Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stoppen met roken, ervaring gevraagd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

29-03-2011 om 16:13

Niet opgeven

Het is normaal dat je er nog een paar zult roken. Zie het niet als misgaan, maar kleine stappen richting stoppen.

Zoals hierboven al gezegd, ik kan niet cold turkey stoppen. Ik stel een paar weken mijn eerste sigaret steeds langer uit. En dan de laatste week enkel een sigaret 's avonds, en dan pas helemaal stoppen. Het is even zoeken, maar je vindt vast wel een methode die bij je werkt!

Wel cold turkey en totaal ongepland

Het werkt voor iedereen anders. Ik was er gewoon klaar mee. Ik kreeg bij elke sigaret een kloppend gevoel in mijn hoofd en een allesoverweldigend schuldgevoel naar mijn kinderen en mijn eigen lijf toe. De enorme opluchting die ik voel sinds ik niet verder gerookt heb is gewoon onbetaalbaar.

Naar de kroeg gaan waar iedereen rookt is ook geen probleem en morgen ga ik naar mijn stevigrokende vriendin koffiedrinken. Al voor de 3e keer sinds ik gestopt ben. Het stoort me niet, integendeel. Zie eerste alinea.

Vanaf morgen zijn mijn kinderen weer bij me en die zijn zoooo blij dat mama niet meer rookt. Ze hebben me zovaak gesmeekt op te houden.

Alle stoppers en stoppers in spé, succes en geniet van het niet-rokersschap.

Fély

Joehoe gonzo!

Hoe gaat-ie? Is het wel gelukt om te minderen?

Hier

Wel geminderd. Heb er vandaag 4 gerookt. En ik schaam me zo. Zoveel waarschuwing en dan niet gewoon kunnen stoppen. Zucht...

Valkyre

Valkyre

30-03-2011 om 21:38

Gonzo (leuke nick trouwens)

Vier valt toch mee? Een dag waarop ik maar vier koekjes eet, is een goeie dag! Dat lijkt me voor roken ook wel. Stapje voor stapje, en niet boos zijn op jezelf!

Gonzo

Slechts 4?! en je zo ingehouden. Knap gedaan en wat moet dat lastig zijn. Wist je dat nicotine verslavender schijnt te heroine. Wil je wel even door krijgen dat je hier met een heldendaad bezig bent, ja?! FF wat meer respect voor jezelf! Beloon jezelf maar eens voor die hele worsteling tot nu toe. Dat heb je wel verdiend. Fouten maken mag, zo gaan dingen nu een maal. Fantastisch dat je het zo goed volhoudt!

Gonzo

Super! Maar 4, dat is toch een prachtig begin?!?

Wow!

Wat een complimenten allemaal, wat lief van jullie! En vandaag weer een nieuwe dag. En mijn man zei ook al dat vier hartstikke goed was. Maar goed, ik dacht als ik wil stoppen dan stop ik. Maar mijn wil zit toch anders in elkaar dan ik dacht

dc

dc

01-04-2011 om 16:38

Enenen?

hoe is het vandaag gegaan?

Vandaag begin ik echt!

Gisteren er nog een paar gerookt en nu is er niks meer in huis. Heb van die kauwgum gehaald en nu ga ik heel streng zijn. Ik voel me namelijk echt heel slecht en wat er ook uit de onderzoeken gaat komen, ik moet gezonder gaan leven. Deze week was dan om aan het idee te wennen en nu moet het.
Wat aardig dat je er naar vraagt. Dat helpt.

Gonzo, het gaat je lukken!

Ik ben ook gestopt omdat ik me niet goed voelde. Mijn geweten is schoon en daarom taal ik ook niet meer naar dat gif.

Knap fely!

Knap hoor, niet eens er naar talen! Ik taal wel maar ik doe het niet! Maar ooo, wat is het moeilijk. En eigenlijk weet ik ook dat de eerste weken niet eens de moeilijkste zijn... Dag voor dag
Hoe lang geleden ben jij gestopt?

dc

dc

02-04-2011 om 16:03

Hoe bedoel je?

De eerste weken zijn wel het moeilijkste!! De eerste dagen helemaal. Als je hier doorheen komt wordt het alleen nog makkelijker.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-04-2011 om 17:58

Dc, niet altijd

Voor mijn moeder en mij is stoppen niet het moeilijkst aan niet roken, wij zijn allebei al tig keer een aantal weken of maanden en zelfs jaren gestopt. Het is voor sommigen echt nog moeilijker om gestopt te *blijven* dan om te stoppen. Ik begrijp Gonzo dus wel, de lichamelijke verslaving ben je zo kwijt. Het is de geestelijke afhankelijkheid ('het monster op je rug' van Alan Carr) die zo lastig is om te doorbreken.
Groetjes
Massi

Geestelijke verslaving

Is inderdaad het moeilijkste om eraf te komen. Ik heb 7 jaar geleden de Alan Carr 1-dagscursus gedaan en ik heb 5 jaar niet gerookt. Maar ik wist dat ik ooit weer zou beginnen, het was een lange rookpauze. Ik was er nog niet klaar mee/voor. Aldus ben ik 2 jaar geleden weer begonnen, heel bewust en ik heb er van genoten. Een paar maanden. Toen wilde ik weer stoppen maar dat lukte me niet.

Maar opeens was daar het moment dat ik gewoon geen nieuwe sigaretten meer heb gekocht. Nu voel ik me wel een overtuigd niet-roker. Dus anders dan de eerste keer dat ik stopte.

Het is nu meer dan 4 weken geleden. Ruim 100 euro "gespaard", maar dit terzijde.

Sterkte Gonzo, blijf schrijven.

dc

dc

02-04-2011 om 19:05

Stoppen ja

Het stoppen is de eerste dagen moeilijk, daarna is het moeilijk om niet weer te beginnen Maar dat is een hele andere strijd. Bij mij werkt het altijd goed om van land te verhuizen, maar da's misschien een beetje radicaal?

Haha

Heel radicaal om hierom te verhuizen, haha. Maar ik ga aankomende vrijdag 5 dagen naar Valencia met een niet-rokende vriendin. Paar dagen ander land
Viel me niet tegen vandaag. Wat goed is dat ik alles heb weggegooid. Gisteren kon ik op een zwak moment gewoon een sigaret pakken, vandaag niet. En merkte ik dat het moment voorbij ging. Alleen na het eten, arrgh! Die was lastig, helemaal omdat we buiten aten. Maar goed, dag 1 zit er bijna op
Zijn er nog meer mensen die echt net gestopt zijn?

dc

dc

03-04-2011 om 08:48

Thee

Ik zou het rookmoment na het eten vervangen met het drinken van een kop thee ofzo. Zodat je toch iets in je handen kunt houden!

Succes vandaag maar weer!

Kiki

Kiki

03-04-2011 om 12:54

Hier net als massi

onbewust zie ik mijn periodes van het niet-roken toch altijd als een soort van "pauze"

Die lichamelijke verslaving ben je zo kwijt. Ik was een dag een monster en toen ging het wel weer.

Ik heb het met heel stomme momenten trouwens, omdat ik nu natuurlijk ook geen alcohol drink heb ik het moment niet na het eten of na een wijntje.

Gisteren gingen we met de kinderen naar de piramide van Austerlitz toe en toen we daar waren na anderhalf uur (veel file) was het eerste wat ik dacht ineens, "mmm nu een sigaretje" Want ja, het eerste wat ik normaal deed na anderhalf uur in de auto zitten was een sigaret roken.

sus-anne

sus-anne

04-04-2011 om 13:42 Topicstarter

Pauze

er is niks mis met een rookpauze,als hij maar lang genoeg duurt.
ik heb ook een rookpauze,voor de komende 40 jaar

Pluk53

Pluk53

05-04-2011 om 10:06

Sus-anne

schrok even. Dacht dat je zelf een pauze had ingelast. Maar bij jou is de knop toch echt wel om, geloof ik. Ik hinkel altijd op twee gedachten bij rokers en onsucsesvolle stoppers. Enerzijds weet ik van mezelf hoe verslavend roken is. Ik heb zelf 16 jaar gerookt, en ik begon al met "stoppen" na 4 jaar. Het heeft dus 12 jaar geduurd voor dat lukte. Maar anderzijds vind ik het toch "slap" als mensen wel-willen-maar-niet-doen, of weer beginnen na een halfslachtige poging. Vond het van mezelf ook slap, maar een mens is prima getraind in cognitieve dissonantie, om het voor zichzelf te vergoeilijken.
Alle stoppers: succes. En heb je een terugval, dan is er nog niets verloren. Gewoon de volgende dag weer toetreden tot het gilde van de niet-rokers.

dc

dc

06-04-2011 om 16:01

Updates

hoe gaat het met de net stoppende rokers?

sus-anne

sus-anne

07-04-2011 om 14:03 Topicstarter

Heel goed

ik ben vandaag precies een maand gestopt,het kost me heel weinig moeite,ik denk mede door het gebruik van Champix,waarvan ik nog maar de halve dosis inneem.

Ben ook benieuwd hoe het met de rest gaat?

Ook prima

Alleen ik baal er van dat de pondjes eraan kruipen. Ik eet werkelijk zeer gezond en sport een paar keer per week. Maar het lijkt wel of ik aankom van de lucht. Ik hoop dat mijn stofwisseling zich snel weer herstelt.

Fély

Begin binnenkort opnieuw

Het lukt me niet. Te weinig om handen omdat ik ziek thuis zit. Als ze nu weten wat het is en ik weer kan gaan werken ga ik echt stoppen. Ik heb nu te weinig afleiding. Succes jullie!!

Gisteren begonnen

Gisteren ben ik begonnen met Champix.
Volgende week dinsdag word m'n stopdag.
Ik was van plan om de eerste dagen te minderen, en dat ging gisteren en vandaag prima. Ik rook minder dan de helft, en vreemd genoeg kost het me weinig moeite.
Wat ik wel merk is dat de hele dag door m'n hoofd spookt: "Wat gek, ik heb geen zin in een sigaret". Ik ben er dus wel continu mee bezig. Hoop dat dat minder wordt, want ik word een beetje moe van mezelf
Ook merk ik dat het 's avonds wat moeilijker wordt.
Ik ben pas 2 dagen met Champix bezig, en zit dus nog op 0,5 mg per dag. Zou je dat toch al zo snel merken? En zou dat dan tegen de avond uitgewerkt kunnen zijn? Zaterdag ga ik na 2 x per dag 0,5 mg. Ik ben benieuwt of ik dat ga merken.
Maar tot nu toe valt het minderen in elk geval niet tegen. Ik heb goede moed!
Iedereen sterkte, ik vind het erg knap dat jullie het volhouden!
En Gonzo, ik kan me voorstellen dat het nu niet het juiste moment is. Komt wel! Beterschap, ik hoop dat je snel weet wat het is.

dc

dc

08-04-2011 om 08:59

Gonzo

Kan ik me voorstellen, als je niets te doen hebt, dan ben je er veel te veel mee bezig!

Beterschap en laat ons weten wanneer je weer stopt!!

Prettige bijkomstigheid

Ik heb financieel wat meer lucht. De eerste week heb ik elke dag 4 euro in een doosje gedaan, maar door de alledaagse hectiek is dat er bij ingeschoten. Echter, aan het eind van vorige maand had ik een positief saldo op de bank, ondanks een paar fikse onvoorzienen kosten. Als ik iemand in de supermarkt sigaretten op de band zie leggen gaat er steeds weer een vreugdegolf door me heen "ik hoef niet meer". Vanochtend had ik wel even zin in een sigaret. Maar ik heb het 'geluk' dat mijn collega in zijn bureau naast me flink paft en dat ontneemt me de lust meteen. Gister liet de weegschaal me helaas weer een pondje meer zien. Ik laat me er niet door uit het veld slaan en blijf sporten.

Gonzo, het moment komt er heus wel en dan kun je je bij ons aansluiten. Alle andere verse niet-rokers: we zijn goed!

Massi Nissa

Massi Nissa

09-04-2011 om 11:10

Ja fely!

Dat viel mij ook zo op toen ik net gestopt was: je houdt geld over aan het einde van de maand! Roken is tegenwoordig zo verschrikkelijk duur dat je het financieel meteen merkt als je stopt.
Groetjes
Massi

Echt?

je merkt het financieel meteen, hmm ik hoop dat het indd straks echt zo zal gaan !

ik rook momenteel weer als een ketter, ik zit tegen stoppen aan te hikken waardoor ik alleen maar meer rook. De champix ligt ongelezen in de kast, geen ruk aandacht aan besteed. Mijn moment is nog niet daar. Ik moet eerst die diepe walging weer krijgen.

Ik sluit mij dus af voor Mandarijntje die met haar handjes tegen het raam mij aankijkt en "mama" roept als ik buiten sta te paffen, laf als ik ben ga ik dan achter de schuur staan zodat ik haar en zij mij niet ziet. Dat moet nog even verder inzinken dan voel ik die walging, die diepe schuld wel. Nog eventjes dus. En ook mijn oudste, ik vond laatst een briefje van haar in haar kamer (was alles aan het uitmesten) "mama stop alsjeblieft met roken anders ga je dood". De zelfhaat op zo'n moment is natuurlijk pijnlijk voelbaar.

Dus ik moet al die knagende kinderdingen verder in mij opnemen. Oh walgelijk, een rokende moeder, bluh, wat een absurd ziekelijk voorbeeld ben ik toch ook. Nou en dan gevoel nog een keertje of 100 opkloppen en dan lukt het. Maar nu even niet, ik kan het op dit moment gewoon niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.