Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

12-03-2013 om 10:02

Tandartsbehandeling; hoe te doorstaan?

Ik moet vandaag een tandartsbehandeling ondergaan, de tandarts waarschuwde me dat het heftig was. En dat het zeker een uur gaat kosten. Hoe ga ik hier mee om? Hoe houd ik het vol? Wat doe je tijdens zo'n behandeling? Concentreer je je op de behandeling, of probeer je in je hoofd zo ver mogelijk weg te zijn? Ik heb nog nooit zolang in een tandartsstoel gezeten. Dus ik maak me er erg druk over.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

12-03-2013 om 10:25

Praat met de tandarts

Ik heb geen ervaring met pillen of zoiets die je van tevoren kunt slikken (is wellicht ook een idee), maar ik zou zeker de tandarts aan het begin even inlichten over het feit dat je er als een berg tegenop ziet en nogmaals vragen hoe lang het ongeveer gaat duren. Hij kan je dan vertellen dat hij bijvoorbeeld extra verdoving toedient als je daar prijs op stelt, een teken afspreken dat jij kan geven als je wil dat hij even stopt, dat soort dingen. En verder: nee, niet concentreren op de behandeling. Ik houd zoiets vol door te denken aan de klok, geen idee of dat bij andere mensen ook werkt maar ik denk dan: de klok tikt door, wat er ook gebeurt, over drie kwartier is het voorbij. Misschien is het nog fijner om écht aan iets anders te denken, maar dat kan ik niet. Oja, ik denk trouwens ook aan mijn ademhaling, dat geeft ook wel een beetje rust, gewoon observeren: in, uit, in, uit.

Sterkte ermee!

Pillen

Het is waarschijnlijk te laat omdat je zegt dat je vandaag moet, maar ik heb ooit toen ik een paar behandelingen achter elkaar moest ondergaan bij de huisarts wat kalmerende pilletjes gehaald en die steeds van tevoren ingenomen. Leuker werd het er niet van, maar het maakte het voor mij net draaglijk genoeg om het te doorstaan...
Verder probeer ik altijd juist 'zo ver mogelijk weg te zijn' in mijn hoofd. En als het zeer doet, knijp ik hard in mijn hand of been ofzo om de aandacht van mijn mond af te leiden.
En oh ja: ik richt me van tevoren steeds heel sterk op: nog maar x uur en dan is het allemaal weer achter de rug! Dat helpt wel wat om de voor-stress te onderdrukken.
Sterkte!!!!

Cadeautjes uitzoeken en kinderfeestjes bedenken

Verdoving scheelt sowieso heel wat gebalde vuisten in een tandartsstoel. Anders KUN je je gedachten niet eens verzetten.
Denk idd aan die klok die verder tikt of juist aan een geboekte vakantie of bedenk in gedachten vast wat je als cadeautje zou kunnen kopen voor man, kinderen, wat je met het kinderfeestje van je kind gaat doen enz. Dan gaat de tijd wellicht iets sneller.

Hanne.

Hanne.

12-03-2013 om 11:00

Andere orde

En misschien iets van een andere orde. Kan je misschien een ipod oid mee nemen. Dan heb je zelf in iedergeval iets om naar te luisteren waar jij naar gekozen hebt. Leidt misschien makkelijker af.

Mp3 speler?

Reacties niet gelezen, dus misschien dubbel: kun je geen mp3-speler meenemen? En dan naar radio 1 luisteren (bij dat gepraat dwaal je misschien niet zo snel af naar wat die tandarts allemaal aan het doen is).
Mij hielp het wel toen ik een MRI moest ondergaan.
Sterkte!

Waar zit het probleem?

Bellefleur, waar zit het probleem precies? Vind je een behandeling van een half uur geen probleem maar van een uur wel? Of vind je een half uur ook al heel vervelend?

Probeer dan inderdaad te bedenken wat er precies zo vervelend is. Bij mij gaat het stukken beter nu ik een tandarts heb die weet dat ik een schijterd ben en die weet dat ie a) heeeeeeel langzaam de verdoving moet injecteren omdat die prik dan helemaal zo akelig niet is (terwijl ik dat altijd heel erg vervelend vond, b) een vrij forse dosis verdoving moet spuiten - de standaarddosis is bij mij niet genoeg en c) vertelt wat er gebeuren gaat en hoe dat voelt. Dus bijvoorbeeld "nu hoor je even een hoog gierend geluid" en dan even later - ander boortje - "deze dreunt een beetje meer, dat duurt ongeveer...". Dat je een beetje een idee hebt wat je boven het hoofd hangt scheelt een slok op een borrel. Mij tenminste wel.

En om op die verdoving terug te komen: als je voldoende verdoofd bent voel je helemaal geen pijn meer. Niks. Ook niet nog een beetje. Wel blijft het vervelend als er in je kaak gerukt en getrokken wordt, dat is ook met een verdoving niet helemaal te verhelpen, maar pijn doet het dan niet meer. Voel je nog wat, dan is er niet genoeg verdoofd. Begin dan meteen bewegingen en angstige geluiden te maken (dat gaat bij mij geheel vanzelf) en dan spuiten ze nog wat bij.

Met al die zorgvuldigheid van mijn huidige tandarts maakt de duur van de behandeling voor mij uiteindelijk niet zoveel meer uit.

Heel veel sterkte!

Temet

Lou

Lou

12-03-2013 om 19:38

Hoe ging het?

En hoe hield je het vol?

Bellefleur

Bellefleur

13-03-2013 om 09:23

Het ging beter dan verwacht.

Ik mag nog een keer. Deze keer was de behandeling een half uur, over veertien dagen is het een uur. Het is me heel erg meegevallen. Voor de tandarts begon, heb ik gezegd dat ik geen held was als het om mijn gebit ging. Waarop hij zei heel begripvol zei dat hij dat wist. Hij is een paar keer gestopt om te vragen hoe het ging. Als het heel akelig was, probeerde ik de kastelen van Nederland in alfabetische volgorde op te sommen. Dat is een behoorlijke klus, die alle concentratie vereist. Dankjewel voor de tips en de morele ondersteuning!

Bellefleur

Bellefleur

13-03-2013 om 09:25

En,

niet geheel onbelangrijk: De behandeling heeft effect. Mijn hoofd en kaak voelen al zoveel beter! Geen zeurende pijn meer.

Mp 3 vreselijk

Ik heb laatst mijn telefoon aangezet met koptelefoon en radio geluisterd bij de tandarst. Maar dat was géén succes! En doorgaans zie ik er wél tegenop, maar écht bang ben ik niet eens. Maar ook dit was een lange behandeling en ik dacht wie weet gaat de tijd dan wat sneller.
Niet dus. Ik hoorde dat gedoe in mijn kaak alleen maar harder en onverwachter, en geen idee meer wat ze doen...is het boren of water spuiten? En het werd er zelfs een beetje 'eng' van, terwijl ik dat normaal nooit heb...1 dopje uit werkte ook niet omdat de tandarts zelf ook muziek aan had staan (zachtjes dat wel). Dus toen allebeide uit en toen lag die telefoon daar en kon ik 'm niet uitzetten omdat ik niks kon zeggen of bewegen, mijn arm niet durfde uit te steken met het hoofd van de tandarts+ assisitente ergens halverwege. En toen hoorden we dus 2 muziekjes door elkaar tot het ook de tandarts opviel en hij zijn werk moest onderbreken om mij dat ding uit te laten zetten.
Dat doe ik dus nóóit weer.
Was slecht idee. Ik luister wel naar die muziek van de tandarts, hoewel het niet mijn smaak is.
groeten albana

kastanjet

kastanjet

13-03-2013 om 13:07

Bellefleur

Wat fijn dat de eerste behandeling meeviel. Heb je een wortelkanaalbehandeling gehad? Zo ja, dan heb je kans dat de tandarts met de vervolgbehandeling een rubberdam gebruikt. Dat is een soort van rubberen lap die je op je mond krijgt, zodat er zo steriel mogelijk kan worden gewerkt.
Ik heb dit onlangs ook gehad en ben in eerste instantie compleet in paniek geraakt. (Heb af en toe paniekaanvallen nav een ontslag vorig jaar). De assistente heeft me gekalmeerd en uiteindelijk is de behandeling afgemaakt. Door me goed te concentreren op mijn ademhaling en door af en toe aan te geven aan de tandarts wanneer ik even een 'pauze' wilde, heb ik het volgehouden.
Hopelijk gaat de tweede behandeling bij jou ook zonder kleerscheuren. Ik ga voor je duimen!

Nav kastanjet

Ik heb al meerdere wortelkanaalbehandelingen mogen meemaken en zo´n rubberlapje is inderdaad even onprettig. Echt heel onprettig wordt het vermoedelijk als je neus verstopt zit - iets wat nu bij mij opkomt omdat ik momenteel snipverkouden ben. Maar goed, mocht jij ook verkouden zijn, Bellefleur, dan zou ik in elk geval neusdruppels nemen voor de volgende keer.

Fijn dat het nu al zoveel beter gaat. Het vervelende van tandartsbehandelingen vind ik dat je je vaak slechter voelt na afloop dan voorafgaand, dat motiveert ook niet echt. Die ene keer dat ik echt een ontsteking had en veel pijn was ik maar wat blij dat ik heenkon!

Groeten,

Temet

Beetje ot temet

Ik ben doorverwezen naar de kondertandarts en heb half door jouw tip de Milletstraat-kliniek gebeld. Vandaag intake gehad.. eerlijk gezegd vond ik die tandarts niet zo geslaagd, vrij lomp naar mij/ kind met 'gebrek' toe. Maar goed, hij heeft zich een beeld gevormd en volgende keren zal een vrouw het echte werk gaan doen. Ik ben benieuwd! Bedankt vr de tip in elk geval, de andere praktijk was nog verder fietsen

Toen ik binnenkwam, hoorden we net een meisje binnen gillen, haha! Mijn kind lette daar niet zo op, geloof ik.

Bellefleur, succes volgende week nog!

Bellefleur

Bellefleur

14-03-2013 om 09:05

Tsja,

Helaas, helaas, ik krijg weer meer pijn. Deze keer ga ik niet zo lang wachten. Als de pijn te hevig wordt, pak ik de telefoon. Altijd een slecht teken als je het telefoonnummer van je tandarts uit je hoofd kent. Voorlopig maar even aan de paracetamol. Het is inderdaad een wortelkanaalbehandeling. Dus ik ben erg blij met de tip over die rubberflap. Lijkt me geen pretje, maar nu kan ik me er op voorbereiden. Nog 12 dagen en 1 uur...

Rubberflap

Ik vond die flap juist wel prettig, omdat het voor mij op de een of andere manier maakte dat ik net wat meer 'afstand' kon nemen van wat er daar allemaal gebeurde.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

14-03-2013 om 16:00

Wortelkanaalbehandeling

Tjee...ik word nu wel benieuwd. Ik heb een paar weken geleden een wortelkanaalbehandeling gehad. Een paar dagen ervoor was er een gat gerepareerd, maar die eindige in een ontsteking. Dus hup, tandarts bellen, ik kon acuut terecht en met een half uur was ik weer thuis. Ik heb toen geen rubberflapje of wat dan ook gehad. Pijn aan de behandeling ook niet, alleen de noodvulling was heel irritant (die ging los), dus het duurde wel even voor dat de ontsteking soort van weg was (schijnt normaal te zijn, ik heb nog dagen aan de ibuprofen gezeten). Helaas kan ik pas over een aantal weken terecht voor de speciale wortelvulling of zoiets. Dat is idd. een behandeling van een uur. Kan iemand daar iets over vertellen? Begin em nou een beetje te knijpen geloof ik

Sneeuwitje

Sneeuwitje

Sneeuwitje

14-03-2013 om 16:03

Oh en nog bellefleur

Ik had een recept gekregen van de tandarts voor een flinke dosis ibuprofen (bruispoeder), 600 mg (uit mijn hoofd..normaal is geloof ik 400 wat je max kan krijgen bij de drogist). Dat heb ik ook wel nodig gehad de eerste dagen. Dus als je het klokje rond redt met de maximale dosis paracetamol, dan heb je in elk geval vast een veel hogere pijngrens dan ik.

Sneeuwitje

Vertigo

Hé, vervelend dat die tandarts je niet zo goed bevallen is. Ik hoop dat het met die dame beter klikt.

groeten,

Temet

Yaron

Yaron

15-03-2013 om 19:34

Bellefleur

Was dit de eerste behandeling of ben je eerder met spoed geholpen? Ik heb meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad en de pijn tijdens de behandelingen verschilde nogal. Als de zenuwen dood zijn dan voel je tijdens de laatste behandeling niet veel, verdoving is dan ook niet nodig. Maar tijdens het inbrengen van de stiften waarmee ze de kanaaltjes vullen kunnen ze een zenuw eronder raken en dan voel je heel even een scherpe pijn. Na afloop van de behandelingen kan het wel een paar dagen duren voor alle pijn weg is. Veel sterkte ermee!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Bellefleur

Bellefleur

18-03-2013 om 09:48

Stervende wortels

Volgende week heb ik een afspraak van een uur. Dan wordt de rest van de wortelkanaaltjes schoongemaakt, en krijg ik een definitieve vulling. De vorige behandeling was een 'proefboring', om te kijken of de kies nog leefde. Afhankelijk van zijn levendigheid zou ik veel of weinig pijn hebben. Weinig pijn, dus de kies was op sterven na dood. Ik verwacht daarom niet zo heel veel pijn volgende week. Ik heb de afgelopen week een paar keer paracetamol genomen, het wordt steeds beter. Wel heb ik een vieze smaak in de mond. En daar ben ik niet blij mee. Sneeuwwitje, volgende week zal ik verslag doen van wat je te wachten staat.

caton

caton

18-03-2013 om 19:08

Bellefleur

Is die vieze smaak in je mond geen teken van ontsteking? Toen mijn man zijn verstandskies had laten verwijderen, rook ik na 2 dagen een vreemde geur bij hem. Hij is de volgende dag naar de tandarts gegaan en toen bleek er een hele fikse ontsteking te zitten!

Bellefleur

Bellefleur

19-03-2013 om 13:09

Ontsteking

Ik heb al maanden last van pijn in die kaak. Ik heb een ontsteking aan die kies, en kaakholteontsteking. Ik houd het nog wel een weekje vol, en ik hoop echt dat het leed dan geleden is.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

20-03-2013 om 08:57

Bellefleur

Nou sterkte! Ik kan na de pasen pas, dus ik moet nog even door met mijn kies met noodvulling die er al weer grotendeels uit is. Ik wacht het maar af, ik heb gelukkig wel een fijne tandarts die veel uitlegt. Laat ik maar hopen dat de kies ook bijna dood is na zo'n lange tijd van wachten en dat het allemaal meevalt.
Ik hoor graag je ervaring in elk geval.

Sneeuwitje

Bellefleur

Bellefleur

26-03-2013 om 21:21

Sneeuwwitje,

Ik ben geweest. Het was goed te doen, maar niet pijnloos. Ik heb geen rubberlapje gezien. Het duurde een uur, en dat is lang om met je mond open te zitten.
Na afloop: stijf gevoel, nog wat pijnlijk, en bij de koude oostenwind akelig. Ik hoop dat ik me morgen wat beter voel. Gelukkig is die vieze smaak in mijn mond weg.

Yaron

Yaron

27-03-2013 om 21:19

Gelukkig

Gelukkig heb je het gehad, vanaf nu gaat het, als het goed is, alleen maar beter. En een uur is lang met je mond open. Ik heb een paar jaar terug 2 uur in de tandartsstoel gezeten, ik had na afloop meer pijn in mijn nek dan in mijn mond, de hoofdsteun stond waarschijnlijk niet goed afgesteld.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-03-2013 om 08:09

Bellefleur

Nou zeg, ik had een hele reactie getypt en floep weg is ie.

Maar goed, de strekking was als volgt:
fijn dat het nu voorbij is, hopelijk voel je je al wat beter. Ik moet nog anderhalve week wachten, en daartussen ook nog een gat vullen, dus tis momenteel wel een abonnement bij de tandarts. Maar we zien wel. Ik laat het maar een beetje over me heen komen, bedankt dat je in elk geval nog even hebt laten weten hoe het was! Ik hoop maar dat het meevalt.

Groetjes, Sneeuwitje

Bellefleur

Bellefleur

28-03-2013 om 09:03

En nu,

Het voorjaar is begonnen. Ik realiseer me nu pas hoeveel last ik van kaak en kies heb gehad. Ik ben sinds gisteren veel vrolijker. Mijn hoofd is niet meer zo zwaar, en ik heb meer energie. De hele herfst en winter heeft dit gedoe geduurd. Ik had al wat langer klachten, maar die waren niet goed te duiden: hoofdpijn, en pijn in een versleten kaakgewricht. De tandarts heeft me een gebitje gegeven om dat kaakgewricht te ontlasten. Maar nu blijkt dat die hevige pijn een andere reden had. Sneeuwwitje, de behandeling staat in geen verhouding tot de klachten die ik daarvoor had. Een uur lang voel je je vervelend, en daarna begint het opknappen. Dus, nog anderhalve week en dan is het zover. En nog anderhalve week en een dag, en het is over! Ook nu heb ik geprobeerd de kastelen op een rijtje te zetten, en dat is knap lastig als er boren, naaldjes en handen in je gezichtsveld zitten. Dank voor alle opbeurende berichtjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.