Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

picobello

picobello

19-05-2009 om 21:20

Tandarts

hier dochter met erg slecht gebit, deels erfelijk, deels medicijngebruik.
Ze is nogal panisch voor de tandarts. De verdovingsprik vindt ze veschrikkelijk en werken vaak niet afdoende waardoor ze nog steeds pijn heeft.

Maar wat mij zo opvalt is dat elk gaatje wat gevuld wordt, eerst een soort noodvulling krijgt met een soort antibioticum erin en daarna, een week of 2 later wordt dat er weer uitgeboord en opnieuw gevuld.

Dus 2 keer een rekening voor hetzelfde gaatje, maar ook 2 keer stress voor het kind.
Is dit normaal?

Een alternatief is alle gaatjes tegelijk an te pakken onder algehele narcose maar de tandarts vind dat er dan niet goed gewerkt wordt omdat de gaatjes dan in 1 keer gevuld worden.
Bij mij werden vroeger de gaatjes altijd in 1 keer gevuld. Is het idd zo dat dit veranderd is?

kind is al 1 kies kwijt omdat bij de eerste vulling een abces was ontstaan en vandaag was het bij de tweede kies het geval.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

19-05-2009 om 21:59

Herken het niet

Ik heb ook een keer een speciale vulling gehad met een antibioticum erin en die zit er nog steeds in, was gewoon in 1 keer klaar. Ook andere vullingen worden gewoon in 1 keer afgewerkt. Trouwens, bij mij werken de verdovingsprikken altijd prima, ik voel niets. Misschien eens een second opinion vragen, lijkt erop dat de tandarts je dochter als een uitstekende melkkoe ziet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2009 om 22:46

Hier ook niet

Nee,ik herken het ook niet. Hier een 7-jarige met helaas al heel wat gaatjes. Boren doet de tandarts in 3 seconden (hij telt hardop mee). Geen verdovingsspuiten, ik geloof dat ze wat vloeistof op een watje doen en het daarmee verdoven. Zoonlief heeft zelfs al een zenuwbehandeling gehad. Die deed wél flink pijn. Maar de tandarts doet het zo leuk, dat mijn zoontje toch steeds probleemloos in de stoel gaat liggen.

Een tandartsass

hier. Ik vind het een beetje dubbel op. Die AB in de kiezen en tanden en dan pas vullen vrij normaal. Maar natuurlijk niet voor het kind. Die AB en noodvulling is om te voorkomen dat je eerst zo'n dure vulling erin zet en dan toch gaat opspelen. Dan zijn de rapen gaar. Pijn en dan is het voor het kind ook niet leuk. Als het met die noodvulling rustig blijft en dan afsluiten.
Helaas wel stress voor het kind maar helaas wel de beste optie. Misschien een andere tandarts (kindertandarts) een optie ?
Gr. RYmcke

prulleke

prulleke

22-05-2009 om 23:03

Nog een assistente

en dat al weer 17 jaar.

Ook ik herken het werken met AB en een noodvulling niet zoals hier eerder al genoemd wordt. In het verleden werd er veel gebruik gemaakt van toxavit (om een zenuw om zeep te helpen) maar dit middel is al weer jaren verboden.

Wij behandelen in onze praktijk al jaren heel veel kinderen en eigenlijk altijd met succes. Behandelen van kinderen is ook een vak apart, het kost in het begin vaak veel tijd en die tijd moet je er in willen steken. Op de lange termijn win je die tijd makkelijk terug doordat een kind vertrouwen krijgt.

Wij werken met kinderen over het algemeen met een wit vul materiaal GC fuji extra (een glasionomeer) het werkt snel, kan wat vocht verdragen bij verwerking en het geeft een hoge dosis fluoride af waardoor de cariës die je niet helemaal weg kunt halen (b.v. omdat je heel dicht bij de zenuw zit) niet verder gaat.

Ontstaat er uiteindelijk toch een ontsteking aan een kies dan kan je die net zo makkelijk behandelen als met een noodvulling erin.
Een zenuwbehandeling in een melkkies wordt eigenlijk niet gedaan, meestal wordt zo'n kies getrokken.

Verder besteden wij heel veel aandacht aan preventie. Veel ouders hebben het vaak over een zwak gebit (bv. net als de ouders zelf) maar meestal zijn het de voedings gewoonte de oorzaak. En die zijn in een familie vaak het zelfde.

Behandelingen bij kinderen worden bij ons standaard verdoofd, eerst met een watje met lidocaïne zalf en daarna gewoon met een injectie.
Een kind heeft tijdens de behandeling geen pijn en wij kunnen zo rustig werken en een goede vulling maken.

Dus picobello, als ik jou was zou ik gewoon is vragen wat nu precies de reden is van 2 keer boren. En is jou kind echt erg bang dan zou ik kijken of er een angsttandarts in de buurt zit of iemand die goed met kinderen overweg kan.

picobello

picobello

26-05-2009 om 10:21

Heb navraag gedaan

bij andere ouders hier, in 2 keer vullen schijnt normaal te zijn. Ik denk er anders over want met een kind 2 keer, voor de kies met ontsteking zelfs 3 keer, vind ik erg heftig. Volgens de tandarts is de lokale AB om evt bacterien de er nog zijn geen kans te geven.
Dit doet ze dus bij alle kiezen die gevuld moeten worden, niet alleen die een infectie hebben.

Ik ga nu op zoek naar een kindertandarts, want dochterlief begint al met gillen voordat ze naar binnen moet.
Niet goed voor haar moraal en zeker niet die van mij.
Dochterlief had gister uit zichzelf gezegd dat ze geen verdoving wilde, gewoon boren en vullen. De prik ( vooral omdat ze toch niet echt werken) doet meer zeer. Dappere dodo.
Tandarts was het er niet echt mee eens, maar heeft het toch gedaan uiteindelijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.