Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stoppen met roken, ervaring gevraagd.

man en ik gaan (voor de zevende keer)stoppen met roken.
we willen dat het deze keer gewoon lukt.
Via de huisarts hebben Champix voorgeschreven gekregen.
wie heeft dit middel ook gebruikt,en wat zijn je ervaringen?
andere tips zijn ook welkom.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanmoedigingspremie

virtueel dan he Ik vind iedereen die stopt en het volhoudt een kanjer eerste klas!!!

Doe het geld van elk pakje sigaretten dat je niet koopt in een apart potje en ga daar eind van het jaar wat leuks mee doen.

Marijke

Marijke

28-02-2011 om 18:32

Succesvol gestopt

Ik ben ruim 20 jr. geleden gestopt met roken, cold turkey, zonder hulpmiddelen. Ik ben gestopt tijdens de verbouwing/verhuizing. Niets was toen nog normaal, mijn leven stond aardig op z'n kop en daardoor lukte het. Gek? Nee, helemaal niet. Het moeilijkste is de gewoonte, het echte lichamelijke afkicken is met een week wel gedaan, maar die gewoontes! Lekker, bij de koffie, na het eten/seks/vul naar in. (ja, ook in bed gerookt!) pas toen mijn leven weer op de rit stond, miste ik het roken en kwam de moeite met/van het stoppen in alle hevigheid naar boven. Maar ja, ik had al vier weken niet gerookt, alle asbakken waren weg, schoon huis, even doorbijten (nou ja, even?) en nooit meer gerookt. Voor de statistieken: 18 jaar gerookt, met gemak een pakje per dag. Succes, eens lukt het, echt!

sus-anne

sus-anne

28-02-2011 om 20:19 Topicstarter

Bedankt

bedankt voor de aanmoediging.
mijn rookgeschiedenis bestaat al 36 jaar,begonnen op 13 jarige leeftijd,uiteindelijk rond mijn 30e rookte ik een pakje per dag,dat heb ik tot mijn 36e gedaan.
toen ben ik zonder hulpmiddelen acuut gestopt,nooit problemen mee gehad,ik vond het vanaf dag 1 vies en begreep niet dat ik ooit roken zo lekker had gevonden.
na drie jaar(!!) toch weer begonnen,met de (foute)gedachte ,ik kan zo weer stoppen.
nou,niet dus.
vanaf dat moment (nu 10 jaar geleden)heb ik meerdere pogingen ondernomen,op eigen kracht,met laser,nicotineplesiters.
het lukte gewoon niet meer.
Nu ben ik er zo klaar mee,ik WIL echt (weer)stoppen,duim voor ons dat het lukt.
Het scheelt hopelijk dat man er ook mee stopt,dan is er niets in huis,de verleiding om er toch 1 te pakken is weg.
tips blijven welkom!

Onno

Onno

28-02-2011 om 22:58

Half jaar gestopt nu.

Ook ik rookte, weliswaar nooit veel gerookt maar ik rookte wel. 2 pakjes per week. Ik heb het er regelmatig nog moeilijk mee want ik vond een sigaret of een sigaartje een hemels genot. Ik zie er tegenop om dadelijk op een terrasje te zitten met een biertje zonder een sigaret of sigaartje. Toch ga ik het wel proberen vol te houden. Mijn vrouw en kinderen haten roken en genieten toch ook van het leven, dus het moet kunnen.

mopke

mopke

28-02-2011 om 23:09

Gestopt

Ik ben vijftien jaar geleden gestopt na tien jaar stevig gerookt te hebben. De eerste weken waren heel moeilijk omdat je allerlei momenten hebt, waarop een sigaretje wel lekker smaakt...Een paar maanden na onze stoppoging (ik was samen met mijn man gestopt) kreeg ik een ketting - we waren intussen ook nog getrouwd en op huwelijksreis in Griekenland geweest, waar dus echt iedereen rookt....vreselijk moeilijk was dat. Sorry ik dwaal af, in ieder geval was die ketting voor mij een symbolisch cadeau, als ik weer zou beginnen met roken, moest ik hem teruggeven. Dat had ik zelf bedacht hoor maar vreemd genoeg werkte dat heel goed en ik wilde ook niet meer beginnen omdat mijn man het zo goed vol hield (dan was ik bang dat hij ook weer zou gaan roken).
Heel veel succes en sterkte ermee gewenst. Het is heel moeilijk maar als je het volhoudt mag je ook heel trots op jezelf zijn!!
Gr. Esther

Annae

Annae

01-03-2011 om 08:37

Pakje

Heb ook jaren gerookt, pakje per dag. Van de ene dag op de andere gestopt vanwege een nieuwe baan waar ik niet makkelijk kon roken op de werkvloer. Dit en een vriend die niet rookte plus nieuwe gordijnen, behang in mijn huis, heeft mij er doorheen geholpen. Na 14 jaar geen trek meer in een sigaret, misschien nog 1x per jaar of zo. Pleisters hielpen ook, hoewel ik pleisters had gekregen voor het minimum aantal sigaretten (5 of zo) nam het de trek er in af en toe weg. En ik meen dat veel zorgverzekeraars een pakket hebben. Succes, je kan het dat heb je al een keer laten zien.

dc

dc

01-03-2011 om 18:00

Moeilijk he!

Ik ben nu weer 8 maanden gestopt en heb nu eindelijk geen zin meer.

Wat bij mij helpt is een soort vervanging te zoeken. Zo heb ik in het begin bergen kruidenthee naar binnen gewerkt. Elke keer als ik een sigaret wilde, ging ik thee drinken!

m@ss

m@ss

01-03-2011 om 19:23

Mijn man

ging op zoethout stokjes eten als vervanging

fladder

fladder

01-03-2011 om 22:20

Mijn ervaring

Ik ben in 1x gestopt (had geen keus, elke hijs gaf me een astma-aanval). Ik zie dat jij al meerdere keren bent gestopt, dus ik ga er vanuit dat je Alan Carr al kent? Vond ik erg motiverend!
Verder: http://www.nssmr.nl/ heeft me door de akelige eerste tijd gesleept.
Sterkte!

sus-anne

sus-anne

01-03-2011 om 22:46 Topicstarter

Allan carr en aankomen

Allan carr ken ik.
mijn grote angst is dat ik ga aankomen.
die keer dat ik 3 jaar ben gestopt ben ik 17 kilo gegroeid,wat er met behulp van een dietiste weer is afgegaan.
deze keer wil ik voorkomen dat ik aankom.

Succes

wij zijn eerder eens samen gestopt, mij luktte het toen wel, maar ik rook sinds een jaar weer. Direct nadat ik gestop was met borstvoeden en ik met wat collega's in het zonnetje op de prinsengracht zat weer voor de bijl gegaan.

Ik heb het dus wel echt gemist die 2 jaar dat ik niet rooktte. Ik ga binnenkort weer stoppen, ik moet eerst weer die aversie krijgen, dan lukt het. Ik rook nu zo'n half pakje per dag, mijn oudste dochter is er heel verdrietig over. Dus ja, nog even en dan is mijn aversie weer groot genoeg en dan lukt het wel weer.

Tandenstokers, veel mijn tanden poetsen (orale bevrediging is het, iets in je mond stoppen en eraan lurken, het roken zelf is namelijk helemaal niet lekker qua smaak) kauwgom, pleisters, iets om direct te doen (computerspelletje ofzo) zodra de drang erg groot is en overleven de eerste weken.

sus-anne

sus-anne

03-03-2011 om 08:18 Topicstarter

Twee jaar en fladder

twee jaar gestopt en al die tijd behoefte gehad aan een sigaret?,Manda? Dat je het nog zo lang volgehouden hebt is knap.
ik hoop dat ik een knop om kan zetten,nu HOEF ik niet meer.
en Fladder,hoe was het voor jou om te stoppen? het lijkt me een hele opluchting( letterlijk en figuurlijk?)of had je zelfs nadat je wist dat je astmaaanvallen zou krijgen nog steeds behoefte aan die sigaret?

Nou fladder

dat kwam omdat ik zwanger wilde worden en daarna zwanger was en daarna bv gaf, dus ik had een flinke stok achter de rug. Ik heb een paar keer een sigaret gerookt tijdens al die fases dus in die zin zelf misschien ook mijn verslaafdheid onderhouden.

Als het je wel lukt

dan start je wel echt een ander leven. Je hebt geen stress als s'avonds de sigaretten op zijn, je kan het je dan ook niet meer voorstellen dat je ooit de vuilnisbak bent ingedoken op zoek naar een halve peuk.

Verder ga je er gezonder uit zien, heb je meer lucht, word je fitter en ruik je niet meer zo vies uit je mond.

En natuurlijk ga je je heel erg ergeren aan mensen die roken, het stinkt echt ontzettend dan.

Ja het is wel bevrijdend om los te komen van een verslaving. Het is heel zwaar in het begin omdat je een gillend schreeuwend mannetje in je hoofd hebt die heel vaak gaat zeggen "ik MOET NU een sigaret, ga maar halen, ja ga de supermarkt in en koop een pakje, nu nu nu". nou dat duurt dan een paar weken, heel moeilijk, maar als je daar voorbij bent dan voel je je al een stuk gezonder fysiek. Als je dan ook gaat sporten en gezonder gaat eten (minder suiker, minder koolhydraten) en jezelf verwend met allerlei zaken dan red je het wel.

Sus-anne

Je weet het vast al, maar toch: roken is (veel) slechter voor je gezondheid dan 17 kilo aankomen.
Maar goed, je wilt geen 17 kg aankomen natuurlijk, dat snap ik ook wel.

Kluiven op zoethout lijkt me wat dat betreft zo gek nog niet, want daar kom je vast niet van aan (maar ik vermoed dat het wel slecht is bij hoge bloeddruk, dus als je daar een probleem hebt moet je misschien je ha even raadplegen).

O ja, wat mijn vader deed: het uitgespaarde geld in een potje stoppen. Ik zie dat potje nog staan (het was van glas, we konden het geld zien groeien). Van dat geld is-ie met ons naar de kermis gegaan, de lieverd, maar niks let je natuurlijk om er veel te dure parfum oid van te kopen. Ik las dat een pakje naar 5,20 gaat, dan schiet het lekker op

Succes ermee!

Temet

Heel spontaan

Heb ik vanochtend geen nieuwe sigaretten gekocht. Had er geen zin in. Ben al eerder vrijwel probleemloos gestopt met behulp van het Allan Carr-seminair. Na 5 jaar helaas weer begonnen. Nou ja, ik wist waar ik aan begon. En in het begin vond ik het ook wel weer lekker. Nu komt de drang om er 1 op te stken in golfjes en verdwijnt ook snel weer.

Ik was er gewoon klaar mee en voor. Maar ja, de vorige keer ben ik ook 20 kilo aangekomen (op een lengte van 1,56 m) en het heeft 3 jaar geduurd voor dat eraf was.

We gaan het zien. Succes!!

5,20

jemig, nou dat tikt lekker aan in zo'n potje, een kleine 80 euro per maand is dat hier.

Manda

Precies. Je kan maandelijks gezellig uit eten van het uitgespaarde geld, of een paar mooie boeken kopen, of kleren (hoewel jij een wat duurdere smaak hebt dan ik geloof ik, dus da's dan misschien twee maanden niet roken voor iets nieuws).
80 euro per maand. 960 per jaar. (dat is meer dan een maandinkomen voor een alleenstaande bijstandsgerechtigde, merk ik toch maar even op).

Ik heb wel eens geroepen dat ik mijn huis (het vorige) niet had kunnen kopen als ik had gerookt

Groeten,

Temet

Indd temet

omg. Een kleine 1000 per jaar, goh dat zijn heel veel leuke kledingstukken (ik heb wel een dure smaak alleen geen budget want alles gaat nu op aan kinderen en huis, dus ik koop momenteel voornamelijk bij HM bagger kwaliteit natuurlijk).

Maar het beste hier is echt opeens een opkomende walging en dan de knop drastisch om, even nog niet, ik wacht het moment af.

Bij mij wel vanzelf

Ik kan kennelijk niet actief stoppen. Heb het wel geprobeerd maar ik hield het niet vol. Gister had ik in de loop van de ochtend geen sigaretten meer en ik wilde naar de kantine lopen om nieuwe te halen. Maar ik had er helemaal geen zin in realiseerde me. En toen heb ik "gewoon" geen nieuwe gehaald. 's Avonds was ik op bezoek en een paar mensen gingen regelmatig naar buiten om te roken. Ook toen geen trek, zelfs niet bij een wijntje. Nu is het de eerste ochtend met koffie zonder sigaret. Soms overvalt de neiging om er een op te steken, maar dat ebt naar seconden al weer weg. Ik geloof echt dat voor mij het moment daar is. Zonder dat ik van plan was te stoppen.

Ik heb ook mijn wijnconsumptie gereduceerd naar alleen op feestjes of bij uitgaan een glaasje. Tevens mijn eetpatroon aangepast en sport weer om de andere dag.

Ik hoop dus dat ik dit keer niet (veel) aankom.

Veel sterkte niet-rokers in spé

Fély

Yura

Yura

04-03-2011 om 10:21

Opkomende walging

Ik snap wel wat Manda bedoelt. Ik rook niet en heb dat ook nooit gedaan (is nog het allerbeste nooit aan beginnen), maar heb dat met snoepen. Ik ben zo'n 16 kg te zwaar voor een gezond bmi. Moeder en oma ook altijd te zwaar. Moeder al op jonge leeftijd een nieuwe heup, oma versleten knieen en uiteindelijk in een rolstoel. Ik weet dus wat overgewicht met je doet en toch en toch... In de loop van al de jojojaren gebeurt het me regelmatig dat me zo'n opkomende walging overkomt van snoepen en snaaien en vooral van mensen die dat doen. Het kost me dan totaal geen moeite om een paar kilo kwijt te raken en dan opeens schiet die knap weer los en komen die kilo's (en meer) weer terug. Ik heb altijd erg veel moeite om me voor te stellen dat je zo'n behoefte aan roken hebt, maar dan denk ik aan wat ik zelf heb met snoepen en dat is precies hetzelfde. Ik heb misschien wel een doorslaggevend argument Manda: mijn dochter heeft een meisje in de klas en die wordt door iedereen gemeden en waarom? Omdat ze naar rook stinkt. Zouden die ouders dat weten vraag ik me af?

Massi Nissa

Massi Nissa

04-03-2011 om 10:55

Nooit meer eentje opsteken

De enige manier om van roken af te komen (voorzover mogelijk, ik schaar me volledig achter Cobi, het is een levenslange rotverslaving net als alcohol voor sommige mensen) is er nooit, nooit meer eentje opsteken. Ik ben ook al acht maanden gestopt voor de baby maar heb er in de loop van de zwangerschap nog een stuk of tien (schat ik) gerookt. Eigenlijk niet eens hele sigaretten, hier en daar een paar trekken gebedeld bij mijn zus. Ik ben vrij goed in stoppen, net als Fely koop ik dan ineens geen sigaretten meer en dat gaat een poosje goed (weken, maanden) en dan begin ik weer. Ik rook(te) sowieso al nooit op mijn werk, maar om er helemaal vanaf te komen is gewoon een crime. Niet voor iedereen trouwens, je moet volgens mij een bepaald verslavingsgen hebben om er zoveel moeite mee te hebben. Voor mij een reden om heel erg uit te kijken met alcohol, want ik vrees het ergste als ik daar ooit met enige regelmaat mee begin.
Groetjes
Massi

Ik ben gewoon een niet-roker

Dus eentje opsteken is voor mij sinds gister taboe. Hier op kantoor mag men nog overal roken, in de kantine, op de wc, de gang en -voor mij was dat het ergste- gewoon achter je pc. Zelfs de receptioniste legt haar sigaret even in de asbak als er bezoek komt. Ze registreert, belt degene die het bezoek verwacht en paft vrolijk verder. Hier ben ik dus ook weer begonnen met roken. Thuis rookte ik heel weinig, en alleen maar op het balkon. Toen ik 7 jaar geleden stopte, wist ik dat ik ooit weer zou beginnen. Nu is het gedaan.

Vanavond gaan we naar onze stamkroeg waar ook gewoon gerookt mag worden. Ik zal de sigaretten niet missen en als ik niet weet wat ik met mijn handen moet doen, mag aan mijn vriend friemelen.

Greetz
Fély

Massi Nissa

Massi Nissa

04-03-2011 om 11:37

Fely

Dat is toch onvoorstelbaar, dat er op jouw werk nog overal gerookt wordt? Ik bedoel, afgezien van het meeroken gaat je kleding gruwelijk stinken, je haar, alles. Werk je wel in Nederland?
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

04-03-2011 om 11:43

Berber

Pssst: niet verder vertellen, maar het zou best kunnen dat bepaalde personen met dat verslavingsgen op de proppen komen om een ontstellend gebrek aan wilskracht te maskeren .
Groetjes
Massi

Nee niet in nl

Maar in Duitsland, waar het beleid eigenlijk net zo streng is als in NL. Maar dit bedrijf is een soort vrijstaat. Degene die getracht hebben een ondernemingsraad op te richten, liggen waarschijnlijk ergens op het terrein onder het beton......

sus-anne

sus-anne

04-03-2011 om 14:58 Topicstarter

Nog twee dagen

afgelopen maandag zijn we met de medicijnen begonnen,we moeten de dosis langzaam opvoeren deze week,en zondagavond *mogen* wij onze laatste sigaret roken.
ik ga er nog even van genieten dit weekend,en daarna hoop ik nooit meer te roken,( sprak ze hoopvol)

Yura altijd buiten

mijn huis en alles wat daar in zit ruikt NIET naar rook. Verder vindt iedereen mij wel stinken als ik van buiten naar binnen kom als ik dan heel zielig onder een afdakje heb staan roken in de regen, dat is namelijk ook dramatisch sneu.

Manda

Het kan nog sneuër hoor! Wij hadden geen afdakje, dus stonden we met z'n tweeën in de tuin onder 1 paraplu....

Pluk53

Pluk53

04-03-2011 om 16:07

Sus-anne

heel veel succes. Goed dat jullie het alle twee doen. Dan is de pot met uitgespaard geld extra snel vol. "Gewoon" loslaten, en constant blij zijn dat je niet meer hoeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.