Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stoppen met roken na 25 jaar.

Op maandag 29 november hebben ik en mijn vriend eindelijk de stap gezet.
Stoppen met roken.
En als je in mijn geval, al 25 jaar rookt, twijfel je echt wel of dit gaat lukken of niet.
Het motiveert mij dat ik elke ochtend schrijf over de voorgaande dag.
We doen het namelijk op karakter en dus zonder hulpmiddelen.
Uiteindelijk hebben we nu al 4 dagen achter de rug.  En vandaag starten we dag 5.
Klinkt misschien als niets, maar 4 dagen is veel voor eer roker en toch een mooie start.

Wat goed van je. Ik heb nooit gerookt en heb een pesthekel aan sigaretten, dus kan je niet vanuit die ervaring adviseren. Wat ik vanuit mijn werk wel weet: er zijn programma’s die kunnen helpen, je zou je huisarts kunnen vragen. Ik weet dat ziekenhuizen die ook aanbieden.
ze helpen je onder andere in te zien  dat je sigaretten niet nodig hebt, maar dat je geen monster bent als je er nog wel naar verlangt af en toe. 
en een heel belangrijke, die ook geldt voor mensen die willen afvallen: ga je een keer in de fout, stop dan niet met stoppen, maar begin gewoon opnieuw. hoewel bij roken het verstandig is om door te zetten omdat je natuurlijk ook de nicotineverslaving uit je lichaam moet krijgen. Zeg gewoon elke ochtend een paar keer tegen jezelf en elkaar: vandaag zijn wij mensen die niet roken. Positieve affirmatie! 
sterkte! 

Goed bezig! Mijn ouders zijn iets van tien jaar geleden gestopt. Mijn moeder heeft nog steeds zin in een sigaret als ze ruikt dat iemand gerookt heeft. Het is vooral de mindset van 'ik ben geen roker' die er in moet slijten. En inderdaad, als je een keer de fout in gaat, stop gewoon opnieuw. 

Ha, dit ken ik. Ik heb het ook gedaan, zonder hulpmiddelen, na 35 jaar roken ongeveer. Vier dagen is een enorme tijd op dit moment. En zo'n belangrijk moment ook: de eerste drie dagen zijn het ergst. Dat kun je als motivatie meenemen: 'Ik wil hoe dan ook stoppen met roken dus als ik er nu eentje opsteek, dan moet ik die eerste drie dagen wéér door zien te komen. Terwijl: als ik er nu NIET eentje opsteek, wordt het steeds makkelijker!' Want dat is dus echt waar: je hebt het ergste gehad. Het wordt steeds makkelijker. Geef jezelf een schouderklopje en geniet van de lucht in je longen. 

De valkuil is dat je soms enorme maar dan ook echt enorme zin hebt in een sigaret. Op zo'n moment helpt de wetenschap dat dit gevoel maar een paar minuten duurt. Het zakt vanzelf weg. Denk daaraan als je het moeilijk hebt. 'Dit gevoel is vreselijk maar het is al bijna voorbij. Ik wacht gewoon eventjes.' 

Imi

Imi

03-12-2021 om 12:03

Hevige aandrang om te roken duurt inderdaad maar kort. Een vriend van mij is ook gestopt. Als hij heel erg zin kreeg in een sigaret, sprak hij met zichzelf af dat hij in elk geval eerst 20 push-ups moest doen, dan een glas water drinken, en dan zijn tanden poetsen. Daarna was de hevige zin altijd weg.

Imi schreef op 03-12-2021 om 12:03:

Hevige aandrang om te roken duurt inderdaad maar kort. Een vriend van mij is ook gestopt. Als hij heel erg zin kreeg in een sigaret, sprak hij met zichzelf af dat hij in elk geval eerst 20 push-ups moest doen, dan een glas water drinken, en dan zijn tanden poetsen. Daarna was de hevige zin altijd weg.

Dat is een hele slimme! ik had een iets andere versie: ik zei tegen mezelf dat als ik over 15 minuten écht nog wilde roken, dan mocht het. En een paar dagen of weekje later hoogde ik dat op: als ik over een uur nog wilde dan mocht het. Daarmee erkende ik voor mezelf dat het moeilijk was en ergens was dat een iets betere motivatie dan 'heel streng' zijn tegen mezelf. 

En het argument: "als je nu toch weer begint dan is alle ellende voor niets geweest" heeft mij ook erg geholpen.

gr Angela

Goed zeg. Misschien zijn er wel meer hier die (net) gestopt zijn? Zie hieronder en pas vooral op voor de geestelijke ontwenningsverschijnselen. Mijn vader vond het altijd het moeilijkste als hij moest telefoneren, daarbij stak hij altijd een sigaret op, zeker bij moeilijke gesprekken. 

Afkickverschijnselen roken

Een verslaving aan nicotine zorgt voor ontwenningsverschijnselen als je niet rookt. Mogelijke ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met roken:

  • spanning
  • onrust
  • prikkelbaarheid
  • slapeloosheid
  • angst
  • concentratieproblemen
  • zweten
  • benauwd
  • hoofdpijn
  • hoestbuien
  • maag- en darmstoornissen

Verder kun je last krijgen van verstopping en gewichtstoename. De meeste lichamelijke ontwenningsverschijnselen doen zich voor in de eerste periode als je net bent gestopt. Geestelijke ontwenningsverschijnselen duren over het algemeen langer.

Lichamelijke voordelen stoppen met roken

Stoppen met roken heeft een positieve invloed op je lichamelijke gezondheid:

  • 20 minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na 8 uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder.
  • De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal. Na 1 dag is alle koolmonoxide uit het lichaam.
  • Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na 1 dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na 2 dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na 2 dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de 2 en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.
  • Tussen de 3 en 9 maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na 1 dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Stoppen met roken geeft een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.
  • Na 10 jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Kijk ook nog op de volgende site: Rokeninfo.

Andere voordelen stoppen met roken

Naast gezondheidseffecten houd je ook geld over, heb je meer energie, voel je je gezond en heb je een gevoel van trots. In de meeste gevallen komen verzekerden met een overlijdensrisicoverzekering die zijn gestopt met roken in aanmerking voor een lagere premie. Rokers betalen vanwege het verhoogde risico op vroegtijdig overlijden namelijk meer premie voor hun polis dan niet-rokers.


https://www.brijder.nl/probleem/rookverslaving/afkickverschijnselen

En een vraagje voor de stoppers: heb je sigaretten in huis? Omdat er hier zijn die tegen zichzelf zeggen dat als ze over een kwartier nog willen roken dat dat dan mag?

Goed bezig! Hou vol

Kerstin75 schreef op 03-12-2021 om 17:44:

En een vraagje voor de stoppers: heb je sigaretten in huis? Omdat er hier zijn die tegen zichzelf zeggen dat als ze over een kwartier nog willen roken dat dat dan mag?

Daar zeg je wat. Het is gelukkig al meer dan 21 jaar geleden, maar ik denk dus dat het vooral opging als ik op m'n werk was (en daar kon ik makkelijk genoeg even naar winkel) of thuis als winkels of benzinepomp open was. Dus meer de belofte aan mezelf dat het dan 'zou mogen' dan dat ik echt een sigaret klaar had liggen waar Ik  dan naar kon grijpen. Ik denk dat ik die verleiding niet had kunnen Weerstaan....

Gr Angela

Ik ben 23 jaar geleden gestopt na 23 jaar als een schoorsteen te hebben gerookt (dat is ook toevallig .
Ik had dat boek van die bekende blije Amerikaanse anti-rookgoeroe. Uiteindelijk is het me toch met mijn eigen karakter gelukt. Het eerste wat me na een paar dagen opviel was dat ik onbekommerd hard kon lachen zonder in een vreselijke hoestbui te eindigen. De mindset uit het boek van 'wat is het toch moeilijk' naar 'ik hoef niet meer te roken' heeft me een beetje geholpen en is me altijd bijgebleven. 
Groepjes mensen die buiten gezellig staan te roken passeer ik nooit zonder een vleugje heimwee. Je bent tegenwoordig wel een soort paria als je nog rookt. Dat helpt me nu in dit stadium wel, maar toen juist niet. Ik voelde me sowieso een paria op meerdere vlakken, haha.

9lives hoe gaat het nu?

Goed!!
Hier 5.5 jaar geleden gestopt. Voordelen heb ik er niet van gehad v.w.b. bloeddruk, conditie, meer lucht, betere smaak enz, maar heb nog geen dag spijt gehad. Ik heb 34 jaar gerookt ( 6-12 per dag).

Gestopt met behulp van champix. Ik vond het makkelijker dan ik bv afvallen heb gevonden. Dat dacht ik vooraf al en dat klopte.

Bij o.a. stress of blijdschap nog steeds de 1e korte gedachte dat ik wil roken, maar ik weet dat ik het niet meer ga doen. De stap er naartoe was te lang en lastig. Ik heb mezelf goed geïnformeerd over alles wat op kon treden en vooral: "de hevige trek verdwijnt met een paar minuten vanzelf" was geruststellend. 
Sterkte en hou vol!

Mijn ouders zijn van de 1 op de andere dag gestopt na meer dan 40 jaar roken. You can do it. 

Goed en kan goed zijn om het te ondersteunen. Lichaam moet ontgiften en ontzuren. Zijn allerlei middelen voor. Ook zorgen voor wat extra voedingsstoffen, zoals zink, vitamine B en vitamine C.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.