Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Shappi

Shappi

05-08-2009 om 11:22

Te hoge zuurstofspanning in bloed

Sinds enkele dagen voel ik me helemaal niet in orde. Allerlei vage klachten. Vooral een enge pijn op de borst maar ook hartkloppingen, benauwd, duizelig, misselijk en overal pijn.
Vanochtend ben ik naar een vervangende huisarts geweest. Hij zei dat mijn zuurstofspanning te hoog was, dat heeft hij gemeten met zo'n vingerklemmetje. Volgens hem komt het omdat ik me te druk maak (dat kan zeker kloppen). Ik moet het van hem wat rustiger aan gaan doen. Hij kon geen antwoord geven op hoe ik dat moet doen (moet ik op bed gaan liggen of gewoon naar mijn werk en proberen me wat minder druk te maken).
Ik heb al flink gegoogled maar kan eigenlijk niets vinden over te hoge zuurstofspanning in combinatie met stress. Misschien bedoelde hij zuurstofsaturatie? Maar dan nog vind ik weinig info. Heeft iemand hier ervaring mee?
Vorig jaar heb ik dit ook gehad en toen is er vanalles onderzocht en was er niets ernstigs aan de hand. De huisarts zei nu ook weer dat ik me geen zorgen moest maken. Maar intussen voel ik me zo belabberd dat ik het akelig vind om alleen thuis te zijn. Het voelt echt helemaal niet goed.
Is er iemand die dit herkent? Moet ik richting hyperventilatie denken? Of is dat echt weer iets heel anders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

05-08-2009 om 11:33

Saturatie

Het klemmetje om jouw vinger is een saturatiemetertje.
De waarde ligt bij gezonde volwassenen ergens tussen de 95 en 100.
Wat was jouw waarde?

Shappi

Shappi

05-08-2009 om 11:39

Volgens mij was het 100

De huisarts heeft mijn waarde niet verteld. Wel zag ik dat er op het klemmetje 100 en dan nog een ander getal stond. Maar het gaat hier toch om procenten? Dan zou 100 het hoogst mogelijke zijn, maar volgens de informatie die ik vind en die jij nu noemt zou dat toch nog in orde zijn.
Jammer dat ik niet verder gevraagd heb. Het was een vervangende arts die het heel erg druk had. Maar nu zit ik thuis en heb ik geen idee wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen.
Wel bedankt voor het meedenken!

Puck2

Puck2

05-08-2009 om 11:52

Yep,

Ik denk dat hij i.d.d. saturatie bedoelde. Saturatie van 100 is maximaal en kan i.d.d. een aanwijzing zijn voor iets richting hyperventilatie zijn. En dat kan i.d.d. een gevolg zijn van je te druk maken e.d. Dat een arts het druk heeft dan wil dat nog niet zeggen dat hij/zij jouw met allerlei vragen naar huis moet laten gaan. Kun je niet een nieuwe afspraak maken waarin je jouw vragen e.d. kunt stellen?

Shappi

Shappi

05-08-2009 om 12:01

Huisarts

Volgende week is mijn eigen huisarts terug, dan ga ik daar naar toe.
Inmiddels ben ik na wat verder googlen bij een site over chronische hyperventilatie terechtgekomen. Daar lijken mijn klachten heel erg veel op. Wel vreemd want hyperventielatie klinkt best onschuldig maar ik voel me echt doodziek.

Puck2

Puck2

05-08-2009 om 12:35

Shappi

Is niet vreemd dat je je doodziek voelt. Als je regelmatig die medische programma's op t.v. kijkt dan belanden er best veel mensen met hyperventilatie in het ziekenhuis. Zelf ben ik vorig jaar ook op verdenking van hartklachten met de ambu naar het ziekenhuis vervoerd. Daar konden ze niets vinden (gelukkig) en ook saturatie was 97%) maar uiteindelijk hielden ze het toch ook op "mogelijk hyperventilatie".

amk

amk

05-08-2009 om 12:36

Hyperventilatie

is idd onschuldig als aandoening, de gevoelens die je er bij hebt daarentengen kunnen als patient behoorlijk angst aanjagend zijn. En helaas werkt dat nu juist die gevoelens weer in de hand. En zo kom je in een cirkel terecht.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-08-2009 om 14:49

Niet zo onschuldig

als je denkt, je kunt er namelijk echt nare klachten aan over houden....het beste is om een goede fysio te zoeken die je kan helpen met ademhalingsoefeningen, maar ook bijv. Yoga kan goed helpen bij leren ontspannen....zelf heb ik 3 jaar geleden een fikse hyperventilatie aanval gehad en kwam ik er dus ook achter dat ik er al veel langer last van had (chronisch). Met fysio is het wel beter geworden, maar in gevallen van extra stress voel ik het meteen weer opkomen....het lijkt inderdaad veel op hartproblemen, dus je schrikt nog extra, waardoor je het nog erger maakt....ik dan...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.