Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Te kort tongriempje bij 8 maanden

Kort:
Laten knippen of niet? En kan dat nog 'zo maar' of is hij te oud en moet dat onder narcose?

En de achtergrond:
Zoon krijgt bv en komt al 5 maanden maar matig aan. Hij is van het 75e naar net boven het 25e percentiel gezakt. Hij drinkt regelmatig en voor zover ik kan zien drinkt hij goed. Met 6 maanden ben ik begonnen met bijvoeden en tot nu toe loopt dat niet. Alles wordt uitgespuugt, soms met golven melk als hij zich goed verslikt. Het lijkt wel alsof zijn tong niet goed met het eten om kan gaan, zowel gepureerd als stukjes.

Deze week was ik naar wat hier in Engeland het CB is en de deskundige daar dacht aan een te kort tongriempje. Ze heeft even gevoeld en ja hoor, dat was het. Ik heb vandaag een afspraak bij de HA die dan een verwijzing kan geven om het te laten knippen maar ik ben er nog niet uit wat nou het best is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marjanne

marjanne

02-05-2012 om 08:35

Lastig

Een echt te kort tongriempje zie je doordat hetbandje onder de tong ver door loopt naar voren, als je kind de tong uitsteekt of huilt trekt het puntje van de tong wat in. Dit kan kin meer of mondere mate voorkomen. Ook kan hij een verborgen kort tongriempje hebben, dan trekt als het ware het midden van de tong richting mondbodem. Dat heeft hij moeite met vacuüm trekken. Vorige maand nog werkte ik bij een kindje dat de fles niet kon drinken en na het klieven van het riempje (dag4) ging het vele beter. Bij ene pasgeborene gaat dat veel makkelijker dan bij een groter kind. Bij mijn zoon is het met 8 mnd gedaan en hij kreeg een roesje en kon meteen weer drinken en mee naar huis. Hoewel hij geen last had met drinken, wilde ik graag dat het gedaan werd Ik heb zelf nl tot mijn 20e last gehad van mijn tongriem en als je 'oud' bent is het een heel vervelende ingreep.
Een tekort riempje kan jouw klachten veroorzaken (www.kiddsteeth.com/articles/websitettlnbew.pdf) Herken je ook de plaatjes op internet als je googelt
Marjanne

Mea Proefrok

Mea Proefrok

02-05-2012 om 10:25

Petal

Wat een dubbel bericht! Aan de ene kant is het niet leuk als hij onder narcose moet, maar aan de andere kant lijkt het me fijn om te weten waarom hij moeilijk eet. Ik wens je alvast sterkte en succes met je heerlijke mannetje, ik duim dat het nu allemaal snel goedkomt.

Biene M.

Biene M.

02-05-2012 om 15:51

Ik ben benieuwd

Ik ben benieuwd of het helpt, Petal. Mijn jongste heeft ook een kort tongriempje, viel me al snel na haar geboorte op. Borstvoeding gaat prima, maar daar hoeft ze niet veel moeite voor te doen. Eten gaat niet zo goed, ze is nu 16 maanden en eet nog heel weinig, komt ook al lang nog maar amper aan. Ik had geen idee dat een kort tongriempje ook bij het eten een probleem kan zijn. Mocht het bij jullie veel verschil maken, dan ga ik er hier ook maar eens naar laten kijken. Wil je hier berichten hoe het verder gaat? Succes!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-05-2012 om 18:31

Pas nog meegemaakt

Ik ws er pas nog bij dat het tongriempje van een kindje uit mijn omgeving gekliefd werd. Eerlijk waar, ht stelde nauwelijks iets voor. Kindje was wat jonger dan jouw kind (4,5 maand), misschien dat dit verschil uitmaakt.
Er was geen narcose, maar de kno-arts deed een verdovende druppel onder de tong. Baby was ondertussen trouwens erg boos, want het wachten in het ziekenhuis had opgeleverd dat het eten was overgeslagen en dat baby honger was. Daarna ging moeder zitten met baby's hoofdje op de knieën. Het huilen was handig, want dat maakte dat het mondje van baby goed ver open was. De kno-arts pakte een schaar en knipte het door. Hierbij werd natuurlijk goed opgepast dat er op de juiste plek geknipt werd, maar er hoefde niets geks voor gedaan te worden. Het bloedde meteen wat, maar zeker niet extreem en de arts gaf aan dat het de komende dagen wat kon bloeden. Baby bleef nog een tijdje boos, maar na het drinken was er niets meer aan de hand. Nabloeden is bijna niet opgetreden.
Kortom, voor baby was het een niet belastende indrgeep. Moeder had er des te meer last van . Het lijkt mij dat het op de leeftjd van jouw zoontje ook nog niet onder narcose zou hoeven. Na afloop was het trouwens wel grappig dat baby dagenlang bezig is geweest de tong te ontdekken: tong er in, tong er uit, rondjes draaien. Er ging een wereld open, laten we maar zeggen.
Aagje

Doen!

Hoi Petal,
Ik stuur vrijwel elke week wel één of meerdere kinderen om de tongriem (en/of het lipbandje) te laten klieven.
Als ik jouw verhaal lees dat lijkt het me een heel goed idee om het te laten doen. Sommige zorgverleners (KNO arts, plastisch chirurg of kinderarts) doen het op deze leeftijd met een roesje, en er zijn er ook die het zonder doen. Dit ligt ook aan de ervaring van de arts en de taaiheid van het riempje. Reflux en maagklachten kunnen ook horen bij de klachten die door een te korte tongriem worden veroorzaakt, en er zijn zelfs aanwijzingen dat apneu hier ook door veroorzaakt kan worden.
De presentatie waar Marjanne naar verwijst is een hele duidelijk. Ook dr. Brian Palmer (helaas een paar maanden geleden overleden) heeft er veel over geschreven en verteld.
http://www.brianpalmerdds.com/
G.

vandaag anoniem

vandaag anoniem

02-05-2012 om 19:22

Laten doen

Ja laten doen hoor, ik heb het pas op mijn 30e laten doen. Mijn ouders was toen ik baby was, geadviseerd dat het helemaal niet nodig was om te laten doen (tongriem zat van voor tot achter vast, net als dit plaatje http://tinyurl.com/bugu735 )
Op zich had ik nergens last van, niet met eten of praten, maar sociaal wel. "steek je tong eens uit" dat kon dus niet, en wat dacht je later van tongzoenen? (Daar denk je als ouder van een baby nog helemaal niet aan, maar ik vond het behoorlijk genant) ook naar de huisarts gaan hiermee, was een enorme drempel. Maar goed, toch gedaan, ingreep een fluitje van een cent en ik heb ook de hele dag daarna met mijn tong lopen spelen en ontdekken wat je allemaal kan doen (bovenlip aflikken bijvoorbeeld

Hee, vandaag anoniem

wat leuk, jouw verhaal.

Heb je helemaal geen nadelen ervaren van de 'late leeftijd' waarop het gedaan is, ging je er niet anders van praten of zo?

Ken namelijk ook iemand bij wie het vroeger niet is gedaan en die nu twijfelt over alsnog.

marjanne

marjanne

02-05-2012 om 21:31

Vandaag anoniem

Gelukkig, dat het bij jou zo is meegevallen. Toen het bij mij gedaan werd, onder plaatselijke verdoving heb ik een paar dagen het gevoel gehad of mijn tong in de fik stond.Dat was echt niet leuk en ik had daardoor ook moeite met praten. Daarna was mijn tong ietsje langer, maar vooral had ik na zoenen of voorlezen niet meer zo'n last onder mijn tong .... een soort uitgerekt gevoel. Maar zoals ik al zei bij mijn zoontje...geen enkel probleem.
De KNO arts in het ziekenhuis hier geeft baby's tevoren een paracetamol zetpil en voor en na de ingreep wat glucosewater. Marjanne

Poppy

Poppy

02-05-2012 om 21:35 Topicstarter

Afwachten

De huisarts vond het nog niet zo bar ernstig maar gaat me wel doorverwijzen naar het ziekenhuis. Nu maar op een afspraak wachten met iemand van oog, neus en oor vermoed ik. Omdat de plas van zoon op het moment anders ruikt moet ik ook urine proberen op te vangen, om een infectie uit te sluiten, want dat kan ook de groei tegenhouden.

Zoon had als baby trouwens flinke reflux, echt hele golven en voedingen kwamen eruit soms. Wist niet dat dat ook aan een te kort tongriempje kon liggen.

Ik geef trouwens al bijna 8 maanden vrijwel probleemloos borstvoeding. Daar heb ik geluk mee geloof ik.

We zullen dus zien. Onder narcose maakt het zo 'groot' maar als dat zou helpen bij eten/groei, etc dan gaan we er goed over nadenken. Ik hoop eigenlijk dat het nog gewoon zomaar kan, ookal doet dat waarschijnlijk meer pijn.

Ik laat het nog wel weten maar dat kan wel even duren als ik lang op een afspraak moet wachten.

vandaag anoniem

vandaag anoniem

02-05-2012 om 22:00

Geen last

Nee echt helemaal geen last. Een prikje onder m'n tong en toen even een minuutje wachten en knip, los. Kon meteen alles doen met mijn tong (die beschrijving van die baby een paar stukjes hiervoor klopt precies hihi) tong uitsteken, naar links, naar rechts zo leuk als je dat nooit kon, gewoon bevrijdend. Echt nergens last van gehad, ook niet met praten of eten ofzo hoor, het is net zoals het altijd was, alleen nu kan ik mijn tong net als iedereen uitsteken, en mijn bovenlip aflikken enzo
Het enige wat ik er aan over heb gehouden is een spleetje tussen mijn ondertanden. (dat komt dus niet door het losknippen uiteraard, maar door een vastzittende tong voor 30 jaar)
Echt laten doen hoor, ik heb het mijn ouders echt kwalijk genomen dat ze dat niet 'gewoon' even als baby hadden laten doen.
Mijn dochter had het trouwens ook, maar die had met een maand of 10 een kledinghanger in haar mond gestopt en hoe het nou precies kan weet ik niet (het ding was niet scherp) maar ineens brullen en die tong was los (en amper bloed) heel eigenaardig (en al 15 jaar geleden, dus helemaal precies weet ik het niet meer)

Poppy

Poppy

02-05-2012 om 22:01 Topicstarter

Gehemelte

Oh, zoon heeft ook een heel hoog gehemelte. Dat kan geloof ik ook een teken zijn van een te korte tongriem. En wellicht heeft dat ook een effect op de borstvoeding?

Nu maar naar bed want googelen op tongue tie en high palate maakt je ook niet blijer.

Petal

Je ziet inderdaad vrijwel altijd een hoog gehemelte bij kinderen met een te korte/strakke tongriem. Dit kan bij moeders bijdragen aan de pijn die ze kunnen hebben bij het voeden. Veel vrouwen die een kind met een te korte tongriem aan de borst hebben ervaren pijn bij het voeden (vaak heftige, onverdraagbare pijn) en je kunt het trauma van de tepel meestal ook zien. Kapot op het topje van de tepel,en een tepel die na de voeding niet meer mooi rond is maar eruit ziet alsof ze klem heeft gezeten (en dat is dus ook zo). Borstontstekingen komen ook voor omdat de baby de borst meestal niet goed kan leegdrinken. En daardoor trage gewichtstoename bij de baby.
G

Anders praten

Zeker bij tongriempjes die tot ver voor aan de tong vast zitten kunnen problemen met de spraak optreden. Het uitspreken van bepaalde letters kan problematisch zijn. Het knippen van de tongriem is dus niet alleen voor voedingsproblemen, maar ook voor je latere leeftijd essentieel. Bij tongriempjes die echt tot de punt vast zitten (aanhechting tussen de voortanden in onderkaak) liggen ook tandbederf en andere gebitsproblemen op de loer.
Bij de lipbandjes (riempje bij te bovenlip ter hoogte van de voortanden) speelt het probleem van gebitsproblemen ook. Als er niets aan gedaan wordt (en dat is zo in merendeel van de gevallen) kan je zo'n "Rob-de-nijs-spleet" tussen je voortanden krijgen. Mijn nichtje (nu bijna zes) is twee geleden bij de KNO arts verlost van haar te ver doorgroeiende en te strakke lipbandje. De verwachting is dat haar tanden nu weer vanzelf naar elkaar gaan groeien zodat ze niet gelijk op de lijst van de ortho hoeft.
G

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.