Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tandje

tandje

15-04-2011 om 10:11

Tandplak in de nacht

Als ik savonds heel goed mijn tanden poets, en ik ontbijt smorgens niet - eet altijd pas om 10 uur op mijn werk en poets dan ook daarna - dan poets ik toch mijn tanden smorgens om die slaapgeur weg te krijgen.
Maar moet je dan ook heel 'goed' poetsen, of is een beetje met de franse slag genoeg (omdat je alleen de slaapgeur/smaak weg wilt hebben)?
Of kan er snachts toch tandplak ontstaan door bacterien terwijl je savonds goed gepoetst heb en niets eet of drinkt snachts?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tandje

Mijn tandarts heeft me uitgelegd dat 's ochtends poetsen juist heel belangrijk is omdat de bacterieen dan ongestraft de hele nacht hebben kunnen groeien. Je mond is niet steriel na het avondpoetsen: er zitten nog bacterieen in en ook suikers waar ze van kunnen eten. Dus je hebt gelijk, tandplak groeit gewoon door.

ilsepilse

ilsepilse

15-04-2011 om 14:42

Klopt

rodebeuk heb ik ook vd jongens vd Acta gehoord!

Anna3

Anna3

16-04-2011 om 21:28

Nog een vraag (rodebeuk)

Betekent dat ook dat je beter voor het ontbijt kunt poetsen, als de tandplakvorming in de nacht gewoon doorgaat?
Ik weet (of dacht) namelijk dat meteen na het ontbijt poetsen - wat ik altijd doe - eigenlijk niet zo goed is, en ik heb geen tijd om na het ontbijt even te wachten want dan ga ik naar het werk.

bibi63

bibi63

17-04-2011 om 13:33

Klopt anna

Direct na het eten poetsen is geen goed plan. Dus beter voor het ontbijt, want de meesnten hebben geen tijd om minimaal een half uur te wachten om dan nog eens te gaan poetsen.
Gr. Bibi

tandje

tandje

17-04-2011 om 20:47

Aha

Aha nou ik weet al een boel meer. Dank.

Poetsen vóór het ontbijt?

Nou, dan smaakt het ontbijt me niet meer. Ik heb echt geen half uur over na het opstaan. Jullie wel dan?

Vind het prachtig hoor, al die theorie, maar ik poets toch echt na (elk) eten. Zuur of niet zuur, jammer dan.

Zus

Zus

17-04-2011 om 22:30

Poetsen voor ontbijt

Volgens mijn tandarts is spoelen met een slok water genoeg om de zuurinwerking teniet te doen. Dus ook als je sap drinkt, kun je gewoon na het ontbijt je tanden poetsen.

100%mama

100%mama

18-04-2011 om 08:45

Helaas

Spoelen met een slok water doet de mond neutraliseren dus in die zin de zuur inwerking teniet doen, maar....het zorgt er niet voor dat je glazuur direct weer optimale bescherming geeft, die blijft dus zacht en als je dus direct na eten of drinken poetst, beschadig je dus steeds een topje van je glazuur.

Puck

Puck

18-04-2011 om 14:03

100% mama

Maar wat als je bijv. een glas jus d'orange of cola achter elkaar leeg drinkt en gelijk daarna je mond goed spoelt. Dan heeft het zuur toch nog niet eens de tijd gehad om je glazuur zacht te maken?

bibi63

bibi63

19-04-2011 om 16:54

Dus even praktisch.....

Direct na het ontbijt poetsen is niet goed, zeker als je ook nog iets van jus drinkt. Tijd om een half uur te wachten en dan te poetsen hebben we meestal niet. Eerst tandenpoetsen en dan verse jus is vies.... Dus, ik heb voor mij (en ons gezin) het volgende bedacht wat het meest praktisch is:
Na opstaan/douchen: tanden poetsen.
Daarna een kop thee of melk en boterham of wat je dan ook eet.
De tandpastasmaak is dan weer weg/geneutraliseerd, dus na de thee en botherham komt het glas verse jus.
Vervolgens even spoelen met water.
Is dat een optie?
Gr. Bibi

Puck

Puck

20-04-2011 om 09:33

Bibi, ik denk het wel

Ja Bibi, ik denk dat het wel een oplossing kan zijn, het is in ieder geval een praktische oplossing.

100%mama

100%mama

20-04-2011 om 10:57

Oplossing

dat is zeker een goeie oplossing!

Spoelen met water neutraliseerd wel, maar niet 100% dus er blijven zuren achter die het glazuur zacht maken.

LOL cola & jus in combi.....gatver, hihihi

Wat ook goed wil doen is na eten/drinken een kauwgompje met Xlylitol nemen! Zo heb je d frisse adem van het poetsen en Xylitol doet nog meer neutraliseren.

Puck

Puck

20-04-2011 om 11:31

Nee hoor 100%mama, niet gatver

Jij denkt dat cola en jus gemixd gatver"" is, maar dat is niet zo volgens de kinderen. Je schrijft het als grapje, maar hier mixen ze regelmatig fruitdranken (dubbelfris meestal) met cola en weet je, het verbaasde mij ook ten zeerste, het is eigenlijk best lekker. Ik drink eigenlijk zelf alleen maar water, frisdrank als er niets anders is en cola alleen in hoge nood, maar die mix die de kinderen zichzelf serveren is best goed weg te krijgen, niets mis mee.

100%mama

100%mama

21-04-2011 om 13:54

Puck ot

Ja joh! Mixen ze dat echt? Lijkt mij echt niet lekker hoor, maar.....ben wel benieuwd hoe het smaakt dan dus...ga straks boodschappend doen, want de cola is hier op en ga ik toch eens die mix met dubbelfris proberen, ben dus reuze benieuwd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.