Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mama 32

mama 32

08-02-2010 om 16:04

Tandarts

Ik ben niet erg tevreden over mijn huidige tandarts. Er zijn verschillende redenen voor. Op het gebied van de omgang met zijn patienten (kinderen), wachttijden en ook zijn kundigheid. Ik heb geen zin om dit(weer) met hem te bespreken.
Verder zou ik mijn gebit (en dat van mijn kinderen) wel eens door een andere tandarts willen laten beoordelen. Een soort second opinion zeg maar.
Kan ik zomaar overstappen naar een andere tandarts?
Mama32

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja hoor!

En doen!

Ik ergerde mij suf aan de in-efficientie in de praktijk, vele handelingen door verschillende mensen (assistent, tandarts, dan weer een gevorderde assistent). Voor een kroon plaatsen was ik bijna 3 kwartier kwijt. En dat was geen momentopname. Kijk, je wilt daar zo min mogelijk binnen zijn en als het toch moet zo weinig mogelijk tijd doorbrengen toch?

En dan maar niet te spreken over de belachelijke rekeningen die ik kreeg waar zelfs het gebruik van een flosdraadje en het bekijken van een fotootje flink geprijst op stonden.

Ik was er klaar mee, en ergerde me groen en geel. Dochter zat al bij een andere tandarts, die speciaal op kids is ingesteld. Dus na de laatste behandeling die veel tijd heeft gekost en waaruit een peperdure rekening volgde heb ik de praktijk opgebeld van de tandarts van mijn dochter en we zijn meer dan welkom.

Een oase van rust overkomt je als je alleen al de wachtkamer bij ze binnenstapt. Geen druk geklep aan de telefoon, onnodig wachten, druk heen en weer geren en meer van dat soort ergernissen.

In de keuze van je tandarts ben je helemaal vrij. Dat is wat anders als je van huisarts wilt veranderen, dat ligt wat gecompliceerder.

Dus wat let je?

mama 32

mama 32

08-02-2010 om 16:24

Tja

Inderdaad wat let me nog....
Ik schoof het steeds maar voor me uit, bang voor de confrontatie zeg maar. Kan je gewoon mededelen dat je weg wil bij de huidige tandarts? Ik neem aan dat ze verplicht zijn om de medische gegevens door te sturen naar de nieuwe tandarts?

Puck

Puck

08-02-2010 om 19:32

Wij ook

De tandartspraktijk in mijn vorige woonplaats ben ik noodgedwongen gebleven omdat de tandarts in mijn nieuwe woonplaats vol zat. Toen er daar een tandarts bij kwam zijn we direct overgestapt en daar was ik erg blij. Die andere tandartspraktijk was ook waardeloos: onvriendelijk, behandelingen voorstellen die niet nodig zijn, totaal niet goed met kinderen overweg kunnen. Ik ben nog steeds blij dat ik overgestapt ben.
En moppeke: de tarieven zijn volgens mij vastgesteld dus ik ben net als Pelle wel benieuwd of de rekeningen nu lager zijn.

Rekeningen

Geen idee of de rekeningen lager zijn, ik heb voorlopig de meest ingewikkelde behandelingen even achter de rug

Maar het overstappen voelt erg goed. En simpele dingen zoals een flossdraadje of geld rekenen voor het 'beoordelen van een foto' (de tandarts kijkt even naar het fotootje en ziet of de wortelkanaalbehandeling goed is afgerond, kosten: 25 euro!), die zien we nooit op de rekeningen van mijn dochter
Wat voor mij doorslaggevend was: er moest opnieuw een wortelkanaalbehandeling worden gedaan en een nieuwe kroon erop. Dat heeft me in tijd ca. 4,5 uur gekost en de rekening was € 1350 (oude kroon eraf, 2 kanalen schoonmaken, opvullen, kroonpreparatie en nieuwe kroon erop). Dat vond ik toch echt buiten alle proporties!

Overigens heb ik ook eerst de nieuwe tandarts opgebeld en daarna de oude opgezegd. Nooit oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt, hahahahaha!

Vastgestelde tarieven

Nog even:

Dat er vastgestelde tarieven zijn weet ik. Maar deze tandarts in kwestie presteerde het om allerlei bijzaken op de rekening te zetten.

beoordelen van een fotootje, flossdraadjes, met een microscoop even 2 tellen naar mijn kies kijken omdat hij het met het blote oog niet kon zien (85 euro!), in 1 behandeling (van 3 sessies) 3 x het aanbrengen van een cofferdam in rekening brengen.

Van dat soort ongein ben ik niet gediend. Maar verder was ook een zeer belangrijke reden het niet effecient zijn. Lang wachten, 3 verschillende mensen die in je mond prutsen, op korte termijn bij een pijnklacht nooit terecht kunnen enz.

Moppeke

Grappig dat je je juist ergert aan het inefficiënt zijn. Ik vind mijn tandarts juist irritant efficiënt. Er zijn 2 tandartsen en wel 6 behandelkamers ofzo. Je wordt gecontroleerd door een mondhygiëniste en dan rent een van de tandartsen even langs om voor de vorm ook nog een blik te werpen en hup daar sta je alweer buiten.
Maar goed. Volgens mij is het een prima praktijk en bovendien heb ik een ijzersterk gebit. Nooit wat aan de hand.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-02-2010 om 14:44

Triple

dat is bij mijn tandarts ook en ik vind dat zo gruwelijk....ik denk er ook over om over te gaan stappen....sinds ik bij deze zit nog nooit zoveel last van mijn gebit gehad...maanden niet links kunnen eten omdat de kroon gewoon niet lekker zat....nu al meer dan een maand rechts last sinds daar de vulling is vervangen, terwijl ik eigenlijk geen last er van had (volgens tandarts zat er een scheur in??)....er schijnt ook nog ergens een gaatje te zitten, maar ook daar geen last van, maar ik moet daar dus nog voor heen....zie er nu al tegenop....weer maanden last....

Twijfel

Ik vraag me ook af of ik moet overstappen.
Er wordt bij alles net wat meer gedeclareerd. Wat mij een 2-vlakvulling lijkt wordt geheid als 3-vlaksvulling aangemerkt, en je raadt het al, een 1-vlaksvulling bestaat niet in deze praktijk. Verder altijd van die kleine dingen erbij, 'kroon moeilijk te verwijderen' (niets van gemerkt, 12,50, of het moet zijn dat ie ingesneden werd, maar dat lijkt me heel normaal). Bellen voor een gaatje en langskomen: hij kijkt alleen maar terwijl ik al had gezegd dat er een gaatje zat, nog een keer terugkomen en vervolgens weer een aparte declaratie voor controle en een voor vullen.
Helaas heb ik regelmatig wat en ik ben verder wel tevreden over deze tandarts... maar het geld groeit me niet op de rug.

Lastig hoor.

100%mama

100%mama

10-02-2010 om 10:07

Tarieven

Ik begrijp jullie helemaal....echter weet ik ook de andere kant van het verhaal zeg maar.

Allereerst mag je ten alle tijden een second opinion aanvragen, of je verzekering deze vergoed zal je moeten nakijken in je polis. Anders heb je gemiddelde kosten van controle & foto's. Wil je overstappen bel je de assistente, geeft het adres door van de nieuwe tandarts en je hoeft helemaal niet te vermelden waarom je weg gaat.

Over de kosten van de cofferdam, helaas heeft hij 3x een nieuwe cofferdam moeten gebruiken en dus mag hij deze ook 3x berekenen. Jij kan er niets aan doen dat je 3 sessie's nodig hebt, aan de andere kant, je TA ook niet.

De code voor moeilijk te verwijderen mag al gedeclareerd worden op het moment dat de oude kroon er niet afgaat met een extractie tang of kronen tikker. Inslijpen betekend dus wel een moeilijk te verwijderen kroon.

Geen last hebben van iets en toch een vulling vervangen, tja, wij zeggen altijd "als je er last van krijgt ben je te laat". Een vulling kan altijd gaan lekken en laat je het zitten dan heb je de kans dat de kies onder de vulling gaat rotten, in het meest gunstige geval kan deze gered worden met een wortelkanaal en kroon, maar je kies verliezen is dus ook aanwezig.

En helaas, ook terug komen voor een gaatje terwijl je dit telefonisch al had mede gedeeld. Er wordt bij de meeste tandartsen "maar" 5 minuten gereserveerd om de reden dat jij niet kan aangeven hoelang hij nodig zal hebben. Stel hij houd een half uur voor je vrij terwijl hij maar 10 minuten bezig is, dat kost hem dus 20 minuten omzet.

Nogmaals, ik begrijp wat jullie bedoelen, maar er is ook een andere kant van het verhaal.

100%mama

100%mama

10-02-2010 om 10:15

Moppeke

Ik moest wel een beetje glimlachen van je posting (positief bedoeld hoor!), maar mag ik je zeggen dat je met deze code's en dus bedrag voordeling uit bent? Hij had nog veel meer mogen rekenen volgens het NMT die de code's vast steld! Studiemodellen, beoordelen studiemodellen, beetregistratie, noodkroon....heb je dus zo'n 250 euro bespaard hoor!

Uh....

ik wil het niet weten! Vond de factuur al belachelijk hoog genoeg.

Ik hoop dat ik voorlopig van de tandarts gevrijwaard ben... ook al heb ik een nieuwe.

Was natuurlijk niet alleen voor de nota's, maar ook meer omdat het niet efficient werken. Dat stoorde nog het meest. "Even" naar de tandarts was bij deze tandarts altijd een tijdrovende klus. Dat gaat bij de nieuwe tandarts heel anders, en dat alleen al is een verademing.

mama 32

mama 32

10-02-2010 om 20:02

Manier van werken

Dank allemaal voor de info. Ik heb op zich geen klagen over de nota's. Die lijken voor zover ik het kan beoordelen "normaal". Meer over zijn manier van werken. Er is 1 tandarts en 1 assistente met twee behandelkamers. Kom je dus met z'n drieen (ik en 2 kinderen) dan ga je om en om van de ene kamer naar de anders. Oudste zoon begint, (ik wil er altijd bij zijn om te horen wat er gezegd wordt), ondertussen moet jongste al naar de andere kamer (vind ie doodeng en ik kan alleen via de wachtkamer naar andere kamer). Heen en weer geklep dus, zenuwachtig gedoe. Ondertusen ben ik zelf aan de beurt, moet jongste dus laten zitten (krijgt dan fluor van assistentie, ook doodeng) en ik kan niets meer vragen of zeggen. Ik had van te voren aangeveven dat ik twee gaatjes moest vullen en halfjaarlijkse controle, wil hij er maar 1 doen en de controle wordt afgeraffeld, geen tandsteen verwijderen ed. En dat na minstens een half uur wachten vooraf in de wachtkamer! Daar baal ik dus vreselijk van! Ook heeft tandarst bij een wortelkanaalbehandeling een stukje van een borstelje in mijn wortel laten zitten. Gevolg, dikke ontsteking en 2 wortelpuntbehandelingen door kaakchirurg! En nog is het niet fijn. En dan te bedenken dat deze kies al jaren zeurt, ik dit steeds heb aangeven maar volgens tandarts kon die kies geen klachten geven... ARG! Nu moet er nog een kroon op en heb ik nog twee vullingen te gaan. Vandaar dat ik erstig twijfel aan de deskundigheid van deze tandarts.
Ik hoop dat ik snel kan overstappen. Helaas neemt de tandarts die ik op het oog had (dichtbij en goed aangeschreven) geen patienten meer aan. En dat vullen moet toch echt binnenkort gebeuren.
Dus op zoek naar een andere.
Mama32

Mama32

Als die pijnlijke probleemkies een kroon nodig heeft, is het ontzettend belangrijk dat problemen worden opgelost voordat er een kroon op komt.

Want anders zit die kroon er straks op, zeurt die kies weer en dan moet de kroon er weer af of moet er door de kies heen geboord worden om bij de kies te komen. Niet handig dus en niet nodig.

Misschien is een 2nd opinion uberhaupt handig in dit gevalletje zere kies?

Succes, ik hoop dat je snel een andere tandarts vindt waar je meer vertrouwen in hebt.

Tineke

Tineke

10-02-2010 om 20:22

Vraagjes

Past wel in dit draadje: 1) hoelang duurt een restauratie normaal gesproken (boren plus vullen)? hoe duur is dat?
Ik ben bij tandheelkunde, en ik kan het gewoon niet meer opbrengen, je zit er al heel gauw twee uur, maar betaalt bijna niets.

100%mama

100%mama

11-02-2010 om 18:11

Kosten

Beschrijving U.P.T. code Aantal Kosten

Twee-vlaks restauratie Amalgaam :

Anesthesie A10 1 12,80
Tweevlaksrestauratie V12 1 33,30
------+
Totaal 46,10

Twee vlaksvulling composiet:

Beschrijving U.P.T code Aantal Kosten

Anesthesie A10 1 12,80
Tweevlaksrestauratie V12 1 33,30
Etsen plus onderlaag V21 1 20,50
Rubberdam V50 1 10,20

------+
Totaal 76,80

Dit zijn de kosten voor een 2 vlaksrestauratie, ik weet natuurlijk niet of het een eenvlaksrestauratie is, een 2 of een 3 vlaksrestauratie. Of het composiet is of amalgaam. De tijd is afhankelijk van de restauratie, maar wij rekenen standaard 1 kwartier voor 1 2 of 3 vlaksrestauratie's en 10 minuten voor een 1 vlaksrestauratie. Het ligt er ook aan bij composiet of je TA cofferdam gebruikt (zou wel moeten), want dat kost ook 5 minuten. 2 uur komt bij ons nooit voor, buiten dat het voor de TA een belasting is, is het ook voor de patient een enorme belasting, je ligt dan mooi met je mond 2 uur open en dat is gewoon niet prettig, maar in 2 uur saneren wij in ieder geval een heel gebit

100%mama

bedankt voor de info. Ik denk dat het tweeledig is. Aan de ene kant weinig voorlichting over de kosten, of toelichting ofzo. Of te weinig gevraagd natuurlijk. Dus dat ligt niet alleen aan de TA maar ook aan de patient.
Aan de andere kant kan ik ondertussen wel wat TA-en vergelijken en de rekeningen zijn gewoon heel verschillend. De een voert werkelijk van alles aan en de ander is daar veel rustiger in. Mijn fijnste tandarts was opleider bij de ACTA (gewoon een particuliere praktijk op de 2 dagen dat hij niet bij de ACTA werkte) en ik heb nog nooit zulke lage rekeningen gehad. Verder lichtte hij alles, niet alleen de rekening maar met name zijn handelingen, uitgebreid toe. Heerlijk was dat. Ik was dus gewoon verwend.

100%mama

100%mama

13-02-2010 om 13:06

Rodebreuk

Wat je zegt is natuurlijk waar! Het is ook tweeledig. Vraag daarom ook altijd om een begroting van de kosten hoor, wij geven ze standaard mee voor kosten boven de 50,=. Zo weten patienten wat ze aan kosten kunnen verwachten en indien er vragen over zijn kunnen ze deze op tijd stellen, werkt een stuk prettiger moet ik zeggen hoor!

Het klopt ook dat rekeningen verschillen. Zeker als je bijvoorbeeld naar rekeningen van een kroon of wortelkanaal gaat kijken. De eerste tandarts waar ik voor werkte berekende werkelijk alles! Noodkronen, beoordelen studiemodellen, noem het maar op! De tandarts waar ik nu bij werk (heb mijn eigen patienten dus zie niet zoveel rekeningen meer, maar bij wat ik doorgaans zie) rekend veel minder. Geen noodkroon, geen beoordeling, gewoon effectief de prijzen voor afdrukken, kroon en techniekkosten. Zijn motto is dat als je alles maar berekend wat mogelijk is je straks (en laten we eerlijk zijn, zeker nu) geen patient meer over hebt om uberhaupt iets aan te berekenen. Daar tegeover verwachten wij wel van patienten dat ze meegaan in het oordeel van de tandarts en dan met name gericht op preventieve zorg (instructie, 2x per jaar schoonmaken). Eigenlijk werkt dit heel goed moet ik zeggen, heb het razend druk, hahahaha! Wel is het zo dat de meeste mensen (niet rot bedoeld) verwachachten van de tandarts dat hij maar alles uitlegt en toelicht, soms denk ik ook wel "je kan wel mopperen, maar je had het ook zelf kunnen vragen", snap je wat ik bedoel?

Dat laatste

het eerste wat me te binnen schiet is dat je een groot deel van de tijd niets kunt vragen omdat er iemand in je mond bezig is, je moet het dus opsparen

Maarreeh... veel mensen hebben toch een lichte of minder lichte vorm van tandartsvrees. Ik heb dat van mezelf toch pas echt goed gemerkt toen ik een tandarts kreeg die alles uit zichzelf en in den treure toelicht.

Het is lastig om daar in zijn algemeenheid dingen over te zeggen, iedere situatie is anders, maar inmiddels is het mijn ervaring dat mensen die in de zorg werken soms vergeten dat een patient of client in een afhankelijke rol zit. Ik merk dat het daar nogal eens mis gaat, als je onderuit ligt in een operatiehemd of met je mond open - dan is het wat lastiger om assertief te zijn.En die ACTA-tandarts had daar dus zijn consequentie uit getrokken. Die communiceerde bij voorbaat.

Ik ben er wel uit hoor, als het ff kan zoek ik dus hulpverleners die daar rekening mee houden. Ik bedoel, ik kan niet ongebreideld assertiever worden dan ik nu ben.

100%mama

100%mama

14-02-2010 om 13:16

Je hebt

gelijk, echter is het wel heel vaak dat het laatste, dus zelf vragen, wel heel erg vergeten wordt. De "klachten" zijn dan ook vaak "er wordt niet gecommuniceerd door de tandarts", maar ik vind dan dat er door de patient ook niet wordt gecommuniceerd. Dat heeft wel iets met assertiviteit te maken, tuurlijk, maar het blijft wel tweeledig. Lihg je in je operatie hemd, dan heb je van te voren dus meerdere gesprekken gehad (spoed uitgesloten). Daarin had je voor je zelf dus een lijstje kunnen maken met de dingen die je wilt vragen. Tuurlijk werkt dit anders als bij een tandarts, maar ook daarbij heb je voldoende ruimte om je vragen te stellen. Ik vind het wat te ver gaan om te zeggen dat omdat jij niet assertief genoeg bent, de andere partij daar dus ten alle tijden rekening mee moet houden. Soms kan het niet en soms is het idd voor de tandarts een reguliere behandeling en (jaja, het zijn mensen) hebben ze dus niet door dat dit voor jouw niet zo is.

Ik ben het met je eens dat met name medici slechte communicatie hebben, daar in tegen staat er wel een assistente dan wel in de kamer of aan de balie waar jij met je vragen terecht kan. Gelukkig zijn er veel praktijken (en ik ben blij die van ons ook) dat wij wel rekening met de "angst" houden en dus veel communiceren met patient. Dat werkt voor de deze beter, maar ook voor de tandarts! Je hebt dus groot gelijk als je deze zoket voor je je laat helpen!

Sja

Ik snap jouw standpunt, ik mis alleen totaal het begrip voor de afhankelijkheid.

Ik denk niet dat we daar uit komen.

De verleiding is er om uit te weiden over eigen/andermans ervaring maar dat laat ik maar weg. Vooral die redenering van dan had je dit of dan had je dat op je lijstje moeten zetten triggert me. Als het echt mis gaat in de zorg, is mijn ervaring, dan zijn zorgmensen achteraf stomverbaasd hoeveel misser op misser er gestapeld zijn, en ik mis in jouw verhaal het begrip voor dat dat kan gebeuren en dat je dat niet aan de patient kunt toerekenen.

Dan zou nl. de patient voor al die mogelijke missers bij voorbaat al vragen hebben moeten stellen. En wat als je mis prikt, en wat als mijn bloeddruk dan laag blijft ondanks 2x epinefrine en adrenaline spuiten, en wat als je dan je kersverse assistent de operatie laat doen, en wat als dan achteraf de verkeerde lagen aanelkaar genaaid zijn, en wat als de patient dan klaagt over pijn en er wordt niet gekeken en achteraf is een abces ontstaan waardoor patient een tijdelijk stoma moet en 6 hersteloperaties nodig heeft na een kleine 'routine-ingreep', enz?

Dat zijn dus geen dentale voorbeelden maar het gebeurt allemaal en je krijgt het echt niet op je lijstje.

100%mama

100%mama

16-02-2010 om 07:58

Rodebreuk

Nogmaals, ik ben het gevoelsmatig redelijk met je eens, met die verstande dat ik dus wel redelijk door vraag omdat ook ik merk dat er a: medische taal tegen leken wordt gespoken die ik dus niet begrijp en b: de medici al snel denkt dat je het wel snapt. Ik denk dus wel dat het deels een stuk assertiviteit is.

Het deel over het lijstje was bedoeld als hulpmiddel om de "baas" over je eigen lichaam te blijven, geen aanval en een "zie je wel" als het misgaat.....Ik denk dat je in mijn stuk alleen "de andere kant" leest terwijl ik toch zelf meen aan te geven dat ik je begrijp, maar tegelijkertijd heb ik op sommige stukken een andere mening. Dat is niet de mening als medici, maar als mens (jaja, ben ik ook). "Mogelijke medische missers", sorry, maar ik denk echt niet zo ver vooruit. Mogelijk kom ik straks onder een auto, mogelijk krijg ik een infectie na ene simpele kijkoperatie, als ik ga nadenken over de mogelijkheid van alles wordt ik spontaan depressief....

Leuk dat je nog even reageerde..

Ben niet op mijn allerhandigst momenteel...

Ik heb gewoon de laatste jaren nogal aan de ontvangende kant gezeten, en dan heb je gauw dat je jaloers wordt op de andere zijde die er, gewoon vanwege de andere positie, makkelijker over praat.

Morgen weer naar de tandarts voor een gaatje... dus bedankt voor je kijk van de andere kant!
(misschien ben jij wel daar

100%mama

100%mama

16-02-2010 om 18:15

Haha rode breuk

Morgen lekker niet hoor! Het is woensdag en dan is het "de dag van mijn kind"! Maar wel heel veel succes hoor morgen, ik hoop dat het mee valt voor je (vraag voor verdoving anders een lidocaine zalfje, dan voel je de prik ook niet!), doe ik ook hoor, heb een hekel aan de verdovingsprikken!

Ennuh, geeft niet hoor, dat van het allerhandigst, IK had het zo ook niet opgevat!

Sancy-OOQ1

Sancy-OOQ1

16-02-2010 om 19:38

100% mama, volkomen ot

Noem jij Rode Beuk nu rode bReuk met een bepaalde reden, of was het een vertyping?

100%mama

100%mama

17-02-2010 om 08:48

Hahaha (ot)

Oeiiiiiiiii, je wijst me ergens op! Ik was er echt compleet van overtuigd dat het RodebReuk was, hahaha, OEPS, foutje & sorry! Het was dus niet eens een "vertyping", gewoon een kwestie van verkeert lezen en uiteraard geen bepaalde reden hoor!

100%mama

en, lekker thuisdagje?

Het was alleen maar een blootliggende tandhals. Wel even meteen een foto gemaakt en controle erbij. (Dat bedoel ik met beetje hoge rekeningen).

Maar ik voel me op mijn gemak bij deze tandarts dus ik blijf.

Ik ben trouwens helemaal niet bang voor pijn. Ik heb als puber heel veel verwijten gekregen over Slecht Poetsen, had een beugel, en ik heb altijd het gevoel gehouden dat ik slecht poets, kan het niet zo goed uitleggen. Ik ben daar onzeker over geworden en gebleven. Het liefst ga ik uit voorzorg naar de mondhygienist. Dan voel ik me het prettigst.

Eigenlijk ben ik dus vooral bang voor hoge rekeningen

100%mama

100%mama

19-02-2010 om 17:23

Rodebeuk (ja nu goed geschreven, haha)

Helemaal geweldig hoor die thuisblijfdagen, hahaha!

Ok, dat is een beetj over-done een controle & foto voor een blootliggende tandhals........Meestal wordt alleen de code C13 (incidenteel consult) aan gehangen, maar goed, voor mij iets wat moeilijk te beoordelen zo he!

Hebben ze ook verteld wat je er aan kan doen?

200%mama (geintje)

bedankt, daar kan ik wat mee.
Dan klopt mijn gevoel dus toch een beetje. Als ik het vergelijk met andere tandartsen komt er bij deze altijd overal net ff wat meer bij...

100%mama

100%mama

05-03-2010 om 23:17

Rodebeuk

die was terecht van je nadat ik meerdere malen jouw nick niet scheen te kunnen lezen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.