Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Suiker en snacks voor mijn kinderen

Ik maak me zorgen over de suikerinname van mijn kinderen. Heeft er iemand tips om over hoe u hun suikerinname onder controle te houden zonder altijd maar nee te moeten zeggen? Wat voor soort desserts, ijsjes geef je ze bijvoorbeeld (het zijn ijs verslinders)


Wat dacht je van 1 pak/bak ijs per twee weken kopen en op=op?

Leg uit wat suiker met je lichaam doet: tast je tanden en je botten aan, maakt dik, wakkert je hongergevoel aan, leidt tot diabetes, etc.

Meer gezonde snacks in huis halen. Fruit, kerstomaatjes, komkomner, peentjes, eventueel met dipsaus. Volkorencrackers met hummus zijn hier populair. 

Koekjes met minder suiker kopen. Volkoren vult beter en is ook lekker, bijv digestives met chocolade van AH, ook erg zoet maar ze vullen meer dus hopelijk eten ze minder.

En vooral: genoeg eten tijdens de maaltijden. Zet restjes klaar in de koelkast om als snack op te warmen. Raad ze aan een paar boterhammen te eten als als ze honger hebben: snacks zijn extraatjes, niet om je honger te stillen. 

Niet kopen. Wij hebben alleen waterijs in huis als het heel warm is. 

Maar niemand heeft hier moeite met nee zeggen of nee horen, dus dat is niet zo'n probleem.

Vaste momenten waarop ze iets krijgen of een vaste hoeveelheid per dag/week, zodat het de rest van de tijd niet hoeven te vragen. En niet te veel in huis halen. Wat er niet is, kunnen ze ook niet opeten.

Hoe oud zijn ze? 
Je kan zelf (samen met je kinderen) ijsjes maken van smoothies dus met fruit en yoghurt.  Verschillende smaken, niet te groot, dat als toetje geven bijvoorbeeld. Leuk om ze te laten experimenteren!

En geen ongezonde gewoontes creëren, als ze gewend zijn iedere dag ijs te krijgen, wordt nee zeggen een probleem. Hier is ijs iets speciaals, de gewoonte is yoghurt met wat fruit bijvoorbeeld. 

Wij eten alleen ijs bij warm weer of met feestdagen. En ijs is dan geen extra snoepmoment, maar ipv normale toetje of ipv koekje met drinken in de middag.

waterijsjes zijn heel handig, zeker de goedkopere zijn gewoon ranja met ijs. Dat is niet zo ongezond en kan best elke dag. 

Hier mogen ze een paar keer per dag wat lekkers als we de hele dag thuis zijn. Op school/BSO dagen is er vaak minder/geen tijd voor want dan komen we pas tegen etenstijd thuis.

dan

dan

30-04-2022 om 10:00

Je kunt eens ijs geven als dessert, in het weekend bijvoorbeeld en dan wat vers fruit erbij, al bevat fruit ook suiker. En als tussendoortjes iets als een rijstwafel of wat groente die ze ergens in kunnen dippen. 

Gewoon nee zeggen. Het is zo moeilijk niet. 
Jij bent de bepalende factor. De hoeveelheid suiker die ze krijgen ligt aan de ouders. Van af en toe nee zeggen krijgen ze niks, van altijd ja zeggen veel meer dan alleen een on gezond lijf. 

JuultjeV

JuultjeV

06-05-2022 om 14:34 Topicstarter

Hi allemaal,

Dank voor de tips!
@Junio 8 en 12 jaar. Klinkt goed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.