Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zon

zon

27-01-2009 om 19:46

Stoppen met ademen bij schrik

Onze dochter van, net 2, valt net zoals de meeste peuters regelmatig. Meestal begint ze gewoon te huilen maar als ze wat harder valt of erg schrikt wil ze uithalen om te gaan huilen en dan blijft ze daar in hangen.
Meestal duurt het maar een paar seconden tot een half minuutje voor ze alsnog gaat huilen en dus weer gaat ademen. Maar het duurt soms ook wel langer. Laatst zelfs zo lang dat ze helemaal blauw werd en buiten bewustzijn raakte. Uiteindelijk begon ze toen na een minuut of 2/3 weer te huilen en te ademen. Jullie begrijpen dat ik daar behoorlijk van ben geschrokken. Elke keer dat ze nu in zo'n huil blijft hangen ben ik erg bang dat ze weer bewusteloos raakt.
Herkent iemand dit? Een arts heeft wel gezegd dat kinderen van een shock soms kunnen stoppen met ademen maar bij haar lijkt het een beetje een gewone manier van reageren te worden zodra er iets iets dergelijks gebeurd.
Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen op zo'n moment. Wie weet wat ik kan doen om haar weer aan het huilen en ademen te krijgen? Zowel direct als het gebeurd en als ze al bewusteloos is. Misschien ben ik iets minder bang, als ik weet hoe ik moet handelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-01-2009 om 20:40

Bhs: breath holding spells

komen vaker voor bij kinderen na een onaangename ervaring.

Op deze site staat het duidelijk beschreven, en ook advies wat te doen.
http://www.dokterdokter.nl/medisch/folder/view/id/1530/breath-holding-spell-de-adem-vasthouden

groet,
Angela

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2009 om 22:37

Onze jongste had het ook

Wat kan helpen om je kind weer te laten ademen is in het gezicht blazen of snel een koud doekje in het gezicht, maar soms moet je gewoon afwachten. Als je kind eenmaal buiten bewusteloos is kun je alleen afwachten tot ze weer bijkomt (wat ca. een minuutje duurt).
Even een kleine correctie op je verhaal: je schrijft dat je kind 2/3 minuten niet geademd heeft. Ik denk toch echt dat je bedoelt dat je kind 2/3 minuten buiten bewustzijn was. Het 'doel' van het buiten bewustzijn raken is namelijk dat je kind dàn weer ademt.
Hoe het hier was: Jongste bleef al vanaf zijn babytijd soms 'hangen' in zijn huil. Toen hij wat ouder was kwam het mn bij plotselinge, hevige pijn. Eénmaal heeft raakte hij hierbij ook buiten bewustzijn en ook al weet je dat dat kan gebeuren, je schrikt op zo'n moment gewoon héél erg! Toevalligerwijze is dit volgens mij ook de laatste keer geweest. Hij wordt in april 5, het voorval van buiten bewustzijn raken was nog van voor zijn 4e verjaardag.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2009 om 22:37

Pfff

buiten bewusteloos => buiten bewustzijn of bewusteloos dus...

ayla

ayla

28-01-2009 om 08:54

Vriendinnetje van dochter

had dit ook, echter zij had het ook als ze boos werd, terwijl het helemaal geen driftbol was/is. De eerste keer schrokken de ouders zich rot, gelukkig (mama is arts) bleven ze redelijk nuchter en konden ze dochter met koud water idd weer bij het positieve krijgen. Ze heeft dit rond 2 jaar een aantal keren gehad, als ze viel, of als ze boos werd. Ze is toen trouwens wel nog bij de kinderarts onderzocht om te kijken of er verder niets meespeelde.
Verder werd wel de psz en vrienden waar kindje regelmatig kwam ingelicht wat er kon gebeuren en wat je dan moest doen.
Vader vertelde me later wel een keer dat hij zich vreselijk verschrokken is toen dochter in de speeltuin van de schommel viel met het gezicht in het zand en niet meer overeind kwam, weer zo'n bhs maar met haar gezicht in het zand. Daar schrok hij wel even van.

Dochter van 11 ook nog

mijn dochter heeft het nog steeds, zij wordt 11 jaar. Ze weet er zelf ee om te gaan;als ze valt en merkt dat haar adem stokt weet ze dat ze moet gaan liggen, want de kans is er dat ze flauwvalt. (en zo dus ook al voortanden heeft gebroken/pitteige hersenschudding heeft opgelopen)
Ze wordt ouder en dus valt ze minder vaak, maar met gym of buitenspelen gebuert het toch nog wel eens. Ze weet ondertussen dat het nix engs of gevaarlijks is (ze dacht dat ze dood ging),maar de gevolgen kunnen wel gevaarlijk zijn als ze weer gaat staan en probeert t lopen, zonder adem...en flauw valt. (ze zakt niet in elkaar ,maar klapt om)
Sterkte;het blijft n naar gezicht...hopelijk groeit ze er snel overheen!1

Rugby

Rugby, heb je dat wel eens laten onderzoeken? Wat jij beschrijft is iets heel anders dan een breath holding spell. Bij een breath holding spell houdt het kind de adem in en raakt daar uiteindeljik van buiten bewustzijn. Dat gaat zo rond de kleutertijd ook weer over.
Jouw dochter valt zomaar om en houdt niet zelf haar adem in, het overkomt haar. Dat klinkt veel meer als iets richting epilepsie, wat je echt moet laten onderzoeken, als dat nog niet is gebeurd.

Ohnee ,elissa,sorry,verkeerd uitgelegd!

ik ben niet duidelijk geweest,sorry!Mijn dochter valt nooit zomaar; ze valt met ''kunsten doen'' van het rek af, of kreeg met stoeien eens n schop in dr maag, en 1x is ze met stoeien op t schoolplein in dr buik gestompt.Ze krijgt door de val ineens geen adem meer en valt flauw.
Ik twijfelde zelf al wel of dit ook nog bij BHS hoorde...niet dus. Ik weet 100% zeker dat het niets met epilepsie te maken heeft ( ik heb met mensen met epilepsie gewerkt)...anders had ik t idd. laten onderzoeken.
Nogmaals sorry dat ik n verkeerd beeld heb gegeven, maar iig. bedankt voor het meednken en je goedbedoelde ongerustheid/advies! ik waardeer het..

zon

zon

30-01-2009 om 08:54

Bedankt voor de reacties

Het stelt me in elk geval gerust dat het geen kwaad kan. Toen ze de eerste keer helemaal blauw was en buiten bewust zijn raakte dacht ik echt dat ze dood ging.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.