Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

niemie

niemie

26-02-2013 om 10:52

Stress gerelateerde hoge bloeddruk

Nou ja, dat is mijn eigen diagnose...
Ik heb al vanaf de puberteit af en aan problemen met mijn bloeddruk. Het zit ook erg in de familie.Ben daar destijds ook voor binnenste buiten gekeerd maar er is geen lichamelijke oorzaak gevonden. Mijn bloeddruk schommelt erg maar op het moment is ie weer erg hoog. Heb er ook last van; hoofdpijn, duizelig enz. Momenteel heb ik wel behoorlijk wat stress vanwege twee ernstige ziektegevallen in mijn familie. Op de oorzaak van de stress heb ik dus helaas geen invloed op.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb zelf ook niet het idee dat ik echt heel erg loop te tobben ofzo maar mijn lichaam geeft duidelijk iets anders aan. Met name mijn onderdruk is hoog. Vanochtend was ie 110. Ik werd ook al meteen met hoofdpijn wakker dus ik denk dat het 'snachts ook hoog blijft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor zover mij bekend

Je moet oppassen met zout maar je moet nog meer oppassen met drop (zoet en zout), zoethout en daarvan afgeleide producten (sterrenmix bijvoorbeeld). In zoethout zit een stof die sterk bloeddrukverhogend werkt.

Verder wordt vziw bij hoge bloeddruk het advies gegeven om meer te bewegen. Sporten hoeft niet, dagelijks een flink stuk lopen met de hond (desgewenst zonder hond) of een stuk fietsen is goed genoeg.

En verder zijn er medicijnen, maar daar is de dokter voor.

Sterkte ermee

Temet

niemie

niemie

26-02-2013 om 12:45

I know

Tja, de dingen die je noemde zijn me bekend Temet.
Ik wandel dagelijks 2 a 3 keer een half uur met de hond. Eet zo min mogelijk zout e.d.
Doe ook al 10 jaar yoga.

Heeft er iemand goede resultaten met bijv. Omega visolie of andere zelfhulpmiddelen.

De huisarts wil nog geen medicijnen geven omdat mijn bloeddruk erg wisselend is. Er zijn dus tijden dat ie gewoon prima is.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

26-02-2013 om 19:59

Oke?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/33049-symptomen-hoge-bloeddruk-hypertensie-klachten-oorzaken.html#behandeling-wat-te-doen-bij-hoge-bloeddruk

raar verhaal. Weet niet hoe oud je bent. Maar vanaf de puberteit hoge tensie en geen medicijnen krijgen van de dokter? terwijl het in de familie zit. Juist dan is er meestal niet zo veel aan te doen met levensstijl. Daarom krijg je dan meestal juist medicijnen. Dus.......

Vic

Vic

26-02-2013 om 20:01

Tja

Als je structureel boven de ca. 140/90 zit, kun je blijvende schade oplopen aan je vaatstelsel en je hebt een grotere kans op bijv. een beroerte. Ik weet niet hoe tijdelijk jouw hoge bloeddruk is, maar langer dan een paar maanden is al structureel. Mijn ervaring is dat huismiddeltjes (gedroogde abrikozen), rust houden, bewegen of stoppen met roken niet werken, en als je familiair belast bent ontkom je op den duur niet aan medicatie.

A.

A.

26-02-2013 om 23:45

Hier een ervaringsdeskundige

Hoi Niemie,
(Helaas) kan ik over dit onderwerp meepraten. Bij mij is de hoge bloeddruk ook al op jonge leeftijd begonnen. Hij is helemaal de pan uitgerezen toen ik op mijn dertigste een Hellpsyndroom ontwikkelde aan het einde van mijn eerste zwangerschap.
In de volgende zwangerschappen is de hoge bloeddruk altijd behandeld met medicatie, die dan een tijdje daarna weer kon stoppen omdat de bloeddruk aanvaardbaar was. (Maar niet meer dan dat)
Tot overmaat van ramp slibten mijn kransslagaderen dicht, en ben ik voor m'n veertigste gedotterd.... Nu slik ik 'bergen' medicatie, waaronder een bètablokker en twee bloeddrukverlagers.
Voor het eerst in ruim twintig jaar heb ik een goede bloeddruk. (daarnaast ook nog andere medicatie voor het hart)
Mijn advies: laat je verwijzen naar een internist. En als deze medicatie voorschrijft: gewoon doen. Natuurlijk zijn er bijwerkingen, maar als je bloeddruk er beter (goed) van wordt, is dat toch heel veel waard, in mijn beleving.
Nu ben je heel ongerust, begrijpelijk en zeer waarschijnlijk ook terecht.
Overal zitten voors en tegens aan, maar het helpt mij wel. Ik kan nu, ondanks het stempeltje 'hartpatient' een vrijwel normaal leven leiden.
En dat geeft rust!!
Veel sterkte, ik weet hoe druk je je kunt maken over je gezondheid!!
a.

niemie

niemie

27-02-2013 om 09:56

Afspraak

Jullie hebben gelijk. Ik heb zojuist een afspraak gemaakt. Aankomende vrijdag wordt mijn bloeddruk opgemeten door de praktijkondersteuner. Als ik eerlijk ben wil ik nu ook wel medicijnen want ik ben er echt beroerd van. Rare hoofdpijn,duizelig en een strak gevoel in mijn keel.

Toch heb ik altijd een beetje het idee dat mijn klachten niet serieus genomen worden omdat ik nog steeds relatief jong ben (bijna 39). Ben benieuwd hoe het deze keer gaat.
Ik laat het jullie weten.

Vic

Vic

27-02-2013 om 10:25

Dan toch zeker

Als je er zulke zware klachten van hebt, zou ik toch zeker aandringen op medicatie of evt een doorverwijzing. Met medicijnen ben je er trouwens ook vaak niet in een keer vanaf. Ik heb wel 5 verschillende combinaties gebruikt voordat ik iets had wat werkte. Ik was trouwens een stuk jonger dan jij toen ik begon met medicatie.

niemie

niemie

27-02-2013 om 10:49

Medicijnen

Toen ik zojuist de assistente aan de lijn had moest ik vertellen waarom ik een afspraak wilde. Dus ik vertelde dat ik oa duizelig ben, hoofdpijn heb enz. Zegt ze; nou mevrouw, normaal gesproken heb je geen klachten bij een te hoge bloeddruk hoor!....
Echt op zo'n toontje...
Heb haar maar niet verteld dat ik de afgelopen tijd zelf mijn bloeddruk gemeten heb (met een apparaat van mijn schoonouders) en dat de onderdruk zelfs een keer 123 was.

Ik vind toch echt zelf nu ook wel dat er medicijnen aan te pas moeten komen. Dit voelt niet goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 12:29

Zelf meten

Ik ben om eerlijk te zijn niet zo'n voorstander van bloedrukmeters voor thuis. Iedere afwijking is dan extra zorgelijk. Mijn dochter heeft mijn bloeddruk een keer gemeten toen we bij haar op school waren. Man, ik schrok me dood! De volgende dag gelijk naar de huisarts en daar was het weer normaal. Ik ben blijkbaar echt gevoelig voor stress wat mijn bloeddruk betreft. Vorig jaar ben ik opgenomen geweest onder redelijk stressvolle omstandigheden. Bam... schrikbarend hoog was de bloeddruk. Mijn man, idem dito. Bij zijn opname in december, sloegen alle wijzers ver boven de 100 uit... de volgende ochtend, niks meer aan de hand. Heel netjes was het weer. Stress jaagt de bloeddruk dus duidelijk op, als je daar gevoelig voor bent, zoals ik en mijn man.

Biene M.

Biene M.

27-02-2013 om 12:41

Ochtend

Bloeddruk piekt vlak voor het ontwaken, dus hypertensie 's ochtends zegt niets over tensie 's nachts. Ik sta in stressvolle periodes geregeld op met een bloedneus. Je kunt je HA vragen om een 24-uursmeting. Als je tensie tussendoor normale waarden heeft zou ik niet aan medicatie beginnen.

24 uurs meting

Ik zou ook om een 24-uurs meting vragen alvorens ik aan medicijnen zou beginnen.

Dat zegt veel meer dan momentopnames..

Bij mijn man mat ik bijv. altijd een goede bloeddruk, totdat hij bij een pre operatief spreekuur teruggestuurd werd naar de huisarts wegens hypertensie. We dachten: valt wel wat mee, want thuis nooit te hoog.
24 uurs meting gedaan en wat bleek? Overdag keurige tensie, maar s nachts veel te hoog..

Als mijn bloeddruk wordt gemeten is ie, bij de HA ook altijd hoog, maar thuis veel lager, mijn meetapparaat meegenomen en vergeleken, die bleek hetzelfde te meten, dus de thuismetingen kloppen wel..

Eerst maar eens een registratie, ik verbaas me eigenlijk wel dat er niet standaard eerst een registratie wordt gedaan en dan pas met medicatie wordt begonnen, er zijn zoveel mensen met 'witte jassen hoge bloeddruk'..

Vic

Vic

27-02-2013 om 20:57

Klopt

Volgens mij moet je volgens het protocol eerst een 24-uursmeting krijgen, maar bij mij is dat niet gedaan. Ik kreeg in eerste instantie alleen plaspillen, maar die deden niets. Vervolgens allerlei pilletjes die ook niets deden, en toen pas een 24-uurs meting (dan ben je dus 3 jaar verder). Daaruit bleek dat het gemiddeld 140/90 was, met flinke uitschieters. Er wordt dus niet alleen gekeken of het ook wel eens goed is, maar ook of het gemiddelde acceptabel is.

Klachten

Hoofdpijn en duizeligheidsklachten kunnen samenhangen met hoge bloeddruk, maar stress kan dat soort klachten natuurlijk ook geven. Dus er is niet gezegd dat je die klachten van de bloeddruk hebt.

Niemie, krijg je die verwijzing nou? Anders moet je misschien maar zeggen dat je je zo'n zorgen maakt (is ook zo) en dat je daar zo'n stress van krijgt. En wat dat niet met je bloeddruk doet...

Sterkte ermee

Temet

niemie

niemie

28-02-2013 om 12:45

Morgen

Morgenochtend kan ik terecht. Dan laat ik even weten wat er nu gebeurt.

niemie

niemie

01-03-2013 om 12:57

Update

Ben vanochtend naar de huisartsondersteuner geweest. Zij constateerde inderdaad een te hoge bloeddruk gemiddeld was het na diverse metingen bovendruk 180 en onderdruk 110.

Ik werd meteen doorgestuurd voor een hartfilmpje. Die heb ik zojuist laten maken en heb 'm net ingeleverd bij de assistente. Die zag dat ie in ieder geval niet helemaal goed was (ik heb met een half oog meegegluurd op het formulier en er stond iets als verhoogd QT ofzoiets) en nu belt de huisarts vanmiddag op om verder te overleggen.

In het ziekenhuis hebben ze natuurlijk ook wel gezien dat het filmpje niet helemaal goed was maar daar zeiden ze niets. Ze hebben me ook niet meteen daar gehouden dus ik ga er van uit dat het nu niet 1,2,3, levensbedreigend is ofzo.

Ben wel een beetje geschrokken, hoor.

Volgende week moet ik ook nog bloed laten prikken e.d.
En in principe staat er voor volgende week vrijdag weer een vervolgafspraak met de ha. Maar dit hebben we vanochtend meteen al afgesproken. Toen wisten we nog niets van het afwijkende hartfilmpje.

Dus ik zal straks als er gebeld wordt wel horen of die afspraken nog moeten veranderen.

Hombre

Hombre

01-03-2013 om 13:25

Stress en nieren

Blijkbaar spelen de (bij)nieren een belangrijke rol in het ontstaan van hoge bloeddruk. Die produceren o.a. adrenaline onder invloed van stress, wat de bloeddruk doet stijgen.

In ieder geval is er een nieuwe remedie tegen hypertensie die gebaseerd is op het (eenmalig) uitschakelen van de zenuwen die naar de bijnieren lopen. Schijnt erg goed te werken, maar het is nogal nieuw dus experimenteel en alelen voor de echt ernstige gevallen.

http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2010/07/nieuwe-techniek-verlaagt-hoge-bloeddruk.htm

Maar jouw stelling dat het met stress te maken heeft zou dus best wel eens kunnen kloppen. Maar misschien betekent stress in deze context iets anders dan wat wij ons erbij voorstellen.

niemie

niemie

01-03-2013 om 14:34

Nu richting hart

N.a.v. de uitslag vanmorgen heb ik nu uiteraard het idee dat er meer richting het niet goed functioneren van mijn hart gedacht wordt.

Maar ik moet inderdaad volgende week ook bloed prikken met name om naar de nieren te kijken. Moet ook urine inleveren.

Tink

Tink

01-03-2013 om 23:19

Goed

... dat je ook naar je nierfunctie laat kijken. Hoge bloeddruk en slechte nierfunctie is een soort vicieuze cirkel.

Wat Hombre bedoelt heet renale denervatie, je vindt meer en recentere info via http://www.niernieuws.nl/ (bovenin zoeken op denervatie). Voor zover ik weet wordt dat tot nu toe alleen gedaan bij hoge bloeddruk die onbehandelbaar is met medicijnen.

Sterkte Niemie!

niemie

niemie

05-03-2013 om 12:40

Bloed is goed

Gisteren bloed geprikt en mocht vandaag al bellen voor de uitslag. En dat was helemaal goed. Er staat nu voor a.s. vrijdag weer een afspraak met de ha. Nog een keer bloeddruk meten denk ik en nabespreken welke stappen er te nemen zijn nu het hartfilmpje niet helemaal goed bleek.

Wordt vervolgd dus...

niemie

niemie

06-03-2013 om 15:18

Geannuleerd

De afspraak met de ha vrijdag gaat niet door. Ik ben geb
eld door de assistente dat ze overleg hebben gehad met een cardioloog en ik word nu doorgestuurd. Heb gebeld naar het ziekenhuis en krijg als het goed is binnen 2 weken een oproep voor een afspraak. Nog even afwachten dus.

Wel een geruststelling dat er nu verder onderzoek gedaan wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.