Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bibi63

bibi63

06-02-2010 om 16:03

Te klein....

Hoi,
Onze dochter, 11 jaar, groep 7, is bij de schoolarts geweest en is te klein bevonden. Er wordt binnenkort contact met mij opgenomen en dan moet ze in principe over een half jaar terugkomen.
Even wat (ervarings)vragen. Onze dochter is goed gezond. Haar verhouding lengte/gewicht is precies goed. Ze was bij geboort 3.800 gram (maar niet gemeten, want dat hebben ze korte tijd niet gedaan). Maar haar verhoudingen waren goed, dus ik neem aan dat ze toch echt wel zo;n 50 cm. was. De eerste 4 jaar bij het CB zat ze in een normaal stijgende lijn (de lijn onder het gemiddelde wbt lengte). Daarna is er natuurlijk niet meer echt onderzoek gedaan. Ikzelf denk dat ze een late (lichamelijke) pubertijd krijgt. Ikzelf was 15 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Zij heeft nog geen enkele lichamelijke pubertijdsverschijnsel (geen borstgroei, geen schaamhaar, geen vet hoofdhaar enz.). Wat denken jullie? Wie heeft ervaring. Ze is geen grote eter,.
Groetjs,
Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

06-02-2010 om 17:08

Wat ervaringsverhalen

Mijn broer was altijd echt klein voor zijn leeftijd, ook zo dat de schoolarts mijn moeder erop had voorbereid dat hij waarschijnlijk niet langer dan zo'n 1,65 zou worden. Hij ging groeien toen hij 15 was en is nu een sliert van 1,93 m.
Ik was zelf altijd precies gemiddeld en ben nu 1.81 m. Ik denk dat lengte op kinderleeftijd toch vrij weinig zegt over lengte na de puberteit. En zeker als je dochter nog geen puberteitsverschijnselen vertoont, betekent dat ze nog steeds aan het groeien en is de echte groeispurt nog moet komen. Ik denk dat je je geen echte zorgen hoeft te maken.

Puck

Puck

06-02-2010 om 18:27

En wat is klein

Bibi, hoe lang is je dochter en wat is haar gewicht?

Janeway

Janeway

06-02-2010 om 20:21

Hoe groot is ze?

Hier een dochter van 11 die 143 is en 30 kg weegt. Niet groot dus en erg licht qua gewicht.. Niet bij een schoolarts geweest. Maar wel door een arts laten wegen en meten. Ik ben dus benieuwd hoe lang/kort jou dochter is.

Janeway

Janeway

06-02-2010 om 22:10

Pelle

Nou wij maken ons geen zorgen eigenlijk, ze zou beter kunnen eten maar dat is iets wat veel kinderen hebben. Maar ik vind een bmi van 14,67 ook niet echt geweldig hoor.. Nu loopt ze voor heel iets anders bij kinderartsen ed, en daar wordt haar gewicht ook in de gaten gehouden maar vooralsnog zonder dat wij ons zorgen hoeven te maken. Zelf baalt dochter wel van haar slankheid maar dat heeft te maken met kleding die gegarandeerd van haar billen zakt. Maar goed daar hebben ze de broekriem voor uitgevonden

bibi63

bibi63

07-02-2010 om 15:27

Sorry, vergat haar lengte

Ze is nu dus 141,3 cm.
Groetjes,
Bibi

bibi63

bibi63

07-02-2010 om 15:27

En gewicht is 35 kg

zie boven

Puck

Puck

07-02-2010 om 17:02

Zit aan de onderkant

Als je naar groeicurves voor meisjes kijkt dan zit ze idd net op de onderste lijn. Je zegt dat ze vanaf baby al onder het gemiddelde zit dus in dat geval lijkt het mij niet zo verontrustend als je kind verder gezond is, zich goed ontwikkelt, etc. Mijn ervaring is dat kinderen vaak in sprongen groeien en als ze nu net een periode stil staat dat vertekent dat ook nog eens. Om over een half jaar nog eens terug te komen is prima, maar voor nu zou ik me er in ieder geval geen zorgen om maken.
http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=8

Kari1

Kari1

07-02-2010 om 21:52

Het gaat niet om de nu gemeten lengte

Volgens de groeicurven zit een meisje van 11 jaar en nul maanden bij 141,3 cm net onder de -1 lijn, wat overeenkomt met de 16-percentiellijn. Een meisje van 11 jaar en 11 maanden zit met 141,3 cm net boven de -2 lijn, overeenkomend met de 2-3 percentiellijn. Met 11-en-een-half zit je daartussen.
Maar het helemaal niet zo interessant om te weten hoe groot een kind op een bepaald moment IS. Het gaat erom hoe een kind groeit, en wat de te verwachten genetische eindlengte is. Zit je dochter al jaren al op ongeveer dezelfde percentiellijn en klopt die met de lengte van haar ouders dan is er geen reden tot zorg, ook niet als dat de -2 lijn (of nog lager) is.
Als de schoolarts haar groei nu extra in de gaten wil houden dan zal ze óf minder hard zijn gaan groeien (en dus zakken in de curvelijnen) óf haar lengte past niet (meer) bij de gemetisch verwachting.
Kari

Kadonaj

Kadonaj

08-02-2010 om 09:13

Of...

Of het is weer zo'n stomme schoolarts die ouders onnodig ongerust maakt... die categorie zijn er helaas ook veel te veel...

Hillary

Hillary

08-02-2010 om 11:36

Valt mee

Volgens mij valt dat wel mee toch? Mijn dochter zit ook in groep 7, maar zal wat jonger zijn, want die is 10 jaar en 5 maanden. Zij is ongeveer 1.36 en 31 kg. Zij is overigens nog lang niet de kleinste. Ben benieuwd wat de schoolarts daarvan vindt. Toen ze in groep 2 bij de schoolarts kwam werd wel gezegd dat haar lengte achterbleef bij wat je op grond van onze lengtes mocht verwachten. Wij mochten de medische molen in als we dat wilden om te onderzoeken waarom. Maar volgens haar kwam daar 9 van de 10 keer niks uit. We hebben dat niet gedaan. Wij zijn lang, maar mijn schoonouders zijn klein, dus zal toch ergens wel in de genen zitten. Mijn man zijn lengte klopt dus ook helemaal niet met die van zijn ouders, maar dan andersom. Er werd toen wel gezegd dat ze zich vooral zorgen maken als de groeicurve afvlakt. Misschien is dat bij jouw dochter het geval?

Bibi

Bij dit soort verhalen twijfel ik altijd of ik moet schrijven wat het ook zou kunnen zijn.

Mijn dochter heeft het syndroom van Turner en omdat wij een combinatietest hebben laten doen kwamen we daar al voor de geboorte achter. Eén op de 2.500 vrouwen heeft het syndroom van Turner maar meestal komen ze er pas achter als ze bijvoorbeeld een jaar of 14/15 zijn (als ze alsmaar niet ongesteld worden) of zelfs pas later als ze zwanger willen worden (bij de mozaïek-versie van Turner zou je met hele lange tussenpozen wel ongesteld worden, zelfs zwanger kunnen worden, maar eigenlijk nooit een zwangerschap uit kunnen dragen).

Je schrijft dat ze nog geen pubertijdsverschijnselen heeft, dat hoeft natuurlijk ook nog niet op 11-jarige leeftijd. Maar de combinatie van haar lengte en geen pubertijdsverschijnselen zou kunnen duiden op Turner. Het hoeft echt niet en ik hoop voor jullie dat het dat niet is want het is een complex syndroom. Artsen zijn niet altijd bedacht op Turner is mij gebleken vandaar toch even mijn verhaal.

Te klein?

ik weet niet even of ze nu net 11 is maar dan zit ze toch keurig net iets onder de -1. Stel dat ze bijna 12 wordt dan zit ze nog op de -2 lijn.

wat is daar nu te klein aan ?????

Mijn dochter zit al jaren op de -2,5 lijn en wordt om de zoveel jaar gescreend (volgende keer als ze een jaar of 11 is). Als ze 160 cm haalt dan zijn we al heel blij. Er is verder niets mis met haar, alle waarden die te meten zijn met bloedtesten en botfoto's zitten telkens net binnen het geaccepteerde en ze is dus 'normaal klein'.

Dus tja ik zou mij hierbij geen zorgen maken.

Vic

Vic

08-02-2010 om 12:27

Lengte ouders?

Mijn dochter (10 jr 8 mnd) is 1,40 m. en 35 kg. Ze groeit al haar hele leven volgens dezelfde curve. Haar verwachte eindlengte is 1,65 (+ of - 10 cm), en met deze groei stevent ze daar precies op af. Als wij nou heel lang zouden zijn, had ik me wel zorgen gemaakt, nu hoop ik alleen maar heel erg dat ze langer wordt dan 1,55 m.

Overigens

het enige wat artsen kunnen doen qua behandeling is het geven van hormonen die de geslachtsrijpheid wat uitstellen waardoor het kind wat langer doorgroeit, en dan nog is het helemaal niet zeker dat die gaan helpen. Onze kinderarts zei een jaar geleden dat het regelmatig voorkomt dat je met hormonoonbehandeling maar een paar cm extra lengte schept en of dat nou die hormoonbehandelingen waard zijn ?! Vandaar dat artsen liever niet behandelen bij lengtes die nog binnen de normale normen vallen.

Kijk of je nu 156 of 158 wordt maakt niet zoveel uit. Dus in die zin weet ik al wat we gaan kiezen al heeft mijn dochter tzt daar ook wel een stem in.

Dus tja, je moet denk ik ook je verwachtigen bij gaan stellen op dat gebied hoogstwaarschijnlijk zal de kinderarts als je die spreekt herhalen at ik hier zeg. Het valt wel mee en het is niet ernstig genoeg om de nadelen die aan hormoonbehandelingen zitten te laten opwegen.

Maar dat neemt niet weg dat het een blijvende zorg is van mij. Mijn dochter zelf heeft er op dit moment niet zo'n last van geloof ik. Wel wordt ze regelmatig 1 à 2 jaar jonger ingeschat.

Valt toch mee

Idd lengte ouders maar ook opa en oma spelen een rol. Hier 2 kinderen erg klein. Klein maar niets om zorgen te maken zeggen ze, groeien netjes op hun lijn. Alleen als je zelf er problemen mee zou hebben of het kind. Onze tweede zoon, 14½ - 1,52 en 38 kg. Onze vierde net 4 - 97 cm. en 15 kg. Allebei klein en de kleinste van de klas maar niet verontrustend.
Gr. Rymcke

Huh?

Ik ben stomverbaasd........Vorig jaar was onze jongste 1m.42 (heb het even opgezocht voor je) en 32 kilo. En dat was bij de schoolarts...prima. Volgens de lijn. Ze was toen nét 1 week 11.Maar zij is altijd al te licht en te klein geweest...dus niks nieuws onder de zon. Overigens kan ik je mededelen dat zij in 1 jaar zo'n 15 cm. gegroeid is en ook nog 's 2 kilo aangekomen. En ze groeit nog steeds stug door, elke maand zeker een cm. Wij kopen ons een hoedje aan nieuwe broeken...ze heeft nu deze winter al de 3de serie. En met die lange laarzen die nu in zijn kan je ze toch best nog aan als ze enigzins te kort zijn..maar als ze tot halverwege het onderbeen komen kun je ze niet meer verder omhoog trekken hebben wij gemerkt (hahaha). Alleen hoop ik toch dat ze nu ook wat aankomt...want ze ziet er nu wel erg skeletachtig uit....(zo noemt ze het zelf).
groeten albana

koentje

koentje

09-02-2010 om 09:52

Nou

mijn zoon 11,5 jaar is nu 1.39.... wordt niks over gezegd door de kinderarts (hij wordt gecontroleerd op medicijngebruik)

bibi63

bibi63

09-02-2010 om 15:54

Reactie

Dank voor jullie reacties. Ik wacht het gewoon nog maar even af en ga ervan uit dat ze binnenkort wel een spurtje krijgt, ook gezien het feit dat er nog niets puberaals lichamelijk gebeurt.
Overigens ben ik 1.67, man ca. 1.80. Opa's weet ik niet, maar zeker 1.80. Oma's zijn vrij klein: 1 van 1.62 en 1 van 1.55. En stiekum hoop ik niet dat ze de lengte van de kortste oma krijgt..
Groetjes,
Bibi

Winny* van den Brink

Winny* van den Brink

10-02-2010 om 22:40

Hier ook een klein mannetje

onze zoon is mijn zijn 9,5 jaar en krap 1,30 ook de kleinste van de klas,..zelf zit ik er weleens over in maar hij zelf volgens mij niet..

inge123

inge123

10-02-2010 om 22:40

Hier nog minder gewicht

Mijn zoon 11 jaar en 8 maanden van de week gemeten bij de dokter. 1.42m 31,5 met kleren aan. Geen reactie gehad. Zijn vader kreeg ook een flinke groeispurt toen hij 15 was.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-02-2010 om 15:02

Klein

Zoonlief van 9 is 1.31 en weegt 23 kg. Aan de kleine en lichte kant dus, maar hij blijft wel gewoon zijn groeilijn (P-1) volgen en bovendien houden we rekening met het feit dat ikzelf en oma klein en tenger zijn (1.58 en 48 kg). Zijn vader, oom en opa van hun kant zijn wel groter dan 1.80 (wel zeer tenger gebouwd) maar waren ook klein totdat ze de lucht in schoten rond hun 14 of 15e jaar. Zolang een kind niet ziek is en langzaam maar gestaag blijft groeien zou ik me niet te druk maken. Verder moet je niet vergeten dat veel kinderen tegenwoordig relatief langer zijn dus de verhoudingen lijken al gauw zoek Bij meisjes is het wel zaak om te letten op puberteitsverschijnselen want na hun eerste menstruatie groeien ze nauwelijks meer in de lengte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.