging van de nieuwe knie, daar is ruimte om 1 keer een andere knie te bevestigen. Vandaar dat men wacht tot hogere leeftijd, want een knie gaat dacht ik zo'n 15-20 jaar mee. En vergis je niet, een nieuwe knie lijkt vaak de oplossing, maar ik heb veel mensen gehoord bij wie de operaties erg tegenviel, en het resultaat ook. Bovendien heb je een veel langere revalidatie dan bijvoorbeeld een heupprothese. Vandaar dat artsen pleiten voor oefeningen om de spieren aan te sterken, daar valt nog veel winst mee te boeken. En: de nieuwste ontwikkelingen zijn het plaatsen van nieuw kraakbeen in het kniegewricht, maar dat staat nog in de kinderschoenen. Hoe dan ook: veel sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.