Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ellen

Ellen

18-09-2012 om 14:12

Tandartsleed: kies afgebroken en te weinig over voor een kroon..

Zaterdagavond is mijn kies finaal afgebroken. Alleen de binnenkant stond nog overeind. Van de buitenkant is alleen een klein randje over.
Het vervelende is dat het mijn voorste kies boven is, dus heel erg in het zicht.

Vandaag bij de tandarts geweest voor reparatie. Gaat een duur grapje worden: omdat er te weinig houvast moet ik eerst naar een orthodontist om de kies naar beneden te trekken. (daar gebruikte hij een woord voor maar die ben ik vergeten). Daarna krijg ik er een slotje op en moet ik 8 weken wachten. Daarna krijg ik een kroon.
Bij het boren (krijg zo lang een noodvulling) ontstond er bij de tandarts twijfel of zelfs dat wel haalbaar was omdat er echt wel heel erg weinig kies over was.
Alternatief: een implantaat. Kosten zo'n € 2100 totaal...
Pff, Kassa..
"Gelukkig" kwam hij bij het bestuderen van de foto tot de conclusie dat een kroon moet lukken.

Hij gaat navragen bij de orthodontist wat me dat gaat kosten en dan krijg ik een offerte...
Ik vind het nogal wat.

Klinkt het verhaal van de ortho iemand bekend in de oren? Ik heb er nl. nog nooit van gehoord.
Ik ga er heel erg diep over nadenken en hopen dat de noodvulling zo lang mogelijk blijft zitten zodat ik de tijd heb om het geld bij elkaar te sparen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-09-2012 om 14:24

Prijzen

Ik heb begrepen dat het loont om bij verschillende tandartsen prijsopgaven voor implantaten op te vragen. Persoonlijk zou ik ook zelf contact opnemen met een orthodontist, want dit klinkt wel een beetje als 'ik heb nog een vriendje dat...' Het lijkt me dat een kies toch minder verankerd zit als je hem omhoog laat trekken, maar daar kan de ortho je vast meer over vertellen.

100%mama

100%mama

18-09-2012 om 16:36

Ehhh

Heel persoonlijk heb ik in die 15 jaar nog nooit mee gemaakt dat het via de methode gaat die jouw tandarts voorsteld, maar dat betekend natuurlijk niet dat het niet mogelijk is he! Er was geen optie om het element op te bouwen met een pin verbinding en daarop de nieuwe kroon?

Gegoten opbouw

Op een goede wortel, eerst wortelkanaal behandeling en dan een gegoten opbouw. Deze wordt in het wortelkanaal geschroefd. Kan daarom niet in een 'levende' kies. En daar past dan weer perfect de kroon op.
Vele malen goedkoper dan implantaten. Das een duur grapje.
Dat systeem eerst naar ortho om de kies uit te laten groeien lijkt in mijn oogpunt ook een moeilijkere optie.
Overleg anders nog een keer met de Tandarts. Maar hij zal het echt wel weten. Mijn kennis is nogal verouderd.
Gr Rymcke

Ellen

Ellen

19-09-2012 om 13:20

Reactie

Bedankt voor jullie suggesties..

Volgens de tandarts was het deze optie (ortho) of een implantaat..
Dat implantaat ga ik sowieso niet doen; ik hoor daar ook geen goede verhalen over en het geld kan ik harder gebruiken.
Die optie van de ortho vind ik ook dubieus.

Rymcke, ik ga iig jouw optie aan de tandarts voorleggen. Ik snap alleen niet waarom hij niet met deze oplossing komt. Het is een jonge, moderne tandarts. Of misschien juist daardoor?

Hij opperde trouwens ook nog om al mijn vullingen te vervangen (en dat zijn er een heleboel). Volgens hem zijn die niet goed en van een verkeerd materiaal aangebracht. (gedaan door een tandarts van de oude stempel die nu met pensioen is).
Daar kreeg ik ook een raar gevoel bij. Ik ben Gekke Henkie niet..

Bedankt voor het meedenken. Ik ga me beraden en hopen dat mijn noodvulling hééél lang blijft zitten!!

Brug

En een brug? Kost ook een paar 100 euro maar iig geen duizenden.

Jip

Jip

19-09-2012 om 15:45

Kroon met opbouw

Nu bijna twee jaar geleden brak er een kies af. Ook de eerste kleine kies dus erg in het zicht. Er stond werkelijk niets meer dus ik was er van overtuigd dat de tandarts daar niets meer me kon. Maar ze heeft met een pin/stift in de wortel een opbouw gemaakt en daar later overheen de kies. Behalve als de wortel of iets dergelijks gescheurd zou zijn zou deze optie niet meer mogelijk zijn geweest zo legde ze me uit. Het is mijn 'bijtkant' maar het staat als een huis. Dus ik vraag me echt af waarom dat bij jou niet zou kunnen.

Hetzelfde als jip

Dat naar beneden halen via de ortho heb ik ook nog nooit van gehoord, tenminste, niet voor een kroon. Maar ja, ik ben geen tandarts. Alleen een intensieve patient
Ik ken de behandeling bij de ortho wel wanneer een kies niet wil doorkomen en te hoog zit.

Ik heb ook diverse kronen met een stift waar een kroon op is gezet, omdat er weinig over was om een kroon op te zetten.

Ondertussen ben ik naast kroon- en brugwerk ook 2 implantaten verder en ik ben daar heel erg tevreden over. Zowel over de behandeling als over het implantaat.

Maar ja, die kosten he. Dit soort dingen zijn een rib uit je lijf. Als ik zou mogen kiezen (leuke woordspeling) dan zou ik meer implantaten willen. Mooie oplossing voor kiezen die echt einde oefening zijn.

Ik zou

advies vragen bij een andere tandarts. Het klinkt alsof jouw tandarts zijn maandsalaris wat omhoog aan het krikken is. En die vullingen....dat is altijd de handtekening van je tandarts, die doen ze graag zelf. Zou ze niet zo een twee drie laten vervangen.

Ik zit hier midden in

Heel toevallig heb ik twee weken geleden hetzelfde meegemaakt. Kauwde op een stukje kauwgom en hoppa, zo 3/4 deel van mijn kies (vulling) eraf. Gelukkig helemaal de achterste, dus uit het zicht. Ik kon een week later pas terecht bij mijn tandarts. Ik woon in Noorwegen en hier betaal je alles zelf (en de tandarts is hier behoorlijk aan de prijs). Tandarts ontdekte een beginnende ontsteking (merkte ik niets van), dus moest er eerst een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden. Deze heb ik ondertussen gehad (750 euro voor betaald!!). Eind oktober moet ik weer komen en wordt er precies gekeken wat er gedaan kan worden. Of er nog voldoende kies is voor alleen een kroon of dat er eerst een opbouw (stift) geplaatst wordt, met daarop een kroon. Hoe dan ook een heel duur geintje. Ik heb ooit bij een tandtechnisch laboratorium gewerkt (20 jaar geleden) en toen werd dit al zo gedaan, bij dit soort 'leed'. Veel succes gewenst.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-09-2012 om 19:15

Jonge tandarts = nieuwe praktijk

Ja da-ag, ook nog alle vullingen laten vervangen?! Wat mij betreft duidelijk: die jonge tandarts moet gewoon zijn nieuwe praktijk gefinancierd zien te krijgen en dat gaat gebeuren uit jouw portemonnee. Ik zou als de wiedeweerga een second opinion aanvragen!
Zelf heb ik twee kronen, waarvan 1 op een wortelstomp die niet boven het tandvlees uitkwam. Wortelkanaalbehandeling gehad, mooie kroon en hij zit prima (OK, nog maar een jaar, dus hoe lang-ie het voldhoudt weet ik nog niet).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.